Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
L 131 Bilag 10
Offentligt
1633121_0001.png
Til lovforslag nr.
L 131
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 12. maj 2016
Betænkning
over
Forslag til lov om maritim fysisk planlægning
[af erhvervs- og vækstministeren (Troels Lund Poulsen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. Enhedsli-
stens, Alternativets og Socialistisk Folkepartis medlemmer
af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1. Socialdemokra-
tiets og Radikale Venstres medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 2-4.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. februar 2016 og var til
1. behandling den 15. marts 2016. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervs- og vækstministeren sendte den
3. december 2015 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del
– bilag 72. Den 24. februar 2016 sendte erhvervs- og vækst-
ministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 8 spørgsmål til erhvervs- og vækstmi-
nisteren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. Et
af udvalgets spørgsmål til erhvervs- og vækstministeren og
dennes svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse uændret.
Flertallet vil stemme imod de
stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (S og RV) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de under nr. 2-4 stillede ændringsforslag.
Mindretallet vil stemme imod det under nr. 1 stillede æn-
dringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL, ALT og SF) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(EL, ALT og SF):
Til § 1
1)
I
stk. 2
indsættes efter »Loven har«: »ligeværdigt«, og
nr. 2,
affattes således: »2) bidrage til at opnå de mål for hav-
planlægningen, der er fastsat i denne lovs kapitel 3, herun-
der § 5, og til at opfylde de mål om at opnå eller opretholde
god miljøtilstand i havets økosystemer, som følger af lov om
havstrategi.«
[Præcisering af lovens formål]
Af et
mindretal
(S og RV), tiltrådt af et
mindretal
(EL, ALT
og SF):
Til § 10
2)
Stk. 3
udgår.
[Fjernelse af adgang til at undlade høring]
Til § 11
3)
Stk. 4
udgår.
[Fjernelse af adgang til at undlade høring]
AX018741
L 131 - 2015-16 - Bilag 10: Betænkning afgivet 12/5-16
1633121_0002.png
2
Til § 21
4)
Stk. 3
udgår.
[Fjernelse af adgang til at afskære klageadgang]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der lægges med ændringsforslaget op til at præcisere
lovforslagets § 1 således, at der indsættes en henvisning til
lovforslagets § 5, som indeholder den egentlige implemente-
ring af direktivets artikel 5 om målene for maritim fysisk
planlægning, deriblandt sigtet om bevarelse, beskyttelse og
forbedring af miljøet samt modstandsdygtighed over for
konsekvenserne af klimaforandringerne.
Ændringsforslaget tilsigter endvidere at tydeliggøre den
sammenhæng med målene i lov om havstrategi om at opnå
eller opretholde god miljøtilstand i havets økosystemer, som
bl.a. er omtalt i de almindelige bemærkningers afsnit 6 om
forslagets miljømæssige konsekvenser. Heraf fremgår det, at
havplanlægning vurderes at kunne bidrage til at realisere
målene i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2008/56/EF af 17. juni 2008 om fastlæggelse af en ramme
for Fællesskabets havmiljøpolitiske foranstaltninger (hav-
strategirammedirektivet) ved, at maritim fysisk planlægning
giver mulighed for at sikre, at der ikke planlægges aktivite-
ter, der hindrer målopfyldelse i havmiljøet, og at sikre, at
anlæg på havet ikke placeres i områder, hvor det er i strid
med målene i havstrategierne.
Endelig tilsigter den foreslåede indsættelse af ordet »lige-
værdigt« i indledningen til stk. 2 at klargøre, at bestemmel-
sens nummeropstilling ikke indebærer en prioritering, men
derimod en sideordning af de elementer, som indgår i be-
stemmelsen.
Til nr. 2
Ændringsforslaget tilsigter at sikre, at der i alle tilfælde
vil være en 6-måneders afsluttende høringsfase før udstedel-
se af selve havplanen.
Til nr. 3
Ændringsforslaget tilsigter at sikre, at der i alle tilfælde
vil være en 8-ugers afsluttende høringsfase før udstedelse af
ændringer til havplanen.
Til nr. 4
Ændringsforslaget tilsigter at fjerne muligheden for at
fastsætte regler om, hvornår en afgørelse kan henholdsvis
påklages og ikke kan påklages. Der vil med ændringsforsla-
get ikke længere være adgang til at beslutte, at afgørelser,
som træffes af Søfartsstyrelsen eller andre statslige myndig-
heder, på de områder, som erhvervs- og vækstministeren
eventuelt delegerer efter den foreslåede § 21, stk. 1, ikke
skal kunne påklages.
Det bemærkes dog, at dette ikke omfatter afgørelser efter
§§ 6 og 8 i lov om sikkerhed til søs, som er omtalt i forsla-
gets § 14, stk. 1. Afgørelseskompetencen i henhold til disse
bestemmelser er således allerede i medfør af § 17, stk. 5, i
lov om sikkerhed til søs delegeret til Søfartsstyrelsen, lige-
som det i medfør af samme bestemmelses stk. 8 er fastsat, at
Søfartsstyrelsens afgørelser ikke kan indbringes for højere
administrativ myndighed, jf. herved § 7 i bekendtgørelse nr.
744 af 24. juni om henlæggelse af visse beføjelser til Sø-
fartsstyrelsen og om klageadgang m.v.
Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Lise Bech (DF) Ib Poulsen (DF)
Dorthe Ullemose (DF) Torsten Schack Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Eva Kjer Hansen (V) Jacob Jensen (V)
Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V) Christina Egelund (LA) Joachim B. Olsen (LA)
nfmd.
Brian Mikkelsen (KF)
Erik Christensen (S) Karin Gaardsted (S) Kirsten Brosbøl (S) Mette Reissmann (S) Morten Bødskov (S)
fmd.
Rasmus Horn Langhoff (S) Anne Paulin (S) Pelle Dragsted (EL) Henning Hyllested (EL) Rasmus Nordqvist (ALT)
Christian Poll (ALT) Ida Auken (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jonas Dahl (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
47
37
34
14
13
9
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
L 131 - 2015-16 - Bilag 10: Betænkning afgivet 12/5-16
1633121_0003.png
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 131
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
Udkast til tidsplan
Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Politisk drøftelse og betænkningsafgivelse den 21/4-16
1. udkast til betænkning
Udskydelse af betænkningsafgivelse
2. udkast til betænkning
Udskydelse af betænkningsafgivelse
3. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 131
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om, i hvilke dele af lovforslaget der er taget mindre hensyn til
miljø- og naturinteresser, end direktivet giver mulighed for, til er-
hvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil stille ændringsforslag til formålsparagraffen,
til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil stille ændringsforslag, der sikrer, at ministe-
ren i processen med udmøntning af havplanen ikke på egen hånd kan
træffe beslutning om tiltag, der kan have konsekvenser for miljø og
natur, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil stille ændringsforslag, så det kommer til at
fremgå af loven, hvilke minimuskrav der skal gælde til, hvordan og
hvornår m.v. interessenter involveres i processen frem til vedtagelsen
af havplanen, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om begrundelsen for, at man med lovforslaget giver ministeren
mulighed for at fastsætte regler for, hvornår en afgørelse kan henhold-
vis påklages og ikke kan påklages, til erhvervs- og vækstministeren,
og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil give tilsagn om, at udkast til bekendtgørelse
om udmøntning af havplanen til sin tid vil blive oversendt til udvalget
sammen med en liste over høringsparter, og at udvalget får tilsendt hø-
ringssvarene og et notat herom, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der
medfører, at de foreslåede beføjelser til ministeren til at bestemme hø-
ringsfrister eller til helt at undlade at sende en afgørelse i høring udgår
af lovforslaget, og at høringsproceduren i stedet skrives ind i selve lo-
ven, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
L 131 - 2015-16 - Bilag 10: Betænkning afgivet 12/5-16
1633121_0004.png
4
8
Spm. om en præcisering af ministerens svar på spm. 2 om teknisk bi-
stand til udarbejdelse af ændringsforslag, til erhvervs- og vækstmini-
steren, og ministerens svar herpå
L 131 - 2015-16 - Bilag 10: Betænkning afgivet 12/5-16
1633121_0005.png
5
Bilag 2
Et af udvalgets spørgsmål til erhvervs- og vækstministeren og dennes svar herpå
Spørgsmål og svar er optrykt efter ønske fra udvalget:
Spørgsmål nr. 1:
I hvilke dele af lovforslaget er der taget mindre hensyn til miljø- og naturinteresser, end direktivet giver
mulighed for?
Svar:
Hovedformålene bag EU-direktivet er at fremme en bæredygtig økonomisk vækst i de maritime er-
hverv, en bæredygtig udvikling af havarealerne og en bæredygtig udnyttelse af havressourcerne.
Disse forhold er efter min opfattelse ligeværdigt tilgodeset i lovforslaget og vil på lignede vis indgå i det
kommende egentlige havplanarbejde. Der er tilstræbt en direktivnær gennemførelse af EU-direktivet.
Målet med havplanlægningen er netop, at den skal fremme sameksistensen mellem de forskellige inte-
resser og anvendelsesformer i det maritime rum.