Til lovforslag nr.
L 141
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 13. april 2016
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsskadesikring, lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om arbejdsmiljø og forskellige andre love
(Overførsel af Arbejdsskadestyrelsens opgaver til den selvejende institution Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og til Styrelsen
for Arbejdsmarked og Rekruttering samt nedlæggelse af Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring)
[af beskæftigelsesministeren (Jørn Neergaard Larsen)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 4 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. februar 2016 og var til
1. behandling den 3. marts 2016. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 18.
januar 2016 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del – bi-
lag 64. Den 25. februar 2016 sendte beskæftigelsesministe-
ren de indkomne høringssvar, et høringsnotat og en ligestil-
lingsvurdering til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 11 spørgsmål til beskæftigelsesmini-
steren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og
SF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede æn-
dringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL og SF) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling, men vil stemme for de stil-
lede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget konstaterer, at lov-
forslag nr. L 140 og L 141 handler om at overflytte Arbejds-
skadestyrelsens aktiviteter til et andet selskab, Udbetaling
Danmark, og at oprette den selvejende institution Arbejds-
markedets Erhvervssikring. Desuden er det planen at udflyt-
te aktiviteterne til tre nye lokaliteter: Vordingborg, Haders-
lev og Hillerød. Arbejdsskadestyrelsen har i en del år ikke
fungeret efter hensigten, fordi der ikke har været en ordent-
lig bemanding. Nyansatte medarbejdere er ved at blive op-
lært. Det vil være særdeles problematisk at bryde en sådan
styrelse op og udflytte den. Arbejdsskadestyrelsens virk-
somhed adskiller sig væsentligt fra de opgaver, som ATP el-
lers udfører. Der er tale om individuelle sagsgange og afgø-
relser. Hertil kommer, at der har været en stribe indsigelser i
høringssvarene fra DA, HK, LO, Metal og 3F, der alle adva-
rer om problemer vedrørende omorganiseringen. Det er alle
organisationer, der i det daglige arbejder systematisk med
arbejdsskadesager, og som er tæt på arbejdsskadede – der
ved, hvad de taler om. Omorganiseringen kan betyde tab af
viden og kompetencer samt forlænget og fordyret sagsbe-
handling og ansvarsforflygtigelse fra beskæftigelsesministe-
rens side, hvilket er tankevækkende i en tid med problemer
på området. Der er ikke lavet analyser over fordele og om-
kostninger ved udflytningen, og der findes ikke præcise be-
skrivelser af opgavefordeling, ansvarsfordeling, kompeten-
ce, retssikkerhed og aktindsigt. Enhedslisten kan derfor ikke
støtte lovforslagene.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
AX018604