Skatteudvalget 2015-16
L 124
Offentligt
1624787_0001.png
25. april 2016
J.nr. 15-2311412
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 124 - Forslag til Lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det of-
fentlige, kildeskatteloven, ligningsloven, opkrævningsloven og selskabsskatteloven. (Ind-
førelse af beløbsmæssige bagatelgrænser i forbindelse med udbetaling og opkrævning
m.v.)
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 5 af 31. marts 2016.
Karsten Lauritzen
/ Camilla Christensen
L 124 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelsen af 28/3-16 fra Ernst & Young P/S, til skatteministeren
1624787_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 28. marts 2016 fra Ernst & Young P/S,
jf. L 124 – bilag 4.
Svar
Ernst & Young stiller i henvendelsen af 28. marts 2016 spørgsmålet, om der beregnes
tillæg vedrørende frivilligt indbetalt acontoskat, som et selskab anmoder om at få omkon-
teret til dækning af indkomstskat for perioden før etableringen af koncernforbindelsen.
Lovforslaget indebærer, at selskaber, der overtages og indgår i en ny koncernforbindelse i
løbet af indkomståret, sidestilles med andre selskaber i forhold til fristen for at betale
acontoskat. Selskaber, som indtræder i en ny koncernforbindelse, får således mulighed for
at angive og indbetale frivillig acontoskat senest den 1. februar i året efter indkomståret til
dækning af indkomstskat vedrørende perioden før etableringen af den nye koncernfor-
bindelse.
Endvidere forlænges fristen for at anmode om omkontering af acontoskat, således at
selskaberne senest den 1. februar i året efter indkomståret eller senest 3 måneder efter
etableringen af koncernforbindelsen kan anmode om, at acontoskat, der er angivet og
indbetalt både før og efter etableringen af koncernforbindelsen, i stedet henføres til ind-
komstperioder før etableringen af koncernforbindelsen.
Der skal ifølge lovforslaget ikke beregnes tillæg af frivillig acontoskat, som efter anmod-
ning i stedet henføres til indkomstperioder før etableringen af koncernforbindelsen. Her-
ved svarer lovforslaget til de regler, der i dag gælder for beregning af tillæg ved omkonte-
ring af acontoskat, som er betalt før etableringen af den nye koncernforbindelse. Hvis der
i disse tilfælde skulle beregnes tillæg – med henblik på fuldt ud at sidestille selskaber, som
etablerer ny koncernforbindelse, med andre selskaber – ville det kræve betydelige ændrin-
ger af SKATs it-systemer, idet systemerne ikke kan skelne mellem ordinære og frivillige
indbetalinger.
Med hensyn til Ernst & Youngs eksempel vil selskab A, som etablerer ny koncernforbin-
delse den 1. september 2017, således kunne angive og indbetale frivillig acontoskat frem
til den 1. februar 2018 til dækning af indkomstskat vedrørende perioden før den 1. sep-
tember 2017. Endvidere kan selskabet frem til den 1. februar 2018 anmode om, at acon-
toskat, som selskabet har angivet, i stedet henføres til perioden før etableringen af kon-
cernforbindelsen. Der beregnes ikke tillæg af frivillig acontoskat, som selskab A indbeta-
ler senest den 1. februar 2018, og som efterfølgende omkonteres. Selskab A skal derfor i
Ernst & Youngs eksempel indbetale 12 mio. kr. til dækning af indkomstskatten for perio-
den 1. januar 2017 til 31. august 2017 for at undgå restskattetillæg.
Side 2 af 2