Tak.
Man tror det nok ikke umiddelbart, men Danmark er faktisk en rumfartsnation.
Danmarks første rumaktivitet var i 1962 med opsendelsen af en sonderaket fra Nordnorge.
Selv om det efterhånden er mange årtier siden, at vi først gang erobrede verdensrummet, er vi stadig kun nået et lille skridt i forhold til at udforske og udnytte de muligheder, der findes her.
Rumfartsindustrien udgør i dag et nichemarked i dansk sammenhæng, men i fremtiden udgør det et marked med et meget stort erhvervspotentiale.
Som eksempel kan nævnes, at rummet er en vigtig kilde til data inden for f.eks.
telekommunikation, navigation, kortlægning og vejrdata.
Satellitsystemer, herunder det amerikanske GPS-program, er baseret på omkring 100 satellitter, opsendt af EU, USA, Rusland og Kina, men i fremtiden vil kommunikationsprogrammer bestå af 700-900 satellitter.
I fremtiden vil satellitter blive hver mands eje, og det er klart, at i det perspektiv kan vi ikke fortsætte med, at det ydre rum er ureguleret.
På den lange bane er der ingen tvivl om, at vores brug af rumteknologi i rummet vil øges, og derfor er der brug for at sætte klare lovgivningsmæssige rammer.
Der er behov for dansk lov om aktiviteter i det ydre rum.
Hvis virksomheder skal tilskyndes til at investere i rumteknologi, skal det bygge på et sikkert juridisk grundlag.
Det nytter ikke, at det ydre rum er det vilde vesten, hvor vi ingen retningslinjer har i forbindelse med eksempelvis kollisioner og andre skader.
Rumfart er en sektor, der rækker bredt ud i det danske samfund, og som har store potentialer for vores erhvervsliv og vores forskning.
Det er derfor en historisk begivenhed, vi er vidne til her i dag.
Det er et vigtigt lovforslag, vi i dag behandler.
Det er nemlig dagen, hvor vi anerkender Danmark som rumfartsnation, og hvor vi tager det første skridt mod en fremtid, hvor vi vil tage rumfartsteknologien fuldstændig for givet med alle de fordele, det indebærer.
Der er god grund til at understøtte det potentiale, der er i rumfartsindustrien, og vi mener, at tiden er inde til, at der tages konkrete initiativer i den retning.
Her og nu er gevinsten nemlig til at få øje på.
Det kan i den grad godt betale sig at sætte de rigtige rammer for forskningen og teknologien.
For hver krone, Danmark bruger på medlemskabet af den europæiske rumorganisation ESA, får vi pengene fem gange igen direkte i form af ordrer og arbejdspladser, og det kommercielle udbytte kan blive markant større.
Der ligger mange tusinde arbejdspladser og store eksportmuligheder og venter.
Lovforslaget er et vigtigt skridt i den retning.
Derudover findes der et betydeligt potentiale i form af viden og kompetencer, ikke mindst på teknisk videnskabelige og natur- og sundhedsvidenskabelige områder og for ingeniørers kompetencer inden for sundhedsvidenskab, telekommunikation, datahåndtering og miljø- og klimaforhold.
Den forrige minister, hr.
Esben Lunde Larsen, gjorde meget ud af at fremhæve det store potentiale, der ligger i udforskningen af rummet, fordi der er mange positive afledte effekter, et enormt erhvervspotentiale, en spirende platform for innovation og mulighed for at løse vigtige samfundsopgaver.
Den vurdering er Socialdemokraterne meget enige i.
Jeg har også noteret mig, at den forrige uddannelses- og forskningsminister satte rumforskning og rumteknologi utrolig højt.
Der blev bl.a.
afsat en særlig pulje på 20 mio.
kr.
hertil på den seneste aftale om forskningsreserven.
I den forbindelse mener jeg, det er vigtigt at huske, at de mange positive afledte effekter, der ligger i rumteknologien og -forskningen, også findes på alle mulige andre områder, men at regeringen som bekendt desværre har valgt at spare 1,4 mia.
kr.
på forskningen i 2016.
Det nævner jeg, fordi det er mit håb, at regeringen fremadrettet vil vise den generelle forskningssektor den samme begejstring som den, der vises for rumforskningen og rumteknologien.
Aktiviteter i det ydre rum og rumfartsindustrien vil spille en meget stor rolle i fremtiden i kommercielle og forskningsmæssige sammenhænge.
Lovforslaget er en rammelov, fordi omfanget af de kommende aktiviteter endnu ikke er kendt.
Lovforslaget bygger på FN-forpligtelser og svarer til den danske luftfartslov og til andre landes regulering.
Det indeholder overordnede retningslinjer for godkendelse af rumaktiviteter, oplysningspligt, registrering, erstatning, forsikring, tilsyn og straf.
Socialdemokraterne støtter dette lovforslag, L 128, der sørger for grundlaget for, at danske aktiviteter i det ydre rum fremover foretages sikkerhedsmæssigt og miljømæssigt betryggende.