Høringsnotat vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om Offentlig Digital Post
Lovforslaget har været i høring hos de myndigheder og organisationer m.v., der er
nævnt i bilaget til dette notat, ligesom det har været offentliggjort på
høringsportalen. Høringsfristen udløb den 18. december 2015.
Lovforslaget har været i høring hos samtlige ministerier samt hos Advokatrådet,
Ankestyrelsen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Brugerforeningen, Dansk
Blindesamfund, Dansk Byggeri, Danske Regioner, Danske
Handicaporganisationer, Dansk Industri, Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd,
DI-Digital, Finansrådet, Forbrugerombudsmanden, Foreningen Danske
Revisorer, FSR-danske revisorer, Foreningen af Socialchefer, Håndværksrådet,
Institut for menneskerettigheder, ITB, Kommunernes Landsforening,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Landbrug og Fødevarer, Landsforeningen af
førtidspensionister, Landforeningen af Psykiatribrugere, Landsorganisationen i
Danmark (LO), Rigsrevisionen, SAND – De hjemløses landsorganisation, SIND,
Udbetaling Danmark/ATP, Ældre Sagen.
Lovforslaget har været offentliggjort på høringsportalen.
Høringsfristen udløb den 18. december.
Følgende høringsparter har afgivet høringssvar:
Forsvarsministeriet, Danske Regioner, DH Danske Handicaporganisationer, KL,
Ankestyrelsen, ATP, Ældre Sagen.
Der er herudover modtaget høringssvar fra HK Kommunal.
Følgende har angivet ikke at have bemærkninger:
Datatilsynet, Konkurrence – og Forbrugerstyrelsen, Forbrugerombudsmanden,
Skatteministeriet, Institut for menneskerettigheder, Dansk Byggeri, Social- og
Indenrigsministeriet, Uddannelses- og Forskningsministeriet, SAND- De
hjemløses landsorganisation, Erhvervsstyrelsen, Erhvervs- og Vækstministeriet.
HK Kommunal støtter forslaget og bemærker, at der principielt bør være ens
grænser for, hvor store filer en myndighed kan sende, og hvor store filer en
borger/virksomhed kan sende til myndigheder. HK kommunal opfordrer
endvidere til, at der ved regelfastsættelse også tages hensyn til dokumentformater.
4. januar 2016