Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
L 120 Bilag 1
Offentligt
1598657_0001.png
NOTAT
Høringsnotat vedrørende Lovforslag om ændring af lov om miljøbeskyttelse
(Landskabelige hensyn og inddragelse af offentligheden)
Organisation & Jura
J.nr. MST-729-00098
Ref. aki
Den 7. januar 2016
Baggrund
Udkast til lovforslag blev sendt i ekstern høring den 24. november 2015 med frist
for at afgive høringssvar den 22. december 2015. Lovforslaget har været
tilgængeligt på høringsportalen og er udsendt til en bred kreds af offentlige
myndigheder, branche- og interesseorganisationer m.v.
Miljø- og Fødevareministeriet har modtaget i alt 11 høringssvar fra ikke-
ministerielle høringsparter samt Datatilsynet og Rigsrevisionen, hvoraf 8
høringsparter oplyser, at man ikke har bemærkninger til lovforslaget, mens 3
høringsparter har bemærkninger til lovforslaget.
De 3 høringsparter, der har afgivet bemærkninger, er:
Landbrug & Fødevarer, DI og professor Jesper Brandt, Institut for Miljø, Samfund
og Rumlig Udvikling, Roskilde Universitet.
I det følgende gennemgås de væsentligste punkter fra høringssvarene og
Miljø- og Fødevareministeriets bemærkninger hertil. Ønskes detaljerede
oplysninger om høringssvarenes indhold, henvises til de fremsendte høringssvar.
Høringssvarene har særligt vedrørt:
1. Overimplementering af EU-regler.
2. Inddragelse af landskabelige hensyn ved administration af
miljøbeskyttelsesloven og dobbeltregulering.
3.
Generel revision af miljøbeskyttelsesloven i forhold til inddragelse af
landskabelige hensyn ved administration af loven og landskabsbegrebet.
Foruden de ændringer, der fremgår af dette notat, er der foretaget mindre
korrektioner i lovforslaget, herunder efter drøftelser med Justitsministeriet.
1. Overimplementering af EU-regler
Landbrug & Fødevarer
lægger stor vægt på, at den foreslåede nye
bemyndigelse til at fastsætte regler om varetagelse af landskabelige hensyn ved
administration af miljøbeskyttelsesloven i det omfang, at det er nødvendigt for at
opfylde Danmarks EU-retlige forpligtigelser, ikke kan anvendes til at
overimplementere EU-regler. Landbrug & Fødevarer forslår derfor, at det tilføjes i
lovbemærkningerne, at bemyndigelsen ikke kan udnyttes til at fastsætte nationale
særregler.
Bemærkninger
L 120 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra miljø- og fødevareministreren
Miljø- og Fødevareministeriet kan tilslutte sig Fødevare & Landbrugs forslag om
at præcisere lovforslagets bemærkninger vedr. rækkevidden af den foreslåede
nye bemyndigelse for ministeren til at fastsætte regler om varetagelse af
landskabelige hensyn ved administration af miljøbeskyttelsesloven og regler
udstedt i medfør heraf, i det omfang det er nødvendigt for at opfylde Danmarks
EU-retlige forpligtigelser. Det er derfor tilføjet i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget, at bemyndigelsen ikke vil kunne udnyttes til at fastsætte nationale
særregler.
2. Inddragelse af landskabelige hensyn ved administration af
miljøbeskyttelsesloven og dobbeltregulering
DI
anerkender problemstillingen, som EU-Kommissionens åbningsskrivelse vedr.
udvindingsaffaldsdirektivet påpeger, men finder det principielt uhensigtsmæssigt,
at landskabelige hensyn fremover kan varetages efter miljøbeskyttelsesloven, når
dette hensyn ikke tidligere har kunnet varetages med denne lov.
Landbrug & Fødevarer
finder, at det bør sikres, at man med den foreslåede
bemyndigelse undgår at indføre dobbeltregulering, da landskabelige hensyn i dag
også reguleres via andre regelsæt, som fx lokalplanlægning.
Bemærkninger
Som redegjort for i lovforslagets almindelige bemærkninger i afsnit 2.1.2. og
2.1.3., viser en nærmere analyse af planlovens regler, at disse ikke fuldt ud kan
imødekomme udvindingsaffaldsdirektivets krav om varetagelse af landskabelige
hensyn ved håndtering af affald fra udvindingsindustrien, herunder krav om
sikkerhedsstillelse. Tilsvarende gælder for reglerne i anden miljølovgivning,
herunder råstofloven og reglerne om miljøvurdering af planer og programmer.
Det er derfor nødvendigt at foretage et lovvalg for aktuelt at kunne gennemføre
udvindingsaffaldsdirektivet korrekt i dansk ret. Da udvindingsaffald og
udvindingsaffaldsanlæg allerede i dag er omfattet af en række af
miljøbeskyttelseslovens regler, forslås det derfor også at gennemføre den del af
direktivets krav til udvindingsaffald og anlæg m.v., der indebærer varetagelse af
landskabelige hensyn, i miljøbeskyttelsesloven. Dette er baggrunden for forslaget
om, at miljøbeskyttelsesloven fremover også skal kunne varetage hensynet til
landskabet i det omfang, der er tale om EU-retlige krav. Bemyndigelsen vil
kunne udnyttes i det omfang, de EU-retlige krav i alt væsentlighed kan reguleres
efter miljøbeskyttelseslovens regler, herunder lovens kapitel 5 om godkendelse af
forurenende virksomheder, anlæg og indretninger.
Med denne udmøntning af den forslåede bemyndigelse kan det dog ikke undgås,
at den pågældende aktivitet også kan være underlagt et tilladelseskrav efter
anden lovgivning, som også varetager landskabelige hensyn, f.eks.
landzonetilladelse efter planlovens § 35.
Landbrug & Fødevarers og DI’s synspunkt har derfor ikke givet anledning til
ændringer i lovforslaget.
3. Generel revision af miljøbeskyttelsesloven i forhold til inddragelse
af landskabelige hensyn ved administration af loven og
landskabsbegrebet
2
L 120 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra miljø- og fødevareministreren
Professor Jesper Brandt, Roskilde Universitet,
opfordrer til, at
nærværende lovforslag erstattes med en egentlig revision af
miljøbeskyttelsesloven, så loven i højre grad afspejler en tidssvarende hensyntagen
til landskabet som en integrerende del af det menneskelige miljø. Alternativt, at
det anføres i bemærkningerne, at nærværende lovforslag skal ses som første skridt
til en modernisering af dansk lovgivning, så den i højere grad afspejler en
tidssvarende forståelse for landskabets omfattende integrerende rolle i miljøet, og
ikke blot ser landskabet, som noget der vedrører synsindtryk og rent æstetiske
hensyn.
Professor Jesper Brandt undrer sig endvidere over, hvorfor der i mangel af en
definition af ”landskab” i udvindingsaffaldsdirektivet ikke i stedet henvises til de
meget udførlige definitioner af ”landskab” og tilhørende forvaltningsrelevante
begreber, der findes i den europæiske landskabskonvention af 20. oktober 2002 i
bemærkningerne til lovforslaget.
Bemærkninger
Professor Jesper Brandts forslag om en hel eller delvis revision og modernisering
af miljøbeskyttelsesloven i relation til en tidssvarende hensyntagen til landskabet
ved administration af loven falder uden for formålet med det foreliggende
lovforslag og har derfor ikke givet anledning til ændringer i forslaget. Professor
Jesper Brandts forslag og synspunkter er imidlertid videregivet til Miljø- og
Fødevareministeriets departement til brug for det igangværende arbejde med en
grundlæggende forenkling og modernisering af miljø- og fødevarelovgivningen
– det såkaldte lovkompas II-arbejde. Ambitionen med dette arbejde er at skabe
en mere enkel, klar og sammenhængende lovstruktur, der kan udgøre inspiration
til de kommende års lovgivning på Miljø- og Fødevareministeriets område.
Med hensyn til en definition af ”landskabet” henvises der til de specielle
bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 2, hvor der netop i mangel af en definition
i udvindingsaffaldsdirektivet i stedet henvises til VVM-direktivets
landskabsbegreb. Heraf fremgår endvidere, at VVM-direktivet bl.a. henviser til
landskabsbegreber og principper i den europæiske landskabskonvention af 20.
oktober 2002.
3