Tak for det.
Jeg skal sige, at jeg står her på vegne af Maja Panduro, som er blevet syg, men jeg skal prøve at komme igennem førstebehandlingen.
Lovforslaget, som vi behandler i dag, har til formål at give bemyndigelse til miljø- og fødevareministeren til efter miljøbeskyttelsesloven at fastsætte regler om bl.a.
varetagelse af landskabelige hensyn i en udstrækning, der sikrer, at Danmark kan efterleve vores direktivforpligtelser.
Det gælder vores forpligtelser i forhold til EU's direktiv om affaldshåndtering fra udvindingsindustrien, og forslaget medfører ændringer inden for områderne landskabelige hensyn og inddragelse af offentligheden.
Overordnet set er Socialdemokratiet positiv over for forslaget.
Som det fremgår af lovforslaget, kan vi i dag med den gældende lovgivning ikke leve op til det såkaldte udvindingsaffaldsdirektivs bestemmelser, hvilket lovændringen nu vil råde bod på.
Gældende lov imødekommer ikke kravene, der stilles til landskabelige hensyn i udvindingsaffaldsdirektivet, og derfor bemyndiges ministeren til at ændre miljøbeskyttelsesloven, sådan at Danmark kan udbedre denne mangel og efterleve vores direktivforpligtelser.
Derved kan vi igennem lov sikre, at udvindingsvirksomheder tager hensyn til landskabet, der omgiver dem.
Derfor har vi ikke noget problem med at udvide ministerens beføjelser på dette område, hvortil der bør tilføjes, at der ikke findes nogen virksomheder i Danmark i dag, der overhovedet er omfattet af udvindingsaffaldsdirektivet.
Derfor kan dette lovforslag næppe siges at have de store konsekvenser herhjemme.
Ligeledes ser Socialdemokratiet positivt på afsnittet om lovændringen om øget offentlig inddragelse, når en virksomhed omfattet af direktivet ansøger om tilladelse til at lave ændringer, der kan have miljømæssige konsekvenser.
Som det fremgår af lovforslaget, giver det offentligheden på tværs af grænser mulighed for at blive inddraget.
Det er positivt, da det giver bedre mulighed for at blive inddraget i processer på den anden side af eksempelvis den dansk-tyske grænse.
Foreløbig er det dog værd at bemærke, at Miljø- og Fødevareministeriet giver udtryk for, at de aldrig har modtaget eller er blevet anmodet om oplysninger i forbindelse med ansøgninger, der er omfattet af de diskuterede direktiver, og som ville kunne påvirke danske miljøforhold.
Derfor kan relevansen diskuteres.
Når det er sagt, er det selvfølgelig vigtigt, at muligheden foreligger, samtidig med at vi lever op til vores forpligtelser.
Forslaget har heller ikke givet anledning til de store protester i de høringssvar, der er kommet, hvilket også er Socialdemokraternes udgangspunkt.
Landbrug & Fødevarer udtrykker i sit høringssvar bekymring for muligheden for overimplementering af EU-reglerne, hvilket ministeriet har taget til efterretning.
Fra Socialdemokratiets side er det dog vigtigt at understrege, at vi ikke partout mener, at overimplementeringen nødvendigvis er skidt.
Danmark skal på visse områder gå forrest, og vi skal tage ansvar.
I den forbindelse ser vi derfor frem til den kommende drøftelse af, hvad vendingen nationale særregler i forhold til indvindingsselskabers hensyn til landskab egentlig dækker over.
Lovforslaget bliver også vurderet til ikke at have nogen negative miljøeffekter, ligesom ændringerne ikke vil få betydning for hverken den offentlige økonomi eller for borgerne og erhvervslivet.
På baggrund af det nævnte støtter vi lovforslaget, da vi mener, at vi bør efterleve vores EU-retlige forpligtelser.
Vi ser endvidere frem til udvalgsarbejdet, hvor vi håber at kunne få klarhed over, hvad der præcis menes med, at ministeren ikke kan udstede nationale særregler i forhold til varetagelse af landskabelige hensyn.