Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Sagsnr.
2015-6190
Doknr.
Dato
Ændringsforslag til forslag til lov om ændring af lov om social service (Revision
af hjemmetræningsordningen, herunder præcisering af kravet om udredning,
fastsættelse af krav om inddragelse af sundhedsfaglige kompetencer, præcise-
ring af reglerne for tabt arbejdsfortjeneste m.v.) (L 117)
Ændringsforslag
Af social- og indenrigsministeren
Til § 1
1)
I
nr. 4
indsættes efter
§ 32 a, stk. 5,
2.
pkt.:
”Kommunalbestyrelsen skal, hvis den
tillægger omfanget af hjemmeundervisningen betydning i forbindelse med en afgø-
relse om hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste, foretage en konkret vurdering
af omfanget af hjemmeundervisningen med afsæt i barnets eller den unges alder og
funktionsevne.”
[Præcisering af kommunalbestyrelsens vurdering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget præciseres det, at kommunalbestyrelsen altid skal foretage en
konkret vurdering af omfanget af hjemmeundervisningen, hvis hjemmeundervisningen
har betydning for en afgørelse om hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste. Det
præciseres også, at denne vurdering skal tage afsæt i barnets eller den unges alder
og funktionsevne.
Forslaget ændrer ikke på det forhold, at der hverken i serviceloven eller lov nr. 786 af
15. juni 2015 om friskoler og private grundskoler m.v. er hjemmel til at yde hjælp til
dækning af tabt arbejdsfortjeneste som følge af hjemmeundervisning. Det følger af
Højesterets dom af 19. august 2014 og Ankestyrelsens principafgørelse nr. 69-14, at
der ikke kan ydes tabt arbejdsfortjeneste som følge af hjemmeundervisning af børn,
heller ikke selv om undervisningen foregår i kombination med hjemmetræning.
Ændringen i forslaget til § 32 a, stk. 5, udspringer af aftalepartiernes ønske om at ty-
deliggøre, at kommunalbestyrelsen i sager om tabt arbejdsfortjeneste til forældre, der
både hjemmetræner og hjemmeunderviser deres børn, skal foretage en konkret vur-