Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
L 130 Bilag 1
Offentligt
1603016_0001.png
Blekinge Boulevard 2
2630 Taastrup, Danmark
Tlf.: +45 3675 1777
Fax: +45 3675 1403
[email protected]
www.handicap.dk
Taastrup, den 20. januar 2016
Sag 14-2015-00835 – Dok. 232267/sih_dh
Høringssvar fra Danske Handicaporganisationer
Hermed høringssvar fra Danske Handicaporganisationer vedrørende lov om ændring af lov
om valg af danske medlemmer til Europaparlamentet og lov om kommunale og regionale
valg.
Fra Danske Handicaporganisationer ser vi det som meget positivt, at regeringen har taget
initiativ til at styrke muligheden for demokratisk deltagelse for mennesker under værgemål.
Inden for forslagets præmisser
Vi finder, at præmisserne for lovforslaget er for begrænsede idet forslaget opretholder den
gældende tilgang til værgemål. Det er vores opfattelse, at tilgangen må ændres og erstattes
af støttet beslutningstagning. Det er helt afgørende, at lovgivningen omkring værgemål
underkastes en gennemgribende revision. Forandres tilgangen fra værgemål til beskyttet
beslutningstagning, så ophører konflikten med Grundlovens § 29, der slår fast, at personer,
der er umyndiggjorte ikke har stemmeret og med § 42 stk. 5, der medfører tab af stemmeret
ved folkeafstemninger.
I overensstemmelse med Handicapkonventionen
Handicapkonventionens Artikel 12 fastslår, at ”(…) personer med handicap har ret til
overalt
at blive anerkendt som havende retsevne”, desuden at personer med handicap har ret
til støtte til at udfolde retsevnen. Dette kan på ingen måde siges at være opfyldt i et system,
hvor man dømmes umyndig, og andre derfor overtager ret og pligt til at udfolde retsevnen
på vegne af borgeren med handicap, uanset hvad borgeren mener om de konkrete situationer
og beslutninger.
Den danske lovgivning og praksis på området gav da også anledning til kritik, da Danmark i
september 2014 var til behandling i FN’s Handicapkomite. Komiteen anbefaler Danmark at
gennemgå og revidere lovene vedrørende værgemål, således at der etableres de nødvendige
muligheder for støttet beslutningstagning. (pkt 22 og 23 i Komiteens anbefalinger til
Danmark,
DH’s medlemsorganisationer: ADHD-foreningen • Astma-Allergi Danmark • Danmarks Bløderforening • Danmarks Lungeforening • Danmarks Psoriasis Forening • Dansk Blindesamfund •
Danske Døvblindes Fællesrepræsentation • Dansk Epilepsiforening • Dansk Fibromyalgi-Forening • Dansk Handicap Forbund • Dansk Landsforening for Laryngectomerede - Strubeløse •
Danske Døves Landsforbund • Diabetesforeningen • Stammeforeningen i Danmark • Gigtforeningen • Hjernesagen • Hjerneskadeforeningen • Høreforeningen • Landsforeningen Autisme
• Landsforeningen LEV • Landsforeningen Sind • Landsforeningen til Bekæmpelse af Cystisk Fibrose • LungePatient.dk • Muskelsvindfonden • Nyreforeningen • Ordblinde/
Dysleksiforeningen i Danmark • Osteoporoseforeningen • Parkinsonforeningen • PTU - Landsforeningen af Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede • Sammenslutningen af Unge Med
Handicap • Scleroseforeningen • Spastikerforeningen • Stomiforeningen COPA
L 130 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social-, og indenrigsministeren
1603016_0002.png
http://tbinternet.ohchr.org/_layouts/treatybodyexternal/Download.aspx?symbolno=CRPD%
2fC%2fDNK%2fCO%2f1&Lang=en
).
Handicapkonventionens Artikel 29 slår fast, at personer med handicap har ret til og skal
have mulighed for at afgive stemme og modtage valg. Denne rettighed er uden
begrænsninger, og fratagelse af stemmeretten for personer under værgemål grundet
handicap, er derfor i strid med denne bestemmelse i Handicapkonventionen. FN’s
Handicapkomite anbefaler Danmark at gennemgå og revidere valglovene, således at alle
personer med handicap har samme ret som andre til at deltage i valghandlinger, og til at lade
sig vælge. Komiteen anbefaler desuden, at tilgængeligheden til valgmaterialer og valgsteder
forbedres, således at borgere med handicap har lige muligheder for at orientere sig om
valgkampes temaer og forskellige synspunkter og for at afgive stemme. (pkt 60 og 61 i
Komiteens anbefalinger til Danmark,
http://tbinternet.ohchr.org/_layouts/treatybodyexternal/Download.aspx?symbolno=CRPD%
2fC%2fDNK%2fCO%2f1&Lang=en
)
Det er Danske Handicaporganisationers opfattelse, at det er nødvendigt at følge FN’s
Handicapkomites anbefalinger, for at sikre lige rettigheder og dermed ligeværdighed for
personer med handicap helt og fuldt.
Ved Folketingets seneste debat om stemmeret til personer under værgemål var der en
bemærkelsesværdig lighed mellem tidligere tiders debat om stemmeret til kvinder og unge.
For Danske Handicaporganisationer er der ingen tvivl om, at debatten dækker over en anden
og større problematik. At mennesker med handicap ikke anses for ligeværdige borgere, og
at der er en betydelig utryghed ved personer med handicap, som omsættes i segregering og
eksklusion. Fulde politiske rettigheder og den rette støtte til at tage beslutninger om og i
eget liv er et meget væsentligt skridt væk fra denne opfattelse af mennesker med handicap.
A jour føring af andre forhold omkring valgdeltagelse
Valglovens § 49 stk. 2 fastsætter, at vælgere med behov for hjælp til at afgive stemme, skal
have hjælp af minimum en valgtilforordnet. Vi anbefaler, at Folketinget udnytter lejligheden
til at revidere denne bestemmelse i Valgloven, således at vælgere med handicap, der har
behov for hjælp til stemmeafgivelsen frit kan vælge, hvem der assisterer. Samtidig bør der
arbejdes på sikker anvendelse af ny teknologi, således at langt flere kan stemme uden
assistance.
I praksis fører den gældende bestemmelse til, at den hemmelige stemmeafgivelse
kompromitteres. Vælgeren er nødt til verbalt at give udtryk for, hvilken kandidat vælgeren
ønsker at stemme på. Eftersom vælgeren alene er afskærmet ved et forhæng overhører andre
vælgere og valgtilforordnede uundgåeligt, hvem vælgeren med handicap ønsker at stemme
L 130 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social-, og indenrigsministeren
1603016_0003.png
på. Bestemmelsen er ikke i overensstemmelse med Handicapkonventionens Artikel 29 a iii,
og mange personer med handicap oplever bestemmelsen som umyndiggørende.
Ligeledes oplever personer med handicap en eksklusion i forhold til den politiske debat, fx i
adgang til politiske partiers hjemmesider, valgmaterialer, vælgermøder m.v. Vi ønsker på
ingen måde at diktere eller begrænse de temaer og synspunkter, der kan fremføres i den
offentlige debat, men vi mener, at de politiske partier, der modtager en ikke ubetydelig
offentlig støtte, bør forpligtes til at sikre tilgængelighed til materialer og arrangementer.
Dette kan være i form af hjemmesider, der er tilgængelige for skærmlæseprogrammer, læs
let versioner, tilgængelige adgangsforhold og lokaler ved arrangementer samt mulighed for
anvendelse af teleslynge og tilbud om tegnsprogstolkning.
Danske Handicaporganisationer står naturligvis til rådighed for yderligere uddybning og
synspunkter i forbindelse med høringen, nærværende lovforslag og vores uddybede
synspunkter omkring adgang til politisk deltagelse for personer med handicap, som er af
helt afgørende betydning for os.
Med venlig hilsen
Thorkild Olesen
formand
L 130 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social-, og indenrigsministeren
1603016_0004.png
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Danmark
Att.: [email protected]
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
DIREKTE +45 91 32 57 33
[email protected]
MENNESKERET.DK
DOK. NR. 15/00466-2
HØRING OVER LOVFORSLAG OM VALGRET TIL
PERSONER UNDER VÆRGEMÅL MED FRATAGELSE AF
DEN RETLIGE HANDLEEVNE
Social- og Indenrigsministeriet har ved e-mail af 18. december 2015
anmodet om Institut for Menneskerettigheders bemærkninger til
udkast til forslag til lov om ændring af lov om valg af danske
medlemmer til Europa-Parlamentet og lov om kommunale og regionale
valg (Valgret til personer under værgemål med fratagelse af den retlige
handleevne). Instituttet har følgende bemærkninger:
1. BAGGRUND
Instituttet finder det særdeles positivt, at der med det foreliggende
lovforslag gives valgret til personer, der er under værgemål med
fratagelse af den retlige handleevne efter værgemålslovens § 6, og som
opfylder de øvrige valgretsbetingelser, til Europa-Parlamentsvalg og
kommunale og regionale valg. Det er tilsvarende positivt, at samme
personkreds gøres valgbare til Europa-Parlamentet,
kommunalbestyrelser og regionsråd.
Instituttet har længe arbejdet for denne ændring og er enige med
Social- og Indenrigsministeriet i, at det forhold, at personer, der er
under værgemål med fratagelse af den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6, ikke har rådighed over deres egne økonomiske
forhold, ikke er en afgørende hindring for at udøve valgretten, jf.
ministeriets bemærkninger i lovforslagets afsnit 2.3.
Instituttet finder det omvendt bekymrende og i strid med Danmarks
internationale forpligtelser, at man – på trods heraf - vælger at
fastholde undtagelsen i forhold til folketingsvalg og folkeafstemninger.
Instituttets konklusion er begrundet i det følgende:
21. JANUAR 2016
L 130 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social-, og indenrigsministeren
1603016_0005.png
2. MENNESKERETTEN
Retten til at stemme ved et valg – valgretten – er udtrykt i en række
internationale konventioner, som er gældende for Danmark, således
bl.a. FN’s Verdenserklæring om Menneskerettigheder af 10. december
1948, artikel 21 og FN’s konvention om borgerlige og politiske
rettigheder fra 1966, artikel 25.
FN’s Menneskerettighedskomité har også vedtaget en generel
kommentar til artikel 25, der bl.a. fastlægger, hvilke undtagelser man kan
gøre til valgretten. Det fremgår således blandt andet, at begrænsninger i
valgretten skal være baseret på objektive og rimelige kriterier. Der kan
også henvises til Europarådets Venedig-kommissions ”Code of good
practice in electoral matters”.
Den europæiske menneskerettighedskonvention (EMRK) indeholder
tilsvarende i protokol nr. 1, artikel 3, en bestemmelse om valgret. I sagen
Hirst mod Det Forenede Kongerige af 6. oktober 2005, fastslog Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstol (Domstolen) med henvisning
til artikel 3 helt grundlæggende, at denne ret til at stemme ikke var noget
privilegium, at antagelsen i det 21. århundrede i en demokratisk stat
måtte være til gunst for inklusion, at almindelig valgret var blevet det
grundlæggende princip og at enhver afvigelse fra dette princip risikerede
at underminere den lovgivende myndigheds demokratiske validitet og de
love, den offentliggør.
Valgretten er således ikke absolut, men undtagelser til valgretten kan
kun foretages, hvis begrænsningen er nødvendig og forholdsmæssig.
Særligt hvad angår valgretten for personer med handicap har Domstolen
i sagen Alajos Kiss mod Ungarn af 20. maj 2010 imidlertid fastslået, at
”hvis en begrænsning af grundlæggende rettigheder finder anvendelse
på en særligt sårbar samfundsgruppe, der tidligere har været udsat for
betydelig forskelsbehandling, f.eks. psykisk syge, er statens
skønsbeføjelser væsentligt snævrere, og den skal have meget vægtige
grunde til at skride til de pågældende foranstaltninger.”
Sagen omhandlede en borger i Ungarn, Alajos Kiss, der var
maniodepressiv og under begrænset værgemål. Efter artikel 70, stk. 5, i
den ungarske forfatning fortabte personer, for hvem der var iværksat
fuldt eller begrænset værgemål, deres valgret. Ved Domstolens
vurdering af, om denne undtagelse til valgretten var forholdsmæssig,
bemærkede Domstolen i præmis 41, at den ungarske lovgivende
forsamling aldrig ”havde forsøgt at veje de konkurrerende interesser op
mod hinanden eller at vurdere begrænsningens forholdsmæssighed”.
2/5
L 130 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social-, og indenrigsministeren
Domstolen henviste i den forbindelse til FN’s Handicapkonventions
artikel 29. Efter artikel 29 skal deltagerstaterne sikre personer med
handicap politiske rettigheder og muligheder på lige fod med andre,
herunder ved at sikre, at personer med handicap har ret til og mulighed
for at stemme. Domstolen udtalte på den baggrund, at behandlingen af
personer med udviklingshæmning eller sindslidelser som en enkelt klasse
er en tvivlsom klassificering, og en indskrænkning af deres rettigheder
skal underkastes en nøje undersøgelse. Domstolen konkluderede
herefter i præmis 44, at ”en vilkårlig afskaffelse af stemmerettigheder,
uden en individuel juridisk evaluering og udelukkende baseret på en
sindslidelse, der nødvendiggør begrænset værgemål, ikke kan betragtes
som foreneligt med legitime grunde til at begrænse retten til at
stemme.”
FN’s komité for rettigheder for personer med handicap har tilsvarende i
General Comment No. 1 til Handicapkonventionen udtalt, at ”a person’s
decision-making ability cannot be justification for any exclusion of
persons with disabilities from exercising their political rights, including
the right to vote”. Samme forståelse af valgretten findes derudover i
flere ikke-bindende retsinstrumenter, som er vedtaget af Europarådets
Ministerkomité (Rec(99)4 af 23. februar 1999, Rec(2004)10 af 22.
september 2004 og Rec(2006)5 af 5. april 2006).
FN’s Handicapkomité har i klagesag nr. 4/2011 (Bujdosó) ydermere
fastslået, at det er i strid med Handicapkonventionens artikel 12 og 29,
hvis en stat udelukker personer med mentalt handicap fra at stemme.
Endeligt kan henvises til Den Europæiske Unions Charter om
grundlæggende rettigheder, artikel 21, der fastslår, at enhver
forskelsbehandling på grund af bl.a. handicap er forbudt. Charterets
artikel 39 fastslår også en grundlæggende valgret og ret til valgbarhed
til Europa-Parlamentet. I sagen C-650/13 (Delvigne) fra 6. oktober 2015
fastslår EU-Domstolen i præmis 46, at der kan vedtages undtagelser til
disse grundlæggende rettigheder, forudsat bl.a. at undtagelsen er
nødvendig og faktisk svarer til mål af almen interesse eller et behov for
beskyttelse af andres rettigheder og friheder.
3. DEN DANSKE VALGRETSUNDTAGELSE
I Danmark er det som udgangspunkt alle danske statsborgere, der er
fyldt 18 år og som er bosiddende i Danmark, der har stemmeret. En
enkelt persongruppe er imidlertid fortsat udelukket fra at stemme. Det
er de personer, der er frataget den retlige handleevne efter
værgemålslovens § 6. De mister deres stemmeret som en automatisk
følge af, at de kommer under værgemål.
3/5
L 130 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social-, og indenrigsministeren
Når en person kommer under værgemål med fratagelse af den retlige
handleevne, sker det udelukkende for at beskytte ham eller hende mod
økonomisk misbrug, herunder for at undgå, at den pågældende selv
formøbler sin formue. Der er således ingen forbindelse mellem
personens behov for at blive sat under værgemål og hans eller hendes
evne til at stemme.
Baggrunden for den danske undtagelse til valgretten findes i
grundlovens § 29, hvoraf fremgår, at personer, der er umyndiggjort,
ikke har stemmeret. Grundloven siger imidlertid intet om værgemål,
men man har i Justitsministeriet antaget, at personer, der får tildelt en
værge og dermed underlægges værgemålslovens § 6, er umyndiggjorte
i grundlovens forstand. Den eneste begrundelse for at fastholde
undtagelsen i dag er således, at det lovteknisk ikke er muligt at ændre
folketingsvalgloven uden en grundlovsændring.
Denne undtagelse til valgretten er menneskeretligt problematisk, da
den rent automatisk afskærer personer, der har fået frataget den
retlige handleevne, fra at stemme. Endvidere er værgemål oftest et
udslag af en psykisk sygdom, hvilket betyder, at personen grundet sin
psykiske sygdom indirekte bliver afskåret fra at stemme, hvilket kan
udgøre diskrimination i menneskeretlig forstand.
De internationale forpligtelser har da også medført, at man nu med
Social- og Indenrigsministeriets lovforslag ønsker at ændre de øvrige
valglove, således at personer under § 6-værgemål får valgret. Imidlertid
fastholdes undtagelsen i forhold til folketingsvalg og folkeafstemninger.
Social- og Indenrigsministeriet har begrundet dette med, at
Justitsministeriet har fundet, at grundloven er til hinder for at give de
nævnte personer valgret til folketingsvalg og folkeafstemninger.
Indholdet af grundlovsbestemmelsen er imidlertid omtvistet (se bl.a.
Juristen, nr. 3-4, september 2014, s. 127ff.). I øvrigt har hverken
Justitsministeriet eller Social- og Indenrigsministeriet peget på de
hensyn, der begrunder fratagelsen af valgretten, herunder de hensyn,
som Justitsministeriet mener ligger bag grundlovsbestemmelsen.
Desuden står undtagelsen i direkte modsætning til det primære formål
med grundlovens § 29, nemlig at sikre borgernes retssikkerhed og et
demokratisk samfund.
Det forhold, at det efter Justitsministeriets opfattelse ikke lovteknisk er
muligt at ændre folketingsvalglovens undtagelsesbestemmelse uden en
grundlovsændring er desuden - i menneskeretlig kontekst - ikke en
legitim grund til at bevare undtagelsen i dansk ret. Social- og
Indenrigsministeriet samt Justitsministeriet bør derfor se nærmere på,
4/5
L 130 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social-, og indenrigsministeren
hvordan man kan ændre bestemmelsen, så den er i overensstemmelse
med Danmarks internationale forpligtelser.
4. ANBEFALINGER
Institut for Menneskerettigheder anbefaler – med henblik på at
bringe dansk ret i overensstemmelse med menneskeretten – at
Social- og Indenrigsministeriet ændrer lovforslaget, så det også
omfatter folketingsvalg samt folkeafstemninger.
Der henvises til ministeriets sags.nr.: 2015-6028
Med venlig hilsen
Mads Pedersen
SPECIALKONSULENT
5/5
L 130 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social-, og indenrigsministeren
1603016_0009.png
Social- og Indenrigsministeriet
[email protected]
København N, den 18. januar 2016
Høring over forslag til lov om ændring af lov om valg af danske medlemmer til
Europaparlamentet og lov om kommunale og regionale valg (Valgret til
personer under værgemål med fratagelse af den retlige handleevne)
Social- og Indenrigsministeriet har med skrivelse af 18. december 2015 anmodet
om eventuelle kommentarer til ovenstående lovforslag.
Danske Seniorer kan fuldt ud støtte det foreliggende lovforslag.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at antallet af personer, der
berøres af forslaget, er ganske begrænset. Pr. 1. oktober 2015 drejede det sig
således om 1906 personer. 286 af disse blev sat under værgemål, efter at de var
fyldt 60 år. Selvom det forudsættes, at flertallet af disse er sat under værgemål på
grund af demens, udgør denne gruppe dog kun få promille af det samlede antal demensramte i
Danmark, der ifølge Nationalt Videnscenter for Demens skønnes at være på ca. 84.000 i 2015, heraf
38.000 der er diagnosticerede med diagnosen demens.
Demensramte under værgemål udgør således få promille af det samlede antal demensramte, og der er
ingen grund til at disse skal nægtes valgret til Europaparlamentsvalg og kommunale og regionale valg.
For det samlede valgresultat er det uden betydning, medens det for den enkeltes værdighed og
selvforståelse kan have betydning at kunne udøve sin stemmeret. Det er ærgerligt, at grundloven
forhindrer, at personer under værgemål kan stemme til folketingsvalg.
Med venlig hilsen
Danske Seniorer
Jørgen Fischer
Landsformand
John Lagoni
Direktør
L 130 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social-, og indenrigsministeren
1603016_0010.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Valgenheden ([email protected])
[email protected] ([email protected])
Nis Peter Nissen ([email protected])
SV: HØRING over forslag til lov om ændring af lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet
og lov om
kommunale og regionale valg (Valgret til personer under værgemål med fratagelse af den retlige handleevne)
Sendt:
20-01-2016 11:45:36
Kære Social og Indenrigsministerium,
 
Alzheimerforeningen takker for muligheden for at afgive høringssvar på forslag 
l lov om ændring af lov om valg 
af danske medlemmer til Europa-Parlamentet og lov om kommunale og regionale valg.
 
Alzheimerforeningen hilser lovforslaget velkomment og kan stø e de forslåede ændringer. Vi har ikke yderligere 
kommentarer til lovforslaget.
 
 
Med venlig hilsen
 
Nis Peter Nissen
Direktør
____________________
Alzheimerforeningen
Løngangstræde 25, 4.
DK
– 1468 København K
Tlf.: 3940 0488
Direkte tlf.: 3341 0411
Mobil:2120 1224
[email protected]
www.alzheimer.dk
 
 
 
 
Fra:
Lovekspeditionen [mailto:[email protected]]
Sendt:
18. december 2015 15:32
Til:
Udsendelse fra SOCIAL- OG INDENRIGSMINISTERIET <[email protected]>
Cc: Emilie Stæhr Hansen <[email protected]>;
Elsebeth Jensen <[email protected]>
Emne: HØRING over forslag 
l lov om ændring af lov om valg af danske medlemmer  l Europa
-Parlamentet og lov
om kommunale og regionale valg (Valgret  l personer under værgemål med fratagelse af den retlige handleevne)
 
 
 
 
 
Holmens Kanal 22, 1060 København K
Tlf. 3392 9300, Fax. 3393 2518, E-mail
[email protected]
J.nr. 2015 - 6028
                                                                              
Dato 18. december 2015
 
Til organisationer og myndigheder på vedlagte høringsliste
 
_____________________________________________________________________________
 
 
HØRING
over forslag til lov om ændring af lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet
og lov om kommunale og regionale
valg (Valgret til personer under værgemål med fratagelse af den retlige handleevne)
L 130 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social-, og indenrigsministeren
 
 
 
Med venlig hilsen
 
Elsebeth Jensen
L 130 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social-, og indenrigsministeren
1603016_0012.png
Advokatrådet
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
KRONPRINSESSEGADE 28
1306 KØBENHAVN K
TLF.
33 96 97 98
DATO: 25. januar 2016
SAGSNR.: 2016 - 20
ID NR.: 383712
[email protected]
Høring - over forslag til lov om ændring af lov om valg af danske medlemmer til
Europa-Parlamentet og lov om kommunale og regionale valg (Valgret til
personer under værgemål med fratagelse af den retlige handleevne)
Ved e-mail af 18. december 2015 har Social- og Indenrigsministeriet anmodet om
Advokatrådets bemærkninger til ovennævnte forslag.
Advokatrådet har ikke bemærkninger til det fremsendte høringsmateriale.
Med venlig hilsen
Torben Jensen
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
1
L 130 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social-, og indenrigsministeren
1603016_0013.png
Emilie Stæhr Hansen ([email protected])
Lovekspeditionen ([email protected])
VS: HØRING over forslag til lov om ændring af lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet
og lov om
kommunale og regionale valg (Valgret til personer under værgemål med fratagelse af den retlige handleevne)
Sendt:
04-01-2016 10:21:31
Til:
Fra:
Titel:
 
 
Fra:
Dansk Arbejdsgiverforening [mailto:[email protected]]
Sendt:
21. december 2015 08:43
Til:
Lovekspeditionen
Emne: SV: HØRING over forslag til lov om ændring af lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet
og lov om
kommunale og regionale valg (Valgret til personer under værgemål med fratagelse af den retlige handleevne)
 
Kære Elsebeth Jensen
 
Under henvisning til det til DA fremsendte høringsbrev af 18. december 2015 vedrørende ovennævnte skal 
vi oplyse, at sagen falder uden for DA’s virkefelt, og at vi under henvisning hertil ikke ønsker at afgive 
bemærkninger.
 
 
Med venlig hilsen
Camilla L. Kramme
Administrativ koordinator
 
Fra:
Lovekspeditionen [mailto:[email protected]]
Sendt:
18. december 2015 15:32
Til:
Udsendelse fra SOCIAL- OG INDENRIGSMINISTERIET
Cc: Emilie Stæhr Hansen; Elsebeth Jensen
Emne: HØRING over forslag til lov om ændring af lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet
og lov om
kommunale og regionale valg (Valgret til personer under værgemål med fratagelse af den retlige handleevne)
 
 
 
 
 
Holmens Kanal 22, 1060 København K
Tlf. 3392 9300, Fax. 3393 2518, E-mail
[email protected]
J.nr. 2015 - 6028
                                                                              
Dato 18. december 2015
 
Til organisationer og myndigheder på vedlagte høringsliste
 
_____________________________________________________________________________
 
 
HØRING
over forslag til lov om ændring af lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet
og lov om kommunale og regionale
valg (Valgret til personer under værgemål med fratagelse af den retlige handleevne)
 
 
 
Med venlig hilsen
 
Elsebeth Jensen
L 130 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social-, og indenrigsministeren
1603016_0014.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Valgenheden ([email protected])
Suzanne Stenkvist ([email protected]), Justitsministeriet ([email protected])
Datatilsynet ([email protected])
Vedrørende høringer over udkast til forslag til lov om ændring af lov om valg af danske medlemmer til Europa-
Parlamentet og lov om kommunale og regionale valg
Sendt:
12-01-2016 09:29:07
Bilag:
smime.p7s;
Ved e-mail af 18. december 2015 har Social-
og Indenrigsministeriet anmodet om Data lsynets bemærkninger  l 
ovennævnte udkast. 
 
Udkastet giver ikke Data lsynet anledning  l at komme med bemærkninger. 
 
 
 
Bjarke Asger Bro
Fuldmægtig, cand.jur.
 
Tlf.: (+45) 33 19 32 17
E-mail: [email protected]
D
ATATILSYNET
Borgergade 28, 5. sal, 1300 København K 
Tlf.: +45 3319 3200, Fax: +45 3319 3218
E-mail: [email protected]
,
Internet: www.datatilsynet.dk
 
L 130 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social-, og indenrigsministeren
1603016_0015.png
tflat
DEN DANSKE DOMMERFORENING
%EIFQØ”
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Dato. 12. januar 2016
Sendt pr mail til valg6sim.dk
Social- og Indenrigsministeriet har ved mail af 18. december 2015 (sagsnr. 2015-6028)
anmodet Dommerforeningen
om
eventuelle bemærkninger ti! hødng over forslag til lov om ændring
af lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet og lov om kommunale og regionale valg
(Valgret til personer under værgemål med fratagelse af den retlige handleevne)
I den anledning skal jeg meddele, at forslaget ikke giver Dommerforeningen anledning til at
fremkomme med bemærkninger.
Med ven!
hilsen
Mikael jöberg
Mikael Sjöberg Formanden, Østre Landsret, Bredgade 59, 1260 København K,
tlf 9968 65 01/ mob. 21661849 mikaelsjobergoestrelandsret.dk
i
L 130 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social-, og indenrigsministeren
1603016_0016.png
Vestre Landsret
Præsidenten
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
J.nr. 40A-VL-64-15
Den 15/01-2016
Social- og Indenrigsministeriet har ved brev af 18. december 2015 (Sagsnr.: 2015-6028)
anmodet om en udtalelse om et forslag til lOV om ændring af lov 0m valg af danske
medlemmer til Europa-Parlamentet og lov 0m kommunale og regionale Valg (Valgret til
personer under Værgemål med fratagelse af den retlige handleevne).
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om forslaget.
Dette svar sendes alene til [email protected].
Med venlig hilsen
111m/
B arne Christensen
Asmildklostervej 21, 8800 Viborg Tlf. 99 68 80 00 wwwyestrelandsretdk
L 130 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social-, og indenrigsministeren
1603016_0017.png
Til:
Fra:
Titel:
Valgenheden ([email protected])
Martina Henze ([email protected])
forslag til lov om ændring af lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet
og lov om kommunale og
regionale valg (Valgret til personer under værgemål med fratagelse af den retlige handleevne)
Sendt:
08-01-2016 09:07:12
Bilag:
fesdPacket.xml;
Høring over forslag  l lov om ændring af lov om valg af danske medlemmer  l Europa
-Parlamentet og lov om
kommunale og regionale valg (Valgret  l personer under værgemål med fratagelse af den retlige handleevne)
 
Tak for de tilsendte forslag til lov om ændring af lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet
og lov om
kommunale og regionale valg (Valgret til personer under værgemål med fratagelse af den retlige handleevne), fremsendt 
den 18. december 2015.
 
ÆldreForum afgiver som udgangspunkt ikke høringssvar og betragter derfor det tilsendte materiale som orientering.
 
Rådet modtager fortsat meget gerne udkast til bekendtgørelser, lovforslag og vejledninger m.m., der vedrører ældre, da 
disse informationer er et vigtigt element i den sum af viden og erfaringer, som rådet baserer sit arbejde på
 
Med venlig hilsen
 
Martina Henze
Fuldmægtig
 
ÆldreForums Sekretariat
OBS: Ny adresse og telefon
Besøgsadresse: Islands Brygge 67, 2300 København S
 
Mobil:             +45 93 59 01 73
E-mail:           
[email protected]
--------------------------------------
ÆldreForum
Edisonsvej 18, 1 sal
5000 Odense C
Telefon: +45 72 42 39 90
Fax:      +45 72 42 39 91
www.aeldreforum.dk
 
L 130 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra social-, og indenrigsministeren
1603016_0018.png
Østre Landsret
Præsidenten
Den
J.nr. 40A-ØL-68-15
sdy
22DEC. 2015
mit:
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Sendt pr. maj] til: valgsim.dk
Social- og Indenrigsministeriet har ved brev af 18. december 2015 (Sagsnr. 2015-6028) anmodet
om eventuelle bemærkninger til høring over forslag til lov om ændring af lov om valg af danske
medlemmer til Europa-Parlamentet og lov om kommunale og regionale valg (Vaigret til personer
under værgemål med fratagelse af den retlige handleevne).
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om udkastet.
Med venlig hils
Bredgade 59, 1260 København IC
Tlf. 9968 6200
Hjemmeside: wwwocstrelandsret.dk