Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
L 132 Bilag 12
Offentligt
1634639_0001.png
Til lovforslag nr.
L 132
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Transport- og Bygningsudvalget den 00. april 2016
2. udkast til
(ÆF fra transport- og bygningsministeren)
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om luftfart
(Regulering af mindre droner, justering af arbejdsmiljøregler samt afgifter og gebyrer)
[af transport- og bygningsministeren (Hans Christian Schmidt)]
1. Transport- og bygningsministeren har stillet 9
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. februar 2016 og var til
1. behandling den 4. marts 2016. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Transport- og Bygnings-
udvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring. Den 25. februar 2016 sendte transport- og
bygningsministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Teknisk gennemgang
Transport- og bygningsministeren samt embedsmænd af-
holdt den 14. april 2016 en teknisk gennemgang af lovfor-
slaget for udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Datatilsynet,
Modelflyvning Danmark og
UAS Denmark.
Transport- og bygningsministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har UAS Denmark mundtligt over for udvalget
redegjort for sin holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4 spørgsmål til transport- og byg-
ningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be-
svaret.
3. Indstillinger <og politiske bemærkninger>
<>
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal eller
et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/
mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
transport- og bygningsministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
I det under
nr. 13
foreslåede i
§ 126 b, stk. 4,
og
§ 126
c, stk. 5,
ændres »minimumsgrænse« til: »minimumsvægt-
grænse«.
[Præcisering]
DokumentId
Journalnummer
L 132 - 2015-16 - Bilag 12: 2. udkast til betænkning
1634639_0002.png
2
2)
I det under
nr. 13
foreslåede i
§ 126 d
indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
Flyvning med mindre droner uden for bymæssigt
område kræver, at dronen kan identificeres, og at ejeren af
dronen er registreret hos Trafik- og Byggestyrelsen, med-
mindre flyvningen foregår fra en godkendt modelflyveplads
og i det dertil knyttede luftrum.«
[Krav om identifikation og registrering ved flyvning med
mindre droner uden for bymæssigt område]
3)
I det under
nr. 13
foreslåede i
§ 126 d, stk. 3,
der bliver
stk. 4, ændres »stk. 1 og 2,« til: »stk. 1-3,«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
4)
I det under
nr. 13
foreslåede i
126 d, stk. 3,
der bliver
stk. 4, ændres »erhvervelsen« til: »erhvervelse og registre-
ring«.
[Præcisering]
5)
I det under
nr. 13
foreslåede i
§ 126 e, stk. 3,
indsættes
efter »betingelserne i stk. 1«: »herunder bestemmelser om
registrering af dronebevis«.
[Præcisering]
6)
I det under
nr. 13
foreslåede i
§ 126 h
ændres »i forbin-
delse med flyvning med droner« til: »i forbindelse med flyv-
ning med mindre droner«.
[Præcisering]
7)
I det under
nr. 15
foreslåede i
§ 149, stk. 16,
indsættes
efter »§ 126 c, stk. 1 og 2,«: »§ 126 d, stk. 1, 2 og 3,«.
[Lovteknisk ændring og konsekvens af ændringsforslag nr.
2]
8)
Nr. 16
udgår.
[Lovteknisk ændring]
Til § 2
9)
I
stk. 2
ændres »15-17« til: »15-16«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 7 og 8]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at præcisere terminologien vedrørende baga-
telgrænsen. Terminologien præciseres, da både afgrænsnin-
gen af, hvad der forstås ved en mindre drone, og målestok-
ken for, hvilke droner der helt eller delvist er undtaget fra
reglerne i loven, i første omgang påtænkes at relatere sig til
dronens vægt. Det er fortsat hensigten, at målestokken admi-
nistrativt kan ændres fra vægt til et andet parameter såsom
eksempelvis kinetisk energi, såfremt den teknologiske ud-
vikling på området gør det flyvesikkerhedsmæssigt forsvar-
ligt. Det gælder både afgrænsningen af, hvad der forstås ved
en mindre drone, og målestokken for, hvilke droner der helt
eller delvist er undtaget fra reglerne i loven.
Til nr. 2
For flyvning med mindre droner uden for bymæssigt om-
råde foreslås det at indsætte krav om, at dronen kan identifi-
ceres, og at ejeren af dronen er registreret hos Trafik- og
Byggestyrelsen, medmindre flyvningen foregår fra en god-
kendt modelflyveplads og i det dertil knyttede luftrum.
Registreringen påtænkes i første omgang at være fysisk
identifikation i form af et registreringsnummer, der tildeles
af Trafik- og Byggestyrelsen og påsættes dronen.
Ved at indføre krav om identifikation og registrering får
myndighederne lettere adgang til at håndhæve reglerne for
flyvning med mindre droner, ligesom dronens ejer kan iden-
tificeres ved eventuelle havarier.
Registerets informationer tænkes anvendt af relevante
myndigheder som led i håndhævelsen af reglerne for flyv-
ning med mindre droner samt som led i afklaringen af for-
hold omkring eksempelvis havarier, sikringsmæssig ulovlig
brug af droner m.v.
Det anses ikke for nødvendigt at indsætte krav om identi-
fikation og registrering, hvis flyvningen foregår fra en god-
kendt modelflyveplads og i det dertil knyttede luftrum, da
denne flyvning foregår under ordnede og godkendte forhold.
En godkendt modelflyveplads er et område, som er god-
kendt som modelflyveplads af Trafik- og Byggestyrelsen el-
ler af en organisation, der er godkendt hertil af Trafik- og
Byggestyrelsen.
Oprettelsen af registeret sker i overensstemmelse med
persondatalovens regler herom, således at der ikke med nær-
værende lov er tiltænkt en fravigelse af gældende regler på
området.
Til nr. 3
Som konsekvens af ændringsnummer 2 foreslås det at
udvide bemyndigelsesbestemmelsen.
Til nr. 4
Det er fundet mest hensigtsmæssigt, at udstedelsen af
dronetegnet i første omgang varetages af transport- og byg-
ningsministeren med henblik på at indhøste erfaringer på
området. Denne opgave påtænkes delegeret til Trafik- og
Byggestyrelsen. Da udstedelsen af dronetegn indebærer en
registrering af indehavere af dronetegn, foreslås det tydelig-
gjort i lovteksten, at der endvidere kan fastsættes regler her-
om.
Oprettelsen af registeret sker i overensstemmelse med
persondatalovens regler herom, således at der ikke med nær-
værende lov er tiltænkt en fravigelse af gældende regler på
området.
Til nr. 5
Da udstedelsen af dronebevis i lighed med dronetegn in-
debærer en registrering af indehavere af dronebevis, foreslås
det tydeliggjort i lovteksten, at der endvidere kan fastsættes
regler herom.
Oprettelsen af registeret sker i overensstemmelse med
persondatalovens regler herom, således at der ikke med nær-
værende lov er tiltænkt en fravigelse af gældende regler på
området.
L 132 - 2015-16 - Bilag 12: 2. udkast til betænkning
1634639_0003.png
3
Til nr. 6
Det foreslås at præcisere, at transport- og bygningsmini-
sterens bemyndigelse til at fastsætte bestemmelser om tra-
fikinformation i forbindelse med flyvning med droner alene
vedrører trafikinformation i forbindelse med flyvning med
»mindre« droner og således ikke droner generelt. Hvad der
forstås ved en mindre drone, fastsættes af transport- og byg-
ningsministeren i medfør af det foreslåede i § 126 b, stk. 3.
Til nr. 7-9
Af lovtekniske grunde foreslås det at samle det foreslåe-
de i § 149, stk. 16, og § 149, stk. 17, i ét ændringsnummer.
Som konsekvens af ændringsforslag nr. 2 udvides endvidere
strafbestemmelsen til også at omfatte flyvning med mindre
droner uden for bymæssigt område, hvis dronen ikke kan
identificeres, eller hvis ejeren af dronen ikke er registreret
hos Trafik- og Byggestyrelsen.
Kim Christiansen (DF)
nfmd.
Morten Marinus (DF) Peter Kofod Poulsen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)
Jan Erik Messmann (DF) Henrik Brodersen (DF) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans Andersen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Jane Heitmann (V) Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Leif Mikkelsen (LA)
Villum Christensen (LA) Rasmus Jarlov (KF) Christian Rabjerg Madsen (S) Erik Christensen (S) Lea Wermelin (S)
Lennart Damsbo-Andersen (S)
fmd.
Magnus Heunicke (S) Rasmus Prehn (S) Mette Reissmann (S) Henning Hyllested (EL)
Eva Flyvholm (EL) Christian Poll (ALT) Nikolaj Amstrup (ALT) Andreas Steenberg (RV) Karsten Hønge (SF)
Jonas Dahl (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
47
37
34
14
13
9
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
L 132 - 2015-16 - Bilag 12: 2. udkast til betænkning
1634639_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 132
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
Henvendelse af 3/3-16 fra Datatilsynet
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 7/4-16 fra UAS Denmark
Henvendelse af 14/4-16 fra Modelflyvning Danmark
Invitation fra transport- og bygningsministeren til Round table om dro-
ner 20/4-16
1. udkast til betænkning
Orientering om høring af kommende ændringsforslag om registrering
af droner, fra transport- og bygningsministeren
Trafik- og Byggestyrelsens præsentation fra den tekniske gennemgang
af lovforslaget 14/4-16
Ændringsforslag fra transport- og bygningsministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 132
Spm.nr.
1
2
Titel
Spm. om kommentar til henvendelse af 3/3-16 fra Datatilsynet, til
transport- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor Datatilsynet ikke var medtaget som høringspart, da
lovforslag L 132 om droner blev sendt i høring, til transport- og byg-
ningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 7/4-16 fra UAS Denmark, til
transport- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 14/4-16 fra Modelflyvning
Danmark, til transport- og bygningsministeren, og ministerens svar
herpå
3
4