Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
L 118 Bilag 5
Offentligt
1627357_0001.png
Fra:
James Yates [mailto:[email protected]]
Sendt:
27. april 2016 08:09
Til:
Lennart Damsbo-Andersen <[email protected]>
Emne:
Arbejdsretligforhold for Flextrafik chauffører
Til Transportudvalg
Jeg følger med i forhandlingerne omkring L118 og håber på at resultatet af disse forhandlinger
bliver til gavn for personbefordringsbranchen.
Det bekymrer mig umiddelbart at lovforslaget, og hele debatten, handler udelukkende om
overenskomstmæssige forhold, uden at arbejdsretlige forhold bliver inddraget i debatten.
Rådets Direktiv 93/104/EF fra november 1993
"Etableringen af det indre marked skal foere til en forbedring af arbejdstagernes leve- og
arbejdsvilkaar inden for Det Europaeiske Faellesskab. Dette skal opnaas ved indbyrdes tilnaermelse
paa
et stadigt stigende niveau
af disse vilkaar, bl.a. med hensyn til arbejdstidens laengde og
tilrettelaeggelse ......"
Her blev der fastsat krav til en maksimale arbejdsuge på 48 timer, daglig sammenhængende hvile på
11 timer samt ét ugentlig fridøgn. Herudover var der krav om 4 ugers betalt ferie om året.
Dette ført til både
Bekendtgørelse nr 324 af 23/05/2003
Bekendtgørelse om hvileperiode og fridøgn m.v.
Her blev der fastsat de kendte regler for hvileperiode og fridøgn.
Mulighederne for fravigelse af disse krav er nøje beskrevet og er begrænset til bestemte grupper.
Medarbejderen skal enten ydes kompenserende hvileperioder eller fridøgn.
§ 15. Rådighedstjeneste på arbejdsstedet betragtes ikke som hvileperiode eller fridøgn.
samt
Lov nr 248
(med senere ændringer: Lov nr. 258 og Lov nr. 896) fra maj 2002
Lov om
gennemførelse af dele af arbejdstidsdirektivet
hvor der bla står krav om en pause hvis
arbejdstiden overstiger 6 timer.
§ 2. Ved en lønmodtager forstås i denne lov en person, der modtager vederlag for udførelse af
personligt arbejde i tjenesteforhold.
Stk. 2. Medmindre andet er fastsat i henhold til kollektiv overenskomst,
forstås ved arbejdstid i
denne lov det tidsrum, hvori arbejdstageren er på arbejde og står til arbejdsgiverens
rådighed under udførelse af sin beskæftigelse eller sine opgaver.
* (Lov nr. 248 (Lov nr. 896) gælder for lønmodtager der ikke i medfør af kollektiv overenskomst er
sikret de rettigheder, der som minimum svarer til Rådets Direktiv 93/104/EF.)
L 118 - 2015-16 - Bilag 5: Henvendelse af 27/4-16 fra James Yates
Fælles for begge regelsæt er at den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid ikke må overstige 48 timer.
Det er ved at være almindeligt at chauffører der kører Flextrafik har arbejdsforhold der strider med
ovennævnte hensigter i EU- og danske lovgivning, både hvad angår ugentlige arbejdstid samt
manglende pauser.
Der er sket en markant negative udvikling i arbejdsforholdene for chaufførerne i de senere år, hvor
vognmændene kæmper indædt om at bibeholde eller øge deres del af markedet.
3 vognmænd på Sjælland havde vundet kontrakt med Movia for 12% af de (ca 900) tilmeldte biler
under den forrige kontrakt-periode (FV4). Markedsandel for disse 3 vognmænd er steget til over
25% af de (ca 1400) biler der kører under nuværende kontrakt-periode (FV5). Jeg håber ikke at
denne fremgang er sket på grundlag af konkurrence på chaufførernes løn- og arbejdsvilkår.
Jeg synes det er vigtigt at overenskomsterne skal forhandles mellem fagforening og arbejdsgiver.
Får en gruppe vognmænd mulighed for at tegne en overenskomst uden om fagforeningerne, er jeg
bekymret for hvordan arbejdsforholdene kommer til at se ud om få år. Arbejdstagerne står meget
dårlig stillet hvis ikke de har en stærk organisation til at varetage deres interesser på det
arbejdsretlige område.
Jeg har talte med flere vognmænd der bruger KA/Krifa overenskomst og de fortæller allesammen at
der køres på provision under denne overenskomst, selvom den overenskomst der står på KA
hjemmesiden siger at der er tale om timeløn for chauffører der kører persontransport. Da jeg spurgte
inde til hvordan det kan lade sig gøre, fik jeg at vide at der lå et protokollat til overenskomsten som
ikke kunne ses på hjemmesiden.
Jeg synes det er en besynderlig arbejdsgang at lave en overenskomst i 3. kvartal 2015 hvor der står
timeløn for chauffør som kører person-transport, uden henvisning til at situation forholder sig
væsentlig anderledes. Hvorfor har KA/Krifa valgte at skjule denne protokollat? Er det for at får det
til at se ud som deres overenskomst er baseret på timeløn med en untagelse for taxi-kørsel. Så kan
man altid trække protokollaten op af hætten i fremtiden og sige at KA altid har tilladt
provisionskørsel.
Som afsluttende kommentar, synes jeg det er meget vigtigt at tilsynsmyndighederne spiller en mere
markante rolle på området. Det ser ud til at tilsyn på området er og har været meget begrænset. I det
tomrum der opstod efter dommen i NORTRA-sagen, havde et mere aktivt tilsyn hjulpet til at sikre
arbejdstagerne de basale rettigheder som loven fordrer, selvom overenskomsterne var alvorlige
svækket af dommen.
Med venlig hilsen
James Yates
Vognmand