Hjernebarnet
-‐
Landsforeningen
for
forældre,
der
hjemmetræner
deres
børn
med
hjerneskade
UDDRAG
af
Sagsnr.
2015-‐6190
-‐
Høringssvar
til
forslag
til
lov
om
ændring
af
lov
om
social
service
(revision
af
hjemmetræningsordningen)
Retten
til
at
træne
med
fuld
tabt
arbejdsfortjeneste
i
alderen
0-‐18
år
Ad
3:
Hjernebarnet
vil
først
og
fremmest
gerne
minde
om,
at
intentionen
med
bestemmelserne
om
hjemmetræning
var,
at
hvis
en
forælder
blev
godkendt
til
at
hjemmetræne
sit
barn
med
særlige
behov
på
fuld
tid,
så
skulle
den
pågældende
forælder
kompenseres
med
37
timers
tabt
arbejdsfortjeneste,
så
forælderen
og
dermed
familien
stadig
havde
et
forsørgelsesgrundlag.
Det
har
aldrig
været
meningen
med
hjemmetræningslovgivningen
at
det
kun
skulle
være
familier
med
børn
i
alderen
0-‐5
år,
som
skulle
kunne
hjemmetræne
deres
barn
på
fuld
med
fuld
kompensation
for
den
tabte
arbejdsfortjeneste.
Meningen
var,
at
dette
skulle
gælde
familier
med
børn
i
alderen
0
-‐18
år
uden
at
der
skulle
være
forskel
på
forsørgelsesgrundlaget
for
disse
familier.
Dette
har
kommunerne
i
flere
år
forsøgt
at
sætte
en
kæp
i
hjulet
for,
hvilket
har
medført
en
glidebane
ved
fortolkningen
af
reglerne,
senest
ved
Højesterets
dom
af
19.
august
2014
og
Ankestyrelsens
principafgørelse
69-‐14.
Denne
glidebane
blåstemples
nu
af
lovgiver
med
lovforslagets
formulering
af
§
32
a,
stk.
5.
Det
er
Hjernebarnets
opfattelse
at
det
er
uskønt,
når
politikerne
siger,
at
de
vil
klargøre
reglerne
og
hjælpe
de
hjemmetrænende
familier
og
så
laver
et
udkast
til
lov,
hvor
man
understreger
noget,
som
der
ikke
er
dækning
for
i
Undervisningsministeriets
fortolkning
af
reglerne
om
hjemmeundervisning.
Reglerne
om
hjemmeundervisning
er
trods
alt
Undervisningsministeriets
kompetenceområde.
Det
er
præcis
dét,
kommunerne
har
gjort
igennem
flere
år
ved
ikke
at
overholde
lovgivningen.
Det
er
svært
at
forestille
sig
andet,
end
at
det
bagvedliggende
formål
er
at
spare
penge.
Det
må
man
ændre
i
formålsbestemmelsen
i
serviceloven
-‐
ellers
går
det
ikke
hånd
i
hånd.
Med
den
foreslåede
formulering
af
§
32
a,
stk.
5,
river
man
tæppet
væk
under
hjemmetræningsordningen
for
børn
i
den
undervisningspligtige
alder.
Retten
til
at
hjemmeundervise
er
en
fundamental
grundlovssikret
ret.
Undervisningsministeriet
mener,
at
der
lægges
forudsætninger
ind
i
lovforslaget,
som
ikke
har
hold
i
Undervisningsministeriets
regler,
da
hjemmeundervisning
sorterer
under
friskoleloven,
hvor
der
ikke
kan
tidsfastsættes
undervisningstid.
Det
giver
Hjernebarnet
anledning
til
bekymring,
at
Socialministeriet
ikke
selv
har
indhentet
disse
oplysninger
ved
udarbejdelsen
af
lovforslaget.
Hjernebarnets
advokat
mener,
at
Højesteret
i
2014-‐dommen
slet
ikke
tager
stilling
til
hjemmeundervisning
efter
grundloven
og
friskoleloven,
da
Højesteret
ikke
var
blevet
bedt
om
det.
Dommen
misbruges
nu
til
at
legalisere
en
ulovlig
praksis
i
kommunerne.
Hjernebarnet
v.
Formand
Erica
Krummelinde
Gaarn-‐Larsen,
Rahbeks
Allé
11,
3,
2,
1749
Købehavn
V
CVR:
1