Skatteudvalget 2015-16
L 123 Bilag 15
Offentligt
1634035_0001.png
17. maj 2016
J.nr. 15-1386553
Til Folketinget – Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges supplerende høringsskema samt de modtagne supple-
rende høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af lov om indkomstbeskatning af
aktieselskaber m.v., aktieavancebeskatningsloven, virksomhedsskatteloven og forskellige
andre love samt ophævelse af lov om investeringsfonds (Tilpasning i forhold til EU-
retten med hensyn til genbeskatning af underskud i faste driftssteder, definition af datter-
selskabsaktier og nedsættelse af indkomstskattesatsen på udgående udbytter samt indgreb
mod omgåelses af udbyttebeskatningen i forbindelse med investering i investeringsinsti-
tutter, justering af indgrebet i virksomhedsordningen og andre justeringer af erhvervsbe-
skatningen) (L 123).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 123 - 2015-16 - Bilag 15: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1634035_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Finansrådet
Finansrådet har den 4. maj 2016
sendt supplerende bemærkninger
til L 123.
Finansrådet foreslår at justere ord-
lyden af aktieavancebeskatningslo-
vens § 23, stk. 7, således at der
indsættes et yderligere punktum.
Der er tale om en løsning, hvor af-
ståelsessummen i forbindelse med
tilbagesalg af investeringsbeviser
mv. til et investeringsselskab om-
fattet af aktieavancebeskatningslo-
vens § 19 tillægges anskaffelses-
summen ved opgørelsen af lager-
beskatningen. Finansrådet opstiller
herefter tre regneeksempler, hvor
der sker henholdsvis fuld afståelse,
delafståelse og supplerende køb i
løbet af et indkomstår.
I eksempel 1 sker der fuld afståelse
af beholdningen ved tilbagesalg.
Afståelsessummen udbyttebeskat-
tes, samtidig med at afståelses-
summen indgår ved opgørelsen ef-
ter lagerprincippet som ved et al-
mindeligt salg. Ved opgørelsen
sker der korrektion ved, at afståel-
sessummen tillægges primoværdi-
en (anskaffelsessummen).
I eksempel 2 sker der i løbet af
indkomståret delvis afståelse af
beholdningen ved tilbagesalg. Af-
ståelsessummen udbyttebeskattes,
samtidig med at afståelsessummen
indgår ved opgørelsen efter lager-
princippet som ved et almindeligt
salg. Ved opgørelsen sker der kor-
rektion ved, at afståelsessummen
tillægges primoværdien (anskaffel-
sessummen). I eksemplet afstås
I det supplerende høringsskema (L
123 – bilag 8) af 21. april 2016 blev
det tilkendegivet, at mulighederne
for at justere reglerne for lagerbe-
skattede danske investorer ville
blive undersøgt.
Der vil blive stillet et ændringsfor-
slag, hvor det foreslås, at der i ak-
tieavancebeskatningsloven indfø-
res en bestemmelse, der medfører,
at den afståelsessum, der beskattes
som et udbytte efter danske regler,
ikke medregnes i opgørelsen af
den skattepligtige indkomst efter
aktieavancebeskatningsloven, når
lagerprincippet finder anvendelse.
Ved en sådan bestemmelse opnås
det, at afståelsessummer, der kvali-
ficeres som skattepligtige udbytter,
behandles på samme måde som
almindelige deklarerede udbytter,
når lagerprincippet finder anven-
delse.
Hensigten med ændringsforslaget
er generelt at sikre, at lagerbeskat-
tede investorer ikke både udbytte-
beskattes og avancebeskattes af af-
ståelsessummer.
Med ændringsforslaget opnås det
samme resultat som ved Finansrå-
dets forslag, selvom opgørelsesme-
toderne er forskellige. I Finansrå-
dets forslag medregnes den udbyt-
tebeskattede afståelsessum i opgø-
relsen efter lagerprincippet, men
samtidigt korrigeres der tilsvarende
i primoværdien. I ændringsforsla-
get medregnes den udbyttebeskat-
tede afståelsessum ikke i opgørel-
sen efter lagerprincippet.
Side 2 af 7
L 123 - 2015-16 - Bilag 15: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1634035_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
den resterende beholdning i det
følgende år. Afståelsessummen
opnået herved behandles på sam-
me måde.
I eksempel 3 sker der supplerende
køb i løbet af indkomståret og
herefter afståelse af beholdningen.
Afståelsessummen udbyttebeskat-
tes, samtidig med at afståelses-
summen indgår ved opgørelsen ef-
ter lagerprincippet som ved et al-
mindeligt salg. Det supplerende
køb indgår ligeledes i opgørelsen.
Ved opgørelsen sker der korrekti-
on ved, at afståelsessummen til-
lægges primoværdien (anskaffel-
sessummen).
Fælles for regneeksemplerne er så-
ledes, at afståelsessummen opnået
ved tilbagesalg udbyttebeskattes,
samtidig med at afståelsessummen
indgår ved opgørelsen af den skat-
tepligtige indkomst efter lagerprin-
cippet, dog således at afståelses-
summen ved opgørelsen efter la-
gerprincippet tillægges primovær-
dien. Herved reduceres den skat-
tepligtige indkomst med beløbet
svarende til afståelsessummen.
Finansrådet henviser til, at man
herved opnår en løsning, hvor ud-
bytteskatten bevares, men hvor der
ikke sker lagerbeskatning af de ud-
byttebeskattede beløb. Efter Fi-
nansrådets opfattelse skaber den
foreslåede justering den nødvendi-
ge balance mellem udbyttebeskat-
ning og beskatning af avancer efter
aktieavancebeskatningsloven.
Finansrådets forslag håndterer dog
ikke generelt de situationer, hvor
afståelsessummer beskattes som et
udbytte, når avancebeskatningen
opgøres efter lagerprincippet. Det
er desuden vurderingen, at den
løsning, der er præsenteret i æn-
dringsforslaget, er mere enkel end
Finansrådets løsningsforslag.
Side 3 af 7
L 123 - 2015-16 - Bilag 15: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1634035_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
KPMG
Ifølge ordlyden i ligningslovens §
16A, stk. 3, nr.1, litra b, 2. pkt., er
det en betingelse for at opnå be-
skatning af likvidationsudlodninger
efter avancereglerne, at det modta-
gende selskab er hjemmehørende i
EU eller EØS (og udbyttebeskat-
ningen skulle være frafaldet eller
nedsat efter moder-/dattersel-
skabsdirektivet eller end dobbelt-
beskatningsoverenskomst, hvis der
havde været tale om dattersel-
skabsaktier). Bestemmelsen giver
således ikke hjemmel til, at et
modtagende selskab, der er hjem-
mehørende uden for EU/EØS,
kan avancebeskattes efter be-
stemmelsen.
KPMG mener, at bestemmelsen
udgør en unødvendig forskelsbe-
handling af ikke-EU/EØS inve-
storer i strid med EU's regler om
kapitalens frie bevægelighed, når
de bliver underlagt udbyttebeskat-
ning af likvidationsudlodninger,
mens EU/EØS investorer i en i
øvrigt helt sammenlignelig situati-
on behandles efter avancereglerne
og således ikke underlægges udbyt-
teskat. EU-rettens bestemmelser
om kapitalens frie bevægelighed
finder også anvendelse i forhold til
tredjelande.
Det er en korrekt forståelse af be-
stemmelsen.
Den omhandlede bestemmelse
vurderes ikke til at være i strid med
EU-retten. Bestemmelsen finder
anvendelse på selskabsaktionærer,
der selv ejer mindre end 10 pct. af
aktiekapitalen, men som alligevel
har bestemmende indflydelse i det
selskab, der likvideres. Der er såle-
des tale om, at selskabsaktionæren
har bestemmende indflydelse,
hvorfor det vurderes, at det er be-
stemmelserne om den frie etable-
ringsret, der finder anvendelse i
dette tilfælde. Bestemmelserne om
den frie etableringsret finder alene
anvendelse i forhold til landene i
EU/EØS.
Bestemmelsen bør ikke udvides.
Bestemmelsen er nødvendig for at
sikre, at udbyttebeskatningen af
selskabsaktionæren ikke kan om-
gås ved, at der foretages en om-
strukturering, hvor det danske sel-
KPMG opfordrer til, at ordlyden
tilpasses, således at den også om-
fatter selskabsaktionærer i ikke-
EU/EØS lande med en dobbelt-
beskatningsoverenskomst med
Danmark. Den gældende bestem-
Side 4 af 7
L 123 - 2015-16 - Bilag 15: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1634035_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
melse rammer udenlandske inve-
storer uden for EU, som reelt af-
står deres investering.
skab likvideres, og hvor selskabs-
aktionæren er et modtagende sel-
skab i omstruktureringen.
SEGES
SEGES bad ved høringssvar af 18.
marts 2016 om svar på følgende:
”Refinansiering:
Skatteministeriet bedes be- eller
afkræfte om en årlig lånetilpasning
af et F1 lån vil være en sikkerheds-
stillelse, der hvert år skal anses for
overført i overensstemmelse med
lovforslagets § 4 b, stk. 1.”
SEGES bemærker hertil, at der i
høringsskemaet er anført, at der
henvises til kommentaren til agro-
Skat, men at agroSkat dog ikke har
spurgt direkte til lånetilpasning af
F1 lån. agroSkat spurgte til ompri-
oritering af stuehuslån også efter
31. december 2017. Skatteministe-
riet bemærkede hertil, at der ville
blive stillet ændringsforslag for så
vidt angår stuehuslån.
SEGES forstår Skatteministeriets
svar til agroSkat således, at hvis
der sker årlig tilpasning af et F1 lån
udenfor virksomhedsordningen,
som ikke kan henføres til stuehu-
set, og virksomhedens aktiver er
stillet til sikkerhed for F1 lånet, vil
der fra og med 1. januar 2018 være
tale om en ny sikkerhedsstillelse,
hver gang der sker tilpasning af lå-
net.
SEGES ønsker bekræftet, hvorvidt
Skatteministeriets svar er forstået
korrekt.
Hvorvidt der hvert år skal anses
for overført et beløb i overens-
stemmelse med den foreslåede § 4
b, stk. 1, afhænger af, om der ved
den årlige tilpasning af lånet sker
ændringer i lånevilkårene, som ef-
ter de i praksis udviklede princip-
per skattemæssigt skal anses for at
udgøre en indfrielse af det gamle
lån ved etablering af et nyt lån.
Det kan bekræftes, at der ikke skal
anses for overført et beløb i over-
ensstemmelse med den foreslåede
§ 4 B, stk. 1, når der ved en årlig
tilpasning af lånet blot er tale om
en forud fastsat rentetilpasning i
henhold til lånevilkårene.
Det er i øvrigt uden betydning, om
det nye lån (efter tilpasningen af
lånet) svarer til det gamle lån, og
om det er det samme aktiv, der
stilles til sikkerhed for det nye lån.
Det afgørende er, hvorvidt der ved
den årlige tilpasning af lånet er
sket sådanne vilkårsændringer, at
der efter de i praksis udviklede
principper skattemæssigt anses for
at være sket en indfrielse af det
gamle lån og etablering af et nyt
lån. Sikkerhedsstillelse for det nye
lån, som ikke er omfattet af de fo-
reslåede undtagelser, indebærer, at
der anses for overført et beløb i
den såkaldte hæverækkefølge.
Det bemærkes i den forbindelse, at
den foreslåede regel om overførsel
Side 5 af 7
L 123 - 2015-16 - Bilag 15: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1634035_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ved sikkerhedsstillelse i virksom-
hedsskattelovens § 4 b, stk. 1, er
en værnsregel, der skal hindre util-
sigtet udnyttelse af virksomheds-
ordningen.
SEGES bemærker, at SKAT den
27. april 2016 udsendte et styresig-
nal om genoptagelse af skattean-
sættelse for selvstændigt erhvervs-
drivende, der har selvangivet sik-
kerhedsstillelser efter virksom-
hedsskattelovens § 10, stk. 6. Sty-
resignalet er en fortolkning af ræk-
kevidden af SKM 2015.745.SR.
I lovforslag L 123 er det i lov-
forslagets § 12, nr. 4, anført, at ka-
pitalafkastgrundlaget nedsættes
med tidligere års hævninger som
følge af en sikkerhedsstillelse.
SEGES mener, at denne fortolk-
ning rækker udover Skatterådets
afgørelse. I baggrunden for lov-
forslaget er der netop henvist til
SKM2015.745.SR, og at der i
overensstemmelse med lovens
struktur foreslås indsat § 4 b i virk-
somhedsskatteloven, om at en sik-
kerhedsstillelse skal anses for en
almindelig overførsel i hæverække-
følgen.
SEGES anfører desuden, at der
under beskrivelsen af træk på en
kassekredit indirekte henvises til
svaret på spørgsmål 3 i
SKM2015.745.SR, hvilket også er
påpeget af Danske Advokater.
SEGES er uforstående overfor, at
der i spørgsmålet om påvirkningen
Formålet med lovforslaget er at
skabe klarhed over de skattemæs-
sige konsekvenser ved at stille
virksomhedens aktiver til sikker-
hed for gæld, der ikke indgår i
virksomhedsordningen, men i lyset
af SKM2015.745.SR har der imid-
lertid været grundlag for at
genoverveje de skattemæssige kon-
sekvenser.
På den baggrund indeholder lov-
forslaget et forslag om, at en sik-
kerhedsstillelse skal indebære en
hævning i den såkaldte hæverække-
følge, men at der også skal ske en
nedjustering af kapitalafkastgrund-
laget for at sikre, at det ikke er me-
re fordelagtigt at stille fx virksom-
hedens likvider til sikkerhed for en
privat kassekredit fremfor at hæve
virksomhedens likvider på almin-
delige vis via hæverækkefølgen.
Der er således ikke tale om, at lov-
forslaget og de foreslåede justerin-
ger af indgrebet i virksomheds-
ordningen, som blev gennemført i
2014, er en fortolkning af Skatte-
rådets afgørelse i
SKM2015.745.SR, men at der i
forbindelse med den lovede præci-
sering af de skattemæssige konse-
kvenser er foretaget en justering af
de skattemæssige konsekvenser.
I forhold til beskrivelsen af træk på
Side 6 af 7
L 123 - 2015-16 - Bilag 15: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1634035_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
af kapitalafkastgrundlaget sker en
meget udvidende fortolkning af
rækkevidden af Skatterådets svar,
mens der i spørgsmålet om træk på
en kassekredit til og med den 10.
juni 2014 foretages en indskræn-
kende fortolkning.
en kassekredit bemærkes det, at
bemærkningerne i lovforslaget til
den foreslåede § 4 b er en beskri-
velse af gældende ret, jf. kravet om
en sådan beskrivelse i Justitsmini-
steriets Vejledning om Lovkvalitet.
I øvrigt bemærkes det, at indtil
skattemyndighedernes, herunder
Skatterådets, praksis evt. måtte bli-
ve underkendt ved Landsskatteret-
ten eller domstolene, er den på-
gældende praksis udtryk for gæl-
dende ret.
Side 7 af 7