Social- og Indenrigsudvalget 2015-16
L 117 Bilag 4
Offentligt
1610104_0001.png
Hjernebarnet  -­‐  Landsforeningen  for  forældre,  der  hjemmetræner  deres  børn  med  hjerneskade                                                  
 
 
UDDRAG
 af  Sagsnr.  2015-­‐6190  -­‐  Høringssvar  til  forslag  til  lov  om  ændring  af  lov  
om  social  service  (revision  af  hjemmetræningsordningen)    
 
 
Retten  til  at  træne  med  fuld  tabt  arbejdsfortjeneste  i  alderen  0-­‐18  år  
 
Ad  3:    
Hjernebarnet  vil  først  og  fremmest  gerne  minde  om,  at  intentionen  med  bestemmelserne  om  
hjemmetræning  var,  at  hvis  en  forælder  blev  godkendt  til  at  hjemmetræne  sit  barn  med  
særlige  behov  på  fuld  tid,  så  skulle  den  pågældende  forælder  kompenseres  med  37  timers  tabt  
arbejdsfortjeneste,  så  forælderen  og  dermed  familien  stadig  havde  et  forsørgelsesgrundlag.  
Det  har  aldrig  været  meningen  med  hjemmetræningslovgivningen  at  det  kun  skulle  være  
familier  med  børn  i  alderen  0-­‐5  år,  som  skulle  kunne  hjemmetræne  deres  barn  på  fuld  med  
fuld  kompensation  for  den  tabte  arbejdsfortjeneste.  Meningen  var,  at  dette  skulle  gælde  
familier  med  børn  i  alderen  0  -­‐18  år  uden  at  der  skulle  være  forskel  på  forsørgelsesgrundlaget  
for  disse  familier.  Dette  har  kommunerne  i  flere  år  forsøgt  at  sætte  en  kæp  i  hjulet  for,  hvilket  
har  medført  en  glidebane  ved  fortolkningen  af  reglerne,  senest  ved  Højesterets  dom  af  19.  
august  2014  og  Ankestyrelsens  principafgørelse  69-­‐14.  Denne  glidebane  blåstemples  nu  af  
lovgiver  med  lovforslagets  formulering  af  §  32  a,  stk.  5.    
 
Det  er  Hjernebarnets  opfattelse  at  det  er  uskønt,  når  politikerne  siger,  at  de  vil  klargøre  
reglerne  og  hjælpe  de  hjemmetrænende  familier  og  så  laver  et  udkast  til  lov,  hvor  man  
understreger  noget,  som  der  ikke  er  dækning  for  i  Undervisningsministeriets  fortolkning  af  
reglerne  om  hjemmeundervisning.  Reglerne  om  hjemmeundervisning  er  trods  alt  
Undervisningsministeriets  kompetenceområde.  Det  er  præcis  dét,  kommunerne  har  gjort  
igennem  flere  år  ved  ikke  at  overholde  lovgivningen.  Det  er  svært  at  forestille  sig  andet,  end  at  
det  bagvedliggende  formål  er  at  spare  penge.  Det  må  man  ændre  i  formålsbestemmelsen  i  
serviceloven  -­‐  ellers  går  det  ikke  hånd  i  hånd.  
 
Med  den  foreslåede  formulering  af  §  32  a,  stk.  5,  river  man  tæppet  væk  under  
hjemmetræningsordningen  for  børn  i  den  undervisningspligtige  alder.  Retten  til  at  
hjemmeundervise  er  en  fundamental  grundlovssikret  ret.  Undervisningsministeriet  mener,  at  
der  lægges  forudsætninger  ind  i  lovforslaget,  som  ikke  har  hold  i  Undervisningsministeriets  
regler,  da  hjemmeundervisning  sorterer  under  friskoleloven,  hvor  der  ikke  kan  tidsfastsættes  
undervisningstid.  Det  giver  Hjernebarnet  anledning  til  bekymring,  at  Socialministeriet  ikke  
selv  har  indhentet  disse  oplysninger  ved  udarbejdelsen  af  lovforslaget.  
   
Hjernebarnets  advokat  mener,  at  Højesteret  i  2014-­‐dommen  slet  ikke  tager  stilling  til  
hjemmeundervisning  efter  grundloven  og  friskoleloven,  da  Højesteret  ikke  var  blevet  bedt  om  
det.  Dommen  misbruges  nu  til  at  legalisere  en  ulovlig  praksis  i  kommunerne.        
 
Hjernebarnet  v.  Formand  Erica  Krummelinde  Gaarn-­‐Larsen,  Rahbeks  Allé  11,  3,  2,  1749  Købehavn  V  
CVR:  
32  03  63  33  -­‐    Mobil  telefon:  28  11  04  55  -­‐  mail:  [email protected]  
1  
 
 
L 117 - 2015-16 - Bilag 4: Henvendelse af 10/3-16 fra foreningen Hjernebarnet
1610104_0002.png
Hjernebarnet  -­‐  Landsforeningen  for  forældre,  der  hjemmetræner  deres  børn  med  hjerneskade                                                  
Det  er  vigtigt  at  understrege,  at  Hjernebarnets  familier  hjemmetræner  deres  børn,  fordi  det  
fremmer  barnets  tarv,  trivsel  og  behov,  og  at  træningen  ofte  er  en  forudsætning  for,  at  barnet  
overhovedet  kan  undervises.  Mange  af  børnene  ville  uden  deres  træning  være  så  dårlige,  at  
det  ville  være  umuligt  for  dem  at  magte  at  blive  undervist.  Dertil  kommer,  at  en  del  af  
træningen  faktisk  modsvarer  en  del  af  den  undervisning,  der  gives  i  folkeskolen.  
     
Hjernebarnet  har  gentagne  gange  understreget,  at  hvis  ikke  forælderen,  som  hjemmetræner,  
får  mulighed  for  at  få  kompenseret  sin  tabte  arbejdsfortjeneste,  gøres  hjemmetræningen  
illusorisk.  Problemet  er  gentagne  gange  beskrevet  i  forbindelse  med  en  sag  i  Skive,  hvor  
moren  trækkes  30  timer  i  tabt  arbejdsfortjeneste,  selvom  hun  hjemmetræner  på  fuldtid,  mens  
faren  står  for  hjemmeundervisningen.    
 
Det  er  også  vigtigt  at  understrege,  at  hjemmetræningen  træder  i  stedet  for  et  heldagstilbud  
efter  servicelovens  §  32,  stk.  1,  Det  virker  derfor  besynderligt,  at  tilbuddet  pludselig  reduceres  
til  et  deltidstilbud,  fordi  barnet  også  skal  modtage  undervisning.  Hjernebarnet  forudser,  at  
formuleringen  af  stk.  5  vil  medføre  mange  år  med  fortolkningstvister  og  reelt  forhindre  
familier  med  børn  i  den  undervisningspligtige  alder  i  at  hjemmetræne  -­‐  bortsat  fra  de  
økonomisk  velstillede  familier,  som  selv  kan  finansiere  tabet  af  tabt  arbejdsfortjeneste.  
Hjernebarnet  er  overbevist  om,  at  det  ikke  er  den  politiske  intention  at  skabe  så  social  skæv  
en  lov.  
 
Hvis  man  fastholder,  at  der  kun  kan  ydes  tabt  arbejdsfortjeneste  til  en  hjemmetrænende  
forælder  til  et  hjemmetrænende  og  hjemmeundervist  barn,  hvis  en  anden  person  end  den  
hjemmetrænende  forælder  underviser,  diskrimineres  enlige.  De  kan  ikke  nødvendigvis  dele  
hjemmetræning  og  hjemmeundervisning  med  en  anden  person.  
 
Hjernebarnet  foreslår  derfor,  at  §  32,  stk.  5  ændres,  så  det  bliver  tydeligt,  at  når  en  
hjemmetræningsordning  fortsætter  uændret,  som  supplement  til  (hjemme)undervisning  af  
barnet,  betyder  det  at  tabt  arbejdstjeneste  til  den  hjemmetrænende  forælder  også  fortsætter  
uændret.    
 
3.  Retten  til  at  træne  med  fuld  tabt  arbejdsfortjeneste  i  alderen  0-­‐18  år  
 
Retten  til  at  hjemmeundervise  sit  barn  er  en  grundlovssikret  ret  og  fremgår  af  grundlovens  §  
76.  Hjemmeundervisning  reguleres  i  friskoleloven,  og  ikke  i  folkeskoleloven,  som  der  
fejlagtigt  har  været  skævet  til  i  mange  kommuner,  ved  fastsættelsen  af  de  timer,  som  
fratrækkes  i  den  tabte  arbejdsfortjeneste,  når  et  barn,  der  hjemmetrænes,  bliver  
undervisningspligtigt  og  derfor  også  hjemmeundervises.    
 
Friskoleloven  indeholder  intet  om  timetal.  Af  denne  lov  fremgår,  at  den  hjemmeundervisende  
forælder  selv  vælger  form  og  omfang.    Dvs.  at  ingen,  som  fører  tilsyn  med  et  barn  som  
hjemmeundervises,  kan  kræve,  hvor  mange  timer  barnet  skal  undervises.  Kravet  er  et  mål-­‐
krav,  dvs.  et  krav  til,  hvad  barnet  skal  kunne.  Kravet  skal  svare  til  det  et  barn  kan  efter  
undervisning  i  folkeskolen,  hvilket  altid  vil  være  kraftigt  influeret  af  barnets  evner.    
 
Dvs.  at  forældre,  som  hjemmeunderviser  deres  børn,  men  ikke  samtidig  har  et  barn,  som  de  
hjemmetræner,  fuldstændigt  frit  vælger  om  de  vil  undervise  barnet  i  1  eller  7  timer  om  dagen,  
Hjernebarnet  v.  Formand  Erica  Krummelinde  Gaarn-­‐Larsen,  Rahbeks  Allé  11,  3,  2,  1749  Købehavn  V  
CVR:  
32  03  63  33  -­‐    Mobil  telefon:  28  11  04  55  -­‐  mail:  [email protected]  
2  
 
 
L 117 - 2015-16 - Bilag 4: Henvendelse af 10/3-16 fra foreningen Hjernebarnet
1610104_0003.png
Hjernebarnet  -­‐  Landsforeningen  for  forældre,  der  hjemmetræner  deres  børn  med  hjerneskade                                                  
og  de  er  altså  på  ingen  måde  underlagt  et  bestemt  timetal.  Det  er  dybt  diskriminerende  og  
viser,  at  kommunerne  har  indført  en  ulovlig  praksis,    som  alene  omfatter  hjemmetrænende  
forældre.  Alt  tyder  på,  at  kommunernes  formål  med  denne  praksis,  er  at  spare  penge  på  
hjemmetræningsområdet.  Tvinger  man  forældrene  til  at  stoppe  hjemmetræning  grundet  
fradrag  i  tabt  arbejdsfortjeneste,  har  Hjernebarnet  dokumenteret  at  det  ikke  er  en  besparelse  
for  kommunerne,  da  børnene  skal  bevilges  et  undervisningstilbud  i  stedet,  og  det  er  dyrere.    
 
Det  fremgår  af  lovforslaget,  at  kommunerne  skal  inddrage  Undervisningsministeriets  
almindelige  regler  for  undervisning.  Samtidig  vil  man  skrive  ind  i  servicelovens  bestemmelse  
om  hjemmetræning,  at  det  ikke  kan  lade  sig  gøre  at  få  tabt  arbejdsfortjeneste,  hvis  der  
hjemmeundervises.  Det  betyder,  at  man  giver  kommunerne  en  tydelig  instruks,  som  i  alle  
henseender  er  i  strid  med  gældende  lov.  
 
Man  skriver  i  bemærkningerne,  at  kommunerne  ikke  automatisk  kan  reducere  timerne  for  
tabt  arbejdsfortjeneste  fordi  der  hjemmeundervises,  og  samtidig  skriver  man  højt  og  tydeligt  i  
selve  lovteksten  i  stk.  5,  at  der  ikke  kan  gives  tabt  arbejdsfortjeneste  for  timer,  som  der  
hjemmeundervises  i.    
 
Eftersom  alle  børn  skal  undervises,  vil  det  automatisk  medføre  en  reduktion,  hvis  man  bruger  
denne  ulovlige  praksis.  Dvs.  at  i  stedet  for  at  hjælpe  familierne,  som  man  har  sagt,  at  man  vil,  
gør  man  det  nu  legalt  og  blåstempler  den  ulovlige  praksis,  som  har  givet  anledning  til  så  store  
problemer  med  at  få  hjemmetræningen  til  at  fungere.  
 
Hjernebarnets  advokat  har  taget  kontakt  til  Undervisningsministeriet  i  forbindelse  med  dette  
høringssvar,  hvor  ovenstående  er  blevet  mundtligt  bekræftet.  Hjernebarnet  har  fået  lovning  
på  et  skriftligt  svar.  Det  har  ikke  været  muligt  inden  for  høringsfristen,  men  vil  blive  
eftersendt.  
 
Det  giver  Hjernebarnet  anledning  til  bekymring,  at  Socialministeriet  ikke  har  inddraget  
Undervisningsministeriets  input  ved  udarbejdelsen  af  lovforslaget.  Hjernebarnet  er  bekendt  
med,  at  Undervisningsministeriet  har  deltaget  i  arbejdet  med  den  politiske  aftale,  og  havde  
desuden  en  repræsentant  med  til    eksperthøringen  d.  29.  september  2015.  
 
Hjernebarnets  advokat  har  gjort  foreningen  opmærksom  på,  at  Højesterets  dom  af  19.  august  
2014  er  resultatet  af  en  civil  sag,  hvor  Højesteret  kun  har  kunnet  tage  stilling  til,  hvad  der  var  
gjort  gældende  under  sagen,  og  hvor  det  forhold  at  hjemmeundervisning  finder  sted  i  henhold  
til  friskoleloven,  slet  ikke  var  en  del  af  sagen.  Højesteretsdommen  (mis)bruges  derfor  i  den  
grad  som  led  i  kommunernes  -­‐  og  åbenbart  også  Ankestyrelsens  principafgørelse  nr.  69-­‐14  –  
grundlovsstridige  praksis  til  at  indskrænke  hjemmetrænende  forældres  ret  til  tabt  
arbejdsfortjeneste.  
 
Det  helt  centrale  problem  indtil  nu  har  været,  at  kommunerne  fratrækker  den  
hjemmetrænende  forælder  i  tabt  arbejdsfortjeneste,  svarende  til  det  timetal  kommunen  
mener  barnet  skal  undervises  i.  Det  mest  ekstreme  tilfælde  af  denne  praksis  ses  i  Skive  
kommune,  hvor  en  fuldtidshjemmetrænende  mor  trækkes  30  timer  om  ugen  i  tabt  
arbejdsfortjeneste,  selvom  hun  hjemmetræner  sit  barn  på  fuldtid.  Far,  som  ikke  er  på  tabt  
arbejdsfortjeneste,  hjemmeunderviser  barnet.    
Hjernebarnet  v.  Formand  Erica  Krummelinde  Gaarn-­‐Larsen,  Rahbeks  Allé  11,  3,  2,  1749  Købehavn  V  
CVR:  
32  03  63  33  -­‐    Mobil  telefon:  28  11  04  55  -­‐  mail:  [email protected]  
3  
 
 
L 117 - 2015-16 - Bilag 4: Henvendelse af 10/3-16 fra foreningen Hjernebarnet
Hjernebarnet  -­‐  Landsforeningen  for  forældre,  der  hjemmetræner  deres  børn  med  hjerneskade                                                  
 
Desuden  trækker  de  tabt  arbejdsfortjeneste  for  alle  årets  52  uger,  trods  det  at  børn  kun  går  i  
skole  i  40  uger.  Kommunerne  trækker  også  tabt  arbejdsfortjeneste  time  for  time.  I  skoleregi  
tæller  man  i  klokketimer,  som  er  à  45  minutters  varighed.  Det  betyder  i  de  fleste  tilfælde,  at  
kommunerne  kræver  flere  timer  til  hjemmeundervisning  af  forældrene  end  de  selv  bevilger,  
når  et  barn  undervises  i  hjemmet  af  kommunen.  Her  bevilges  sjældent  mere  end  9  timer  jf.  
Undervisningsministeriets  vejledning  om  specialundervisning.    
Nogen  få  kommuner  har  valgt  en  lovlig  praksis,  hvor  de  ikke  trækker  den  hjemmetrænende  
forælder  i  tabt  arbejdsfortjeneste,  når  en  anden  person  hjemmeunderviser  barnet.    
 
Hjernebarnet  er  bekymret  for  følgende  formulering  i  2.3.3  Den  foreslåede  ordning:  
”Endvidere  vil  det  blive  præciseret  i  vejledningen,  at  når  et  barn  når  skolealderen,  vil  det  ofte  
også  medføre  et  behov  for  at  genoverveje  om  hidtidige  hjemmetræningsordning  tilgodeser  
barnets  behov,  uanset  om  barnet  undervises  i  skolen  eller  i  hjemmet”.  Ovenstående  er  
bekymrende  fordi:  
En  gruppe  af  de  hjemmetrænende  børn  har  ikke  opnået  deres  fulde  potentiale  med  
hjemmetræningsprogrammet,  når  de  bliver  undervisningspligtige  og  har  derfor  stadig  
brug  for  træning  
En  anden  gruppe  af  de  hjemmetrænende  børn  vil  hele  livet  været  dybt  afhængige  af  
træning  for  at  vedligeholde  og  udvikle  deres  kompetencer  
En  tredje  gruppe  af  de  hjemmetrænende  børn  er  så  sårbare,  at  der  ikke  findes  et  
undervisningstilbud  til  dem  i  det  kommunale  system.  Presses  de  ud  i  skolesystemet,  vil  
de  i  værste  færd  dø.  
 
Det  er  ødelæggende  for  børn  med  særlige  behov,  når  de  sammenlignes  med  børn  uden  særlige  
behov  og  skal  følge  det  system,  der  er  tilrettelagt  til  dem.  Et  barn  med  særlige  behov  er  ikke  
nødvendigvis  undervisningsparat,  blot  fordi  det  når  den  undervisningspligtige  alder.  Selvom  
barnet  er  undervisningsparat,  er  det  ikke  nødvendigvis  parat  til  undervisning  i  en  skoleklasse,  
men  har  optimale  forhold  i  en  1-­‐1  undervisningssituation.  Derfor  er  det  ikke  usædvanligt:  
At  børn  med  særlige  behov  bliver  undervisningsudsat  i  1  –  2  år  
At  forældre  vælger  hjemmeundervisning.  
 
Det  er  ikke  en  ny  praksis,  at  genvurdere  hjemmetræningsordningen,  når  barnet  bliver  
undervisningspligtigt.  Det  gør  alle  kommuner.  Desværre  oplever  mange  forældre  i  den  
forbindelse,  at  kommunerne  træffer  afgørelser,  som  forhindrer  muligheden  for  at  
hjemmetræne  et  undervisningspligtigt  barn.  Eksempler  herpå  er:    
 
Hvis  barnet  ikke  kan  holde  til  at  gå  i  skole  af  helbredsmæssige  årsager,  vurderer  
kommunen,  at  det  heller  ikke  kan  holde  til  hjemmetræning  
Barnet  må  højst  hjemmetrænes  og  hjemmeundervises  i  7,4  timer  pr.  dag,  trods  det,  at  
forældrene  kan  dokumentere  at  barnet  er  vågent  i  min.  12  –  14  timer  i  døgnet.  Et  barn  
med  særlige  behov  profiterer  sjældent  af  at  bliver  overladt  til  sig  selv  og  har  brug  for  
meningsfulde  aktiviteter  faciliteret  af  en  voksen  i  alle  dets  vågne  timer  
Det  hjemmetrænende  barn  må  ikke  hjemmetrænes  eller  hjemmeundervises  i  
weekender  og/eller  efter  kl.  16.00  på  hverdage.  Selvom  flere  forældre  har  fået  
medhold  i  Ankestyrelsen,  når  dette  er  anket,  så  tager  det  som  bekendt  mange  måneder  
og  nogen  gange  år  at  få  afgjort  sin  sag  i  Ankestyrelsen.    
Hjernebarnet  v.  Formand  Erica  Krummelinde  Gaarn-­‐Larsen,  Rahbeks  Allé  11,  3,  2,  1749  Købehavn  V  
CVR:  
32  03  63  33  -­‐    Mobil  telefon:  28  11  04  55  -­‐  mail:  [email protected]  
4  
 
 
L 117 - 2015-16 - Bilag 4: Henvendelse af 10/3-16 fra foreningen Hjernebarnet
1610104_0005.png
Hjernebarnet  -­‐  Landsforeningen  for  forældre,  der  hjemmetræner  deres  børn  med  hjerneskade                                                  
En  kommune  har  ikke  et  relevant  undervisningstilbud  til  barnet  og  alene  af  den  årsag  
hjemmeundervises  barnet.  Mor,  der  modtager  tabt  arbejdsfortjeneste  for  
hjemmetræning,  hjemmeunderviser  ikke,  og  alligevel  trækkes  mor  i  tabt  
arbejdsfortjeneste.  
 
Nogle  forældre  ønsker  at  kombinere  hjemmetræning  med  at  barnet  går  i  skole.  Det  har  
desværre  vist  sig,  at  også  det  kan  være  et  stort  problem.  Her  forvalter  kommunerne  også  
meget  forskelligt.  Nogle  kommuner  tolker,  at  hvis  den  pågældende  skole  hører  under  
Folkeskoleloven,  så  skal  man  følge  minimumstimetallet,  da  det  er  en  heldagsskole.  Det  
betyder  de  facto  at  man  ikke  kan  kombinere  skole  og  hjemmetræning,  da  man  går  i  skole  hele  
dagen.  Man  kan  alene  få  bevilget  en  kombinationsordning  af  helbredsmæssige  årsager,  fx  hvis    
barnet  ikke  kan  tåle  en  hel  skoledag.  Og  her  går  nogen  kommuner  skridtet  videre  og  
konkluderer,  at  hvis  ikke  barnet  ikke  kan  holde  til  at  gå  i  skole  af  helbredsmæssige  årsager,  
kan  det  heller  ikke  holde  til  hjemmetræning.  Hvis  skolen  derimod  hører  under  friskoleloven,  
så  kan  man  godt  få  et  kombinationstilbud.  Nogle  kommuner  tvinger  barnet  i  skole  på  fuldtid,  
da  de  ikke  vil  bevilge  et  deltidstilbud  af  økonomiske  årsager.  Det  giver  ingen  mening.    
 
I  nogle  kommuner  bevilger  man  uden  problemer  kombinationstilbud,  uanset  om  barnet  er  
visiteret  til  en  folkeskole  eller  en  friskole.  Også  her  ses  det,  at  det  afhænger  af,  hvilken  
kommune  man  bor  i,  om  barnets  tarv,  trivsel  og  behov  fremmes.  
 
Hjernebarnet  forudser,  at  formuleringen  af  stk.  5  i  lovforslaget  vil  medføre  status  quo,  hvor  
alle  kommunerne  vælger  deres  egen  praksis,  hvilket  vil  medføre  år  med  fortolkningstvister,  
og  reelt  forhindre  familier  med  børn  i  den  undervisningspligtige  alder  i  at  hjemmetræne,  
bortsat  fra  de  økonomisk  velstillede  familier,  som  selv  kan  finansiere  tabet  af  tabt  
arbejdsfortjeneste.  Hjernebarnet  er  overbevist  om,  at  det  ikke  er  den  politiske  intention  at  
skabe  en  lov,  der  er  så  socialt  skæv.  Herudover  må  det  være  i  alles  interesse,  at  der  ryddes  op  
på  det  her  område  i  forbindelse  med  lovrevisionen.      
 
Hvis  man  fastholder,  at  der  kun  kan  ydes  tabt  arbejdsfortjeneste  til  en  hjemmetrænende  
forælder  til  et  hjemmetrænende  og  hjemmeundervist  barn,  hvis  en  anden  person  end  den  
hjemmetrænende  forælder  underviser,  diskrimineres  enlige.  De  kan  ikke  nødvendigvis  dele  
hjemmetræning  og  hjemmeundervisning  med  en  anden  person.  
 
Det  er  en  absolut  nødvendighed,  at  stk.  5  omformuleres,  så  den  afspejler  den  politiske  
intention  om,  at  man  naturligvis  skal  modtage  fuld  tabt  arbejdsfortjeneste,  når  man  
hjemmetræner  sit  barn  på  fuldtid,  også  når  barnet  hjemmeundervises.  Den  nye  formulering  
vil  også  sikre,  at  loven  overholdes.  
 
Hjernebarnet  foreslår  derfor,  at  §  32,  stk.  5  ændres,  så  det  bliver  tydeligt,  at  når  en  
hjemmetræningsordning  fortsætter  uændret,  som  supplement  til  (hjemme)undervisning  af  
barnet,  betyder  det  at  tabt  arbejdstjeneste  til  den  hjemmetrænende  forælder  også  fortsætter  
uændret.    
 
Hjernebarnet  hilser  velkomment,  at  det  skrives  ind  i  reglerne,  at  der  fremover  skal  udmåles  
tabt  arbejdsfortjeneste  for  andre  forhold  grundet  barnets  handicap  end  hjemmetræning.  
 
Hjernebarnet  v.  Formand  Erica  Krummelinde  Gaarn-­‐Larsen,  Rahbeks  Allé  11,  3,  2,  1749  Købehavn  V  
CVR:  
32  03  63  33  -­‐    Mobil  telefon:  28  11  04  55  -­‐  mail:  [email protected]  
5