Skatteudvalget 2015-16
L 123
Offentligt
1633958_0001.png
17. maj 2016
J.nr. 15-1386553
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 123 - Lov om ændring af lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber
m.v., aktieavancebeskatningsloven, virksomhedsskatteloven og forskellige andre love
samt ophævelse af lov om investeringsfonds. (Tilpasning i forhold til EU-retten med
hensyn til genbeskatning af underskud i faste driftssteder, definition af datterselskabsakti-
er og nedsættelse af indkomstskattesatsen på udgående udbytter samt indgreb mod omgå-
else af udbyttebeskatningen i forbindelse med investering i investeringsinstitutter, juste-
ring af indgrebet i virksomhedsordningen og andre justeringer af erhvervsbeskatningen).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 24 af 4. maj 2016. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Merete Riisager (LA).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 123 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om at yde teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag, til skatteministeren
1633958_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren yde teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag om, at
den del, der handler om, at afståelse af investeringsbeviser til det udstedende
investeringsinstitut skal behandles som en udbytteudlodning, og den del, der
handler om at ændre definitionen af investeringsinstitut med minimumsbeskatning,
udgår fra lovforslaget, jf. punkt 2.4 og 2.5 i bemærkningerne.
Svar
I relation til det ønskede ændringsforslag bemærkes, at det vil betyde, at de to foreslåede
lukninger af skattehuller ikke gennemføres. Der vil derfor fortsat være mulighed for om-
gåelse af udbyttebeskatningen. Det er vigtigt, at skattereglerne er robuste, så der ikke kan
spekuleres i at undgå udbyttebeskatning. Når det er konstateret, at der er huller i reglerne
vedr. udbyttebeskatning af udenlandske investorer, skal de selvfølgelig lukkes. Jeg agter
derfor ikke at støtte et sådant ændringsforslag.
Jeg yder dog gerne teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag som ønsket.
Det ønskede ændringsforslag kan se således ud:
”Til titlen
x)
Undertitlen affattes således:
”(Tilpasning i forhold til EU-retten med hensyn til genbeskatning af underskud i faste
driftssteder, definition af datterselskabsaktier og nedsættelse af indkomstskattesatsen på
udgående udbytter samt justering af indgrebet i virksomhedsordningen og andre justerin-
ger af erhvervsbeskatningen)”.
[Ændring af lovens undertitel]
Til § 9
y)
Nr. 3-5
udgår.
[Elementerne i lovforslaget, der vedrører omgåelse af udbyttebeskatningen, udgår]
Til § 16
z)
Stk. 5
udgår.
[Konsekvensændring som følge af at elementerne i lovforslaget, der vedrører omgåelse af
udbyttebeskatningen, udgår]
Bemærkninger
Side 2 af 3
L 123 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om at yde teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag, til skatteministeren
1633958_0003.png
Til nr. x-z
Ændringsforslaget indebærer, at de elementer i lovforslaget, der har til formål at imødegå
mulighederne for omgåelse af udbyttebeskatning, udgår. Det vedrører den del af lov-
forslaget, hvor det foreslås at lukke et skattehul, der gør det muligt for udenlandske inve-
storer i investeringsinstitutter at undgå dansk udbyttebeskatning ved at afstå deres andele
til det udstedende investeringsinstitut i stedet for at modtage udbytte. Det vedrører her-
udover den del af lovforslaget, hvor det foreslås at ændre definitionen af investeringsinsti-
tutter med minimumsbeskatning, således at investeringsinstitutter, der udsteder beviser
uden ret til udbytte, som udgangspunkt ikke længere kan være omfattet af reglerne for
investeringsinstitutter med minimumsbeskatning.
Provenumæssige konsekvenser
Forslaget om, at en udenlandsk investor i et investeringsinstitut ikke skal kunne omgå
udbyttebeskatning ved at foretage tilbagesalg af investeringsbeviser til et udstedende inve-
steringsinstitut m.v., har karakter af en værnsregel, som skal forhindre et utilsigtet min-
dreprovenu vedrørende udbytteskatten. Der foreligger ikke oplysninger, der kan danne
grundlag for en nærmere beløbsmæssig vurdering af konsekvenserne af at forslaget ikke
gennemføres, men disse kan imidlertid være af en væsentlig størrelsesorden, såfremt til-
bagesalg til udstedende investeringsinstitut udbredes i større omfang.
Forslaget om at hindre omgåelse af udbyttebeskatningen ved brug af investeringsbeviser
uden ret til udbytte skønnes på baggrund af omsætningen for investeringsbeviser at inde-
bære et årligt umiddelbart merprovenu på ca. 15 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd. Pro-
venuskønnet er behæftet med betydelig usikkerhed. Hvis dette element udgår af det sam-
lede lovforslag, vil lovforslagets samlede mindreprovenu blive tilsvarende forøget. Det vil
yderligere medføre en risiko for, at der fremadrettet vil opstå et større utilsigtet mindre-
provenu, såfremt omgåelsesmuligheden fremover vil blive anvendt i større omfang.
Ændringsforslaget kan således potentielt medføre et mindreprovenu på op til 1,5 mia. kr.,
afhængigt af i hvor høj grad udenlandske investorer vil udnytte de nævnte omgåelsesmu-
ligheder. Det svarer til mindreprovenuet ved en generel ophævelse af kildebeskatningen af
udbytter til udenlandske investorer.
Det bemærkes, at Skatteministeriet tidligere har skønnet, med afsæt i udenlandske inve-
storers beholdningsværdi af danske aktier, at en generel ophævelse af beskatningen af
udbytter fra Danmark til udenlandske investorer vil medføre et umiddelbart mindrepro-
venu på ca. 3,3 mia. kr.,
jf. Analyse af beskatningen af investeringsinstitutter og deres investorer,
november 2015.
Det reviderede skøn på 1,5 mia. kr. er baseret på skatteindtægterne fra
udlændinges udbytter fra danske aktier.
Side 3 af 3