Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 140 Bilag 6
Offentligt
Ændringsforslag til forslag til lov om den selvejende institution Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (L
140)
Ændringsforslag
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af…:
Til § 7
1) I
stk. 1
udgår ”, som udpeges af beskæftigelsesministeren,”
[Indstilling fra arbejdsmarkedets parter til posten som formand for bestyrelsen]
2) I
stk. 1
indsættes som
2. pkt.:
”Formanden må ikke have tilknytning til nogen arbejdsgiver- eller
lønmodtagerorganisation.”
[Præcisering af formandens uafhængighed]
3) I
stk. 3, 4. pkt.
ændres ”Beskæftigelsesministeren” til: ”Bestyrelsen”
[Ændring af kompetence til at fastsætte honorar]
Til § 15
4) I
stk. 3, 2. pkt.
ændres ”Folketingets Beskæftigelsesudvalg” til: ”et af Folketinget nedsat udvalg”.
[Redaktionel ændring]
Nyt kapitel
5) Efter § 16 indsættes som nyt kapitel:
”Kapitel 01
Moms
§ 01.
Staten refunderer Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings udgifter til betaling af købsmoms, som ikke kan
fradrages ved en virksomheds opgørelse af afgiftstilsvaret (ikkefradragsberettiget købsmoms), og som
Arbejdsmarkedets Tillægspension afholder ved køb af varer og tjenesteydelser i forbindelse med
administration, jf. § 9, for så vidt angår Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings opgaver efter § 2, stk. 1, nr. 2-7.
Stk. 2.
Ikkefradragsberettiget købsmoms refunderes fra Finansministeriets momsreserve på grundlag af en
opgørelse fra Arbejdsmarkedets Tillægspension vedrørende afholdte udgifter, jf. stk. 1.
Stk. 3.
På baggrund af opgørelsen fra Arbejdsmarkedets Tillægspension, jf. stk. 2, udarbejder
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring et særskilt momsregnskab for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
Momsregnskabet revideres af Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings revisor, der godkender den samlede årlige
opgørelse over købsmomsudgifter og påser, at udgifterne, hvortil der er afholdt moms, alene er afholdt til
brug for administrationen Arbejdsmarkedets Erhvervssikring opgaver, jf. § 2, stk. 1, nr. 2-7.”
L 140 - 2015-16 - Bilag 6: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Til § 17
6) I
stk. 2
ændres ”1.” til: ”10.”.
[Udskudt ikrafttræden for udpegning m.v. af bestyrelsen]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at formanden i lighed med medlemmerne af bestyrelsen udpeges af beskæftigelsesministeren
efter indstilling fra arbejdsmarkedets parter, jf. stk.2.
Til nr. 2
Det foreslås, at formanden i lighed med andre selvejende institutioner, der administreres af ATP, skal være
uafhængig af arbejdsgiver- og lønmodtagerorganisationer.
Til nr. 3
Det foreslås, at det i lighed med andre selvejende institutioner, der administreres af ATP, er bestyrelsen, der
fastsætter formandens honorar.
Til nr. 4.
Der er tale om en redaktionel ændring. Hensigten med bestemmelsen i § 15, stk. 3, 2. pkt., er at fastslå, at
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring skal fremsende en årlig beretning til det udvalg i Folketinget, som
beskæftiger sig med arbejdsskadesager m.v. Med den redaktionelle ændring elimineres en mulig tvivl om,
hvorvidt det har været hensigten at fravige den kompetence, som udvalget for Forretningsordenen ifølge
Folketingets Forretningsorden har til at flytte sagsområder mellem de forskellige udvalg.
Til nr. 5
Arbejdsskadestyrelsen betaler i dag moms af de ydelser, som Styrelsen køber eksternt. For så vidt angår
ydelser, som indkøbes i forbindelse med Styrelsens administration efter arbejdsskadeloven, er udgifterne til
moms indregnet i taksterne og Styrelsen modtager derfor ikke kompensation af moms fra Finansministeriets
momsreserve.
For så vidt angår de ydelser, som indkøbes i forbindelse med Styrelsens administration af de forskellige love,
som nævnes i lovforslagets § 2, stk. 1, nr. 2-7, har Arbejdsskadestyrelsen hidtil ligeledes betalt moms, men
har kunnet få momsudgifterne refunderet fra Finansministeriets momsreserve. Administrationsudgifterne til
administration af de forskellige love efter lovforslagets § 2, stk. 1, nr. 2-7 er finansieret gennem en
finanslovsbevilling, og vedrører ikke arbejdsskadeloven og er derfor ikke takstfinansierede.
Det fremgår af lovforslaget (L140), at administration af lovene nævnt i lovforslagets § 2, stk. 1, nr. 2-7,
overflyttes til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring i forbindelse med oprettelsen af den selvejende institution
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring. Det fremgår videre af lovforslaget, at Arbejdsmarkedets
Erhvervssikrings administration på området følger de principper, der i dag gælder for Arbejdsskadestyrelsens
administration.
L 140 - 2015-16 - Bilag 6: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Det foreslås derfor, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring får mulighed for at modtage kompensation for
momsudgifterne vedrørende administration af lovene efter § 1, stk. 1, nr. 2-7, efter samme principper, som
det sker i dag i Arbejdsskadestyrelsen. Det vil sige gennem refusion fra Finansministeriets momsreserve.
Det fremgår af ændringsforslaget, at der skal udarbejdes et særskilt momsregnskab på de områder, hvor der
er mulighed for kompensation og at dette skal godkendes af Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings revisor.
Ændringsforslaget er neutralt i forhold til de offentlige udgifter, da ændringsforslaget indebærer, at de
nugældende principper for momskompensation fortsætter uændret efter overflytningen af
Arbejdsskadestyrelsen til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring. Det skønnes, at den årlige momsrefusion på
området udgør ca. 0,1 mio. kr.
Til nr. 6
Det foreslås, at § 7, stk. 1 - 3, træder i kraft den 10. maj 2016.