Skatteudvalget 2015-16
L 123 Bilag 31
Offentligt
1640912_0001.png
Skatteudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
31. maj 2016
I anledning af Skatteministerens ændringsforslag til L123 af 30. maj 2016, skal vi anmode Skatteudvalget
om at forelægge følgende spørgsmål for Skatteministeren.
1. LL § 16B, stk. 2, nr. 4 og 5 2. pkt.
Ændringen i det oprindelige lovforslags § 9 nr. 3 og 4 indebærer bl.a., at indløsninger i/tilbagesalg til
alle
Investeringsinstitutter med minimumsbeskatning (IMB), der hverken er omfattet af UCITs-direktivet eller er
handlet på et reguleret marked, bliver udbyttebeskattet. Dvs. også indløsninger i/tilbagesalg til de ”rene”
obligationsbaserede IMB´er bliver omfattet af udbyttebeskatningen.
Da formålet med lovforslaget er, at udenlandske investorer ikke gennem indløsninger/tilbagesalg skal
kunne ”konvertere”
skattepligtige
udbytter til
skattefrie
avancer, bør beviser i ”rene” obligationsafdelinger
(IMB) ikke være omfattet af ændringen. Begrundelsen herfor er, at udbytter fra ”rene”
obligationsafdelinger (IMB) ikke er omfattet af den begrænsende skattepligt i SEL § 2, stk. 1, litra c og KSL §
2, stk. 1, nr. 6, og den udenlandske investor vil således ikke spekulere i ovenstående.
Vi foreslår derfor, at der i lovforslagets § 9, nr. 3 indsættes følgende som 3. pkt.:
”……2.
pkt. gælder ikke for aktier m.v. eller investeringsbeviser i investeringsinstitutter med
minimumsbeskatning omfattet af LL § 16C, som udelukkende investerer i værdipapirer omfattet af KGL,
aktier i det administrationsselskab, der forestår investeringsinstituttets administration, afledte finansielle
instrumenter efter Finanstilsynets regler herom og beviser i investeringsinstitutter med
minimumsbeskatning omfattet af LL § 16C, der udelukkende investerer i aktiver som nævnt ovenfor”.
2. Kildeskat – afståelse til udstedende selskab
KSL § 65, stk. 3 – kan frikort mv. anvendes?
Skatteministeriet bedes bekræfte, at KSL 65, stk. 3 også finder anvendelse ved udbetaling eller godskrivning
af afståelsessummer jf. LL § 16B, stk. 1, således at kildeskat kan undgås ved eksempelvis fremvisning af
udstedt frikort i henhold til kildeskattebekendtgørelsens 31, stk. 2.
KSL § 65, stk. 6 – kan indeholdelsesprocenten nedsættes til 22%?
Skatteministeriet bedes bekræfte, at KSL stk. 6 også finder anvendelse ved udbetaling eller godskrivning af
afståelsessummer jf. LL § 16B, stk. 1, således at kildeskatten kan nedsættes til 22% ved
udbetaling/godskrivning til selskaber mv. der er skattepligtige efter SEL § 1.
L 123 - 2015-16 - Bilag 31: Henvendelse af 31/5-16 fra Jyske Bank
1640912_0002.png
KSL § 65, stk. 8 – undtages udbetalinger fra ”rene” obligationsbaserede IMB´er?
Såfremt LL § 16B, stk. 2 nr. 4 ændres som foreslået ovenfor, er den skitserede problemstilling vedr. KSL §
65, stk. 8 ikke relevant.
Skatteministeriet bedes bekræfte, at KSL § 65, stk. 8 også finder anvendes ved udbetaling eller godskrivning
af afståelsessummer jf. LL § 16B, stk. 1, således at der ikke indeholdes kildeskat såfremt udbetalingen eller
godskrivningen stammer fra ”rene” obligationsbaserede IMB´er (investerer udelukkende i værdipapirer
omfattet af KGL, aktier i det administrationsselskab, der forestår investeringsinstituttets administration,
afledte finansielle instrumenter efter Finanstilsynets regler herom og beviser i investeringsinstitutter med
minimumsbeskatning omfattet af LL § 16C, der udelukkende investerer i aktiver som nævnt ovenfor).
Nærmere begrundelse for ovenstående spørgsmål til KSL § 65, stk. 3, stk. 6 og stk. 8
Begrundelsen for, at vi ønsker ovenstående bekræftet er, at stk. 3, stk. 6 og stk. 8 rent ordlydsmæssigt
alene omfatter ”udbytter” og således ikke ”afståelsessummer omfattet af LL § 16B, stk. 1”.
I Skatteministeriets ændringsforslag pkt. 3 (Ændringsforslag af 17. maj 2016, bilag 16) er det netop fundet
nødvendigt at tilføje ”afståelsessummer efter LL § 16B, stk. 1” i KSL § 65, stk. 7 og 9, for at skabe hjemmel
til at indeholde kildeskat ved godskrivning/udbetaling af afståelsessummer omfattet af LL 16B, stk. 1.
Såfremt Skatteministeriet ikke kan bekræfte ovenstående, anmoder vi Skatteministeriet om at ændre stk.
3, stk. 6 og stk. 8 således bestemmelserne også gælder i forbindelse med godskrivning eller udbetaling af
afståelsessummer omfattet af LL § 16B.
3. Begrænset skattepligt i KSL § 2, stk. 1, nr. 6 og SEL § 2, stk. 1, litra c
Såfremt LL § 16B, stk. 2, nr. 4 ændres som foreslået ovenfor, er den skitserede problemstilling vedr. KSL § 2,
stk. 1, nr. 6 og SEL § 2, stk. 1, litra c ikke relevant.
Følgende fremgår af KSL § 2, stk. 1, nr. 6:
Erhverver udbytter omfattet af ligningslovens § 16 A, stk. 1 og 2, eller erhverver afståelsessummer omfattet
af ligningslovens § 16 B, stk. 1, idet selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c, 5. og 6. pkt., dog finder
tilsvarende anvendelse. 1. pkt. omfatter ikke udbytte fra investeringsinstitutter med minimumsbeskatning
omfattet af ligningslovens § 16 C, der udelukkende investerer i fordringer omfattet af kursgevinstloven,
aktier i det administrationsselskab, der forestår investeringsinstituttets administration, afledte finansielle
L 123 - 2015-16 - Bilag 31: Henvendelse af 31/5-16 fra Jyske Bank
1640912_0003.png
instrumenter efter Finanstilsynets regler herom og beviser i investeringsinstitutter med
minimumsbeskatning omfattet af ligningslovens § 16 C, der udelukkende investerer i aktiver som nævnt i
denne bestemmelse…..
I 2. pkt. er det således reguleret, at den begrænsede skattepligt ikke omfatter udbytter fra ”rene”
obligationsafdelinger (IMB). Skatteministeriet bedes bekræfte, at heller ikke afståelsessummer omfattet af
ligningslovens § 16B, stk. 1 er omfattet af den begrænsede skattepligt i 1. pkt., når de stammer fra ”rene”
obligationsafdelinger (IMB).
Såfremt Skatteministeriet ikke kan bekræfte ovenstående anmoder vi Skatteministeriet om, at ændre 2.
pkt., således at undtagelsen også kommer til at omfatte afståelsessummer omfattet af § 16B, stk. 1.
Det samme forhold gør sig gældende for den begrænsede skattepligt for selskaber i SEL § 2, stk. 1, litra c.
NB: Såfremt LL § 16B ikke ændres, således at de rene obligationsbaserede IMB´er ikke omfattes af
bestemmelsen (som forslået 1 pkt. i denne henvendelse), samtidig med, at der ikke er begrænset
skattepligt af disse indløsninger iht. KSL § 2, stk. 1, nr. 6 og SEL § 2, stk. 1, litra c, får det den ”groteske”
konsekvens, at kun de danske investorer rammes af lovforslaget, for så vidt angår afståelser til rene
obligationsbaserede IMB´er. Dette kan ikke ”rummes” i det beskrevne formål i bemærkningerne til
lovforslaget afsnit 2.4.1.
Med venlig hilsen
Morten Sigetty
Jyske Bank A/S
Gitte Kirstine Bredal