Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
L 144 Bilag 10
Offentligt
1627356_0001.png
Til lovforslag nr.
L 144
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Sundheds- og Ældreudvalget den 26. april 2016
Betænkning
over
Forslag til lov om elektroniske cigaretter m.v.
[af sundheds- og ældreministeren (Sophie Løhde)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 10 ændringsforslag til lovforslaget. Sund-
heds- og ældreministeren har stillet ændringsforslag nr. 1,
5-7 og 10. Radikale Venstres medlem af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 2-4, 8 og 9.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. februar 2016 og var til
1. behandling den 1. april 2016. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Sundheds- og Ældreud-
valget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og sundheds- og ældreministeren sendte den
22. december 2015 dette udkast til udvalget, jf. SUU alm.
del – bilag 136. Den 26. februar 2016 sendte sundheds- og
ældreministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af LA og
RV) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de under nr. 1,
5-7 og 10 stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme
imod de under nr. 2-4, 8 og 9 stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de under nr. 1, 5-7 og 10 stillede ændringsforslag. Mindre-
tallet vil stemme imod de under nr. 2-4, 8 og 9 stillede æn-
dringsforslag.
Liberal Alliances medlemmer af udvalget bakker op om
selve lovliggørelsen af elektroniske cigaretter med nikotin,
men lovforslaget er desværre behæftet med så meget regule-
ring, registrering og overflødigt bureaukrati, at LA ikke kan
støtte det. I England har man bestemt, at det kun er produk-
ter, som kan indeholde nikotinholdig e-væske, der skal regi-
streres, og gebyret er 2.200 kr. for registrering og 600 kr. år-
ligt for vedligeholdelse. I Danmark er de tilsvarende gebyrer
36.900 kr. pr. produkt for registrering og 14.700 kr. årligt
for vedligeholdelse, og da det p.t. gælder for alle enheder,
kan det løbe op i en meget voldsom årlig udgift. Den detal-
jerede regulering vedrørende størrelser på flasker på maks.
10 ml og tanke på maks. 2 ml lader også til at være unødig
regulering.
Lovforslaget er et eksempel på, at myndighederne såvel i
Danmark som i EU går langt over stregen i forhold til at re-
gulere og lovgive om forhold, som kun går ud over den en-
kelte borger, og som man derfor burde lade den enkelte bor-
ger selv træffe beslutninger om. Politikerne skal ikke overta-
ge hver enkelt borgers private ansvar, men tværtimod lade
alle sunde og raske borgere bestemme over deres egen krop
og træffe beslutninger om egne forhold.
Lovforslaget kunne have medført en god og tiltrængt li-
beralisering, men drukner i regulering og bureaukrati, og
derfor er Liberal Alliance imod det.
Et
andet mindretal
i udvalget (RV) vil stemme hverken
for eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de under nr. 1-9 stillede ændringsforslag.
Radikale Venstres medlem af udvalget er enig med de to-
neangivende organisationer, der ønsker, at elektroniske ciga-
retter på grund af deres kræftfremkaldende stoffer sidestilles
med almindelige cigaretter. Det er bl.a. Kræftens Bekæm-
pelse, Lægeforeningen, Hjerteforeningen og Dansk Selskab
for Folkesundhed.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
AX018675
L 144 - 2015-16 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 26. april 2016
1627356_0002.png
2
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
sundheds- og ældreministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Ȥ 37.
I lov om røgfri miljøer, jf. lovbekendtgørelse nr.
512 af 6. juni 2007, som ændret ved lov nr. 532 af 26. maj
2010 og lov nr. 607 af 18. juni 2012, foretages følgende æn-
dring:
1.
Efter § 3 indsættes i
kapitel 1:
Til titlen
1)
Note 2
til titlen affattes således:
»2) Loven har som udkast været notificeret i overensstem-
melse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2015/1535/EU (informationsproceduredirektivet).«
[Ændring af henvisning]
Af et
mindretal
(RV):
Til § 1
2)
I
stk. 2
udgår »kapitel 2,«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 3]
Til kapitel 2
3)
Kapitlet (§§ 3 og 4) udgår.
[Udeladelse af bestemmelser om anvendelse af elektroniske
cigaretter med eller uden nikotin som følge af ændringsfor-
slag nr. 8]
Til § 33
4)
I
stk. 1, nr. 1,
udgår »§ 3, stk. 1 og 4,«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 3]
Af
sundheds- og ældreministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 34
5)
I
stk. 1-3
ændres
»den
20. maj« til: »den 7. juni«.
[Ændres for at overholde EU’s notifikationsprocedures
standstillperiode]
6)
I
stk. 4
ændres »For aftaler, der er indgået før den 20.
maj 2016, træder bestemmelsen i § 17 dog først i kraft den
20. maj 2018« til: »For aftaler, der er indgået før den 7. juni
2016, finder bestemmelsen i § 17 dog først anvendelse fra
den 7. juni 2018«.
[Lovteknisk ændring og konsekvensrettelse som følge af
ændringsforslag nr. 5]
Til § 35
7)
Datoen »den 20. maj« ændres til: »den 7. juni«.
[Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr. 5]
Af et
mindretal
(RV):
Til § 37
8)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 3 a.
Lovens bestemmelser om rygning gælder også for
brug af elektroniske cigaretter med eller uden nikotin, jf. lov
om elektroniske cigaretter m.v.««
[Ændring af lov om arbejdsmiljø udelades, og i stedet æn-
dres lov om røgfri miljøer, således at lovens bestemmelser
om rygning også gælder for brug af elektroniske cigaretter]
Til § 38-40
9)
Paragrafferne udgår.
[Ændringer af lov om sikkerhed til søs, lov om luftfart og
offshoresikkerhedsloven udelades]
Af
sundheds- og ældreministeren,
tiltrådt af et
flertal
(ud-
valget med undtagelse af RV):
Til § 40
10)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 66 a, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »loven« til: »lovgivnin-
gen om røgfri miljøer og kapitel 2 i lov om elektroniske ci-
garetter m.v.««
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at note 2 ændres til »Loven har som udkast
været notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamen-
tets og Rådets direktiv 2015/1535/EU (informationsproce-
duredirektivet).«
Ændringen foreslås, for at note 2 er retvisende, i forhold
til hvilket direktiv der er notificeret efter.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring, som følge af at det
ved ændringsforslag nr. 3 foreslås, at lovforslagets kapitel 2
udgår.
Til nr. 3
Det foreslås, at lovforslagets kapitel 2 om anvendelse af
elektroniske cigaretter med eller uden nikotin udgår. Æn-
dringsforslaget skal ses i sammenhæng med, at det i æn-
dringsforslag nr. 8 foreslås bestemt, at reglerne om rygning i
lov om røgfri miljøer også skal gælde for brug af elektroni-
ske cigaretter med eller uden nikotin.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensændring, som følge af at det
ved ændringsforslag nr. 3 foreslås, at lovforslagets kapitel 2
udgår.
L 144 - 2015-16 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 26. april 2016
1627356_0003.png
3
Til nr. 5
Det foreslås, at lovens ikrafttrædelsesdato i den foreslåe-
de § 34, stk. 1, ændres fra den 20. maj 2016 til den 7. juni
2016.
Ændringen er nødvendig for at overholde den standstill-
periode, der følger af EU’s notifikationsprocedure, jf. bilag
7.
Til nr. 6
Det foreslås, at ordlyden i den foreslåede § 34, stk. 4, æn-
dres fra »For aftaler, der er indgået før den 20. maj 2016,
træder bestemmelsen i § 17 dog først i kraft den 20. maj
2018« til: »For aftaler, der er indgået før den 7. juni 2016,
finder bestemmelsen i § 17 dog først anvendelse den 7. juni
2018«.
Ændringen er en konsekvensrettelse som følge af ændrin-
gen af lovens ikrafttrædelsesdato i lovforslagets § 34, stk. 1.
Til nr. 7
Det foreslås, at datoen i den foreslåede § 35 ændres fra
»den 20. maj 2016« til: »den 7. juni 2016«.
Ændringen er en konsekvensrettelse som følge af ændrin-
gen af lovens ikrafttrædelsesdato i lovforslagets § 34, stk. 1.
Til nr. 8
Der foreslås indsat en bestemmelse i lov om røgfri miljø-
er om, at lovens bestemmelser om rygning også skal gælde
for brug af elektroniske cigaretter med eller uden nikotin.
Ændringsforslaget indebærer således, at brug af elektroniske
cigaretter med eller uden nikotin sidestilles med tobaksryg-
ning ved anvendelsen af reglerne i lov om røgfri miljøer.
Samtidig indebærer ændringsforslaget, at ændringen af
arbejdsmiljøloven i den hidtidige affattelse af lovforslagets
§ 37 udelades. Ændringen af arbejdsmiljøloven vil indebæ-
re, at Arbejdstilsynets tilsyns- og påbudskompetence med
hensyn til overholdelsen af lov om røgfri miljøer udstrækkes
til også at gælde for overholdelse af reglerne om brug af
elektroniske cigaretter i lovforslagets kapitel 2. Dette savner
selvstændigt formål, når det samtidig foreslås, at lovforsla-
gets kapitel 2 udgår, og at reguleringen af brugen af elektro-
niske cigaretter i stedet skal fremgå af lov om røgfri miljøer,
hvilket naturligvis også indebærer, at Arbejdstilsynets eksi-
sterende kompetence også vil gælde for brug af elektroniske
cigaretter.
Til nr. 9
Det foreslås, at lovforslagets §§ 38-40 udgår. Ved de på-
gældende bestemmelser ændres lov om sikkerhed til søs, lov
om luftfart og offshoresikkerhedsloven, således at henholds-
vis Søfartsstyrelsens, transportministerens og beskæftigel-
sesministerens tilsyns- og påbudskompetencer med hensyn
til overholdelsen af lov om røgfri miljøer udstrækkes til og-
så at gælde for overholdelse af reglerne om brug af elektro-
niske cigaretter i lovforslagets kapitel 2. Dette savner selv-
stændigt formål, når det samtidig foreslås, at lovforslagets
kapitel 2 udgår, og at reguleringen af brugen af elektroniske
cigaretter i stedet skal fremgå af lov om røgfri miljøer, hvil-
ket naturligvis også indebærer, at de pågældende myndighe-
ders eksisterende kompetencer også vil gælde for brug af
elektroniske cigaretter.
Til nr. 10
Det foreslås, at der til den foreslåede § 40 tilføjes et nyt
nummer med følgende ordlyd: » I § 66 a, stk. 1, 2. pkt., æn-
dres »loven« til: »lovgivningen om røgfri miljøer og kapitel
2 i lov om elektroniske cigaretter m.v.«
Ændringen foreslås af lovtekniske årsager.
Liselott Blixt (DF)
fmd.
Karin Nødgaard (DF) Karina Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF) Jeppe Jakobsen (DF)
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Jane Heitmann (V) Eva Kjer Hansen (V) Hans Andersen (V) Jakob Engel-Schmidt (V)
Thomas Danielsen (V) Jacob Jensen (V) Laura Lindahl (LA) May-Britt Kattrup (LA) Mette Abildgaard (KF)
Erik Christensen (S) Flemming Møller Mortensen (S)
nfmd.
Jeppe Bruus (S) Julie Skovsby (S) Karin Gaardsted (S)
Lea Wermelin (S) Yildiz Akdogan (S) Peder Hvelplund (EL) Finn Sørensen (EL) Carolina Magdalene Maier (ALT)
Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod (RV) Jonas Dahl (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
L 144 - 2015-16 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 26. april 2016
1627356_0004.png
4
L 144 - 2015-16 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 26. april 2016
1627356_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 144
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
Notat om implementering af tobaksvaredirektivet
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Forslag om høring om lovforslaget
1. udkast til betænkning
Orientering vedr. ændret ikrafttrædelse for L 144, fra sundheds- og æl-
dreministeren
Ændringsforslag fra sundheds- og ældreministeren
2. udkast til betænkning