Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
L 132 Bilag 11
Offentligt
Ændringsforslag
Af
transport- og bygningsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 1
1)
I det under nr. 13 foreslåede i § 126 b, stk. 4, og § 126 c, stk. 5, ændres »minimumsgrænse« til:
»minimumsvægtgrænse«.
[Præcisering]
2)
I det under nr. 13 foreslåede i § 126 d indsættes som stykke 3:
»Flyvning med mindre droner uden for bymæssigt område kræver, at dronen kan identificeres, og at ejeren
af dronen er registreret hos Trafik- og Byggestyrelsen, medmindre flyvningen foregår fra en godkendt
modelflyveplads og i det dertil knyttede luftrum.«
[Krav om identifikation og registrering ved flyvning med mindre droner uden for bymæssigt
område]
3)
I det under nr. 13 foreslåede i § 126 d, stk. 3, der bliver stk. 4, ændres »stk. 1 og 2,« til: »stk. 1, 2 og 3,«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
4)
I det under nr. 13 foreslåede i 126 d, stk. 3, der bliver stk. 4, ændres »erhvervelsen« til: »erhvervelse og
registrering«.
[Præcisering]
5)
I det under nr. 13 foreslåede i § 126 e, stk. 3, indsættes efter »betingelserne i stk. 1«: »herunder
bestemmelser om registrering af dronebevis«.
[Præcisering]
6)
I det under nr. 13 foreslåede i § 126 h ændres »i forbindelse med flyvning med droner« til: »i forbindelse
med flyvning med mindre droner«.
[Præcisering]
L 132 - 2015-16 - Bilag 11: Ændringsforslag fra transport- og bygningsministeren
7)
I det under nr. 15 foreslåede i § 149, stk. 16, indsættes efter »§ 126 c, stk. 1 og 2,«: »§ 126 d, stk. 1, 2 og
3,«.
[Lovteknisk ændring og konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
8)
§ 1, nr. 16, udgår.
[Lovteknisk ændring]
Til § 2
9)
I
stk. 2
ændres ”15-17” til: ”15-16”.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 7 og 8]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at præcisere terminologien vedrørende bagatelgrænsen. Terminologien præciseres, da både
afgrænsningen af, hvad der forstås ved en mindre drone, og målestokken for, hvilke droner der helt eller
delvist er undtaget fra reglerne i loven, i første omgang påtænkes at relatere sig til dronens vægt. Det er
fortsat hensigten, at målestokken administrativt kan ændres fra vægt til et andet parameter såsom
eksempelvis kinetisk energi, såfremt den teknologiske udvikling på området gør det flyvesikkerhedsmæssigt
forsvarligt. Det gælder både afgrænsningen af, hvad der forstås ved en mindre drone, og målestokken for,
hvilke droner der helt eller delvist er undtaget fra reglerne i loven.
Til nr. 2
For flyvning med mindre droner uden for bymæssigt område foreslås det at indsætte krav om, at dronen
kan identificeres, og at ejeren af dronen er registreret hos Trafik- og Byggestyrelsen, medmindre flyvningen
foregår fra en godkendt modelflyveplads og i det dertil knyttede luftrum.
Registreringen påtænkes i første omgang at være fysisk identifikation i form af et registreringsnummer, der
tildeles af Trafik- og Byggestyrelsen og påsættes dronen.
Ved at indføre krav om identifikation og registrering får myndighederne lettere adgang til at håndhæve
reglerne for flyvning med mindre droner, ligesom dronens ejer kan identificeres ved eventuelle havarier.
Registerets informationer tænkes anvendt af relevante myndigheder som led i håndhævelsen af reglerne
for flyvning med mindre droner samt som led i afklaringen af forhold omkring eksempelvis havarier,
sikringsmæssig ulovlig brug af droner m.v.
L 132 - 2015-16 - Bilag 11: Ændringsforslag fra transport- og bygningsministeren
Det anses ikke for nødvendigt at indsætte krav om identifikation og registrering, hvis flyvningen foregår fra
en godkendt modelflyveplads og i det dertil knyttede luftrum, da denne flyvning foregår under ordnede og
godkendte forhold.
En godkendt modelflyveplads er et område, som er godkendt som modelflyveplads af Trafik- og
Byggestyrelsen eller af en organisation, der er godkendt hertil af Trafik- og Byggestyrelsen.
Oprettelsen af registeret sker i overensstemmelse med persondatalovens regler herom, således at der ikke
med nærværende lov er tiltænkt en fravigelse af gældende regler på området.
Til nr. 3
Som konsekvens af ændringsnummer 2 foreslås det at udvide bemyndigelsesbestemmelsen.
Til nr. 4
Det er fundet mest hensigtsmæssigt, at udstedelsen af dronetegnet i første omgang varetages af transport-
og bygningsministeren med henblik på at indhøste erfaringer på området. Denne opgave påtænkes
delegeret til Trafik- og Byggestyrelsen. Da udstedelsen af dronetegn indebærer en registrering af
indehavere af dronetegn, foreslås det tydeliggjort i lovteksten, at der endvidere kan fastsættes regler
herom.
Oprettelsen af registeret sker i overensstemmelse med persondatalovens regler herom, således at der ikke
med nærværende lov er tiltænkt en fravigelse af gældende regler på området.
Til nr. 5
Da udstedelsen af dronebevis i lighed med dronetegn indebærer en registrering af indehavere af
dronebevis, foreslås det tydeliggjort i lovteksten, at der endvidere kan fastsættes regler herom.
Oprettelsen af registeret sker i overensstemmelse med persondatalovens regler herom, således at der ikke
med nærværende lov er tiltænkt en fravigelse af gældende regler på området.
Til nr. 6
Det foreslås at præcisere, at transport- og bygningsministerens bemyndigelse til at fastsætte bestemmelser
om trafikinformation i forbindelse med flyvning med droner alene vedrører trafikinformation i forbindelse
med flyvning med "mindre" droner og således ikke droner generelt. Hvad der forstås ved en mindre drone,
fastsættes af transport- og bygningsministeren i medfør af det foreslåede i § 126 b, stk. 3.
Til nr. 7-9
Af lovtekniske grunde foreslås det at samle det foreslåede i § 149, stk. 16, og § 149, stk. 17, i ét
ændringsnummer. Som konsekvens af ændringsforslag nr. 2 udvides endvidere strafbestemmelsen til også
at omfatte flyvning med mindre droner uden for bymæssigt område, hvis dronen ikke kan identificeres,
eller hvis ejeren af dronen ikke er registreret hos Trafik- og Byggestyrelsen.