Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
L 132 Bilag 1
Offentligt
1603630_0001.png
HØRINGSNOTAT
Dato
J. nr.
20. januar 2016
2015-7537
Høringsnotat vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af lov
om luftfart (Ny samlet regulering af droneområdet, justering af ar-
bejdsmiljøregler og administration af afgifter og gebyrer)
I. Høringen
Udkast til forslag til lov om ændring af lov om luftfart (Ny samlet regulering af
droneområdet, justering af arbejdsmiljøregler og administration af afgifter og
gebyrer) har været sendt i høring fra tirsdag den 15. december 2015 til tirsdag
den 12. januar 2016. Desuden har lovudkastet været offentligt tilgængeligt på
høringsportalen (https://hoeringsportalen.dk/) i hele perioden.
Transport- og Bygningsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Advokatrådet, Airborne Consult, Brancheforeningen Dansk Luftfart
/ DI Transport, Cabin Union Denmark, Dansk Drone Kompagni,
Dansk Erhverv, Dansk Metal, Dansk Standard, Dansk Told & Skatte-
forbund Toldudvalg, Erhvervsflyvningens Sammenslutning, For-
brugerrådet Tænk, Forsikring & Pension, Geoforum, Hans Christian
Andersen Airport, Hasløv & Kjærsgaard, Ingeniørforeningen IDA,
Kongelig Dansk Aeroklub, Modelflyvning Danmark, Motorflyvnin-
gens Fællessekretariat (AOPA Danmark og Dansk Motorflyver Uni-
on), Syddansk Universitet, Teknologisk Institut, UAS Denmark
og
Vagar lufthavn.
Danmarks Meteorologiske Institut, Institut for Menneskerettighe-
der
og
Aalborg Universitet
har meddelt, at de ikke har bemærkninger til
lovforslaget.
Nedenfor er angivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar. Trans-
port- og Bygningsministeriets bemærkninger til høringssvarene er anført med
kursiv.
L 132 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1603630_0002.png
II. Høringssvar
Side 2/14
1 Ny samlet regulering af droneområdet
1.1 Generelle bemærkninger
Hasløv & Kjærsgaard, Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Mo-
delflyvning Danmark, Dansk Erhverv, Forbrugerrådet Tænkt, For-
sikring & Pension, Geoforum, Dansk Drone Kompagni
kan generelt
tilslutte sig forslaget.
1.2 Risikobaseret tilgang
Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Brancheforeningen Dansk
Luftfart / DI Transport, Dansk Erhverv
støtter, at reguleringens af dro-
ner sker på et risikobaseret grundlag.
Forsikring & Pension
finder at den risikobaserede tilgang er hensigtsmæs-
sig særligt i lyset af de forsikrings- og ansvarsmæssige forhold.
Teknologisk Institut
hilser en risikobaseret tilgang til dronereguleringen
velkommen, idet det vil skabe lettere vilkår for erhvervslivet.
Med henvisning til lovforslagets afsnit 1 bemærker Transport- og Bygnings-
ministeriet, at reguleringen af droneområdet – inspireret af tilgangen på
færdselsområdet – gøres risikobaseret for dermed ikke at duplikere den me-
get detaljerede luftfartsregulering, der typisk retter sig mod at undgå kata-
strofale ulykker. Der foreslås en regulering, som er simpel og let forståelig, da
den retter sig mod en meget bred brugergruppe. En risikobaseret og simpel
regulering vil samtidig skabe klare rammer for erhvervslivets udnyttelse af
droneteknologien.
1.3 Kommende EU-regler på området
Dansk Metal
udtaler, at droneområdet undergår en hastig udvikling, hvilket
medfører et behov for at den hidtidige regulering opdateres indtil, der imple-
menteres endelige regler fra EU.
Brancheforeningen Dansk Luftfart / DI Transport
udtaler, at der er et
klart behov for at indføre relevant droneregulering, der sikrer et fortsat højt
flyvesikkerhedsniveau, og kan derfor tilslutte sig, at der på nationalt plan ind-
føres regler indtil EU-regulering foreligger.
Det er afgørende for
Brancheforeningen Dansk Luftfart / DI Transport
og
Erhvervsflyvningens Sammenslutning,
at danske regler udformes, så
de tager højde for og ligger tættest muligt op ad kommende EU-regulering.
L 132 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1603630_0003.png
Forsikring & Pension
bemærker hertil, at man skal være varsom med en
reform af den nationale regulering, når der inden for en årrække kommer ny
EU-regulering og henstiller i den forbindelse til, at der alene vedtages regule-
ring, som kan indeholdes inden for rammerne af den kommende EU-
regulering.
Som anført i lovforslagets afsnit 2 er reguleringen af mindre droner under
150 kg er i dag et nationalt anliggende. Det europæiske luftfartssikkerheds-
agentur, EASA (European Aviation Safety Agency) har i dag kun mandat til
at foreslå regulering af droner, der vejer mere end 150 kg. Dette forventes dog
ændret i forbindelse med forhandlingerne om Europa-Kommissionens luft-
fartspakke, som blev præsenteret 7. december 2015, hvorved det er foreslået,
at EASA fremadrettet skal udarbejde fælleseuropæiske regler for droner un-
der 150 kg.
Transport- og Bygningsministeriet lægger vægt på, at den kraftige fremvækst
af mindre droner og den i dag utidssvarende regulering af droner nødven-
diggør en ændring af luftfartslovens nuværende bestemmelser i relation til
mindre droner for at løse aktuelle udfordringer for erhvervet og samfundet,
som ikke løses af EU-regler på kort sigt. Hensigten er således at skabe en re-
guleringsmæssig ramme, som kan tilpasses og udvikles i takt med den tekno-
logiske udvikling og konkrete tiltag fra EU og internationalt jf. lovforslaget
afsnit 3.3. Hertil er det Transport- og Bygningsministeriet vurdering, at der
er overensstemmelse mellem grundideerne i EASAs forslag og de foreslåede
bestemmelser i luftfartsloven, og at de foreslåede bestemmelser således for-
ventes at kunne rummes indenfor de kommende, overordnede EU-regler. Re-
guleringen vil således i videst mulig omfang søge at tage bestik af kommende
EU-regler. Transport- og Bygningsministeriet vil i den forbindelse søge at
påvirke kommende EU-regulering i dansk retning.
1.4 Dronetegn og dronebevis
Geoforum
bemærker, at det er positivt, at der opstilles standardiserede ud-
dannelseskrav, som forenkler godkendelsesprocessen for flyvning med droner i
professionelt øjemed.
Vagar Lufthavn
mener, at der i dag er brug for yderligere regulering og speci-
ficering af reglerne på droneområdet, og ser gerne, at de færøske myndigheder
inddrages.
Dansk Drone Kompagni
udtaler, at lovforslagets forenkling af de nuværen-
de regler er stærkt tiltrængt og bifalder, at godkendelsen rettes mod operatøren
i stedet for virksomheden.
Syddansk Universitet
udtaler, at lovforslaget er et rigtigt skridt til at under-
støtte dansk industri og forretningsudvikling. Hertil vurderes lovforslaget, at
Side 3/14
L 132 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1603630_0004.png
tilgodese mange rekreative brugere af droner og på en passende måde balance-
re mulighederne for droneflyvning overfor hensynet til sikkerhed.
Airborne consult
og
UAS Denmark
udtaler, at det er i branchens interesse,
at der sondres mellem professionel og privat droneflyvning.
Dansk Erhverv
er positive overfor benyttelsen en klar uddannelsesmæssig
opdeling samt af alders- og vægtgrænser herunder Trafik- og Byggestyrelsens
nyoprettede hjemmeside
http://www.droneregler.dk,
som er med til at sikre
bedre kommunikation og kendskab til reglerne til private og professionelle.
Ingeniørforeningen IDA
er positive over lovforslaget, som imødekommer
en stigende efterspørgsel fra særligt professionelle for klarhed på området. Lov-
forslagets krav til træning, kørekort, retningslinjer for forsikring, krav om ID
stemmer overens med dette.
Modelflyvning Danmark
udtaler, at krav til kendskab af grundlæggende
regler for flyvning med droner er med til at sikre, at flyvning med droner fore-
går på et oplyst og sikkert grundlag.
Forbrugerrådet Tænk
imødekommer et stigende behov for simpel og klar
regulering af droneområdet, og finder det positivt, at reglerne vil bidrage til at
sikre privatlivets fred og give enkle retningslinjer for private forbrugere.
Dansk Drone Kompagni
udtaler, at kravene til flyvning uden for bymæssigt
område og kravene til at disse kompetencer skal kunne opnås ved en compu-
terbaseret selvbetjeningstest, vil udgøre en sikkerhedsrisiko for borgere, være
til skade for professionelle droneoperatører og medføre, at de samfundsmæssi-
ge gevinster ikke realiseres.
Dansk Drone Kompagni
konkluderer, at der er
behov for strengere krav til privatflyvning for at modvirke ulovlig brug eksem-
pelvis ved flyvning indenfor bymæssigt område. Kravene til privatflyvning bør
således øges blandt andet ved krav om registrering af private droneoperatører,
centralisering af test og registrering, mere intensiv information om gældende
droneregler samt høj bødestraf for ulovlig flyvning.
Airborne consult
bemærker ligeledes, at det er positivt, at der stilles forskel-
lige uddannelsesmæssige krav til private og professionelle, men at de flyve-
mæssige muligheder, som et dronebevis til professionelle tillader, er for vidtgå-
ende i forhold til behørigt at sikre flyvesikkerheden. Hertil frygter
Airborne
consult,
at etablerede droneoperatører vil møde ulig konkurrence fra operatø-
rer, som ikke overholder de sikkerhedsmæssige krav og ønsker derfor højere
krav for at opnår et dronebevis
dels
for at sikre bedre kompetencer og
dels
for
at sikre en bedre accept af branchen som helhed.
Endelig foreslår
Airborne consult,
at de eksisterende krav til driftshåndbø-
ger bibeholdes, men at kravene slækkes – eksempelvis ved at håndbogen ikke
Side 4/14
L 132 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1603630_0005.png
skal godkendes af Trafik- og Byggestyrelsen, men af operatøren eller en konsu-
lent.
Med henvisning til lovforslagets afsnit 1 og 3.3, er det Transport- og Byg-
ningsministeriets generelle hensigt med lovforslaget, som nævnt ovenfor, at
reguleringen af droneområdet sker på risikobaseret baggrund og således ikke
duplikerer den eksisterende og meget detaljerede luftfartsregulering. Den
reguleringsmæssige tilgang og de konkrete forslag skal således afspejle de
flyvesikkerhedsmæssige risici, der er forbundet med at flyve den pågældende
type drone over en given lokalitet. Der er søgt at introducere en regulerings-
mæssig ramme, der indeholder regler, der er nødvendige i forhold til behørigt
at sikre personssikkerheden og håndhævelsen af reglerne. Ud fra denne regu-
leringsmæssige tilgang, er det Transport- og Bygningsministeriets vurdering,
at de foreslåede regler med hensyn til krav for privat og professionel drone-
flyvning, jf. lovforslagets § 151 a- e, er udtryk for en passende balance mellem
hensynet til flyvesikkerheden og hensynet til udbredelsen og anvendelsen af
droner.
Transport- og Bygningsministeriet herunder Trafik- og Byggestyrelsen på-
regner at gøre en aktiv indsats for at udbrede kendskabet til de grundlæggen-
de regler, der er relevante i forbindelse med droneflyvning, herunder så også
førere af droner under minimumsgrænsen får kendskab til de operative flyve-
regler, restriktionsområder, herunder sikringsmæssigt kritiske områder, reg-
ler der sikrer af privatlivets fred m.v. I den forbindelse henvises der til den af
Trafik- og Byggestyrelsen oprettede hjemmeside
http://www.droneregler.dk,
som har til formål at oplyse om relevante regler for i forbindelse med drone-
flyvning. Hjemmesiden påtænkes opdateret med yderligere information fra
relevante myndigheder i regi af det tværministerielle samarbejde, der pågår
ved udmøntning af en national dronestrategi samt konkretisering af reglerne.
Afslutningsvis bemærkes det, at det er regeringens generelle hensigt at redu-
cere administrative byrder for borgere og virksomheder, hvor en ændring af
kravene eksempelvis til driftshåndbøger er i tråd hermed. Yderligere kan det
bemærkes, at kommende EU-regler ikke forventes at indeholde krav om
driftshåndbøger for lavrisikoflyvning i bymæssigt område.
1.5 Aldersgrænser
UAS Denmark
er generelt positive overfor reglerne om alderskrav, men er
betænkelige ved, at grænserne indføres direkte i loven i stedet for at blive fast-
sat administrativt – særligt i lyset af den debat, som er kendt fra kørekort til
biler.
Syddansk Universitet
bemærker videre, at transport- og bygningsministe-
ren bør bemyndiges til at fastsætte nærmere aldersgrænser administrativt.
Side 5/14
L 132 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1603630_0006.png
Modelflyvning Danmark
udtrykker bekymring for en aldersgrænse på 16 år
for flyvning med droner, som indebærer en øget flyvesikkerhedsmæssig risiko.
Det er Transport- og Bygningsministeriets vurdering, at de foreslåede alders-
krav er udtryk for en passende afvejning mellem hensynet til flyvesikkerheden
og hensynet til professionel og privat anvendelse af droner. Det bemærkes
yderligere, at flyvning med droner, som indebærer en øget flyvesikkerheds-
mæssig risiko ikke påtænkes underlagt en aldersgrænse, når flyvningen fore-
går fra særligt godkendte modelflyvepladser og i det dertil knyttede luftrum.
Afslutningsvis bemærkes det, at de i loven fastsatte aldersgrænser er fastsat
for at sikre bedst mulig parlamentarisk kontrol.
1.6 Mikro- og legetøjsdroner under minimumsgrænsen
Dansk Erhverv
mener, at forslaget rammer en god balance mellem hensynet
til udvikling og udbredelse af droner og hensynet til sikkerhed herunder, at
mikrodroner ikke underlægges særlig, flyvesikkerhedsmæssig regulering. Hertil
støtter
Dansk Erhverv
særligt, at vægtgrænsen fastsættes administrativt af
hensyn til efterfølgende regulering i takt med den teknologiske udvikling og
henstiller til at det overvejes at hæve grænsen.
Airborne consult
er positive over for indførelsen af en bagatelgrænse, men
mener at kravene bør præciseres yderligere i relation til flyvehastighed, støj-
grænser og drivmiddel.
Syddansk universitet
bemærker hertil, at der tillige bør tages hensyn til
sekundære skader, hvor dronen ikke direkte forårsager skade, men eksempelvis
forskrækker en eller flere personer, der så kommer til skade.
Airborne consult
udtaler, at den generelle fritagelse for regulering af flyv-
ning med droner under den i § 151 e, stk. 1, nr. 3, har den konsekvens, at kravet
om hensynsfuld flyvning, jf. lovforslagets § 151 a, stk. 1, samt flyvning over fly-
vesikkerhedsmæssigt kritiske områder, sikringsmæssigt kritiske områder og
uden for særligt følsomme naturområder, jf. stk. 2, ikke gælder for mikrodro-
ner.
Airborne consult
bemærker desuden, at der bør indføres mulighed for di-
spensation til flyvning over sikringsmæssigt kritiske områder.
Forsikring & Pension
anfører, at en administrativ ændring af vægtgrænser-
ne herunder tilfælde, hvor der i konkrete tilfælde tildeles dispensation fra mi-
nimumsgrænsen, vil kunne skabe forsikringsmæssigt, utilsigtede dækningshul-
ler, og henstiller til at ændringer i grænserne varsles med mindst 6 måneder,
således markedet kan indrette sig.
Side 6/14
L 132 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1603630_0007.png
Med henvisning den tværministerielle arbejdsgruppes rapport ”Fremtidens
regulering af civile droner” (2015) er det anbefalingen, at der i lovforslaget
indføres en bagatelgrænse. Bagatelgrænsen, som er foreslået på grundlag af
videnskabelige undersøgelser med involvering af brancherepræsentanter og
universitetsfolk, bygger på en række konkrete parametre samt antagelser. I
den forbindelse er det hensigten, at grænsen fortløbende kan justeres i takt
med den teknologiske udvikling på området.
Transport- og Bygningsministeriet bemærker hertil, at bemyndigelsen til at
undtage droner under en nærmere fastsat minimumsgrænse påtænkes an-
vendt til eksempelvis at tillade flyvning med mikrodroner på steder, hvor det i
dag ikke er tilladt, herunder i parker eller lignende i bymæssigt område.
Samtidig præciseres det, at flyvning med mikrodroner skal ske på en sådan
måde så andres liv og ejendom ikke udsættes for fare eller anden unødig
ulempe jf. § 151 a, stk. 1, idet der er tale om en generel bestemmelse, der som
udgangspunkt gælder for alle former for flyvning med mindre droner uanset
om der er tale om flyvning i professionelt øjemed eller fritidsflyvning.
Endelig skal det bemærkes, at flyvning med mindre droner alene må ske uden
for flyvesikkerhedsmæssigt kritiske områder, sikringsmæssigt kritiske områ-
der og uden for særligt følsomme naturområder, medmindre andet følger af
de bestemmelser, der er fastsat i medfør af stk. 4 og 5, og § 151 e, stk. 2-4. Ud-
gangspunktet er således, at det ikke er tilladt at flyve over disse særlige om-
råder, medmindre der er mulighed for dispensation.
Afslutningsvis skal det bemærkes, at der ved udmøntning af konkrete krav til
erhvervslivet vil der blive indført passende overgangsregler, således er-
hvervslivet vil få tilpas tid til at indrette sig.
1.7 Flyvning uden for synsvidde (Beyond visual line of sight,
BVLOS)
Kongelig Dansk Aeroklub
udtrykker generel bekymring ved droneflyvning
uden for synsvidde i relation til eksisterende luftrumsbrugeres sikkerhed.
Geoforum, Teknologisk Institut
og
Hans Christian Andersens Air-
port
anbefaler, at der oprettes permanente flyvekorridorer til testning af dro-
neflyvning uden for synsvidde således at der ikke skal indhentes enkeltvis god-
kendelse fra Trafik- og Byggestyrelsen.
Videre bemærker
Syddansk Universitet,
at reguleringen af nationale testfa-
ciliteter indarbejdes direkte i ændringsforslaget.
Transport- og Bygningsministeriet bemærker, at det er regeringens generelle
ønske at understøtte erhvervsudviklingen ved at fremme testområder – især
Side 7/14
L 132 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1603630_0008.png
for flyvning uden for synsvidde – dog med behørigt hensyn til sikkerheden.
Som anført i lovforslagets afsnit 3.3.4 er det er det hensigten, at flyvning uden
for synsvidde ud fra en risikobaseret tilgang vil kunne overgå til standardise-
rede betingelser forudsat, at det på baggrund af erfaringer og den teknologi-
ske udvikling er flyvesikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det vil tillige gælde for
testområder således, at der vil kunne udstedes permanente tilladelser til at
udføre testflyvninger i nærmere bestemt omfang uden at det kræver dispen-
sation under forudsætning af, at det skønnes flyvesikkerhedsmæssigt forsvar-
ligt.
1.8 Ansvarsforsikring
Generelt lægger
Forbrugerrådet Tænk
vægt på, at det skal være klart i hvil-
ke tilfælde, der stilles krav om ansvarsforsikring.
Forsikring & Pension
bifalder, at der ikke etableres puljeordninger til dæk-
ning af skader forvoldt af ukendte eller uforsikrede droneoperatører. Videre
bemærker
Forsikring & Pension,
at det er deres opfattelse, at den ansvars-
pådragende adfærd i privat regi allerede er dækket på familieforsikringen hos
mange af aktørerne på forsikringsmarkedet. Det er således
Forsikring &
Pensions
umiddelbare vurdering, at forsikringsmarkedet på betryggende vis
allerede lever op til forventningerne i lovforslaget.
Forsikring & Pension
mener, at det bør fremgå tydeligere at mikrodroners
undtagelse fra reguleringen har den konsekvens, at de skal behandles efter al-
mindelige erstatningsretlige principper – og ikke objektivt ansvar, der ellers er
gældende for luftfart i luftfartsloven.
Med henvisning til lovforslagets specielle bemærkninger, anfører Transport-
og Bygningsministeriet, at der ved flyvning med droner er tale om et såkaldt
objektivt erstatningsansvar for skader (i lighed med skader, der forvoldes af
motorkøretøjer og luftfartøjer i øvrigt), som forvoldes, uden at der nødven-
digvis er noget at bebrejde den pågældende dronefører i form af uopmærk-
som adfærd under flyvningen (uagtsomhed). Hertil bemærkes, at kravet om
ansvarsforsikring er i første omgang udelukkende tiltænkt at gælde droner
over minimumsgrænsen på 250 g, jf. § 151 e, stk. 1, nr. 3.
1.9 Elektronisk ID af droner og registrering
Forbrugerrådet Tænk
finder det positivt, at der stilles krav om identifikati-
on af droner, men mener, at det bør ske uanset om dronen anvendes i erhvervs-
eller fritidssammenhænge.
Ingeniørforeningen IDA
er positive for, at lovforslaget udgør en rammelov-
givning, som kan ændres i takt med den teknologiske udvikling eksempelvis
ved introduktionen af elektronisk ID og
detect and avoid-systemer.
Dertil anfø-
Side 8/14
L 132 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1603630_0009.png
res, at det er hensigtsmæssigt, at reglerne kan tilpasses løbende for fortsat
bedst at kunne sikre sikkerhed, hensynet til privatlivets fred og støjniveau.
UAS Denmark
er positive over for indførelsen af krav om elektronisk ID.
På baggrund af deres forskning bemærker
Syddansk Universitets,
at det er
vurderingen, at det er muligt at indføre elektronisk ID inden for en relativ kort
tidshorisont, såfremt nødvendige ressourcer afsættes.
Airborne consult
udtaler sig desuden kritisk over for indførelsen af elektro-
nisk ID, og konkluderer at krav om installation af ID på eksisterende droner vil
være særdeles omkostningskrævende for de enkelte operatører og med stor
risiko for utilsigtede problemer.
Dansk Drone Kompagni
udtaler, at man skal være opmærksom på utilsig-
tede og negative konsekvenser ved at stille særlige krav til droner, som resulte-
rer i en ændring af dronens design og dermed flyvemæssige evner.
Videre anfører
Airborne consult,
at ID efter deres holdning ikke har den
ønskede præventive effekt, at de økonomiske konsekvenser er for store i for-
hold til gevinsterne, at de foreløbige løsningsforslag er teknisk uhensigtsmæs-
sige samt at der er tale om en teknisk handelshindring i EU-retlig forstand.
Det er Transport- og Bygningsministeriets vurdering, at indførelsen af krav
om ID herunder krav om elektronisk ID er essentielt for på behørig vis at sikre
flyvesikkerheden, overholdelsen af gældende regler samt skabe større tryghed
hos borgerne, større ansvarlighed hos droneejere/-førere og større barrierer
for at anvende droner ulovligt.
Det er Transport- og Bygningsministeriets vurdering, jf. lovforslagets afsnit
7, at krav om elektronisk ID ved professionel flyvning i bymæssigt område vil
medføre let øgede administrative byrder for erhvervslivet. Da teknologien
endnu ikke er til rådighed kan de endelige økonomiske konsekvenser ikke fast-
lægges. Inden elektronisk ID indføres, vil de økonomiske konsekvenser blive
belyst. Elektronisk ID vil blive indført ved en bekendtgørelse, som vil være
genstand for en offentlig høring. Der forventes en overgangsperiode ved ind-
førelsen af kravet, hvor flyvning vil kunne foregå efter tidligere regler (uden
elektronisk ID men med administrative forholdsregler) eller efter nye regler
med elektronisk ID.
Endelig bemærker Transport- og Bygningsministeriet, at der ikke vil blive
stillet krav om elektronisk ID førend teknologien er sikker og pålidelig.
Transport- og Bygningsministeriet finder det således nødvendigt at fastholde
kravet om fysisk mærkning af droner til bymæssig flyvning.
Side 9/14
L 132 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1603630_0010.png
1.10 Produktstandarder
Side 10/14
Teknologisk Institut
udtaler, at udviklingen af nationale og internationale
standarder er en vigtig forudsætning for teknologien udvikles, og henstiller til
at branchen inddrages for at sikre branchen behov.
Videre anfører
Dansk Standard,
at det i lovforslaget bør præciseres, at der i
dag ikke findes internationale standarder for droner, som umiddelbart kan
udgøre det tekniske referencegrundlag for regulering af produkternes sikker-
hed eller anvendelse.
Transport- og Bygningsministeriet udtaler, at det er regeringens generelle
ønske aktivt at påvirke kommende EU-regulering, hvilket også vil omfatte
arbejdet med standarder for droner i EU regi. Lovforslaget er præciseret for
så vidt angår udbredelsen af internationale standarder.
1.11 Forholdet til eksisterende luftrumsbrugere,
Kongelig Dansk Aeroklub
og
Modelflyvning Danmark
påpeger, at det
er vigtigt, at reguleringen af droner ikke medfører restriktioner, økonomiske
udgifter eller diskriminering af nuværende luftrumsbrugere.
Modelflyvning Danmark
bemærker, at aldersgrænsen for flyvning med
droner med en vægt over 7 kg ikke bør gælde for flyvning på godkendte model-
flyvepladser af et godkendt medlem af en modelflyveorganisation.
Transport- og Bygningsministeriet anfører hertil, at bemyndigelsen af trans-
port- og bygningsministeren til at fastsætte nærmere bestemmelser om, at
flyvning uden for bymæssigt område med mindre droner, som indebærer en
øget flyvesikkerhedsmæssig risiko, alene må ske, hvis føreren er fyldt 16 år,
påtænkes udnyttet således, at børn og unge under aldersgrænsen stadig vil
have adgang til at flyve med mindre droner, som indebærer en øget flyvesik-
kerhedsmæssig risiko, såfremt flyvningen foregår fra særlige godkendte mo-
delflyvepladser og det dertil knyttede luftrum. Det er således hensigten, jf.
lovforslagets afsnit 3.3.6, at medlemsskab af en anerkendt modelflyveorgani-
sation vil medføre en række lempelser i forhold til alderskravet og kravet om
dronetegn.
1.12 Strafbestemmelser
UAS Denmark
er positivt indstillet overfor de foreslåede regler vedrørende
droneflyvning i alkoholpåvirket tilstand, og særligt at reglerne er udformet i
med inspiration fra Færdselsloven, idet det sikrer lettere forståelse af reglerne.
Airborne consult
udtaler omvendt, at lovforslaget bør ændres så kravene for
alkoholindtagelse og droneflyvning er de samme som for anden flyvning.
L 132 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1603630_0011.png
Transport- og Bygningsministeriet henviser generelt til ministeriets betragt-
ninger i lovforslagets bemærkninger til § 151 a, stk. 6 og udgangspunktet om
at skabe en reguleringsmæssig ramme på baggrund af en risikobaseret til-
gang. Det skal desuden anføres, at lovforslaget er præciseret, således at straf-
bestemmelserne er formuleret så det i videre omfang flugter med færdslovens
bestemmelser, hvor dette er muligt.
1.13 Andet
Modelflyvning Danmark
støtter hensigten om at indføre regulering af in-
dendørs brug af droner i det offentlige rum fx i forbindelse med sportsevents,
men udtaler samtidig at dette vil få konsekvenser for
Modelflyvning Dan-
marks
indendørs publikumsstævner, og foreslår at der sondres mellem pri-
mær og sekundær indendørs flyvning.
Dansk Told & Skatteforbunds Toldudvalg
ønsker, at der fastsættes regler
for toldmedarbejderes anvendelse af droner.
Airborne consult
mener ikke, at der i forarbejderne er taget tilstrækkeligt
højde for de erhvervsmæssige gevinster, som visse virksomheder har haft ved
konsulentbistand, samt den erhvervsmæssige indtægt, der er ved udarbejdelsen
af driftshåndbøger.
Afvikling af indendørs flyvning hvortil der er offentlig adgang, betragtes som
flyvning med forhøjet risiko og vil skulle afvikles efter reglerne herfor. Det vil
bl.a. indebære krav om tilladelse fra transport-og bygningsministeren efter
nærmere fastsatte bestemmelser. Disse bestemmelser vil blive underlagt hø-
ring inden de sættes i kraft.
For så vidt angår Transport- og Bygningsministeriet vurdering af de er-
hvervsøkonomiske konsekvenser henvises der til lovforslagets afsnit 7. Det er
således Transport- og Bygningsministeriets vurdering de administrative be-
sparelser er ca. 3,7 mio. kr. pr. år, heraf ca. 2,3 mio. kr. sparet på omkostnin-
ger til konsulentvirksomhed ved udarbejdelse af driftshåndbog, mens ca. 1,5
mio. kr. forventes sparet på medarbejderes tidsforbrug til udarbejdelse af
driftshåndbogen for nye selskaber og til vedligeholdelse af håndbøger for ek-
sisterende selskaber.
2 Justering af arbejdsmiljøregler
Cabin Union Denmark
og
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
støt-
ter justering af arbejdsmiljøreglerne.
Videre tilføjer
Erhvervsflyvningens Sammenslutning,
at arbejdsmiljø er
et nationalt og EU-anliggende.
Side 11/14
L 132 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1603630_0012.png
Brancheforeningen Dansk Luftfart / DI Transport
kan tilslutte sig de
foreslåede ændringer og bifalder, at kravet om organisationsstørrelse for opret-
telse af arbejdsmiljøorganisation i luftfartsvirksomheder harmoniseres, så det
svarer til kravet i den generelle arbejdsmiljølovgivning.
Transport- og Bygningsministeriet kan generelt bemærke, at hensigten med
lovforslaget er, at luftfartslovens regler om organisering af sikkerheds- og
sundhedsarbejdet for besætningsmedlemmer under tjeneste på luftfartøjer
tilpasset til de generelle bestemmelser i arbejdsmiljølovgivningen, således at
virksomhederne får ensartede regler for, hvornår der skal oprettes sikker-
hedsudvalg. Endvidere foreslås luftfartslovens arbejdsmiljøretlige terminolo-
gi moderniseret og tilpasset til terminologien i de generelle bestemmelser i
arbejdsmiljølovgivningen.
3 Administration af afgifter og gebyrer
Advokatrådets
udtaler, at det er uklart, hvad den nærmere rækkevidde af
ændringerne i § 148 er, herunder om ændringerne har den konsekvens, at beta-
leren tilpligtes at betale et gebyr, som skal finansiere mere end det, som betale-
ren får, således at gebyret rettelig skal fastættes i loven.
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
kan tilslutte sig en justering af den
nuværende model for finansiering af Trafik- og Byggestyrelsens tilsynsvirk-
somhed.
Brancheforeningen Dansk Luftfart / DI Transport
udtaler, at de civile
luftfartsselskaber ikke generelt skal belastes af tilsynet med den civile luftfart
for de så vidt angår de aktører, som ikke har betydning for den generelle flyve-
sikkerhed.
Vagar Lufthavn
er kritiske overfor omfanget af tilsyn, som føres på baggrund
af safety-bidraget, og de økonomiske konsekvenser dette vil have for små luft-
havne.
Brancheforeningen Dansk Luftfart / DI Transport
foreslår, at udgifter-
ne til dronebevis, dronetegn, træning gebyrfinansieres af de berørte aktører
Motorflyvningens Fællessekretariat
anfører, at udgifterne forbundet med
fornyelse af Class Rating Examiner og tilhørende kurser bør henregnes under
Safety-bidraget.
Vagar Lufthavn
ønsker præciseret i bemærkninger i hvor stort omfang reg-
lerne er gældende for Færøerne.
Transport- og Bygningsministeriet anfører, at § 148 blandt andet vedrører
finansiering af Trafik- og Byggestyrelsens tilsyn med civil luftfart ved op-
Side 12/14
L 132 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1603630_0013.png
krævning af et såkaldt safety-bidrag. Det er fortsat Transport- og Bygnings-
ministeriets ønske, at safety-bidragets omkostninger og indtægter balancerer.
Det betyder bl.a., at de indtægter, Trafik- og Byggestyrelsen får fra safety-
bidraget, kun kan bruges til formålet. Ligeledes vil indtægter, der overstiger
omkostningerne, skulle føres tilbage til branchen. Transport- og Bygningsmi-
nisteriet har imidlertid konstateret et behov for at justere den nuværende for
bedre at skabe balance.
Det er ikke muligt at overgå til en gebyrordning, idet safety-bidraget fortsat
skal dække alle omkostninger til tilsynet med civil luftfart i bred forstand.
Således bibeholdes gældende ordning, hvorefter safety-bidraget fastsættes
som en afgift med sats direkte i loven. Således foreslås satsen for safety-
bidraget ændret i loven for bedre at opnå en balance, og at satsen nedregule-
res fra 6,00 kr. til 5,50 kr.
Hertil skal det bemærkes, at tilsynet med civil luftfart dækker den gruppe af
aktører, der ikke betaler safety-bidrag, men som har betydning for flyvesik-
kerheden. Tilsynet med eksempelvis luftfartselskaber, der alene udfører gods-
transport, private aktører, svæveflyvere, mindre fly, piloter, flyveledere, tek-
nisk personale, værksteder, flyvepladser, flyvesikringstjeneste, droneførere
m.fl. finansieres således gennem safety-bidraget, idet det har betydning for
luftfartspassagerernes sikkerhed.
Af forarbejderne til lov nr. 655 af 12. juni 2013, som indførte safety-bidraget
og en ny gebyrmodel i luftfartslovens § 148, fremgår, at formålet var at opnå
en forenklet finansiering af det løbende tilsyn med civil luftfart, der dels ville
betyde en større gennemsigtighed for brugerne dels medføre en væsentlig
forenkling i Trafik- og Byggestyrelsens administration af området.
Det var endvidere forudsat i forarbejderne til loven fra 2013, at udstedelses-
gebyrer skulle opkræves for aktivitetsafhængige godkendelser, det vil sige
Trafik- og Byggestyrelsens tiltrædelseskontrol med virksomheder, personer,
luftfartøjer, anlæg mv., således at det sikres, at de opfylder lovgivningens
krav inden de får adgang til at indgå i nogen form for operationel drift inden
for luftfart. Safety-bidraget skulle betales for funktionstilsynet, som er det
tilsyn, Trafik- og Byggestyrelsen udfører, der har til formål at konstatere, om
de krav, der var en forudsætning for den oprindelige godkendelse (tiltrædel-
seskontrollen), og eventuelle senere tilkomne krav, fortsat er opfyldt.
Der ændres med det foreliggende lovforslag ikke herved, udover at det præci-
seres, at forhåndsdialog er omfattet af safety-bidraget. Dronetegn, dronebe-
viser og class rating examiner/examiner og tilhørende kurser og seminarer
betragtes som tiltrædelseskontroller og finansieres derfor ved gebyrer. Såvel
Trafik- og Byggestyrelsens tiltrædelseskontroller som funktionstilsyn udføres
af hensyn til flyvesikkerheden.
Side 13/14
L 132 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport- og bygningsministeren
1603630_0014.png
Afslutnings skal det bemærkes, at lov nr. 655 af 12. juni 2013, som indførte
safety-bidraget og en ny gebyrmodel i luftfartslovens § 148 er også sat i kraft
for Færøerne fra 1. januar 2016 ved kgl. Anordning nr. 1315 af 16. november
2015. Lovforslaget er præciseret i denne henseende. De foreslåede justeringer
af § 148 kommer i første omgang ikke til at gælde for Færøerne (eller Grøn-
land), men kan, jf. lovforslagets § 3, ved ny Kgl. Anordning også sættes i kraft
for Færøerne (og Grønland) med de ændringer, som de færøske (eller grøn-
landske) forhold tilsiger.
Side 14/14