Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
L 130 Bilag 1
Offentligt
1603017_0001.png
Enhed
Valgenheden
Sagsbehandler
Emilie Stæhr
Hansen
Koordineret med
KOMMENTERET HØRINGSNOTAT
OVER
Forslag til lov om ændring af lov om valg af danske medlemmer til Europa-
Parlamentet og lov om kommunale og regionale valg
(Valgret til personer under værgemål med fratagelse af den retlige handleevne)
Sagsnr.
2015 - 6028
Doknr.
314589
Dato
02-02-2016
1. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget blev den 18. december 2015 sendt i høring hos:
Advokatrådet, Alzheimerforeningen, Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Handicap-
organisationer, Danske Regioner, Danske Seniorer, Danske Ældreråd, Dansk Industri,
Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF), Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Det
Centrale Handicapråd, Domstolsstyrelsen, Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Institut for Menneskerettigheder, KL, Landsorganisationen i Dan-
mark (LO), Sjældne Diagnoser, Statsforvaltningen, ULF Udviklingshæmmedes Lands-
forbund, Vestre Landsret, ÆldreForum, Ældre Sagen samt Østre Landsret.
Social- og Indenrigsministeriet har modtaget svar fra:
Advokatrådet, Alzheimerforeningen, Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Handicap-
organisationer, Danske Seniorer, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Institut
for Menneskerettigheder, Vestre Landsret, ÆldreForum og Østre Landsret.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
2. Høringssvarene
Advokatrådet, Dansk Arbejdsgiverforening, Datatilsynet, Den Danske Dommerfor-
ening, Vestre Landsret, ÆldreForum og Østre Landsret har ingen bemærkninger eller
har ikke ønsket at udtale sig om lovforslaget.
2.1. Positive tilkendegivelser
Alzheimerforeningen
hilser lovforslaget velkomment og anfører, at foreningen kan
støtte de foreslåede ændringer.
Derudover har
Danske Handicaporganisationer, Danske Seniorer
og
Institut for
Menneskerettigheder
i deres høringssvar blandt andet udtrykt sig positivt over lov-
forslaget.
L 130 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social-, og indenrigsministeren
1603017_0002.png
2.2. Valgret til folketingsvalg og folkeafstemninger
Institut for Menneskerettigheder
og
Danske Handicaporganisationer
anfører og
anbefaler, at personer under værgemål med fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6 ligeledes gives valgret til folketingsvalg og folkeafstemninger. I
den forbindelse er det blandt andet anført, at organisationerne ikke er enige i regerin-
gens fortolkning af grundlovens § 29, hvorefter denne er til hinder for at give valgret til
folketingsvalg og dermed også folkeafstemninger til personer, der er under værgemål
med fratagelse af den retlige handleevne efter værgemålslovens § 6. Det er videre
anført, at det er i strid med Danmarks internationale forpligtelser, at personer under
værgemål med fratagelse af den retlige handleevne efter værgemålslovens § 6 ikke
har valgret til folketingsvalg og folkeafstemninger.
Danske Seniorer
anfører, at demensramte under værgemål udgør en promille af det
samlede antal demensramte, og at det er ærgerligt, at grundloven forhindrer, at per-
soner under værgemål kan stemme til folketingsvalg.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Justitsministeriet har ved besvarelsen af 17. marts 2014 på spørgsmål nr. 644 (alm.
del) fra Folketingets Retsudvalg udtalt, at der efter grundloven ikke er mulighed for at
give personer, der som følge af værgemål efter værgemålslovens § 6 har mistet deres
retlige handleevne, stemmeret til folketingsvalg.
Det følger af grundloven, at det er folketingsvælgere, dvs. de personer, der har valgret
til Folketinget, der er stemmeberettigede ved grundlovsumiddelbare folkeafstemnin-
ger. Det er således den samme persongruppe, der har valgret til folketingsvalg og
folkeafstemninger.
Høringssvaret giver på baggrund af det ovenfor anførte – hvorefter grundloven er til
hinder for at give valgret til personer, der er under værgemål med fratagelse af den
retlige handleevne efter værgemålslovens § 6 til folketingsvalg og folkeafstemninger –
således ikke anledning til at foretage ændringer i lovforslaget.
2.3. Hjælp til stemmeafgivningen
Danske Handicaporganisationer
anbefaler, at Folketinget med lovforslaget udnytter
lejligheden til at revidere valglovgivningen, således at vælgere med handicap, der har
behov for hjælp til stemmeafgivningen, frit kan vælge, hvem der yder hjælp. Organisa-
tionen anbefaler videre, at Folketinget samtidig arbejder på en anvendelse af ny tek-
nologi, således at langt flere kan stemme uden hjælp.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Folketinget har i januar 2016 1. behandlet et beslutningsforslag (B 32), som indebæ-
rer, at regeringen skal fremsætte et lovforslag, hvorefter personer, der har behov for
hjælp til stemmeafgivningen, fremover selv skal kunne vælge, om der ud over en per-
sonligt udpeget hjælper ligeledes skal medvirke en myndighedsperson ved stemmeaf-
givningen. Beslutningsforslaget indebærer også, at regeringen skal fremsætte et lov-
forslag om, at der ved valghandlinger skal stilles specielle eller elektroniske hjælpe-
midler til rådighed i stemmeboksen, som kan gøre det lettere for personer med en
funktionsnedsættelse at afgive deres stemme uden hjælp fra myndighedspersoner
og/eller en personligt udpeget hjælper.
Regeringen har støttet forslaget, og regeringen vil derfor fremsætte lovforslag herom i
næste folketingssamling (2016-2017).
2
L 130 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social-, og indenrigsministeren
1603017_0003.png
Høringssvaret giver på den baggrund ikke anledning til at foretage ændringer i lov-
forslaget.
2.4. Værgemålsloven
Danske Handicaporganisationer
efterlyser desuden en gennemgribende revision af
lovgivningen om værgemål, således at tilgangen til værgemål erstattes af støttet be-
slutningstagning.
Social- og Indenrigsministeriets bemærkninger:
Formålet med nærværende lovforslag er at give valgret til Europa-Parlamentsvalg og
kommunal- og regionalvalg for personer under værgemål med fratagelse af den retlige
handleevne. Den af Danske Handicaporganisationer foreslåede ændring af værge-
målslovgivningen og værgemålsinstituttet falder således uden for formålet med nær-
værende lovforslag. Værgemålslovgivningen henhører i øvrigt under Justitsministeriet.
Høringssvaret giver på den baggrund ikke anledning til at foretage ændringer i lov-
forslaget.
3