Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
L 127 Bilag 1
Offentligt
1603295_0001.png
Notat
Kommenteret høringsnotat om forslag til lov om ændring af lov om
statens voksenuddannelsesstøtte (Målretning af målgruppen og ned-
sættelsen af satsen for SVU til videregående uddannelse)
Uddannelses- og Forskningsministeriet har den 24. november 2015 sendt oven-
nævnte udkast til lovforslag i høring blandt relevante institutioner og organisatio-
ner. Herudover har høringen været offentliggjort på Høringsportalen.
Efter høringsfristens udløb den 6. januar 2016 er der indkommet 23 høringssvar.
I dette notat gives et kort resumé af de væsentligste bemærkninger til lovforslaget.
Overordnede bemærkninger til lovforslaget
Høringssvarene udtrykker generel bekymring for, at lovforslaget vil få negative
konsekvenser for både faglærtes og personer med videregående uddannelsers mu-
lighed for at udvikle og vedligeholde de nødvendige kompetencer på arbejdsmarke-
det.
Akademikerne
støtter, at personer med ingen eller kort uddannelse fortsat kan få
offentlig støtte til at forbedre deres kompetencer, men finder, at der er tale om en
forkert prioritering, da samfundsudviklingen og den accelererende teknologiske
udvikling betyder, at videreuddannede i lige så høj grad som de kortuddannede har
brug for at vedligeholde og udvikle deres kompetencer. Et behov som understreges
af den stigende forventning om, at disse personer bliver længere på arbejdsmarke-
det.
Akademikerne
anbefaler derfor, at lovforslaget ikke fremmes.
DI
noterer, at forslaget er en opfølgning på finansloven for 2016, hvor der har været
behov for en række besparelser.
DI
bemærker, at forslaget lægger op til uændrede
vilkår for deltagelse i grundlæggende almen kvalificering, og finder det ligeledes
væsentligt at de nuværende bestemmelser om, hvornår en videregående uddannel-
se anses for gennemført, fortsat finder anvendelse.
DI
anbefaler en markedsføring
af uddannelsesmuligheder, som sigter mod efteruddannelse uden for arbejdstiden,
for at afbøde det forventede aktivitetsfald.
FTF
og
LO
tager afstand fra lovforslaget, som betyder yderligere markante forrin-
gelser af SVU til videregående uddannelser.
FTF
og
LO
anser forslaget som væren-
de i modstrid med både efterspørgslen efter højt kvalificeret arbejdskraft i den pri-
vate og den offentlige sektor og intentionerne i vækstpakken fra juli 2014 om ud-
dannelsesløft til flere faglærte.
FTF
og
LO
opfordrer til, at SVU-systemet i stedet
styrkes og gøres mere fleksibelt med henblik på bedre match mellem kvalifikati-
onskravene og arbejdskraftsudbuddene.
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA)
finder det beklageligt, at regeringen
helt vil afskære voksne med videregående uddannelser fra at få SVU.
FA
anerken-
Side
1/4
13. januar 2016
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Center for Jura
Bredgade 43
1260 København K
Tel.
7231 7800
Fax
7231 7801
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
3404 2012
Sagsbehandler
Marianne Madsen
Tel.
72317973
Mail
[email protected]
Ref.-nr.
15/035031-01
L 127 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsministeren
1603295_0002.png
der regeringens bestræbelser på at effektivisere den offentlige sektor og reducere de
offentlige udgifter, men finder forslaget kortsigtet, da det vil gå ud over kompeten-
ceudviklingen på den mere videnstunge del af arbejdsmarkedet og dermed ramme
dansk erhvervslivs omstillings- og konkurrenceevne.
Ingeniørforeningen IDA
understreger, at der på det teknisk- naturvidenskabelige
område er et særligt behov for en kontinuerlig kompetenceudvikling for at tilpasse
sig en rivende teknologisk udvikling på et globalt arbejdsmarked. Det er
IDA's
op-
fattelse, at der allerede i dag investeres mindre i ingeniørers kompetenceudvikling,
end det er samfundsøkonomisk optimalt, og at staten aktivt bør engagere sig i at
understøtte efteruddannelse også til højtuddannede.
Danske Fysioterapeuter
forudser, at færre vil vælge at efteruddanne sig, og opfor-
drer regeringen til, at lovforslaget trækkes tilbage og i stedet genindføre mulighe-
den for at personer, der har gennemført en professionsbacheloruddannelse, kan
videreuddanne sig med SVU, da der hele tiden opstår ny viden og dermed et behov
for kompetenceudvikling.
KL
bemærker, at forslaget indebærer kommunale merudgifter som følge af det
reducerede tilskud til ansattes deltagelse i efter- og videreuddannelse, som vil med-
føre en forringelse af kommunernes mulighed for at tilbyde ansatte efter- og vide-
reuddannelse.
Handelsskolernes Lærerforening (HL)
og
Danske Erhvervsskoler
bemærker, at
indskrænkningen af målgruppen vil medføre, at flere af de erhvervsskolelærere, der
skal gennemføre en lovpligtige Diplomuddannelse i Erhvervspædagogik, ikke læn-
gere, som forudsat, kan få SVU til denne uddannelse. Nedsættelsen af SVU-satsen
vil medføre, at de økonomiske vilkår for de erhvervsskolelærere, der fortsat vil have
mulighed for SVU til diplomuddannelsen eller pædagogiske-didaktisk opkvalifice-
ring, forringes væsentlig.
Det er
HL
og
Danske Erhvervsskolers
opfattelse, at lovforslaget strider mod de
forudsætninger, der blev lagt til grund, da det blev vedtaget at indføre Diplomud-
dannelsen i Erhvervspædagogik, og at lovforslaget harmonerer særdeles dårligt
med det ønske om kvalitetsløft af erhvervsuddannelserne, som erhvervsuddannel-
sesreformen var udtryk for.
Også
FTF
og
LO
samt
Professionshøjskolen Metropol
henviser i deres høringssvar
til de forringede rammevilkår for efter- og videreuddannelse for underviserne på
erhvervsuddannelserne.
Danske Erhvervsakademier
finder, at hovedfokus bør være på at videreuddanne
faglærte, men finder det uhensigtsmæssigt at fjerne muligheden for at få SVU til
videregående uddannelse, da også erhvervsakademi- og professionsbachelorud-
dannede har behov for at opdatere deres uddannelse med viden, som ikke indgår i
de ordinære uddannelser.
Danske Erhvervsakademier
finder endvidere, at nedsættelse af SVU-satsen er i
modstrid med intentionerne i VEU-indsatsen, som bl.a. indebærer en nedsættelse
af deltagerbetalingen med det formål at mindske barrieren for deltagelse i efter- og
videreuddannelse.
Side
2/4
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
L 127 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsministeren
1603295_0003.png
Professionshøjskolen VIA
bemærker, at den yderligere målretning vil gøre det væ-
sentligt mere bekosteligt for både private og offentlige arbejdsgivere at investere i
virksomhedernes vidensgrundlag, hvorfor det må forventes, at lovforslaget vil have
en negativ effekt på arbejdsgivernes vilje til at investere i efter- og videreuddannel-
se.
Metropol
forudser, at forslaget vil vanskeliggøre muligheden for at opretholde og
øge kvaliteten på velfærdsområdet, og
Professionshøjskolen UC Syd
forudser, at
nedsættelsen af SVU-satsen vil medføre en reduktion i antallet af ansøgere til me-
ritpædagoguddannelsen.
Danske Revisorer (FSR)
anbefaler et grundlæggende eftersyn af voksen- og efter-
uddannelsessystemet og anbefaler, at der i stedet for støtteordninger, etableres
fleksible uddannelser, f.eks. i form af en fireårig Erhvervskandidatuddannelse, hvor
studerende bibeholder relevant beskæftigelse under studiet.
Ministeren
oplyser, at lovudkastet er udarbejdet som opfølgning på og inden for
rammerne af den aftale om finansloven for 2016, som regeringen har indgået med
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti.
SVU til efter- og videreuddannelse er rettet mod personer i beskæftigelse. Dette
indebærer blandt andet, at der skal være mulighed for at gennemføre uddannelses-
aktiviteter tilrettelagt på deltid sideløbende med beskæftigelsen. Det var derfor
også oprindeligt tanken, at kun en mindre del af en videregående uddannelse, f.eks.
udarbejdelse af et afgangsprojekt, skulle gennemføres som heltidsuddannelse.
Til trods for, at ordningen oprindeligt var rettet mod at understøtte personer på
arbejdsmarkedet med ingen eller kun lidt uddannelse, er ordningen imidlertid
primært blevet anvendt af personer, der har gennemført en videregående uddan-
nelse, og det var blandt andet på denne baggrund, at adgangen til SVU til videregå-
ende uddannelse blev skærpet som led i opfølgningen på finansloven for 2014.
Regeringen kan konstatere, at det i dag fortsat er personer med videregående ud-
dannelser, der står for langt størstedelen af SVU-ansøgninger og den udbetalte
støtte. Det er derfor regeringens opfattelse, at der er grundlag for en yderligere
målretning af målgruppen for SVU til videregående uddannelser samtidig med, at
det prioriteres at opretholde uændrede vilkår for de personer, der har mindst ud-
dannelse.
Lovforslaget medfører ikke en ændring af de nuværende bestemmelser om, hvornår
en videregående uddannelse anses for gennemført. Der vil således fortsat være
mulighed for at se bort fra f.eks. en forældet videregående uddannelse.
For så vidt angår erhvervsuddannelsesreformen skal det bemærkes, at SVU ikke er
angivet som en forudsætning for løftet af lærernes kompetencer, hverken i forbin-
delse med løftet af det grundlæggende pædagogiske niveau til diplomniveau med
virkning fra januar 2010 eller i forbindelse med det erhvervspædagogiske kompe-
tenceløft på 10 ECTS, der indgår i reformaftalen.
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Side
3/4
L 127 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsministeren
1603295_0004.png
SVU er fortsat en mulighed for at understøtte finansiering af en betydelig andel af
erhvervsskolelærernes uddannelse, nemlig i forhold til de lærere, der har en ud-
dannelse til og med niveau 4 i kvalifikationsrammen. SVU er fortsat betinget af, at
skolerne ønsker, at deres lærere skal deltage i et uddannelsesforløb på fuldtid i en
sammenhængende periode, og det er op til den enkelte skole, at tilrettelægge deres
læreres uddannelsesforløb.
I udmøntningen af VEU-milliarden på det videregående område er målgruppen for
indsatsen faglærte, der vil opkvalificere sig til det videregående niveau. Denne ind-
sats er en prioritet for regeringen, hvorfor SVU opretholdes til faglærte, der tager
en akademiuddannelse, om end på en lavere sats end tidligere. Dette skyldes, som
nævnt ovenfor, at den primære målgruppe for SVU-indsatsen er de personer, der
har mindst uddannelse.
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Side
4/4