Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 140 Bilag 8
Offentligt
1621438_0001.png
Til lovforslag nr.
L 140
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 13. april 2016
Betænkning
over
Forslag til lov om den selvejende institution Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
[af beskæftigelsesministeren (Jørn Neergaard Larsen)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 6 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. februar 2016 og var til
1. behandling den 3. marts 2016. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 18.
januar 2016 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del – bi-
lag 62. Den 25. februar 2016 sendte beskæftigelsesministe-
ren de indkomne høringssvar, et høringsnotat og en ligestil-
lingsvurdering til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra HK Danmark.
Beskæftigelsesministeren har over for udvalget kommen-
teret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9 spørgsmål til beskæftigelsesmini-
steren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og
SF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede æn-
dringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL og SF) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling, men vil stemme for de stil-
lede ændringsforslag.
Socialdemokratiets og Alternativets medlemmer af ud-
valget deler målet om at skabe vækst og beskæftigelse i hele
Danmark. Socialdemokratiet og Alternativet bakker derfor
op om regeringens overordnede planer om udflytning af
statslige arbejdspladser, da det kan bidrage til et Danmark i
bedre balance. Udflytningen af statslige arbejdspladser gør
det ikke alene, men kan sammen med andre initiativer bidra-
ge til at trække i den rigtige retning. Socialdemokratiet og
Alternativet ønsker, at der med overflytningen af sagsbe-
handlingen af personskader til Arbejdsmarkedets Erhvervs-
sikring samtidig sikres øget fokus på en kortere sagsbehand-
lingstid og kvalitet i afgørelserne. Socialdemokratiet og Al-
ternativet havde gerne set, at der i forbindelse med overflyt-
ningen af opgaver blev udarbejdet en overdragelsesaftale
mellem Beskæftigelsesministeriet og Arbejdsmarkedets Er-
hvervssikring. Overdragelsesaftalen skulle bidrage til at ska-
be klarhed om det økonomiske og administrative grundlag
for overtagelsen af Arbejdsskadestyrelsens opgaver. Desu-
den så Socialdemokratiet og Alternativet gerne, at det af
lovforslaget tydeligere fremgik, at det politiske ansvar for at
sikre kvaliteten i sagsbehandlingen af arbejdsskadesager lig-
ger hos ministeren.
Enhedslistens medlemmer af udvalget konstaterer, at lov-
forslag nr. L 140 og L 141 handler om at overflytte Arbejds-
skadestyrelsens aktiviteter til et andet selskab, Udbetaling
Danmark, og at oprette den selvejende institution Arbejds-
markedets Erhvervssikring. Desuden er det planen at udflyt-
te aktiviteterne til tre nye lokaliteter: Vordingborg, Haders-
lev og Hillerød. Arbejdsskadestyrelsen har i en del år ikke
fungeret efter hensigten, fordi der ikke har været en ordent-
lig bemanding. Nyansatte medarbejdere er ved at blive op-
lært. Det vil være særdeles problematisk at bryde en sådan
styrelse op og udflytte den. Arbejdsskadestyrelsens virk-
somhed adskiller sig væsentligt fra de opgaver, som ATP el-
lers udfører. Der er tale om individuelle sagsgange og afgø-
relser. Hertil kommer, at der har været en stribe indsigelser i
høringssvarene fra DA, HK, LO, Metal og 3F, der alle adva-
AX018603
L 140 - 2015-16 - Bilag 8: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 13. april 2016
1621438_0002.png
2
rer om problemer vedrørende omorganiseringen. Det er alle
organisationer, der i det daglige arbejder systematisk med
arbejdsskadesager, og som er tæt på arbejdsskadede – der
ved, hvad de taler om. Omorganiseringen kan betyde tab af
viden og kompetencer samt forlænget og fordyret sagsbe-
handling og ansvarsforflygtigelse fra beskæftigelsesministe-
rens side, hvilket er tankevækkende i en tid med problemer
på området. Der er ikke lavet analyser over fordele og om-
kostninger ved udflytningen, og der findes ikke præcise be-
skrivelser af opgavefordeling, ansvarsfordeling, kompeten-
ce, retssikkerhed og aktindsigt. Enhedslisten kan derfor ikke
støtte lovforslagene.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 7
1)
I
stk. 1
udgår », som udpeges af beskæftigelsesministe-
ren,«.
[Indstilling fra arbejdsmarkedets parter til posten som for-
mand for bestyrelsen]
2)
I
stk. 1
indsættes som
2. pkt.:
»Formanden må ikke have tilknytning til nogen arbejds-
giver- eller lønmodtagerorganisation.«
[Præcisering af formandens uafhængighed]
3)
I
stk. 3, 4. pkt.,
ændres »Beskæftigelsesministeren« til:
»Bestyrelsen«.
[Ændring af kompetence til at fastsætte honorar]
Til § 15
4)
I
stk. 3, 2. pkt.,
ændres »Folketingets Beskæftigelsesud-
valg« til: »et af Folketinget nedsat udvalg«.
[Redaktionel ændring]
Nyt kapitel
5)
Efter kapitel 8 indsættes:
»Kapitel 01
Moms
§ 01.
Staten refunderer Arbejdsmarkedets Er-
hvervssikrings udgifter til betaling af købsmoms, som ikke
kan fradrages ved en virksomheds opgørelse af afgiftstilsva-
ret (ikkefradragsberettiget købsmoms), og som Arbejdsmar-
kedets Tillægspension afholder ved køb af varer og tjeneste-
ydelser i forbindelse med administration, jf. § 9, for så vidt
angår Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings opgaver efter § 2,
stk. 1, nr. 2-7.
Stk. 2.
Ikkefradragsberettiget købsmoms refunderes fra
Finansministeriets momsreserve på grundlag af en opgørelse
fra Arbejdsmarkedets Tillægspension vedrørende afholdte
udgifter, jf. stk. 1.
Stk. 3
På baggrund af opgørelsen fra Arbejdsmarkedets
Tillægspension, jf. stk. 2, udarbejder Arbejdsmarkedets Er-
hvervssikring et særskilt momsregnskab for Arbejdsmarke-
dets Erhvervssikring. Momsregnskabet revideres af Arbejds-
markedets Erhvervssikrings revisor, der godkender den sam-
lede årlige opgørelse over købsmomsudgifter og påser, at
udgifterne, hvortil der er afholdt moms, alene er afholdt til
brug for administrationen af Arbejdsmarkedets Erhvervs-
sikrings opgaver, jf. § 2, stk. 1, nr. 2-7.«
[Arbejdsmarkedets Erhvervssikring skal have mulighed for
at modtage kompensation for momsudgifter]
Til § 17
6)
I
stk. 2
ændres »1. maj« til: »10. maj«.
[Udskudt ikrafttræden for udpegning m.v. af bestyrelsen]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at formanden i lighed med medlemmerne af
bestyrelsen udpeges af beskæftigelsesministeren efter ind-
stilling fra arbejdsmarkedets parter, jf. stk. 2.
Til nr. 2
Det foreslås, at formanden i lighed med andre selvejende
institutioner, der administreres af ATP, skal være uafhængig
af arbejdsgiver- og lønmodtagerorganisationer.
Til nr. 3
Det foreslås, at det i lighed med andre selvejende institu-
tioner, der administreres af ATP, er bestyrelsen, der fastsæt-
ter formandens honorar.
Til nr. 4
Der er tale om en redaktionel ændring. Hensigten med
bestemmelsen i § 15, stk. 3, 2. pkt., er at fastslå, at Arbejds-
markedets Erhvervssikring skal fremsende en årlig beretning
til det udvalg i Folketinget, som beskæftiger sig med ar-
bejdsskadesager m.v. Med den redaktionelle ændring elimi-
neres en mulig tvivl om, hvorvidt det har været hensigten at
fravige den kompetence, som udvalget for Forretningsorde-
nen ifølge Folketingets Forretningsorden har til at flytte
sagsområder mellem de forskellige udvalg.
Til nr. 5
Arbejdsskadestyrelsen betaler i dag moms af de ydelser,
som Styrelsen køber eksternt. For så vidt angår ydelser, som
indkøbes i forbindelse med Styrelsens administration efter
arbejdsskadeloven, er udgifterne til moms indregnet i tak-
sterne, og Styrelsen modtager derfor ikke kompensation for
moms fra Finansministeriets momsreserve.
L 140 - 2015-16 - Bilag 8: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 13. april 2016
1621438_0003.png
3
For så vidt angår de ydelser, som indkøbes i forbindelse
med Styrelsens administration af de forskellige love, som
nævnes i lovforslagets § 2, stk. 1, nr. 2-7, har Arbejdsska-
destyrelsen hidtil ligeledes betalt moms, men har kunnet få
momsudgifterne refunderet fra Finansministeriets momsre-
serve. Administrationsudgifterne til administration af de for-
skellige love efter lovforslagets § 2, stk. 1, nr. 2-7, er finan-
sieret gennem en finanslovsbevilling og vedrører ikke ar-
bejdsskadeloven og er derfor ikke takstfinansierede.
Det fremgår af lovforslaget, at administration af lovene
nævnt i lovforslagets § 2, stk. 1, nr. 2-7, overflyttes til Ar-
bejdsmarkedets Erhvervssikring i forbindelse med oprettel-
sen af den selvejende institution Arbejdsmarkedets Er-
hvervssikring. Det fremgår videre af lovforslaget, at Ar-
bejdsmarkedets Erhvervssikrings administration på området
følger de principper, der i dag gælder for Arbejdsskadesty-
relsens administration.
Det foreslås derfor, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
får mulighed for at modtage kompensation for momsudgif-
terne vedrørende administration af lovene efter § 1, stk. 1,
nr. 2-7, efter samme principper, som det sker i dag i Ar-
bejdsskadestyrelsen. Det vil sige gennem refusion fra Fi-
nansministeriets momsreserve.
Det fremgår af ændringsforslaget, at der skal udarbejdes
et særskilt momsregnskab på de områder, hvor der er mulig-
hed for kompensation, og at dette skal godkendes af Ar-
bejdsmarkedets Erhvervssikrings revisor.
Ændringsforslaget er neutralt i forhold til de offentlige
udgifter, da ændringsforslaget indebærer, at de nugældende
principper for momskompensation fortsætter uændret efter
overflytningen af Arbejdsskadestyrelsen til Arbejdsmarke-
dets Erhvervssikring. Det skønnes, at den årlige momsrefu-
sion på området udgør ca. 0,1 mio. kr.
Til nr. 6
Det foreslås, at § 7, stk. 1-3, træder i kraft den 10. maj
2016.
Bent Bøgsted (DF)
fmd.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Peter Kofod Poulsen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)
Marlene Harpsøe (DF) Pernille Bendixen (DF) Hans Andersen (V) Peter Juel Jensen (V) Louise Schack Elholm (V)
Carl Holst (V) Anni Matthiesen (V) Britt Bager (V) Joachim B. Olsen (LA) Laura Lindahl (LA) Rasmus Jarlov (KF)
Per Husted (S) Bjarne Laustsen (S)
nfmd.
Jeppe Bruus (S) Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)
Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Henning Hyllested (EL) Christian Juhl (EL)
Finn Sørensen (EL) Josephine Fock (ALT) Torsten Gejl (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
47
37
34
14
13
9
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
L 140 - 2015-16 - Bilag 8: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 13. april 2016
1621438_0004.png
4
Bilag
Oversigt over bilag vedrørende L 140
Bilagsnr. Titel
1
Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigel-
sesministeren
2
Henvendelse af 1/3-2016 fra HK Danmark om de retssikkerhedsmæs-
sige konsekvenser for borgerne ved overflytning af myndighedsansvar
fra en offentlig myndighed til en selvstændig selvejende institution
3
Udkast til tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget
4
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
5
Henvendelse af 6/4-2016 fra HK Danmark om kommentarer til bekæf-
tigelsesministerens besvarelse af spm. 1
6
Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
7
Udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 140
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 1/3-2016 fra HK
Danmark om de retssikkerhedsmæssige konsekvenser for borgerne
ved overflytning af myndighedsansvar fra en offentlig myndighed til
en selvstændig selvejende institution, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om Folketingets Ombudsmands virksomhed omfatter den
selvejende institution Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, til be-
skæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om Rigsrevisionen har samme mulighed for at få indsigt i Ar-
bejdsmarkedets Erhvervssikring, som statslige institutioner har, til be-
skæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om implementeringen af lovforslaget medfører, at det ikke er et
politisk ansvar at sikre kvaliteten i sagsbehandlingen af arbejdsska-
desager, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om sikring af viden og kompetencer i forbindelse med overflyt-
ning af opgaver, til beskæftigelsesministeren , og ministerens svar her-
Spm., om finansiering af eventuelle meromkostninger i forbindelse
med overflyttelsen af opgaver, til beskæftigelsesministeren , og mini-
sterens svar herpå
Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 6/4-2016 fra HK
Danmark om deres kommentarer til ministerens besvarelse, til beskæf-
tigelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om finansieringen af at udflytte arbejdspladser til provinsen i
forbindelse med udflytning af Arbejdsskadestyrelsens opgaver til
ATP's regionale centre, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om udarbejdelse af en overdragelsesaftale mellem Beskæftigel-
sesministeriet og Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, der skaber klar-
hed om det økonomiske og administrative grundlag for overtagelsen
2
3
4
5
6
7
8
9
L 140 - 2015-16 - Bilag 8: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 13. april 2016
1621438_0005.png
5
af Arbejdsskadestyrelsens opgaver, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå