Skatteudvalget 2015-16
L 123
Offentligt
1633897_0001.png
17. maj 2016
J.nr. 15-1386553
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 123 - Forslag til Lov om ændring af lov om indkomstbeskatning af aktie-
selskaber m.v., aktieavancebeskatningsloven og forskellige andre love samt ophævelse af
lov om investeringsfonds. (Tilpasning i forhold til EU-retten med hensyn til genbeskat-
ning af underskud i faste driftssteder, definition af datterselskabsaktier og nedsættelse af
indkomstskattesatsen på udgående udbytter, indgreb mod omgåelse af udbyttebeskatnin-
gen i forbindelse med investering i investeringsinstitutter, justering af indgrebet i virk-
somhedsordningen og andre justeringer af erhvervsbeskatningen).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 17 af 2. maj 2016. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 123 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om, hvorfor Danmark har fastholdt en skatteprocent på 27 pct. i selskabsskattelovens § 2, og hvorfor denne skal ændres til 22 pct., når den i forvejen kan undgås ved at kanalisere indkomsten gennem et selskab i EU/EØS, til skatteministeren
1633897_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor Danmark har fastholdt en skatteprocent på 27
pct. i selskabsskattelovens § 2, og hvorfor denne skal ændres til 22 pct., når den i forvejen
kan undgås ved at kanalisere indkomsten gennem et selskab i EU/EØS. Ministeren bedes
desuden redegøre for, hvorfor ligestilling ikke opnås ved at forhindre en omgåelse af de
gældende regler.
Svar
Det er ikke muligt at opretholde en indkomstskattesats på 27 pct. i forhold til udbyttebe-
talinger til moderselskaber i EU/EØS, der – uden at være retmæssig ejer af udbyttebeta-
lingen – er den umiddelbare modtager af udbyttebetalingen, og dermed det selskab, der er
skattepligtigt i Danmark. Moderselskabet i EU/EØS kan således påberåbe sig bestem-
melserne om etableringsfriheden i EU-retten.
Det vil ikke være i strid med EU-retten, hvis indkomstbeskatningen på 27 pct. blev op-
retholdt i forhold til moderselskaber, der er hjemmehørende uden for EU/EØS, og som
modtager udbytterne direkte fra det danske datterselskab. Det vil imidlertid i praksis være
umuligt at håndhæve denne beskatning. Moderselskabet vil således kunne oprette et hol-
dingselskab i EU/EØS, der umiddelbart modtager udbytterne fra det danske selskab.
Dette holdingselskab vil være beskyttet af EU-retten, hvorved satsen kun kan være 22
pct., selvom udbytterne kanaliseres direkte videre til moderselskaber uden for EU/EØS.
I praksis vil moderselskabet uden for EU/EØS således kunne opnå en indkomstbeskat-
ning på 22 pct. I lovforslaget foreslås derfor, at satsnedsættelsen gøres generel, uanset
hvor moderselskaber er hjemmehørende.
Side 2 af 2