Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
L 119 Bilag 1
Offentligt
1599047_0001.png
Bilag 1
1. februar 2016
CSS/HELKO
Sagsnr.: 2015 - 2942
Høringsnotat om Lovforslag om supplerende bestemmelser til
forordning om elektronisk identifikation og tillidstjenester til brug
for elektroniske transaktioner på det indre marked
Lovforslag om supplerende bestemmelser til forordning om elektronisk
identifikation og tillidstjenester til brug for elektroniske transaktioner på det indre
marked har været sendt i høring med afslutning d. 18-11-2015.
Høringen har givet anledning til høringssvar fra følgende:
KL, Skatteministeriet, Finansrådet, Erhvervs- og Vækstministeriet (på baggrund af
svar fra Erhvervsstyrelsen, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
Sikkerhedsstyrelsen og Patent- Varemærkestyrelsen), Nets DanID A/S,
Signaturgruppen A/S, og CSC A/S.
Høringssvarene giver anledning til nedenstående kommentarer.
Høringssvar fra Skatteministeriet, KL, Skatteministeriet, Signaturgruppen
A/S, Nets DanID A/S
Digitaliseringsstyrelsen har på baggrund af det indkomne høringssvar fra
Signaturgruppen A/S valgt at ændre ordlyden i § 1, som vedrører lovforslagets
anvendelsesområde. Den nye formulering præciserer, at lovforslaget finder
anvendelse på tillidstjenesteudbydere, der er hjemmehørende i Danmark.
eIDAS-forordningen regulerer overordnet to områder: elektronisk identifikation
og tillidstjenesteudbydere. Dette lovforslag er tilsigtet at supplere forordningens
regulering af tillidstjenesteudbydere. Nets DanID A/S foreslår at udvide
lovforslagets anvendelsesområde til også at omfatte elektronisk identifikation.
eIDAS-forordningens regulering af elektronisk identifikation sker dog i en
grænseoverskridende kontekst, og det er derfor almindeligvis EU, der regulerer
dette. Omvendt giver eIDAS-forordningens regulering af tillidstjenesteudbydere
mulighed for regulering på nationalt plan, i.e. nærværende lovforslag.
Nets DanID A/S opfordrer til, at yderligere bestemmelser om sikkerhed hurtigst
muligt initieres og afklares. Digitaliseringsstyrelsen er enig i, at en hurtig afklaring
er hensigtsmæssig.
L 119 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra finansministeren
1599047_0002.png
Side 2 af 2
Digitaliseringsstyrelsen gør opmærksom på, at undtagelsen fra aktindsigt, som
fremgår af bemærkningerne til § 6 ikke vedrører tillidstjenesternes service, men
alene retter sig mod oplysninger som er afgivet i forbindelse med tilsynet.
Skatteministeriet påpeger, at Digitaliseringsstyrelsen henviser til oversigten over
særlige tavshedspligtbestemmelser i Offentlighedskommissionens bemærkninger
nr. 1510/2009. Digitaliseringsstyrelsen henviser til denne oversigt for at illustrere,
at formuleringen: ”ubetinget tavshedspligt overfor uvedkommende” medfører, at
der er tale om en særlig tavshedspligt. Dette gør sig gældende, selvom der kun
henvises til straffelovens almindelige tavshedspligtbestemmelser. Et andet
eksempel på en særlig tavshedspligt, der henviser til straffelovens almindelige
tavshedspligtbestemmelser, ses i skatteforvaltningslovens § 17, 1. pkt.
I det omfang det bliver nødvendigt nationalt at fastlægge regler om sikkerhedskrav
og tilsyn ved hjælp af lovforslagets bemyndigelser, vil Digitaliseringsstyrelsen
sikre, at disse i størst muligt omfang er i overensstemmelse med det arbejde, der
foretages på europæisk plan. Det forventes, at det vil danne grundlag for Europa-
Kommissionens eventuelle senere regulering ved gennemførelsesretsakterne af
områderne. Det er således ikke Digitaliseringsstyrelsens forventning, at indførelse
af gennemførelsesretsakter efter eventuel national regulering vil medføre
yderligere omkostninger af betydning.
Digitaliseringsstyrelsen har noteret sig anbefalinger vedrørende tilsynets opgaver.
Tilsynet og sikkerhedskravene er endnu ikke endeligt fastlagt, men de indkomne
anbefalinger vil indgå i overvejelserne.
Herudover har Digitaliseringsstyrelsen noteret sig høringssvar fra Finansrådet,
KL, Erhvervs- og Vækstministeriet og CSC A/S, som dog ikke har givet
anledning til yderligere bemærkninger.