Skatteudvalget 2015-16
L 123
Offentligt
1633899_0001.png
17. maj 2016
J.nr. 15-1386553
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 123 - Forslag til Lov om ændring af lov om indkomstbeskatning af aktie-
selskaber m.v., aktieavancebeskatningsloven og forskellige andre love samt ophævelse af
lov om investeringsfonds. (Tilpasning i forhold til EU-retten med hensyn til genbeskat-
ning af underskud i faste driftssteder, definition af datterselskabsaktier og nedsættelse af
indkomstskattesatsen på udgående udbytter, indgreb mod omgåelse af udbyttebeskatnin-
gen i forbindelse med investering i investeringsinstitutter, justering af indgrebet i virk-
somhedsordningen og andre justeringer af erhvervsbeskatningen).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 16 af 2. maj 2016. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 123 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om at redegøre for begrundelsen for, at der blev indført en overgangsregel om fuld genbeskatning i § 15, stk. 9, i lov nr. 426 af 6. juni 2005, til skatteministeren
1633899_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for begrundelsen for, at der blev indført en overgangsregel om
fuld genbeskatning i § 15, stk. 9, i lov nr. 426 af 6. juni 2005.
Svar
I 2005 indførtes nye sambeskatningsregler for selskaber. De nye regler indebærer, at be-
skatningen som udgangspunkt sker efter et territorialprincip, hvorved overskud og under-
skud ved erhvervsvirksomhed i udlandet (fast driftssted) ikke medregnes ved opgørelsen
af den skattepligtige indkomst.
Indtil 2005 blev selskaber beskattet efter globalindkomstprincippet, hvorved overskud og
underskud ved erhvervsvirksomhed i udlandet (fast driftssted) blev medregnet ved opgø-
relsen af den skattepligtige indkomst. Genbeskatningen af tidligere fratrukne underskud
skete derfor i takt med, at der opstod overskud i det faste driftssted. Der fandtes dog en
række særregler om genbeskatning af tidligere fratrukne underskud, som skulle sikre
symmetri i beskatningen, således at ikke kun de indledende underskud, men også de efter-
følgende overskud i det faste driftssted blev medregnet ved opgørelsen af den skatteplig-
tige indkomst. Adgangen til fradrag for underskud fra aktivitet i et udenlandsk fast drifts-
sted skulle således alene være en skattekredit.
En af disse særregler medførte, at der skulle ske fuld genbeskatning, hvis det faste drifts-
sted blev afhændet til et koncernforbundet selskab, eller hvis det danske selskab flyttede
ledelsens sæde til udlandet. Fuld genbeskatning indebar, at der skete beskatning af et be-
løb svarende til tidligere fratrukne underskud, der ikke var modsvaret af senere års over-
skud. Bestemmelsen skulle forhindre skatteomgåelse ved, at indkomstpotentialet blev
overflyttet til fx et andet koncernselskab, når virksomheden i det faste driftssted blev
overskudsgivende.
Ved overgangen til territorialbeskatning i 2005 indførtes en overgangsregel (§ 15, stk. 9, i
lov nr. 426 af 6. juni 2005) om genbeskatning af tidligere fratrukne underskud, der endnu
ikke var modsvaret af senere overskud. Genbeskatningen skulle overordnet set ske i
samme takt som hidtil. Hovedreglen er, at genbeskatningen sker i takt med overskud i det
faste driftssted. Dette indebærer, at der sker genbeskatning, i det omfang der er gevinster
på aktiverne og passiverne i det faste driftssted, der afstås.
Samtidigt blev særreglen om fuld genbeskatning ved afhændelse af det faste driftssted til
et koncernforbundet selskab eller ved flytning af ledelsens sæde til udlandet, videreført
uændret. EU-Domstolen har imidlertid fundet, at denne særregel er i strid med EU-
retten, idet den ikke anses for at være proportional i forhold til målet om at undgå skatte-
omgåelse. EU-Domstolen fandt, at det vil være tilstrækkeligt til hindring af skatteomgåel-
se, at der ved afståelsen af det faste driftssted skete genbeskatning, i det omfang der var
gevinster på det faste driftssteds aktiver og passiver.
Side 2 af 2