Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 141 Bilag 4
Offentligt
Ændringsforslag stillet den xx. april 2016
Ændringsforslag
til 2. behandling af
L 141 Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsskadesikring, lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., lov om arbejdsmiljø og forskellige andre love
(Overførsel af Arbejdsskadestyrelsens opgaver til den selvejende institution Arbejdsmarkedets Er-
hvervssikring og til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering samt nedlæggelse af Arbejdsmar-
kedets Erhvervssygdomssikring)
Af
beskæftigelsesministeren:
Til § 1
1)
I nr. 20 ændres »§ 63 a, stk. 1, 1. og 2. pkt., stk. 3, stk. 3, nr. 2, stk. 4, stk. 5, 3. pkt., og stk. 6,«
til: »§ 63 a, stk. 1, 1. og 2. pkt., stk. 3, 1. pkt., og stk. 4 og 6,«
[Lovteknisk korrektion]
2)
Efter nr. 21 indsættes som nyt nummer:
»[01]. Efter § 34 indsættes som ny § 34 a:
Ȥ
34 a.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring giver Arbejdstilsynet terminaladgang til oplysninger
registreret om arbejdsulykker og erhvervssygdomme i Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings og Ar-
bejdstilsynets fælles system til anmeldelse af arbejdsulykker og erhvervssygdomme, jf. § 72, stk. 3,
i arbejdsmiljøloven.
Stk. 2.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring videregiver nødvendige oplysninger fra sit øvrige data-
grundlag, ud over det i stk. 1 nævnte om arbejdsulykker og erhvervssygdomme, til Arbejdstilsynet.
Oplysningerne videregives med henblik på behandling og registersamkøring i kontroløjemed til
identifikation af virksomheder til brug for målretning af Arbejdstilsynets kontrol og tilsyn samt til
behandling og registersamkøring til analyse- og forebyggelsesformål samt statistiske formål.««
[Terminaladgang m.v. for Arbejdstilsynet til oplysninger om arbejdsulykker og erhvervssygdomme]
3)
Efter nr. 48 indsættes som nyt nummer:
»[02] I
§ 57, stk. 4,
ændres »4.-6. pkt.« til: »4.-5. pkt.««.
[Redaktionel ændring]
Til § 7
1)
Efter nr. 5 indsættes som nye numre:
»01.
I § 72 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Arbejdstilsynet har terminaladgang til oplysninger om arbejdsulykker og erhvervssygdom-
me i Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings og Arbejdstilsynets fælles system til anmeldelse af ar-
L 141 - 2015-16 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
bejdsulykker og erhvervssygdomme, jf. § 34 a, stk. 1, i lov om arbejdsskadesikring, herunder til
indsamling og samkøring i kontroløjemed, samt til analyse, forebyggelse og statistik.«
Stk. 3 bliver herefter til stk. 4.
[Terminaladgang mv. for Arbejdstilsynet til oplysninger om arbejdsulykker og erhvervssygdomme]
02.
I § 72 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 5. Arbejdstilsynet kan, i det omfang det er nødvendigt i kontroløjemed og til analyse- og fore-
byggelsesformål samt statistiske formål, indsamle og samkøre oplysninger fra Arbejdsmarkedets
Erhvervssikrings øvrige datagrundlag, ud over det i stk. 3 nævnte, om arbejdsulykker og erhvervs-
sygdomme, jf. § 34 a, stk. 2, i lov om arbejdsskadesikring.««
[Hjemmel for Arbejdstilsynet til behandling af oplysninger fra Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
om arbejdsulykker og erhvervssygdomme]
Bemærkninger
Til nr. 1
Af lovtekniske grunde justeres opregningen i ændringspunktet.
Til nr. 2
§ 1, nr. [2] og § 7, nr. 1 og 2.
Arbejdsskadestyrelsens og Arbejdstilsynets fælles anmeldesystem indeholder en række oplysninger
fra blandt andet de anmeldelser af arbejdsulykker og erhvervssygdomme, der er pligt til at anmelde
efter både arbejdsmiljølovgivningen og arbejdsskadesikringslovgivningen, og indeholder oplysnin-
ger om alle registrerede arbejdsulykker og erhvervssygdomme.
Anmeldesystemet indeholder således oplysninger bl.a. på individniveau om arbejdsulykker, herun-
der oplysninger om tilskadekomne og skaden, anmelder og virksomhed samt arbejdsstedet og ulyk-
ken. Desuden indeholder systemet oplysninger om erhvervssygdomme, herunder oplysninger om
tilskadekomne, diagnose og anmelder.
Det fælles anmeldesystem indeholder desuden systemoplysninger til identifikation af den enkelte
anmeldelse mv.
Oplysningerne vil indgå i arbejdet med Arbejdstilsynets tilsynsplanlægning, ligesom de vil blive
benyttet til analyse, forebyggelsestiltag samt statistiske formål og arbejdet med opfyldelse af politi-
ske initiativer.
Den nærmere afgrænsning af, hvilke oplysninger der er pligt til at anmelde, sker ved bekendtgørel-
se, jf. arbejdsmiljølovens § 75, stk. 1, og arbejdsskadesikringslovens § 34, stk. 1, og afhænger bl.a.
af EU-regulering på området.
Som en konsekvens af forslaget om at flytte Arbejdsskadestyrelsens opgaver til Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring vil det fælles system til anmeldelse af arbejdsulykker og erhvervssygdomme blive
L 141 - 2015-16 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
organisatorisk placeret i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, der dermed vil have rådighed over sy-
stemet.
Der er derfor behov for at præcisere hjemmelsgrundlaget til Arbejdstilsynets terminaladgang, her-
under til at behandle oplysninger fra det fælles system som hidtil. Oplysningerne vil endvidere kun-
ne bruges i forbindelse med initiativ 2 i
”Aftale om en styrket arbejdsmiljøindsats”
fra marts 2015
mellem V, DF, K, S og RV. Ifølge aftalen skal flere oplysninger tælle med, når en virksomhed ud-
vælges til tilsyn. Det følger af aftalen, at anmeldelser af erhvervssygdomme efter en konkret vurde-
ring som noget nyt kan indgå i grundlaget for udvælgelse af virksomheder til det risikobaserede
tilsyn. Det fremgår endvidere, at det skal undersøges, hvordan anmeldte og anerkendte arbejdsska-
der kan indgå som parametre i Arbejdstilsynets indeksmodel til udpegning af virksomheder til risi-
kobaseret tilsyn, og hvordan oplysninger om arbejdsbelastninger fra anmeldelsen og fra arbejdsska-
desager kan indgå i forberedelsen af tilsynsbesøg.
For at sikre, at arbejdet med opfyldelse af politiske initiativer, herunder initiativ 2, kan gennemfø-
res, og at resultaterne af de undersøgelser, der foretages, kan anvendes fremadrettet, når Arbejds-
skadestyrelsens opgaver under forudsætning af lovforslagets vedtagelse overføres til Arbejdsmar-
kedets Erhvervssikring, foreslås det, at der etableres en præcis og klar hjemmel i lov om arbejds-
skadesikring til, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring kan udlevere oplysninger om arbejdsulykker
og erhvervssygdomme fra Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings øvrige datagrundlag til Arbejdstilsy-
net.
I tilknytning hertil foreslås en præcis og klar tilsvarende hjemmel i arbejdsmiljøloven til, at Ar-
bejdstilsynet kan have en sådan terminaladgang, ligesom der foreslås en præcis og klar hjemmel i
arbejdsmiljøloven til, at Arbejdstilsynet kan modtage de pågældende oplysninger fra det øvrige da-
tagrundlag.
På denne måde fremtidssikres det, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring har ret og pligt til at udle-
vere de pågældende oplysninger, og at Arbejdstilsynet fortsat kan modtage disse oplysninger.
Oplysningerne i det fælles anmeldesystem giver desuden mulighed for, at Arbejdstilsynets tilsyns-
indsats i højere grad kan målrettes derhen, hvor der er flest arbejdsmiljøproblemer. Oplysningerne
om disse ulykker og sygdomme indgår således i Arbejdstilsynets tilsynsplanlægning samt anvendes
i analyser og til forebyggelsesmæssige formål.
I den forbindelse bemærkes, at Arbejdstilsynet administrerer arbejdsmiljølovgivningen og offshore-
sikkerhedsloven samt fører tilsyn med rygeloven.
Ad § 1, nr. 2 (stk. 1) og § 7, nr. 1
Som en konsekvens af forslaget om at flytte Arbejdsskadestyrelsens opgaver til Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring vil det fælles system til anmeldelse af arbejdsulykker og erhvervssygdomme blive
organisatorisk placeret i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, der dermed vil have rådighed over sy-
stemet.
Med den foreslåede hjemmel skal Arbejdsmarkedets Erhvervssikring give Arbejdstilsynet terminal-
adgang til alle oplysninger om arbejdsulykker og erhvervssygdomme i det fælles system til anmel-
delse af arbejdsulykker og erhvervssygdomme. Oplysningerne kan som hidtil bruges både i kon-
troløjemed og til analyse- og forebyggelsesformål samt statistiske formål. Arbejdstilsynet vil såle-
L 141 - 2015-16 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
des med de foreslåede ændringer fortsat kunne anvende konkrete anmeldelser af arbejdsulykker og
erhvervssygdomme i forbindelse med tilsyn og kontrol med det konkrete arbejdsmiljø. Terminalad-
gangen er nødvendig, da Arbejdstilsynet i henhold til arbejdsmiljøloven stiller krav om anmeldelse
af en del af de arbejdsulykker og erhvervssygdomme, der anmeldes til det fælles anmeldesystem.
Arbejdstilsynet har derfor behov for at kunne tilgå oplysningerne direkte med henblik på en fleksi-
bel og effektiv behandling af oplysningerne til forebyggelses- og analyseformål, statistiske formål,
både i arbejdsmiljøfaglig sammenhæng og i arbejdsskadessammenhæng, samt i kontroløjemed i
forbindelse med Arbejdstilsynets opgavevaretagelse.
Det vurderes desuden, at terminaladgangen kan ske inden for persondatalovens rammer om saglig-
hed og proportionalitet. De foreslåede bestemmelser indeholder en klar og udtrykkelig lovhjemmel
til, at Arbejdstilsynet kan benytte oplysningerne i det fælles anmeldesystem til behandling og regi-
stersamkøring i kontroløjemed i forbindelse med Arbejdstilsynets tilsynsindsats og til forebyggel-
ses- og analyseformål samt statistiske formål, både i arbejdsmiljøfaglig sammenhæng og i arbejds-
skadesammenhæng i forbindelse med Arbejdstilsynets opgavevaretagelse. Behandlingen og samkø-
ringen vil ske under hensyntagen til de særlige retningslinjer, der er fastsat i Datatilsynets praksis
om samkøring og sammenstilling i kontroløjemed.
Med den foreslåede hjemmel vil Arbejdstilsynet indgå aftale med Arbejdsmarkedets Erhvervssik-
ring om den tekniske tilrettelæggelse af adgangen til de oplysninger, som Arbejdstilsynet får hjem-
mel til at indhente.
Ad § 1, nr. 2 (stk. 2), og § 7, nr. 2
Som en konsekvens af forslaget om at flytte Arbejdsskadestyrelsens opgaver til Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring er der behov for at præcisere hjemmelsgrundlaget til, at Arbejdstilsynet kan ind-
hente oplysninger fra det øvrige datagrundlag, som under forudsætning af lovforslagets vedtagelse
vil henhøre under Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
Oplysningerne fra det øvrige datagrundlag skal som hidtil anvendes til opfyldelse af politiske initia-
tiver, herunder til at sikre, at arbejdet med initiativ 2 i aftalen om en styrket arbejdsmiljøindsats kan
gennemføres, og at resultaterne af de undersøgelser, der skal gennemføres, kan anvendes fremadret-
tet. Oplysningerne skal desuden anvendes til arbejdet med målretning af Arbejdstilsynets tilsynsind-
sats og udviklingen heraf.
Med den foreslåede hjemmel skal Arbejdsmarkedets Erhvervssikring videregive oplysninger til
Arbejdstilsynet om arbejdsulykker og erhvervssygdomme fra Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings
øvrige datagrundlag til brug for kontrol – herunder ved samkøring med Arbejdstilsynets øvrige data
– og til analyse- og forebyggelsesformål samt statistiske formål.
Oplysninger fra Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings øvrige datagrundlag er bl.a. oplysninger på
individniveau fra Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings sagsbehandlingssystem om for eksempel an-
erkendelse, méngrad og erhvervsevnetabsprocent mv. samt oplysninger, der kan bidrage til af-
grænsning af, hvor skaden er sket.
Det vurderes, at videregivelsen og samkøringen af oplysninger kan ske inden for persondatalovens
rammer om saglighed og proportionalitet, idet der kun vil blive indhentet oplysninger, der er nød-
vendige for opfyldelse af politiske initiativer, for arbejdet med målretning og udvikling af Arbejds-
tilsynets tilsynsindsats eller til forebyggelsesformål.
L 141 - 2015-16 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
De foreslåede bestemmelser indeholder en klar og udtrykkelig lovhjemmel til, at Arbejdstilsynet
kan benytte oplysningerne i Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings datagrundlag til behandling og re-
gistersamkøring i kontroløjemed i forbindelse med Arbejdstilsynets kontrolindsats og til analyse- og
forebyggelsesformål samt statistiske formål, både i arbejdsmiljøfaglig sammenhæng og i arbejds-
skadesammenhæng. Samkøringen og behandlingen vil ske under hensyntagen til de særlige ret-
ningslinjer, der er fastsat i Datatilsynets praksis om samkøring og sammenstilling i kontroløjemed.
Med den foreslåede hjemmel vil Arbejdstilsynet indgå aftale med Arbejdsmarkedets Erhvervssik-
ring om den tekniske tilrettelæggelse af udlevering af de oplysninger, som Arbejdstilsynet får
hjemmel til at indhente.
Til nr. 3
Af redaktionelle grunde skal henvisningen i lovens § 57, stk. 4, ændres som følge af forslaget i § 1,
nr. 38.