Notat
København, 10. maj 2016
L 123 – de mest nødvendige justeringer for at undgå lovforslagets væ-
sentligste skadevirkninger for danske opsparere og dansk konkurrence-
evne
I dette notat beskrives de allermest nødvendige justeringer af L 123. Det vil sige de justeringer, der som et
minimum er nødvendige for at imødegå lovforslagets væsentligste skadevirkninger for investorerne og den
danske investeringsfondsbranche. Notatet beskriver dermed ikke ændringer, som er nødvendige for, at den
danske branche kan udnytte sit eksportpotentiale, og øge den danske styrkeposition inden for kapitalfor-
valtning.
Indledningsvist skal det dog understreges, at selvom L 123 gennemføres med de beskrevne ændringer, vil
barriererne for eksport under alle omstændigheder blive større end i dag. Derfor vil det have stor betyd-
ning, at der hen over sommeren etableres et samarbejde mellem Skatteministeriet og branchen, der leder
til et lovforslag i efteråret 2016, der afvikler eksportbarriererne.
Sammenfatning
I notatet konkluderes følgende:
L 123, afsnit 2.4 – Afståelsessummer ved investors tilbagesalg af investeringsbeviser til udstedende inve-
steringsinstitut anses skattemæssigt for udbytte
Problemet med lovforslagets afsnit 2.4 er, at investorerne - danske og udenlandske – i investeringsinstitut-
ter beliggende i andre europæiske lande får en skattemæssig fordel sammenlignet med danske investe-
ringsinstitutter, idet danske og udenlandske investorer vil blive lempeligere beskattet i et udenlandsk inve-
steringsinstitut. Investorerne vil derfor foretrække udenlandske investeringsinstitutter fremfor danske. For
at rette op på denne skævhed, er følgende ændringer som minimums nødvendige:
Investeringsinstitutter med skattemæssig status som investeringsselskaber, dvs. akkumulerende
investeringsinstitutter, der ikke årligt opgør en minimumsindkomst, som beskattes hos investo-
rerne, bør ikke være omfattet af lovforslagets afsnit 2.4.
Investeringsselskaber betaler allerede i
dag 15 pct. skat af danske aktieudbytter, hvilket svarer til den sats, som udenlandske investerings-
institutter og andre udenlandske investorer betaler af danske aktieudbytter ved en direkte investe-
ring. Reglerne for investeringsselskaber giver derfor ikke mulighed for at omgå den danske udbyt-
tebeskatning, idet der allerede er betalt skat af danske aktieudbytter i investeringsinstituttet. Hvis
lovforslaget vedtages i den nuværende form vil investorerne fortrække at investere via europæiske
investeringsinstitutter, hvor der ikke er dansk eller lokal udbytteskat ved tilbagesalg af investe-
ringsbeviser til udstedende investeringsinstitut.
Investeringsinstitutter, hvis andele udbydes til offentligheden, og som efter en vedtægtsbestem-
melse er undergivet et krav om risikospredning og pligt til på en deltagers forlangende at tilba-
gekøbe eller indløse andele, bør ikke være omfattet af lovforslaget.
Ifølge lovforslaget skal kravet
om risikospredning og pligt til på en deltagers forlangende at tilbagekøbe eller indløse andele frem-
gå af national lovgivning, EU-retlig regulering eller international lovgivning. I udlandet, f.eks. Tysk-
land, er kravene fastsat i lokal lovgivning. Det betyder, at afståelsessummer i eksempelvis tyske
non-UCITS investeringsinstitutter ikke bliver anset for at være udbytte, men beskattes efter aktie-
avancereglerne. I Danmark gælder der ikke lovkrav om risikospredning og indløsningsret, som i ste-
L 123 - hvordan væsentlige skadevirkninger undgås 160510 (E).docx
Side 1 af 7