Skatteudvalget 2015-16
L 123 Bilag 21
Offentligt
1635353_0001.png
Bilag
PFA’s foretræde for skatteudvalget den 19. maj 2016 vedr. L123
– teknisk uddybning af løsning 2
PFA foretrækker, at danske livsforsikringsselskaber med kapitalforvaltningsinstitutter omfattet
af de foreslåede regler kan blive fritaget fra de foreslåede regler, da de ikke har været tiltænkt
at ramme pensionsopsparerne. Såfremt det ikke vil være muligt, er der nedenstående
mulighed.
Formålet med nedenstående forslag er at undgå indbetaling af udbytteskat, i de tilfælde, hvor
udbytteskatten qua acontoskatteordningen helt åbenlyst kan tilbagesøges. Eftersom
Skatteministeriet ikke anser tilbagesøgningen som i strid med EU-reglerne – bør en
dispensation som knytter sig op af tilbagesøgningsadgangen heller ikke være det.
Der er behov for en løsning, der skaber større sikkerhed end de nuværende muligheder i
Ligningsloven (LL) § 16, stk. 2, nr. 6 og Selskabsloven (SEL) § 29D, stk. 1.
Dispensation fra indeholdelsespligten
En løsning kan være en
dispensation for indeholdelsen af udbytteskat
– det vil sige,
afståelsessummen beskattes stadig som et udbytte (med et korresponderende fradrag i
lagerbeskatningen), men der dispenseres fra indeholdelsen af udbytteskatten i de tilfælde,
hvor det kan sandsynliggøres, at udbytteskatten klart vil overstige indkomstårets samlede
indkomstskat.
En sådan dispensationsregel bør tage sit udgangspunkt og sin begrundelse i
acontoskatteordningens bestemmelser i SEL § 29D, hvori der er en tilbagesøgningsadgang, jf.
stk. 1.
Nærmere om tilbagesøgning – administrative byrder
Denne tilbagesøgningsadgang ville til dels kunne bruges i sin nuværende form og
livsforsikringsselskaber og andre lagerbeskattede selskaber, vil af hensyn til de ellers meget
store likviditetsmæssige konsekvenser være nødsaget til at tilbagesøge skatten løbende. Det
vil imidlertid medføre meget væsentlige og urimelige administrative byrder for både
selskaberne og SKAT. Uanset løbende tilbagesøgning, vil selskaberne opleve en
likviditetsbelastning omend likviditetsbelastningen kan reduceres ved den løbende
tilbagesøgning. Det bemærkes navnligt, at SKATs sagbehandlingstid her kommer til at spille en
ikke uvæsentlig rolle i forhold til størrelsen på likviditetsbelastningen. Den nuværende
tilbagesøgningsadgang giver derfor ikke tilstrækkelig sikkerhed for livsforsikringsselskaberne
m.fl.. For beløb udbetalt efter denne bestemmelse ydes der endvidere ingen godtgørelse m.v.
– men omvendt synes beløbet at kunne undergå en evt. negativ forrentning efter SEL § 29D,
stk. 2. Se mere om forrentning og tillæg nedenfor.
En dispensation fra indeholdelsen af udbytteskatten anses derfor for nødvendig og skal kunne
opnås forud for indkomstårets start med afsæt i en sandsynliggørelse eller med afsæt i f.eks.
de seneste 3 års indkomstopgørelser à la den metode, der anvendes til brug for beregning af
den ordinære acontoskat i SEL § 29A.
Såfremt reglerne ikke tilpasses, vil acontoskatteordningen være uden betydning for en række
lagerbeskattede selskaber. Det bemærkes her, at hele formålet med acontoskatteordningen jo
L 123 - 2015-16 - Bilag 21: Præsentationsmateriale udleveret under foretræde for Skatteudvalget den 19. maj 2016 fra PFA Pension
1635353_0002.png
netop er, at selskaber og foreninger mv. skal betale indkomstårets
forventede indkomstskat i
løbet af indkomståret
– hverken mere eller mindre.
Behov for konkrete ændringer i diverse lovgivning
Ovenstående betyder, at der i praksis skal en dispensation ind i Kildeskatteloven (KSL) § 65,
som henviser til den nye bestemmelse i LL § 16B, stk. 2, nr. 4 samt SEL § 29[X] (formentligt A
eller D – alt efter hvordan det formuleres).
For yderligere teknisk uddybning kontakt:
Sanne Camilla Jensen, [email protected], T 21186034.