Til lovforslag nr.
L 122
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 3. marts 2016
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, lov
om en børne- og ungeydelse og opkrævningsloven
(Restanceinddrivelsesmyndighedens inddrivelse i perioden til og med 2019, gennemførelse af modregning og
indkomstaftrapning af børne- og ungeydelsen uden partshøring m.v.)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. februar 2016 og var til
1. behandling den 23. februar 2016. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 19. januar
2016 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag 90.
Den 19. februar 2016 sendte skatteministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og
SF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Alternativets medlemmer af udvalget bemærker, at det er
fornuftigt gradvis at opbygge et nyt system, men bemærker
samtidig, at det bør overvejes, om ikke det er bedre at stile
efter en digitalisering på 80-90 pct. og dertil have nogle kva-
lificerede medarbejdere til at klare resten frem for at stile ef-
ter en løsning med fuldstændig digitalisering. Det er desu-
den vigtigt, at systemet bliver opbygget med fokus på bru-
gernes, dvs. medarbejderne i SKAT, behov og ejerskab,
samtidig med at retssikkerheden for borgere og virksomhe-
der sikres.
Dette lovforslag er blevet nødvendigt, fordi man har ud-
sultet SKATs ressourcer i 15 år. SKAT er så vigtig en insti-
tution i vores samfund, at vi bliver nødt til at afsætte de nød-
vendige ressourcer nu og herefter give SKAT arbejdsro. De
forventede besparelser med bl.a. EFI har reelt kostet et man-
gedobbelt milliardbeløb.
Persondatalovens overholdelse, overholdelse af datadi-
rektivet og en klar tilkendegivelse af, at de indsamlede data
kun må bruges i denne præcise kontekst, er endvidere afgø-
rende for Alternativets ja.
Et
mindretal
i udvalget (EL og SF) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling.
Enhedslistens og Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at partierne meget gerne vil være med
til at hjælpe SKAT ud af krisen og sikre, at SKAT kan fun-
gere i interimperioden. EL og SF mener dog ikke, at lovfor-
slaget kan diskuteres uafhængigt af en diskussion af, om
SKAT har de nødvendige personaleressourcer. SKAT er
blevet sparet i stykker, og det politiske flertal, der står bag
»SKAT ud af krisen«, er ikke i nærheden af at forholde sig
til manglen på medarbejdere i SKAT. Tilførslen af persona-
leressourcer er helt utilstrækkelig, da nettotilgangen kun er
85 nye årsværk. De resterende 315 årsværk er nogle, der el-
lers ville have været fyret på grund af besparelser. Hertil
kommer, at SKATs budget i 2016 er lavere end i 2015.
I forbindelse med udvalgsbehandlingen stillede Enhedsli-
sten et spørgsmål til skatteministeren om, hvorvidt alle ele-
menter i lovforslaget var nødvendige, hvis man tilførte per-
sonaleressourcer til SKAT. I svaret på spørgsmål 5 medgi-
ver skatteministeren, at bl.a. fravigelse af dækningsrække-
følgen og inddrivelse af udvalgte fordringer i interimsperio-
den principielt ville kunne undværes, hvis der blev tilført
»omfattende ressourcer«. Regeringen fastholder, at det pri-
mært er ved hjælp af interimsystemet, at fordringer skal for-
følges, frem for at bruge flere manuelle ressourcer, da til-
AX018396