Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
L 133 Bilag 1
Offentligt
1603478_0001.png
HØRINGSNOTAT
Dato
J. nr.
15. februar 2016
2015-6703
Høringsnotat vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af
færdselsloven (Højere lokale hastighedsgrænser på motortrafikveje
og justering af bødetaksten for hastighedsoverskridelser på visse
motortrafikveje)
I. Høringen
1.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 3. februar til den 14. februar
2016 været sendt i høring.
Med lovforslaget foreslås det at forhøje færdselslovens mulighed for lokalt at
fastsætte en højere hastighedsgrænse end den generelle hastighedsgrænse på
motortrafikveje fra 90 til 100 km/t. på de motortrafikveje, som er indrettet
trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt hertil.
Det foreslås desuden, at sanktionen for hastighedsoverskridelser på motortra-
fikveje, hvor hastighedsgrænsen måtte blive forhøjet til 100 km/t., sidestilles
med hastighedsoverskridelser på motorveje med en hastighedsgrænse på 100
km/t. eller derover.
Høringen er udsendt til følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter, Advokatrådet, Autobranchen
Danmark, Automobilbranchens Handels- og Industriforening, Beredskabssty-
relsen, Danmarks Tekniske Universitet, Institut for Transport (DTU Trans-
port), Dansk Bilbrancheråd, Dansk Bilforhandler Union, Dansk Byggeri, Dansk
Erhverv, Dansk Industri (DI), Dansk Kørelærer-Union, Dansk Køreskole For-
ening, Dansk Metal, Dansk Transport & Logistik (DTL), Danske Advokater,
Danske Busvognmænd, Danske Kørelæreres Landsforbund, Danske Regioner,
De Danske Bilimportører, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtig-
foreningen, Domstolsstyrelsen, Fagligt Fælles Forbund (3F), Falck Danmark
A/S, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Forenede Danske Motorejere
(FDM), Foreningen af Frie Kørelærere, Foreningen af offentlige anklagere, For-
eningen for Trafikofre, Forsikring og Pension, Frie Danske Lastbilvognmænd
(FDL), Håndværksrådet, International Transport Danmark (ITD), Kommuner-
nes Landsforening (KL), Køreprøvesagkyndiges Landsforening, Landdistrik-
ternes Fællesråd, Landsforeningen Landsbyerne i Danmark, NOAH-Trafik,
L 133 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1603478_0002.png
Oliebranchens Fællesrepræsentation, Politiforbundet i Danmark, Rigsadvoka-
ten, Rigspolitiet, Rådet for Bæredygtig Trafik, Rådet for Sikker Trafik, Trafik-
forskningsgruppen ved Aalborg Universitet og Trafiksikkerheds Venner i Dan-
mark.
Udkast til lovforslaget har desuden været offentligt tilgængeligt på høringspor-
talen borger.dk i høringsperioden.
Transport- og Bygningsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Dansk Bilbrancheråd, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Fagligt Fælles Forbund
(3F), FDM, Håndværksrådet, Politiforbundet, Rådet for Bæredygtig Trafik og
Rådet for Sikker Trafik.
2.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
Transport- og Bygningsministeriets bemærkninger til høringssvarene er anført
med
kursiv.
II. Høringssvar
Dansk Bilbrancheråd, Fagligt Fælles Forbund (3F), Håndværksrå-
det
og
Politiforbundet
har ikke bemærkninger til lovforslaget.
Dansk Byggeri, Dansk Erhverv
og
FDM
støtter lovforslaget.
Rådet for Sikker Trafik
tilslutter sig lovforslaget om lokalt at give mulighed
for at hæve hastighedsgrænsen på motortrafikvejsstrækninger, hvor det er tra-
fiksikkerhedsmæssigt forsvarligt – dvs. strækninger, der opfylder Vejdirektora-
tets anbefalinger vedr. fysisk adskillelse mellem kørselsretningerne, sikker-
hedszoners bredde, placering og udformning af kryds samt udformning af til-
og frakørsler mv. Rådet opfordrer til, at der udføres jævnlige fartkontroller på
de motortrafikvejsstrækninger, hvor hastighedsgrænsen måtte blive hævet til
100 km/t., samt at effekten af de ændrede hastighedsgrænser nøje følges og
evalueres mht. udvikling i hastigheder og ulykkestal mv.
Rådet for Bæredygtig Trafik
støtter ikke umiddelbart forslaget, idet man
navnlig er betænkelig ved den øgede forurening og risikoen for flere og mere
alvorlige ulykker. Det foreslås, at lovforslaget alene skal gælde for motortrafik-
veje af samme standard som motorveje eller motortrafikveje indrettet som 2+1-
veje, og at de i pkt. 2.1.2.1. i lovforslaget anførte sikkerhedsforanstaltninger
gøres obligatoriske. Vedrørende lovforslagets økonomiske bemærkninger anfø-
res bl.a., at de forskellige tiltag i medfør af lovforslaget vil afstedkomme øgede
udgifter både nu og i fremtiden, hvilket bør belyses nærmere. Det anføres des-
uden, at lovforslaget vil betyde merudgifter både for erhvervslivet og for bor-
gerne i form af forøget brændstofforbrug, slitage på bilerne og afledte følger af
ulykker.
Side 2/4
L 133 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1603478_0003.png
Som anført i lovforslagets pkt. 2.1.2.3 vurderer Transport- og Bygningsmini-
steriet, at det på de motortrafikvejsstrækninger, som har en høj vejstandard
af motorvejslignende karakter, og som f.eks. er indrettet med midteradskillel-
se af kørselsretningerne med autoværn, behørig sikkerhedszone, kryds i to-
plan, gode oversigtforhold mv., vil være færdselssikkerhedsmæssigt forsvar-
ligt lokalt at forhøje hastighedsgrænsen til 100 km/t.
Det fremgår af lovforslagets pkt. 2.1.2.4., at det er en forudsætning for forhø-
jelsen af hastighedsgrænsen til 100 km/t., at de omfattede vejstrækninger er
indrettet og dimensioneret til kørsel med op til 100 km/t. For bl.a. at imødegå
risikoen for alvorlige frontalkollisioner er det hensigten, at Vejdirektoratets
anbefalinger om etablering af fysisk adskillelse mellem kørselsretningerne,
tilstrækkelig sikkerhedszone og kryds i to-plan mv. indgår i den samlede vur-
dering af, om det er færdselssikkerhedsmæssigt forsvarligt, at hastigheds-
grænsen fastsættes til 100 km/t. Det bør i den forbindelse tilstræbes, at vej-
indretningen mv. af de omfattede motortrafikveje ligner indretningen af mo-
torvejene.
Som anført i lovforslagets pkt. 2.1.2.5. medfører lovforslaget behov for revisi-
on af vejreglerne, således at der fastsættes nærmere normer for indretningen
af motortrafikveje med særligt høje hastigheder på op til 100 km/t. De nær-
mere normer for indretningen mv. vil blive fastsat i vejregelgrupperne på
baggrund af en trafikfaglig og færdselssikkerhedsmæssig vurdering. Trans-
port- og Bygningsministeriet finder ikke grundlag for at fravige den alminde-
lige procedure for tilrettelæggelsen af den nærmere tekniske udformning og
indretning af vejene. Der ændres med lovforslaget desuden ikke på den al-
mindelige kompetencefordeling mellem politi og vejmyndighed i forbindelse
med lokalt fastsatte hastighedsgrænser, jf. færdselslovens § 92 a, stk. 2.
Som anført i lovforslagets pkt. 3 medfører lovforslaget ikke i sig selv økono-
miske eller administrative konsekvenser for det offentlige, idet forslaget blot
tilvejebringer hjemlen til at forhøje hastighedsgrænsen til 100 km/t. på mo-
tortrafikveje. Omkostningerne forbundet med den nødvendige tilpasning af
vejstrækningerne vil afhænge af, hvilke strækninger som konkret udvælges,
og kan ikke fastlægges på nuværende tidspunkt. Det er ikke muligt at opgøre,
i hvilket omfang den faktiske hastighed vil forøges som følge af forslaget,
hvorfor det ikke er muligt at opgøre, om og i hvilket omfang forslaget vil med-
føre et øget brændstofforbrug, slitage på bilerne og andre afledte følger.
Bemærkningerne fra Rådet for Bæredygtig Trafik giver på den baggrund ikke
anledning til at foretage ændringer i lovforslaget.
Transport- og Bygningsministeriet bemærker, at den nærmere tilrettelæggel-
se af hastighedskontrollen hører under politiet.
Side 3/4
L 133 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1603478_0004.png
Advokatrådet
bemærker, at høringsperioden er fastsat til 11 dage, og at der
ikke er angivet en nærmere begrundelse for, hvorfor udgangspunktet om en
høringsfrist på mindst fire uger er fraveget.
Den anvendte høringsfrist på 11 dage skyldes, at Transport- og Bygningsmi-
nisteriet ønsker snarest muligt dels at iværksætte processerne omkring en
mulig forhøjelse af den lokale hastighedsgrænse for de omfattede motortra-
fikvejsstrækninger dels at tilvejebringe lovgrundlaget for arbejdet i vejregel-
grupperne, som igangsættes som følge af lovforslaget.
Side 4/4