Sundheds- og Ældreudvalget 2015-16
L 121
Offentligt
1611108_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 16. marts 2016
Enhed: Primær Sundhed, Ældrepo-
litik og Jura
Sagsbeh.: DEPFRE
Sagsnr.: 1600733
Dok. nr.: 41393
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 3. marts 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 2 (L 121) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stine Brix (EL).
Spørgsmål nr. 2:
”Ministeren bedes bekræfte, at positionsdata ikke gemmes, men alene anvendes
i tilfælde af, at de skal bruges til at lokalisere en patient aktuelt.”
Svar:
Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger er formålet med de personlige
alarm- og pejlesystemer ikke at overvåge patientens færden og adfærd, men derimod
at sikre, at patienten trods sin mentale svækkelse kan opretholde sin værdighed og
bevægelsesfrihed under sikre og trygge forhold. Det fremgår videre, at det ikke tilladt
at anvende systemer, der kontinuerligt overvåger borgeren, f.eks. videoovervågning,
ligesom undersøgelse af patientens GPS-position forudsætter et konkret og aktuelt
behov for at lokalisere patienten.
Reglerne for datasikkerhed, opbevaring af GPS-position, opbevaringstid m.v. følger af
de almindelige regler i lov om behandling af personoplysninger (persondataloven) og
af bekendtgørelse om sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af personoplysninger,
som behandles for den offentlige forvaltning, som er udstedt i medfør af persondata-
loven.
Reglerne betyder blandt andet, at regionerne – som dataansvarlige myndigheder –
ved valg af leverandør af udstyr og i forbindelse med driften af systemerne skal sikre,
at de personoplysninger, der behandles, er relevante og tilstrækkelige og ikke omfat-
ter mere, end hvad der kræves til opfyldelse af de formål, hvortil oplysningerne ind-
samles, jf. persondatalovens § 5, stk. 3. Samtidigt skal regionerne sikre, at indsamlede
oplysninger ikke må opbevares på en måde, der giver mulighed for at identificere den
registrerede i et længere tidsrum end det, der er nødvendigt af hensyn til de formål,
hvortil oplysningerne behandles, jf. persondatalovens § 5, stk. 5.
Jeg har en klar forventning om, at regionerne overholder lovgivningen og alene an-
vender systemer, der lever op til gældende ret.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
/
Frederik Rechenback Enelund