Udenrigsministeriet
Direktionssekretariatet
Sendt pr. e-mail til:
og
Dato
J.nr.
21. januar 2016
301.20/31152
Høringssvar fra Dansk Institut for Internationale Studier
vedr. forslag til ændring af lov om Dansk Institut for
Internationale Studier
Generelle bemærkninger
Dansk Institut for Internationale Studier (DIIS) har med undren noteret sig regeringens ønske om
gennem en lovændring at sætte paragraf 2 i instituttets vedtægter ud af kraft og ændre institut-
tets hjemsted fra København til Aarhus.
DIIS finder det juridisk problematisk, fagligt ubegrundet og økonomisk uansvarligt at gen-
nemtvinge en udflytning af instituttet, væk fra dets primære samarbejdspartnere og kerne-
brugere.
Juridiske aspekter
Som det fremgår af bemærkningerne til det fremsendte lovforslag ledes DIIS som uafhængig,
selvejende institution af en bestyrelse, der har ansvaret for alle væsentlige spørgsmål om institut-
tets faglige arbejdsområde, økonomi og forvaltning. Dette har været tilfældet, siden DIIS blev
etableret pr. 1. januar 2003 som en del af Dansk Center for Internationale Studier og Menneske-
rettigheder (DCISM) ved lov nr. 411 af 6. juni 2002. For blot fire år siden, i forbindelse med ned-
læggelsen af DCISM og vedtagelsen af den gældende lov om DIIS (lov nr. 554 af 18. juni 2012),
besluttede Folketinget at fremhæve og styrke DIIS’ uafhængighed yderligere. Siden DIIS-lovens
ikrafttrædelse den 1. januar 2013 har der således ikke været medlemmer udpeget af stats-,
udenrigs- og forsvarsministeren i instituttets bestyrelse.
1
Det fremgår af bemærkningerne til den gældende lov om DIIS samt Folketingets behand-
ling af denne, at Folketingets hensigt var at udelukke muligheden for politisk regulering af institut-
tets virke ved at gøre DIIS til en uafhængig, selvejende institution (særligt forvaltningssubjekt)
uden for
den sædvanlige offentlige styringskæde, da det sædvanlige over-/underordningsforhold
mellem ressortministerium og institution slet ikke fremgår af loven om DIIS.
DIIS finder det derfor særdeles problematisk – både juridisk og principielt – at regeringen
ved at inddrage DIIS i sine generelle planer om udflytning af statslige arbejdspladser forsøger at
fratage en selvejende institutions uafhængige bestyrelse beslutningskompetencen på så væsent-
ligt et område som spørgsmålet om hjemsted. Det er en nærliggende bekymring, at der med dette
1
Bestyrelsens ni medlemmer udpeges af Det Frie Forskningsråd (2), Det Udviklingspolitiske Råd (2), Rektorkollegiet under Danske
Universiteter (4) samt medarbejderne ved instituttet (1).