NOTAT
29. januar 2016
1. Indledning
Hovedformålene med lovforslaget er dels at styrke den økonomiske sik-
kerhed for søfarende i situationer, hvor rederiet har misligholdt de væ-
sentligste kontraktvilkår så som betaling af løn, og dels at styrke sikker-
heden til søs i forbindelse med større maritime anlægsprojekter. Formålet
er desuden at gennemføre lettelser og effektiviseringer for de maritime
erhverv i relation til ansvar for vragfjernelse ved bugsering af skibe og
mulighed for at lade private virksomheder udføre syn på dykkermateriel.
Lovforslaget gennemfører endvidere andre mindre justeringer på søfarts-
området, herunder justering af bestemmelserne om skibsofficerers fratræ-
delsesgodtgørelser.
Lovforslagets bestemmelser vedrørende styrkelse af den økonomiske
sikkerhed for søfarende ved rederens misligholdelse blev forud for den
offentlige høring drøftet på et møde med søfartserhvervets parter. I mødet
deltog repræsentanter for rederiforeningerne, sammenslutningen af Min-
dre Erhvervsfartøjer, CO-Søfart, Dansk Industri Transport, Maskinme-
strenes Forening, Søfartens Ledere, samt Assuranceforeningen SKULD,
der repræsenterede P&I klubberne, rederierhvervets særlige forsikrings-
selskaber.
Forslaget er sendt i høring den 26. oktober 2015 med høringsfrist den 24.
november 2015 hos i alt 70 myndigheder, organisationer m.v. Der er
modtaget høringssvar fra 15 af de 70 hørte myndigheder, organisationer
m.v. Der er alene kommet bemærkninger fra 6 af de hørte parter. De væ-
sentligste bemærkninger gennemgås og kommenteres nedenfor.
2. Generelle bemærkninger
Efter høringen tegner der sig overordnet et billede af, at myndigheder og
organisationer er positive over for lovforslaget. Der var også på mødet
med søfartserhvervets parter om styrkelse af de søfarendes finansielle
sikkerhed generel tilslutning til den del af forslaget.
Danmarks Rederiforening, Rederiforeningen af 2010 og Bilfærgernes
Rederiforening (herefter Rederiforeningerne), er overordnet set tilfredse
med lovforslaget, men påpeger i deres høringssvar enkelte forbehold og
bemærkninger, som er omtalt nedenfor.
Grønlands Selvstyre har indsendt høringssvar fra henholdsvis a) Depar-
tementet for Erhverv, Arbejdsmarked og Handel og Råstofdepartementet,