Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
L 134 Bilag 10
Offentligt
1635981_0001.png
Til lovforslag nr.
L 134
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Transport- og Bygningsudvalget den 19. maj 2016
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om offentlige veje m.v., jernbaneloven og
forskellige andre love
(Implementering af VVM-direktivet for statslige vej- og jernbaneprojekter samt havneprojekter)
[af transport- og bygningsministeren (Hans Christian Schmidt)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 22 ændringsforslag til lovforslaget. Trans-
port- og bygningsministeren har stillet ændringsforslag nr.
1, 2, 5-7, 10, 11, 14-16 og 19-22. Enhedslistens medlemmer
af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 3, 4, 8, 9, 12, 13,
17 og 18.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. februar 2016 og var til
1. behandling den 4. marts 2016. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Transport- og Bygnings-
udvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 6 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og transport- og bygningsministeren sendte
den 29. oktober 2015 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm.
del – bilag 38. Den 25. februar 2016 sendte transport- og
bygningsministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Åbent ekspertmøde
Transport- og Bygningsudvalget afholdt den 4. maj 2016
et åbent ekspertmøde om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til transport- og byg-
ningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be-
svaret.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V og LA) indstiller lovforsla-
get til
vedtagelse
med de af transportministeren stillede æn-
dringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af Enhedslisten
stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse.
Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de
af transportministeren stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (ALT) indstiller lovforsla-
get til
forkastelse.
Mindretallet vil stemme for ændringsfor-
slag nr. 1-4, 8-13 og 17-22. Mindretallet vil stemme hverken
for eller imod ændringsforslag nr. 5-7 og 14-16.
Et
tredje mindretal
i udvalget (RV) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de af transport- og bygningsministeren
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme hverken
for eller imod de af Enhedslistens stillede ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (SF) indstiller lovforslaget
til
forkastelse.
Mindretallet vil stemme for de stillede æn-
dringsforslag.
Et
femte mindretal
i udvalget (KF) vil redegøre for deres
stillingtagen til lovforslaget og ændringsforslagene ved 2.
behandling.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
AX018774
L 134 - 2015-16 - Bilag 10: Betænkning afgivet 19/5-16
1635981_0002.png
2
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af
transport- og bygningsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S,
DF, V, LA, ALT, RV og SF):
1)
Nr. 1
affattes således:
»1.
Fodnoten
til lovens titel affattes således:
»1) Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører de-
le af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/61/EU af 15. maj 2014 om foranstaltninger for
at reducere omkostninger ved etablering af højhastig-
hedsnet til elektronisk kommunikation, EU-Tidende
2014, nr. L 155, side 1, og Europa-Parlamentets og
Rådet direktiv 2011/92/EU af 13. december 2011 om
vurdering af visse offentlige og private projekters ind-
virkning på miljøet, EU-Tidende 2012, nr. L 26, side
1, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv 2014/52/EU af 16. april 2014 om ændring af di-
rektiv 2011/92/EU af 13. december 2011 om vurde-
ring af visse offentlige og private projekters indvirk-
ning på miljøet, EU-Tidende 2014, nr. L 124, side
1.««
[Lovteknisk ændring]
2)
I
nr. 6
ændres »kapitel 6« til: »kapitel 2«.
[Lovteknisk ændring]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(ALT og SF):
3)
I det under
nr. 6
foreslåede
§ 17 a, stk. 3, 2. pkt.,
ind-
sættes efter »høring«: »af miljøkonsekvensrapporten«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 4]
4)
I den under
nr. 6
foreslåede
§ 17 a
indsættes som
stk.
4:
»Stk. 4.
Høringsfristen for anlægslove, der omfatter pro-
jekter omfattet af stk. 3, fastsættes til mindst 8 uger«.
[Minimumshøringsfrist for anlægslove på vejområdet]
Af
transport- og bygningsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S,
DF, V, LA, RV og SF):
5)
I den under
nr. 6
foreslåede
§ 17 b
udgår i
stk. 1
»og
2«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 6]
6)
I den under
nr. 6
foreslåede
§ 17 b
udgår i
stk. 2
», der
er omfattet af § 17 a, stk. 3,«.
[Tydeliggørelse af krav om ansøgning om en screeningsaf-
gørelse for projekter, der er omfattet af lovforslagets bilag 2]
7)
I den under
nr. 6
foreslåede
§ 17 d
udgår i
stk. 2
», når
det er relevant for det konkrete projekt«.
[Overensstemmelse med tilsvarende bestemmelse i L 147
om forslag til lov om miljøvurdering af planer og program-
mer og af konkrete projekter (VVM)]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(ALT og SF):
8)
I det under
nr. 6
foreslåede
§ 17 d, stk. 4,
indsættes
som
2. pkt.:
»Miljøstyrelsen og Naturstyrelsen er obligatoriske hø-
ringsparter.«
[Obligatorisk høring af visse styrelser ved screeningsafgø-
relser på vejområdet]
9)
I det under
nr. 6
foreslåede
§ 17 h, stk. 5,
indsættes
som
2. pkt.:
»Miljøstyrelsen og Naturstyrelsen er obligatoriske hø-
ringsparter.«
[Obligatorisk høring af visse styrelser vedrørende miljøkon-
sekvensrapporten på vejområdet]
Af
transport- og bygningsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S,
DF, V, LA, ALT, RV og SF):
10)
I den under
nr. 6
foreslåede
§ 17 i
ændres i
stk. 3
»ud-
kast til miljøkonsekvensrapport« til: »miljøkonsekvensrap-
porten«, og »sundheden« ændres til: »menneskers sundhed«.
[Lovteknisk ændring, der skal sikre enslydende ordlyd i fle-
re bestemmelser]
Til § 2
11)
Nr. 1
affattes således:
»1.
Fodnoten
til lovens titel affattes således:
»1) Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører de-
le af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2004/49/EF af 29. april 2004 om jernbanesikkerhed i
EU og om ændring af Rådets direktiv 95/18/EF om
udstedelse af licenser til jernbanevirksomheder og di-
rektiv 2001/14/EF om tildeling af jernbaneinfrastruk-
turkapacitet og opkrævning af afgifter for brug af
jernbaneinfrastruktur samt sikkerhedscertificering
(jernbanesikkerhedsdirektivet), EF-Tidende 2004, nr.
L 164, side 44, som ændret senest ved Kommissio-
nens direktiv 2014/88/EU af 9. juli 2014 om ændring
af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2004/49/EF for så vidt angår fælles sikkerhedsindika-
torer og fælles metoder til beregning af omkostninger-
ne ved ulykker og dele af Europa-Parlamentets og Rå-
dets direktiv 2012/34/EU af 21. november 2012 om
oprettelse af et fælles europæisk jernbaneområde, EU-
Tidende 2012, nr. L 343, side 32, og Europa-Parla-
mentets og Rådets direktiv 2011/92/EU af 13. decem-
ber 2011 om vurdering af visse offentlige og private
projekters indvirkning på miljøet, EU-Tidende 2012,
nr. L 26, side 1, som ændret ved Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2014/52/EU af 16. april 2014 om
ændring af direktiv 2011/92/EU af 13. december 2011
om vurdering af visse offentlige og private projekters
L 134 - 2015-16 - Bilag 10: Betænkning afgivet 19/5-16
1635981_0003.png
3
indvirkning på miljøet, EU-Tidende 2014, nr. L 124,
side 1.««
[Lovteknisk ændring]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(ALT og SF):
12)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 38 a, stk. 3, 2. pkt.,
ind-
sættes efter »høring«: »af miljøkonsekvensrapporten«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 13]
13)
I den under
nr. 4
foreslåede
§ 38 a
indsættes som
stk.
4:
»Stk. 4.
Høringsfristen for anlægslove, der omfatter pro-
jekter omfattet af stk. 3, fastsættes til mindst 8 uger«.
[Minimumshøringsfrist for anlægslove på baneområdet]
Af
transport- og bygningsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S,
DF, V, LA, RV og SF):
14)
I den under
nr. 4
foreslåede
§ 38 b
udgår i
stk. 1
»og
2«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 15]
15)
I den under
nr. 4
foreslåede
§ 38 b
udgår i
stk. 2
», der
er omfattet af § 38 a, stk. 3,«.
[Tydeliggørelse af krav om ansøgning om en screeningsaf-
gørelse for projekter, der er omfattet af lovforslagets bilag 2]
16)
I den under
nr. 4
foreslåede
§ 38 d
udgår i
stk. 2
», når
det er relevant for det konkrete projekt«.
[Overensstemmelse med tilsvarende bestemmelse i L 147
om forslag til lov om miljøvurdering af planer og program-
mer og af konkrete projekter (VVM)]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(ALT og SF):
17)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 38 d, stk. 4,
indsættes
som
2. pkt.:
»Miljøstyrelsen og Naturstyrelsen er obligatoriske hø-
ringsparter.«
[Obligatorisk høring af styrelser ved screeningsafgørelser på
baneområdet]
18)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 38 h, stk. 5,
indsættes
som
2. pkt.:
»Miljøstyrelsen og Naturstyrelsen er obligatoriske hø-
ringsparter.«
[Obligatorisk høring af visse styrelser vedrørende miljøkon-
sekvensrapporten på vejområdet]
Af
transport- og bygningsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S,
DF, V, LA, ALT, RV og SF):
19)
I den under
nr. 6
foreslåede
§ 38 i
ændres i
stk. 3
»ud-
kast til miljøkonsekvensrapport« til: »miljøkonsekvensrap-
porten«, og »sundheden« ændres til: »menneskers sundhed«.
[Lovteknisk ændring, der skal sikre enslydende ordlyd i fle-
re bestemmelser]
20)
Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 116, stk. 4,
der bliver stk. 5, ændres »stk. 2, 1. pkt.«
til: »stk. 3, 1. pkt.«, og »stk. 3« ændres til: »stk. 4«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 4
21)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 24, stk. 4,
der bliver stk. 5, ændres »stk. 2 og 3« til:
»stk. 3 og 4«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 7
22)
Stk. 3
affattes således:
»Stk. 3.
De hidtil gældende regler finder anvendelse for
projekter, som er omfattet af denne lov, og hvor
1) der er truffet en screeningsafgørelse før ikrafttrædelses-
tidspunktet,
2) bygherren har anmodet den kompetente VVM-myndig-
hed om en udtalelse om afgrænsning af miljøkonse-
kvensrapportens indhold før ikrafttrædelsestidspunktet
eller
3) VVM-redegørelsen er afgivet før ikrafttrædelsestids-
punktet.«
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Med
ændringsforslaget skrives den eksisterende fodnote i lov om
offentlige veje m.v. sammen med den nye foreslåede fodno-
te til loven om implementering af Europa-Parlamentets og
Rådet direktiv 2011/92/EU af 13. december 2011 om vurde-
ring af visse offentlige og private projekters indvirkning på
miljøet, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv 2014/52/EU af 16. april 2014 (VVM-direktivet). Her-
med fremgår der af loven – i overensstemmelse med de lov-
tekniske retningslinjer herom – kun én samlet fodnote i ste-
det for som oprindeligt foreslået to fodnoter.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter, idet der
ved en fejl er henvist til et forkert kapitelnummer i den fore-
slåede bestemmelse. Med ændringsforslaget henvises der
korrekt henvises til kapitel 2 i lov om offentlige veje.
Til nr. 3, 4, 12 og 13
Med ændringsforslagene sikres mindst 8 ugers hørings-
frist for vej- og jernbaneområdets anlægslove, der vedrører
nogle af de mest omfattende og i naturen indgribende statsli-
ge anlægsprojekter. På den måde sikres en rimelig periode
til en offentlig debat og granskning af store anlægsprojekter,
herunder for direkte berørte parter, organisationer, eksperter
og andre relevante myndigheder, forud for Folketingets
eventuelle vedtagelse af projekterne.
L 134 - 2015-16 - Bilag 10: Betænkning afgivet 19/5-16
1635981_0004.png
4
Til nr. 5
Den forslåede ændring er en konsekvens af ændringsfor-
slag nr. 6.
Til nr. 6
Ordlyden af den foreslåede § 17 b sammenholdt med §
17 a kan give anledning til tvivl om, hvorvidt der skal indgi-
ves en ansøgning om en screeningsafgørelse for alle projek-
ter, der er omfattet af lovforslagets bilag 2. Formuleringen
kan således give anledning til at tro, at Vejdirektoratet alene
skal indgive ansøgning for projekter, der er omfattet af bilag
2, i de tilfælde, hvor Trafik- og Byggestyrelsen allerede har
vurderet, at projektet er VVM-pligtigt. Dette er ikke me-
ningsfuldt, idet ansøgningen netop skal sikre, at Trafik- og
Byggestyrelsen foretager denne vurdering og træffer en
screeningsafgørelse.
Ændringsforslaget betyder dermed, at det klart fremgår af
lovforslaget, at i de tilfælde, hvor projektet er opført på lov-
forslagets bilag 2, skal Vejdirektoratet indgive ansøgning til
Trafik- og Byggestyrelsen, med henblik på at Trafik- og
Byggestyrelsen træffer en screeningsafgørelse om, hvorvidt
projektet er VVM-pligtigt.
Ændringsforslaget ændrer ikke lovforslagets indhold.
Endvidere ændrer ændringsforslaget ikke ved, at det i prak-
sis formentlig vil være sjældent, at Vejdirektoratet i de til-
fælde, hvor et vejprojekt skal vedtages ved anlægslov, indgi-
ver ansøgning om en screeningsafgørelse, idet disse projek-
ter i udgangspunktet vil være VVM-pligtige.
Til nr. 7
Ændringen skal sikre overensstemmelse mellem lovfor-
slaget og L 147 (forslag til lov om miljøvurdering af planer
og programmer og af konkrete projekter). L 147 er fremsat
af miljø- og fødevareministeren og udgør den generelle im-
plementering af VVM-direktivet i dansk ret.
Til nr. 8, 9, 17 og 18
Med ændringsforslagen gøres henholdsvis Miljøstyrelsen
og Naturstyrelsen til obligatoriske høringsparter i forbindel-
se med administrative tilladelser og anlægslove på vej- og
baneområdet. Dette sikrer, at myndigheder med stor og spe-
cifik miljømæssig viden altid vil indgå i beslutningsproces-
sen for store anlægsarbejder på de berørte områder.
Til nr. 10
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Det
fremgår af lovforslagets § 17 i, stk. 3, at miljø- og fødevare-
ministeren bl.a. sender udkast til miljøkonsekvensrapport til
et ansøgt projekt i høring hos en berørt stat. I de øvrige be-
stemmelser om høring over miljøkonsekvensrapporten,
f.eks. efter den foreslåede § 17 h, stk. 2, anføres det imidler-
tid ikke, at det er et udkast til miljøkonsekvensrapporten, der
sendes i høring. Da der ikke er tiltænkt nogen forskel mel-
lem den miljøkonsekvensrapport, der skal sendes i høring
efter § 17 i, stk. 3, og den miljøkonsekvensrapport, der skal
sendes i høring efter de øvrige bestemmelser om offentlig
høring, sikrer ændringsforslaget, at »udkast« udgår af § 17 i,
stk. 3. Endvidere erstattes »sundheden« med »menneskers
sundhed«, således at bestemmelsens ordlyd er i overens-
stemmelse med § 17 g, stk. 5, nr. 1.
Til nr. 11
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Med
ændringsforslaget skrives den eksisterende fodnote i jernba-
neloven sammen med den nye foreslåede fodnote til loven
om implementering af Europa-Parlamentets og Rådet direk-
tiv 2011/92/EU af 13. december 2011 om vurdering af visse
offentlige og private projekters indvirkning på miljøet, som
ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/52/EU af 16. april 2014 (VVM-direktivet). Hermed
fremgår der af loven – i overensstemmelse med de lovtekni-
ske retningslinjer herom – kun én samlet fodnote i stedet for
som oprindeligt foreslået to fodnoter.
Til nr. 14
Den forslåede ændring er en konsekvens af ændringsfor-
slag nr. 15.
Til nr. 15
Ordlyden af den foreslåede § 38 b sammenholdt med §
38 a kan give anledning til tvivl om, hvorvidt der skal indgi-
ves en ansøgning om en screeningsafgørelse for alle projek-
ter, der er omfattet af lovforslagets bilag 2. Formuleringen
kan således give anledning til at tro, at Banedanmark alene
skal indgive ansøgning for projekter, der er omfattet af bilag
2, i de tilfælde, hvor Trafik- og Byggestyrelsen allerede har
vurderet, at projektet er VVM-pligtigt. Dette er ikke me-
ningsfuldt, idet ansøgningen netop skal sikre, at Trafik- og
Byggestyrelsen foretager denne vurdering og træffer en
screeningsafgørelse.
Ændringsforslaget betyder dermed, at det klart fremgår af
lovforslaget, at i de tilfælde, hvor projektet er opført på lov-
forslagets bilag 2, skal Banedanmark indgive ansøgning til
Trafik- og Byggestyrelsen, med henblik på at Trafik- og
Byggestyrelsen træffer en screeningsafgørelse om, hvorvidt
projektet er VVM-pligtigt.
Ændringsforslaget ændrer ikke lovforslagets indhold.
Endvidere ændrer ændringsforslaget ikke ved, at det i prak-
sis formentlig vil være sjældent, at Banedanmark i de tilfæl-
de, hvor et baneprojekt skal vedtages ved anlægslov, indgi-
ver ansøgning om en screeningsafgørelse, idet disse projek-
ter i udgangspunktet vil være VVM-pligtige.
Til nr. 16
Ændringen skal sikre overensstemmelse mellem lovfor-
slaget og L 147 (forslag til lov om miljøvurdering af planer
og programmer og af konkrete projekter). L 147 er fremsat
af miljø- og fødevareministeren og udgør den generelle im-
plementering af VVM-direktivet i dansk ret.
Til nr. 19
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Det
fremgår af lovforslagets § 38 i, stk. 3, at miljø- og fødevare-
ministeren bl.a. sender udkast til miljøkonsekvensrapport til
et ansøgt projekt i høring hos en berørt stat. I de øvrige be-
stemmelser om høring over miljøkonsekvensrapporten,
f.eks. efter den foreslåede § 38 h, stk. 2, anføres det imidler-
L 134 - 2015-16 - Bilag 10: Betænkning afgivet 19/5-16
1635981_0005.png
5
tid ikke, at det er et udkast til miljøkonsekvensrapporten, der
sendes i høring. Da der ikke er tiltænkt nogen forskel mel-
lem den miljøkonsekvensrapport, der skal sendes i høring
efter § 38 i, stk. 3, og den miljøkonsekvensrapport, der skal
sendes i høring efter de øvrige bestemmelser om offentlig
høring, sikrer ændringsforslaget, at »udkast« udgår af § 38 i,
stk. 3. Endvidere erstattes »sundheden« med »menneskers
sundhed«, således at bestemmelsens ordlyd er i overens-
stemmelse med § 38 g, stk. 5, nr. 1.
Til nr. 20
Ændringen er af lovteknisk karakter. I medfør af lovfor-
slagets § 2, nr. 7, indsættes et nyt stk. 2 i jernbanelovens §
116. Som følge heraf rykkes de efterfølgende stykker i be-
stemmelsen, således at stk. 2-4 bliver stk. 3-5. Med æn-
dringsforslaget foretages nødvendige konsekvensrettelser, så
henvisningerne i bestemmelsen er korrekte.
Til nr. 21
Ændringen er af lovteknisk karakter. I medfør af lovfor-
slagets § 4, nr. 1, indsættes et nyt stk. 1 og 2 i metrosel-
skabslovens § 24. Som følge heraf rykkes de efterfølgende
stykker i bestemmelsen, således at stk. 2-4 bliver stk. 3-5.
Med ændringsforslaget foretages nødvendige konsekvens-
rettelser, så henvisningerne i bestemmelsen er korrekte.
Til nr. 22
Ændringsforslaget er af lovteknisk karakter og indehol-
der ingen indholdsmæssige ændringer.
Kim Christiansen (DF)
nfmd.
Morten Marinus (DF) Peter Kofod Poulsen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)
Jan Erik Messmann (DF) Henrik Brodersen (DF) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans Andersen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Jane Heitmann (V) Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Leif Mikkelsen (LA)
Villum Christensen (LA) Rasmus Jarlov (KF) Christian Rabjerg Madsen (S) Erik Christensen (S) Lea Wermelin (S)
Lennart Damsbo-Andersen (S)
fmd.
Magnus Heunicke (S) Rasmus Prehn (S) Mette Reissmann (S) Henning Hyllested (EL)
Eva Flyvholm (EL) Christian Poll (ALT) Roger Matthisen (ALT) Johannes Lebech (RV) Karsten Hønge (SF)
Jonas Dahl (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
L 134 - 2015-16 - Bilag 10: Betænkning afgivet 19/5-16
1635981_0006.png
6
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 134
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Ændringsforslag, fra transport- og bygningsministeren
Udkast til revideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Revideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Præsentation fra udvalgets åbne ekspertmøde 4/5-16
2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 134
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om, hvori forskellen efter ministerens opfattelse består mellem
det regelsæt, der ligger i det fremsatte lovforslag, og så det regelsæt
vedrørende VVM, som fortsat hører under Miljø- og Fødevareministe-
riet, til transport- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå