Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
L 132 Bilag 2
Offentligt
1607186_0001.png
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Sendt til:
Udvalgssekretær Jakob Willum Slot, [email protected]
3. marts 2016
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
CVR-nr. 11-88-37-29
Telefon 3319 3200
Fax 3319 3218
E-mail
[email protected]
www.datatilsynet.dk
J.nr. 2016-112-0544
Sagsbehandler
Signe Astrid Bruun
Direkte 3319 3228
Vedrørende forslag til lov om ændring af lov om luftfart (Ny samlet regu-
lering af droneområdet, justering af arbejdsmiljøregler, administration
af afgifter og gebyrer)
Datatilsynet er blevet bekendt med, at Transport- og Bygningsministeriet den
10. december 2015 sendte ovennævnte lovforslag i høring hos en række myn-
digheder og virksomheder.
Transport- og Bygningsministeriet ses ikke at have hørt Datatilsynet over lov-
forslaget. Tilsynet har imidlertid følgende bemærkninger:
1.
Datatilsynet skal understrege, at behandling af personoplysninger i forbin-
delse med brug af droner – f.eks. når droner er udstyret med et kamera eller
lignende – skal ske under iagttagelse af persondataloven
1
.
Datatilsynet forudsætter i den forbindelse, at de bekendtgørelser, som skal
udstedes efter bemyndigelsesbestemmelserne i lovforslaget, vil respektere
persondataloven.
2.
Lov om tv-overvågning regulerer først og fremmest, hvilke områder private
må tv-overvåge.
Hvis der er tale om overvågning, som ikke er reguleret af tv-overvågnings-
loven, vil det som udgangspunkt være persondataloven, der regulerer, om
overvågning, der indebærer behandling af personoplysninger, kan foretages.
Persondataloven skal f.eks. tages i betragtning ved tv-overvågning af områ-
der, der ikke benyttes til almindelig færdsel.
Persondataloven skal ligeledes tages i betragtning, hvis offentlige myndighe-
der vil foretage overvågning, herunder tv-overvågning, omfattende personop-
lysninger.
Herudover er den videre behandling af de personoplysninger, som indsamles
f.eks. via en drones kamera, som udgangspunkt reguleret i persondataloven
ligesom anden behandling af personoplysninger.
1
Lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af personoplysninger med senere ændringer.
L 132 - 2015-16 - Bilag 2: Henvendelse af 3/3-16 fra Datatilsynet
1607186_0002.png
2
3.
I medfør af databeskyttelsesdirektivet
2
, som persondataloven bygger på, er
der nedsat en arbejdsgruppe – den såkaldte Artikel 29-gruppe – hvori Datatil-
synet og de øvrige datatilsyn i EU er repræsenteret.
Artikel 29-gruppen har den 16. juni 2015 afgivet udtalelse nr. 1/2015 om pri-
vatliv og databeskyttelses spørgsmål i forbindelse med brugen af droner. Ud-
talelsen, der kun er tilgængelig på engelsk, kan læses her:
http://ec.europa.eu/justice/data-protection/article-29/documentation/opinion-
recommendation/files/2015/wp231_en.pdf.
4.
Såvel persondataloven som databeskyttelsesdirektivet indeholder en undta-
gelse for behandlinger, som en fysisk person foretager med henblik på udø-
velse af aktiviteter af rent privat karakter, jf. persondatalovens § 2, stk. 3, og
databeskyttelsesdirektivets artikel 3, stk. 2. Artikel 29-gruppen udtaler i den
forbindelse:
“Pursuant to Article 3.2 of the Directive, the processing of personal data by a natural person
in the course of a purely personal or household activity will be out of the scope of this Opin-
ion.
Nevertheless, the provision set forth in Article 3.2 is an exception and, as such, it must be
narrowly construed. Hence, as considered by the European Court of Justice, the so called
“household exemption” must “be
interpreted as relating only to activities which are carried
out in the course of private or family life of individuals, which is clearly not the case with the
processing of personal data consisting in publication on the internet so that those data are
made accessible to an indefinite number of people”
..
“Furthermore, if the operations of a drone and the equipment on-board are such as to give
raise to a video surveillance system, to the extent it involves the constant recording and stor-
age of personal data and covers, “even
partially, a public space and is accordingly directed
outwards from the private setting of the person processing the data in that manner, it cannot
be regarded as an activity which is a purely ‘personal or household’ activity for the purposes
of the second indent of Article 3(2) of Directive 95/46
Artikel 29-gruppen har i den forbindelse henvist til EU-Domstolens dom i sag
C-212/13.
Datatilsynet deler umiddelbart Artikel 29-gruppens opfattelse. Efter tilsynets
umiddelbare opfattelse vil en privatperson således ikke kunne anses for frita-
get for persondatalovens regler, hvis vedkommende foretager tv-overvågning
af det offentlige rum.
5.
Inden for persondatalovens anvendelsesområde skal behandling af person-
oplysninger – herunder f.eks. optagelse af billeder eller lyd ved brug af droner
samt den videre håndtering af sådanne optagelser – ske i overensstemmelse
med bl.a. de grundlæggende principper, som er indeholdt i persondatalovens §
5.
2
Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse af
fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger.
L 132 - 2015-16 - Bilag 2: Henvendelse af 3/3-16 fra Datatilsynet
3
Det følger således af § 5, stk. 1, at oplysninger skal behandles i overensstem-
melse med god databehandlingsskik. Det betyder ifølge lovens forarbejder, at
behandlingen skal være rimelig og lovlig. Endvidere fremgår det, at en rime-
lig behandling bl.a. forudsætter, at registrerede personer kan få kendskab til
en behandlings eksistens og, når der indsamles oplysninger hos dem, kan få
nøjagtige og fyldestgørende oplysninger med hensyn til de nærmere omstæn-
digheder ved indsamlingen, jf. lovens §§ 28 og 29 om oplysningspligt.
Af § 5, stk. 2, følger, at indsamling af oplysninger skal ske til udtrykkeligt
angivne og saglige formål, og at senere behandling ikke må være uforenelig
med disse formål.
Af § 5, stk. 3, følger et krav om proportionalitet, hvorefter oplysninger, som
behandles, skal være relevante og tilstrækkelige og ikke omfatte mere, end
hvad der kræves til opfyldelse af de formål, hvortil oplysningerne indsamles,
og de formål, hvortil oplysningerne senere behandles.
Det følger endvidere af bestemmelsens stk. 5, at indsamlede oplysninger ikke
må opbevares på en måde, der giver mulighed for at identificere den registre-
rede i et længere tidsrum end det, der er nødvendigt af hensyn til de formål,
hvortil oplysningerne behandles.
Herudover indeholder persondatalovens §§ 6-8 en række regler om, hvornår
man må indsamle, registrere, videregive og på anden vis behandle personop-
lysninger. I lovens kapitel 6 a er der endvidere fastsat særlige regler om bl.a.
videregivelse af billed- og lydoptagelser med personoplysninger, der optages i
forbindelse med tv-overvågning i kriminalitetsforebyggende øjemed.
Persondataloven indeholder desuden regler om rettigheder for de personer,
der behandles oplysninger om, samt regler om datasikkerhed.
6.
Datatilsynet skal afslutningsvis for god ordens skyld henlede opmærksom-
heden på persondatalovens § 57. Efter denne bestemmelse skal der indhentes
en udtalelse fra Datatilsynet i forbindelse med udfærdigelse af bekendtgørel-
ser, cirkulærer eller lignende generelle retsforskrifter, der har betydning for
beskyttelse af privatlivet i forbindelse med behandling af oplysninger.
Kopi af dette brev er sendt til Transport- og Bygningsministeriet og Justitsmi-
nisteriet, Lovafdelingen.
Med venlig hilsen
Lena Andersen
Kontorchef