Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
L 132 Bilag 11
Offentligt
1634556_0001.png
HØRINGSNOTAT
Dato
J. nr.
17. maj 2016
2015-7537
Høringsnotat vedrørende ændringsforslag til forslag til lov om æn-
dring af lov om luftfart (Regulering af mindre droner, justering af
arbejdsmiljøregler samt afgifter og gebyrer)
1 Høringen
Udkast til ændringsforslag til forslag til lov om ændring af lov om luftfart (Re-
gulering af mindre droner, justering af arbejdsmiljøregler samt afgifter og ge-
byrer) har været sendt i høring fra 25. april til 2. maj 2016. Desuden har æn-
dringsforslaget været offentligt tilgængeligt på høringsportalen i samme perio-
de.
Transport- og Bygningsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Dansk Erhverv, Forsikring og Pension, Ingeniørforeningen, IDA,
Modelflyvning Danmark
og
Aalborg Universitet.
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Luftfart og DI
Transport, Datatilsynet, Håndværkerrådet
og
Syddansk Universitet
har meddelt, at de ikke har bemærkninger til ændringsforslaget.
Nedenfor er angivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar. Trans-
port- og Bygningsministeriets bemærkninger til høringssvarene er anført med
kursiv.
2 Høringssvar
2.1 Forslag om krav om registrering uden for bymæssigt område
Forsikring og Pension
udtaler, at de kan støtte ændringsforslaget.
Dansk Erhverv
støtter forslaget med henvisning til, at det ud fra et sikker-
hedsprincip er at foretrække at beskytte en branche i vækst mod uheldig privat
anvendelse, og registrering kan være et af de midler, som skal sikre bedre op-
mærksomhed om og håndhævelse af reglerne.
Ingeniørforeningen, IDA
kan støtte ændringsforslaget og bakker op om, at
flyvning med mindre droner uden for bymæssigt område vil kræve, at dronen
L 132 - 2015-16 - Bilag 11: Ændringsforslag fra transport- og bygningsministeren
1634556_0002.png
kan identificeres og er registreret hos Trafik- og Byggestyrelsen medmindre
flyvningen foregår fra en anerkendt modelflyveplads og i det tilknyttede rum
med henvisning til, at formålet med ændringen er at lette håndhævelsen og
identifikationen af havarerede droner.
Aalborg Universitet
anbefaler, at der som udgangspunkt ikke indføres krav
om registrering af mindre droner uden for bymæssigt område. Hvis et krav
indføres anbefales det videre, at mikrodroner (under en nærmere fastsat baga-
telgrænse, jf. § 126 b, stk. 4) undtages fra kravet om registrering.
Aalborg Universitet
bemærker, at det ikke fremgår af forslaget, hvorledes
det skulle lette håndhævelsen, at en drone optræder i et register, samt at den
gevinst der vil være i at lette identifikationen af en havareret drones ejer skal
holdes op imod den administrative byrde, der ligger i registrering og konstruk-
tion.
Aalborg Universitet
bemærker afslutningsvis, at registreringskravet
ikke bør gælde droner under bagatelgrænsen.
Modelflyvning Danmark
ser med beklagelse på det generelle krav om regi-
strering af droner, som flyver uden for bymæssigt område, men noterer med
tilfredshed, at flyvning fra ”godkendte modeflyvepladser” er undtaget i forhold
til registreringskravet. Modelflyvning Danmark pointerer, at ikke rekreativ
modelflyvning ikke udelukkende foregår fra godkendte modelflyvepladser, og
at et ændringsforslag vil ramme disse operatører. Det bemærkes, at et registre-
ringskrav helt givet vil betyde, at ansvarsdækning ved skade bortfalder, såfremt
registreringen mangler.
Modelflyvning Danmark
henstiller til, at de områder, som modelflyvere har
kunnet flyve fra hidtil (jf. BL 9-4, 3. udgave, 9. januar 2004) friholdes fra regi-
streringskravet under henvisning til, at flyvning fra disse områder kan foreta-
ges uden nævneværdig risiko for skade på tredjemands ejendom og uden pro-
blemer for privatlivets fred.
Videre opfordrer
Modelflyvning Danmark
til, at såfremt kravet om registre-
ring for flyvning uden for bymæssigt område opretholdes, at det i stedet rettes
mod
operatøren
og ikke dronen. Der henvises til, at registrering af droner er en
uoverskuelig opgave set i lyset af at mange droner er opbygget af dele fra andre
droner, og at droner ikke har et stelnummer. Det vil medføre unødvendigt bu-
reaukrati. Afslutningsvis bemærkes, at hvis forslaget om registreringskrav for
flyvning også uden for bymæssigt område fastholdes, at der indføres en baga-
telgrænse.
Transport- og Bygningsministeriet skal indledningsvis henvise til ændrings-
forslagets forslag om at indføre krav om identifikation og registrering af
mindre droner, som flyver uden for bymæssigt område, medmindre flyvning
foregår fra en godkendt modelflyveplads og i det dertil knyttede luftrum. I
den forbindelse henvises der til ændringsforslagets formål om at sikre myn-
Side 2/3
L 132 - 2015-16 - Bilag 11: Ændringsforslag fra transport- og bygningsministeren
1634556_0003.png
dighederne lettere adgang til at håndhæve reglerne for flyvning med mindre
droner.
Registerets informationer tænkes anvendt af relevante myndigheder som led i
håndhævelsen af reglerne for flyvning med mindre droner samt som led i
afklaringen af forhold omkring eksempelvis havarier, sikringsmæssig ulovlig
brug af droner m.v.
I forhandlingerne af forslaget har der været et ønske om i videre omfang at
sikre rammerne for brugen af droner i privat regi, herunder særligt i forhold
til sikring af privatlivets fred. Særligt var ønsket, at droner uden for bymæs-
sigt område blev underlagt krav til identifikation og registrering, hvorved
ejeren af hver enkelt drone kan spores ved ulovlig flyvning, havari m.v.
Ændringsforslaget justeres ved, at der stilles krav registrering af droneejeren
med henblik på at kunne sammenkæde ejeren med den enkelte drone. Kravet
vil gælde droner, der flyver uden for bymæssigt område, medmindre flyvnin-
gen foregår fra en anerkendt modelflyveplads og i det tilknyttede rum. Regi-
streringen vil foregå ved, at droneejeren elektronisk anmoder om og får ud-
stedt et personligt registreringsnummer, som ejeren skal påsætte alle sine
droner. Ejeren vil således kunne genbruge sit registreringsnummer og skal
ikke anmode myndighederne om et nyt registreringsnummer hver gang, han
erhverver en ny drone. Hvis en droneejer har glemt sit personlige registre-
ringsnummer vil pågældende endvidere have mulighed for at genfinde dette
elektronisk. Der lægges vægt på, at registreringskravet ved denne løsnings-
model er mindre byrdefuldt for droneejeren end ved registrering af hver en-
kelt drone samtidig med, at formålet om at sikre, at ejeren kan spores ved
havarier, ulovlig flyvning m.v., er varetaget.
Ændringsforslaget justeres samtidig ved at det tydeliggøres, at der kan fast-
sættes regler om registrering af dronetegn og –bevis. Det er endvidere fundet
mest hensigtsmæssigt, at udstedelsen af dronetegnet i første omgang vareta-
ges af transport- og bygningsministeren med henblik på at indhente erfarin-
ger på området.
Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med ønsket om at sikre en balan-
ceret regulering, som sikrer klare rammer for professionelle og privates an-
vendelse og sikrer de nødvendige hensyn til flyve- og personsikkerheden, pri-
vatlivets fred m.m.
Side 3/3