Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
L 128 Bilag 2
Offentligt
1607724_0001.png
Høringssvar “Lov om aktiviteter i det ydre rum”
Baggrund
Nærværende dokument udgør GomSpace’s høringssvar vedr. ”Lov om aktiviteter i det ydre rum”.
GomSpace leverer rumfartsprodukter og projekter til kunder i mere end 45 lande baseret på såkaldt nanosa-
tellit teknologi, dvs. små satellitter. Vi har gennemført tre demonstrationsmissioner (GOMX-1, GOMX-2 og
GOMX-3) af teknologien og er på vej til at introducere kommercielle løsninger baseret på brugen af nanosa-
tellitter. GomSpace’s kerneaktiviteter er derfor stærkt relateret til lovområdet, og vi forventer jævnligt at
skulle gøre anvendelse af bestemmelserne i loven.
Vores svar og kommentarer er givet ud fra vores umiddelbare fortolkning af lovteksten og dens betydninger
for GomSpace. Høringssvaret er opdelt i en række generelle kommentarer til lovgivningen efterfulgt af spe-
cifikke kommentarer til de enkelte lovkapitler.
Vi er til enhver tid til disposition for spørgsmål og ydereligere dialog vedr. loven og/eller vores kommentarer.
Kontaktpunkt er:
Lars Krogh Alminde
Salgsdirektør
E-mail:
[email protected]
Tlf.: 2219 6094
Generelle kommentarer
Vi vurderer det meget positivt, at området nu reguleres, således at Danmark lever op til sine FN-forpligtigel-
ser. Dette er også en forudsætning for flere af de aktiviteter GomSpace planlægger i de kommende år, hvor
bl.a. registrering er en nødvendighed.
I 2012 oplevede vi store problemer med at få myndighedsbetjening til håndtering af registrerings-problema-
tikken vedr. GOMX-1 missionen. Det umiddelbare problem blev løst ad hoc i 11. time ved Udenrigsministeri-
ets intervention – var dette ikke sket, ville GomSpace’s vækst og udvikling i meget væsentlig grad have været
truet.
Vi finder det generelt positivt, at loven er udarbejdet som en rammelov, hvor Ministeren løbende kan fast-
sætte og tilpasse en række specifikke bestemmelser. Men da der på nuværende tidspunkt ikke foreligger
yderligere specifik information om de forventede bestemmelser på centrale områder, f.eks. vedr. ansøg-
ningsprocessen og forsikringskravet, er det meget svært for os at vurdere de præcise konsekvenser af loven
i forhold til både igangværende og planlagte projekter.
Vi må derfor forvente, at Ministeren og dennes embedsmænd er indstillet på en meget tæt dialog med
brugerne af loven m.h.p. smidig gennemførelse af aktiviteter, indtil der er vedtaget nærmere bestem-
melser på disse områder.
L 128 - 2015-16 - Bilag 2: Henvendelse af 7/3-16 fra GomSpace med synspunkter til foretræde
1607724_0002.png
29 March 16
Det er vores forventning, at særligt væksten i nanosatellitaktiviteter, og herunder kommercielle anvendelser
heraf, har potentiale til at skabe mange højteknologiske arbejdspladser og et signifikant beskatningsgrund-
lag i de lande, hvor operatørerne opererer fra. Danmark har indtil nu haft en central rolle i udviklingen af
nanosatellitteknologien samt anvendelserne heraf.
Jf. betragtningerne ovenfor er det på baggrund af det nuværende lovudkast svært at vurdere, hvorvidt
loven vil skabe konkurrencedygtige betingelser for gennemførelse af kommercielle rummissioner fra
Danmark.
De centrale områder for konkurrencedygtighed bliver lovens nærmere bestemmelser vedr. godkendelses-
procedurer og relaterede omkostninger, samt de nærmere bestemmelser vedr. forsikrings- og erstatnings-
kravet.
Specifikke Kommentarer
Her følger specifikke kommentarer til de enkelte lovkapitler.
Kommentarer vedr. kapitel 3
Jf. noterne til lovforslaget forventes det, at Ministeriet, som konsekvens af at der ikke findes en relevant kom-
petent dansk myndighed, vil lade ESA stå for den tekniske vurdering af ansøgningerne. GomSpace har erfa-
ring fra ESA projekter med at udarbejde denne type dokumentation vedr. bl.a. rumaffald og risici ved gen-
indtrædelse i atmosfæren.
Vi har to bekymringer vedr. involvering af ESA i processen:
1. For aktører, der ikke har erfaring med ESA og ESA’s standarder, vil det være en meget vanskelig pro-
ces at levere den nødvendige information uden hjælp. Dette kan begrænse innovation og mangfol-
dighed i danske rumfartsaktiviteter. En dansk kompetent myndighed til varetagelse af godkendel-
sesfunktionen vil forventeligt kunne yde bedre bistand i processen.
2. Forventede omkostninger for ESA’s arbejde med ansøgningerne er ukendte. Vi vurderer, at omkost-
ningerne på ansøgers side for udarbejdelse af de nødvendige dokumenter til ESA standard vil være
ca. 100.000 kr. per ansøgning.
Jf. ovenstående, og vores generelle kommentarer til lovforslaget, efterspørger vi flere detaljer om hvor-
dan ansøgnings- og registreringsprocessen konkret skal udmøntes. Vi anbefaler derfor Styrelsen at ar-
bejde videre med dette parallelt med færdigbehandling af rammeloven, og at der fokuseres på at mini-
mere brugernes omkostninger.
Kommentarer vedr. kapitel 6
Vedr. § 12 kunne vi ønske en mere generel formulering omkring bortfald af forsikringskrav for projekter af
almen interesse (forsknings- og udviklingsprojekter) der bidrager til videnskab og innovation. Dette er til dels
dækket af § 12, stk. 2, idet universiteter er selvforsikrende og ofte involverede i sådanne missioner.
Det er dog ikke givet i sådan et projekt, at universitetet også er operatøren af rumgenstanden -f.eks. hvis
projektet gennemføres som et forskningssamarbejde mellem erhvervslivet og en eller flere universiteter;
F.eks. har GOMX-1 of GOMX-2 satellitterne været resultatet af samarbejde imellem GomSpace og Aalborg
Universitet, finansieret af Højteknologifonden (nu Innovationsfonden), men med GomSpace som værende
de facto operatøren af satellitterne.
Det kan naturligvis også udmøntes i de nærmere bestemmelserne, når disse formuleres, jf. § 12, stk. 3.
© 2016 GomSpace Aps
2
L 128 - 2015-16 - Bilag 2: Henvendelse af 7/3-16 fra GomSpace med synspunkter til foretræde
1607724_0003.png
29 March 16
Jf. ovenstående, og vores generelle kommentarer til lovforslaget efterspørger, vi flere detaljer om hvor-
dan forsikrings- og erstatningskravet konkret skal udmøntes. Vi anbefaler derfor Styrelsen at arbejde
videre med dette parallelt med færdigbehandling af rammeloven.
Vi anbefaler yderligere Styrelsen at arbejde for at finde en løsning herpå som er både rimelig for staten,
men også attraktiv for operatørerne af nanosatellitter. Eksisterende løsninger i andre landes rumlovgiv-
ninger er ikke udarbejdet med nanosatellitter for øje (de er udarbejdet før nanosatellitterne kom i spil)
og er derfor ikke egnede som forbilleder for en dansk regulering.
Kommentarer vedr. kapitel 7, § 14
Vi anser det for sandsynligt, at GomSpace kan komme i en eller flere situationer, hvor vi vil have ønske om at
flytte ejerskabet af en eller flere satellitter til et udenlandsk registreret datterselskab eller en udenlandsk
tredjepart.
Vi er klar over, at dette er en kompliceret problemstilling, men har forventning om at Ministeren og dennes
embedsmænd er klar til at samarbejde heromkring, når behovet opstår.
Kommentarer vedr. kapitel 8, § 16
Givet statens forpligtigelser er det rimeligt, at der kan opnås adgang til nødvendig information, men § 16
respekter ikke i tilstrækkelig grad virksomhedernes behov for at kunne håndtere klassificeret information
og/eller kommercielt sensitivt materiale.
Et alternativ til bestemmelsen kunne være, at operatøren i forbindelse med registrering af satellitten er for-
pligtiget til at indlevere et dokument med tilstrækkelige oplysninger (frekvens, modulationsform, komman-
dosekvenser) til, at myndighederne om nødvendigt kan få en kommerciel satellitoperatør til at deaktivere
satellitten.
Kommentarer vedr. kapitel 10, § 21 stk. 3
Af hensyn til igangværende projekter, hvor udgifter relateret til f.eks. honorering af forsikringskravet
ikke har været indregnet ved opstarten, anmoder vi om at datoen i § 21, stk. 3 ændres til den 31. decem-
ber 2017.
© 2016 GomSpace Aps
3