Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
L 134 Bilag 4
Offentligt
Udkast til ændringsforslag til forslag til lov om ændring af lov om offentlige veje m.v.,
jernbaneloven og forskellige andre love (L 134)
Ændringsforslag
Til § 1
1)
Nr. 1
affattes således:
”1.
Fodnoten
til lovens titel affattes således:
”1) Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/61/EU af 15. maj 2014 om foranstaltninger for at reducere omkostninger ved etablering af
højhastighedsnet til elektronisk kommunikation, EU-Tidende 2014, nr. L 155, side 1 og Europa-
Parlamentets og Rådet direktiv 2011/92/EU af 13. december 2011 om vurdering af visse offentlige og
private projekters indvirkning på miljøet, EU-Tidende 2012, nr. L 26, side 1, som ændret ved Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2014/52/EU af 16. april 2014 om ændring af direktiv 2011/92/EU af
13. december 2011 om vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning på miljøet, EU-
Tidende 2014, nr. 124, side 1.”.”
[Lovteknisk ændring]
2)
I
nr. 6
ændres ”kapitel 6” til: ”kapitel 2”.
[Lovteknisk ændring]
3)
I den under
nr. 6
foreslåede affattelse af
§ 17 b
udgår ”og 2”.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 4]
4)
I den under
nr. 6
foreslåede affattelse af
§ 17 b, stk. 2,
udgår ”, der er omfattet af § 17 a, stk. 3,”.
[Tydeliggørelse af krav om ansøgning om en screeningsafgørelse for projekter, der er omfattet af
lovforslagets bilag 2]
5)
I den under
nr. 6
foreslåede affattelse af
§ 17 d, stk. 2,
udgår ”, når det er relevant for det
konkrete projekt”.
[Overensstemmelse med tilsvarende bestemmelse i L 147 om forslag til lov om miljøvurdering af planer
og programmer og af konkrete projekter (VVM)]
6)
I den under
nr. 6
foreslåede affattelse af
§ 17 i, stk. 3,
ændres ”udkast til
miljøkonsekvensrapport” til: ”miljøkonsekvensrapporten”, og ”sundheden” ændres til:
”menneskers sundhed”.
[Lovteknisk ændring, der skal sikre enslydende ordlyd i flere bestemmelser]
Til § 2
L 134 - 2015-16 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra transport- og bygningsministeren
1)
Nr. 1
affattes således:
”1.
’Fodnoten
til lovens titel affattes således:
”1) Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2004/49/EF af 29. april 2004 om jernbanesikkerhed i EU og om ændring af Rådets direktiv 95/18/EF
om udstedelse af licenser til jernbanevirksomheder og direktiv 2001/14/EF om tildeling af jern-
baneinfrastrukturkapacitet og opkrævning af afgifter for brug af jernbaneinfrastruktur samt
sikkerhedscertificering (jernbanesikkerhedsdirektivet), EF-Tidende 2004, nr. L 164, side 44, som
ændret senest ved Kommissionens direktiv 2014/88/EU af 9. juli 2014 om ændring af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2004/49/EF for så vidt angår fælles sikkerhedsindikatorer og fælles
metoder til beregning af omkostningerne ved ulykker og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2012/34/EU af 21. november 2012 om oprettelse af et fælles europæisk jernbaneområde, EU-Tidende
2012, nr. L 343, side 32 og Europa-Parlamentets og Rådet direktiv 2011/92/EU af 13. december 2011
om vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning på miljøet, EU-Tidende 2012, nr. L
26, side 1, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/52/EU af 16. april 2014 om
ændring af direktiv 2011/92/EU af 13. december 2011 om vurdering af visse offentlige og private
projekters indvirkning på miljøet, EU-Tidende 2014, nr. 124, side 1.”.”
[Lovteknisk ændring]
2)
I den under
nr. 4
foreslåede affattelse af
§ 38 b
udgår ”og 2”.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
3)
I den under
nr. 4
foreslåede affattelse af
§ 38 b, stk. 2,
udgår ”, der er omfattet af § 38 a, stk. 3,”.
[Tydeliggørelse af krav om ansøgning om en screeningsafgørelse for projekter, der er omfattet af
lovforslagets bilag 2]
4)
I den under
nr. 4
foreslåede affattelse af
§ 38 d, stk. 2,
udgår ”, når det er relevant for det
konkrete projekt”.
[Overensstemmelse med tilsvarende bestemmelse i L 147 om forslag til lov om miljøvurdering af planer
og programmer og af konkrete projekter (VVM)]
5)
I den under
nr. 6
foreslåede affattelse af
§ 38 i, stk. 3,
ændres ”udkast til
miljøkonsekvensrapport” til: ”miljøkonsekvensrapporten”, og ”sundheden” ændres til:
”menneskers sundhed”.
[Lovteknisk ændring, der skal sikre enslydende ordlyd i flere bestemmelser]
6)
Efter
nr. 7
indsættes som nyt nummer:
”01.
I
§ 116, stk. 4,
som bliver
stk. 5,
ændres ”stk. 2, 1. pkt.” til: ”stk. 3, 1. pkt.”, og ”stk. 3” ændres til:
”stk. 4.”
[Lovteknisk ændring]
Til § 4
1)
Efter
nr. 1
indsættes som nyt nummer:
”02.
I
§ 24, stk. 4,
som bliver
stk. 5,
ændres ”stk. 2” til: ”stk. 3”, og ”stk. 3” ændres til: ”stk. 4”.
L 134 - 2015-16 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra transport- og bygningsministeren
[Lovteknisk ændring]
Til § 7
1)
§ 7, stk. 3,
affattes således:
”For projekter, som er omfattet af denne lov, og hvor
1) der er truffet en screeningsafgørelse før ikrafttrædelsestidspunktet,
2) bygherren har anmodet den kompetente VVM-myndighed om en udtalelse om afgrænsning af
miljøkonsekvensrapportens indhold før ikrafttrædelsestidspunktet, eller
3) VVM-redegørelsen er afgivet før ikrafttrædelsestidspunktet,
finder de hidtil gældende regler anvendelse.”
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til § 1
Til nr. 1
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Med ændringsforslaget skrives den eksisterende
fodnote i lov om offentlige veje m.v. sammen med den nye foreslåede fodnote til loven om
implementering af Europa-Parlamentets og Rådet direktiv 2011/92/EU af 13. december 2011 om
vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning på miljøet, som ændret ved Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2014/52/EU af 16. april 2014 (VVM-direktivet). Hermed fremgår der af
loven – i overensstemmelse med de lovtekniske retningslinjer herom – kun en samlet fodnote i stedet
for som oprindeligt foreslået to fodnoter.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter, idet der ved en fejl er henvist til et forkert
kapitelnummer i den foreslåede bestemmelse. Med ændringsforslaget henvises der korrekt henvises til
kapitel 2 i lov om offentlige veje.
Til nr. 3
Den forslåede ændring er en konsekvens af ændringsforslag nr. 4.
Til nr. 4
Ordlyden af den foreslåede § 17 b sammenholdt med § 17 a kan give anledning til tvivl om, hvorvidt der
skal indgives en ansøgning om en screeningsafgørelse for alle projekter, der er omfattet af lovforslagets
bilag 2. Formuleringen kan således give anledning til at tro, at Vejdirektoratet alene skal indgive
ansøgning for projekter, der er omfattet af bilag 2, i de tilfælde, hvor Trafik- og Byggestyrelsen allerede
har vurderet, at projektet er VVM-pligtigt. Dette er ikke meningsfuldt, idet ansøgningen netop skal
sikre, at Trafik- og Byggestyrelsen foretager denne vurdering og træffer en screeningsafgørelse.
Ændringsforslaget betyder dermed, at det klart fremgår af lovforslaget, at i de tilfælde, hvor projektet er
opført på lovforslagets bilag 2, skal Vejdirektoratet indgive ansøgning til Trafik- og Byggestyrelsen med
henblik på, at Trafik- og Byggestyrelsen træffer en screeningsafgørelse om, hvorvidt projektet er VVM-
pligtigt.
L 134 - 2015-16 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra transport- og bygningsministeren
Ændringsforslaget ændrer ikke lovforslagets indhold. Endvidere ændrer ændringsforslaget ikke ved, at
det i praksis formentlig vil være sjældent, at Vejdirektoratet i de tilfælde, hvor et vejprojekt skal
vedtages ved anlægslov, indgiver ansøgning om en screeningsafgørelse, idet disse projekter i
udgangspunktet vil være VVM-pligtige.
Til nr. 5
Ændringen skal sikre overensstemmelse mellem lovforslaget og L 147 (forslag til lov om miljøvurdering
af planer og programmer og af konkrete projekter). L 147 er fremsat af miljø- og fødevareministeren og
udgør den generelle implementering af VVM-direktivet i dansk ret.
Til nr. 6
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Det fremgår af lovforslagets § 17 i, stk. 3, at miljø- og
fødevareministeren bl.a. sender udkast til miljøkonsekvensrapport til et ansøgt projekt i høring hos en
berørt stat. I de øvrige bestemmelser om høring over miljøkonsekvensrapporten, f.eks. efter den
foreslåede § 17 h, stk. 2, anføres det imidlertid ikke, at det er et ”udkast” til miljøkonsekvensrapporten,
der sendes i høring. Da der ikke er tiltænkt nogen forskel mellem den miljøkonsekvensrapport, der skal
sendes i høring efter § 17 i, stk. 3 og den miljøkonsekvensrapport, der skal sendes i høring efter de
øvrige bestemmelser om offentlig høring, sikrer ændringsforslaget at ”udkast” udgår af § 17 i, stk. 3.
Endvidere erstattes ”sundheden” med ”menneskers sundhed”, således at bestemmelsens ordlyd er i
overensstemmelse med § 17 g, stk. 5, nr. 1.
Til § 2
Til nr. 1
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Med ændringsforslaget skrives den eksisterende
fodnote i jernbaneloven sammen med den nye foreslåede fodnote til loven om implementering af
Europa-Parlamentets og Rådet direktiv 2011/92/EU af 13. december 2011 om vurdering af visse
offentlige og private projekters indvirkning på miljøet, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2014/52/EU af 16. april 2014 (VVM-direktivet). Hermed fremgår der af loven – i
overensstemmelse med de lovtekniske retningslinjer herom – kun en samlet fodnote i stedet for som
oprindeligt foreslået to fodnoter.
Til nr. 2
Den forslåede ændring er en konsekvens af ændringsforslag nr. 9.
Til nr. 3
Ordlyden af den foreslåede § 38 b sammenholdt med § 38 a kan give anledning til tvivl om, hvorvidt der
skal indgives en ansøgning om en screeningsafgørelse for alle projekter, der er omfattet af lovforslagets
bilag 2. Formuleringen kan således give anledning til at tro, at Banedanmark alene skal indgive
ansøgning for projekter, der er omfattet af bilag 2, i de tilfælde, hvor Trafik- og Byggestyrelsen allerede
har vurderet, at projektet er VVM-pligtigt. Dette er ikke meningsfuldt, idet ansøgningen netop skal
sikre, at Trafik- og Byggestyrelsen foretager denne vurdering og træffer en screeningsafgørelse.
Ændringsforslaget betyder dermed, at det klart fremgår af lovforslaget, at i de tilfælde, hvor projektet er
opført på lovforslagets bilag 2, skal Banedanmark indgive ansøgning til Trafik- og Byggestyrelsen med
henblik på, at Trafik- og Byggestyrelsen træffer en screeningsafgørelse om, hvorvidt projektet er VVM-
pligtigt.
L 134 - 2015-16 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra transport- og bygningsministeren
Ændringsforslaget ændrer ikke lovforslagets indhold. Endvidere ændrer ændringsforslaget ikke ved, at
det i praksis formentlig vil være sjældent, at Banedanmark i de tilfælde, hvor et baneprojekt skal
vedtages ved anlægslov, indgiver ansøgning om en screeningsafgørelse, idet disse projekter i
udgangspunktet vil være VVM-pligtige.
Til nr. 4
Ændringen skal sikre overensstemmelse mellem lovforslaget og L 147 (forslag til lov om miljøvurdering
af planer og programmer og af konkrete projekter). L 147 er fremsat af miljø- og fødevareministeren og
udgør den generelle implementering af VVM-direktivet i dansk ret.
Til nr. 5
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Det fremgår af lovforslagets § 38 i, stk. 3, at miljø- og
fødevareministeren bl.a. sender udkast til miljøkonsekvensrapport til et ansøgt projekt, i høring hos en
berørt stat. I de øvrige bestemmelser om høring over miljøkonsekvensrapporten, f.eks. efter den
foreslåede § 38 h, stk. 2, anføres det imidlertid ikke, at det er et ”udkast” til miljøkonsekvensrapporten,
der sendes i høring. Da der ikke er tiltænkt nogen forskel mellem den miljøkonsekvensrapport, der skal
sendes i høring efter § 38 i, stk. 3 og den miljøkonsekvensrapport, der skal sendes i høring efter de
øvrige bestemmelser om offentlig høring, sikrer ændringsforslaget at ”udkast” udgår af § 38 i, stk. 3.
Endvidere erstattes ”sundheden” med ”menneskers sundhed”, således at bestemmelsens ordlyd er i
overensstemmelse med § 38 g, stk. 5, nr. 1.
Til nr. 6
Ændringen er af lovteknisk karakter. I medfør af lovforslagets § 2, nr. 7, indsættes et nyt stk. 2 i
jernbanelovens § 116. Som følge heraf rykkes de efterfølgende stykker i bestemmelsen, således at stk. 2-
4 bliver til stk. 3-5.Med ændringsforslaget foretages nødvendige konsekvensrettelser, så henvisningerne
i bestemmelsen er korrekte.
Til § 4
Til nr. 1
Ændringen er af lovteknisk karakter. I medfør af lovforslagets § 4, nr. 1, indsættes et nyt stk. 1 og 2 i
metroselskabslovens § 24. Som følge heraf rykkes de efterfølgende stykker i bestemmelsen, således at
stk. 2-4 bliver til 3-5. Med ændringsforslaget foretages nødvendige konsekvensrettelser, så
henvisningerne i bestemmelsen er korrekte.
Til § 7
Til nr. 1
Ændringsforslaget er af lovteknisk karakter og indeholder ingen indholdsmæssige ændringer