Retsudvalget 2015-16
L 114 Bilag 2
Offentligt
1634206_0001.png
Retsudvalget 2013-14
L 77 Bilag 1
Offentligt
Retsudvalget
Christiansborg
DK-1240 København K
Tlf. +45 33 37 55 00
Fax +45 33 32 85 36
www.ft.dk
[email protected]
22. november 2013
Høring over lovforslag om offentlighedsloven
Vedlagt fremsendes forslag til lov om ændring af lov om offentlighed i forvalt-
ningen (Ophævelse af bestemmelser, som friholder kalenderføring, minister-
betjening og dokumenter udvekslet mellem ministre og folketingsmedlemmer
fra at være omfattet af retten til aktindsigt), som er fremsat af Enhedslisten
den 20. november 2013.
Retsudvalgets sekretariat skal anmode om at modtage eventuelle bemærk-
ninger til lovudkastet senest mandag den 2. december 2013.
Eventuelle bemærkninger bedes sendt til undertegnede til e-mail:
Han-
[email protected]
Til orientering vedlægges en fortegnelse over hørte myndigheder og organisa-
tioner m.v.
Kontakt
Hanne Schmidt
Kontorfuldmægtig
Dir. tlf.
+45 33 37 55 38
[email protected]
Med venlig hilsen
Hanne Schmidt
kontorfuldmægtig
1/1
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
Retsudvalget 2013-14
L 77 Bilag 1
Offentligt
Advokatrådet
Akademikernes Centralorganisation
Amnesty International
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Berlingske Media
Centralorganisationernes FællesUdvalg
Dagbladet Information
Danmarks Journalisthøjskole
Danmarks Jurist- og Økonomforbund
Danmarks Lokal-Tv Forening
Danmarks Radio
Dansk Arbejdsgiverforening
Danske Dagblades Forening
Danske Mediers Forum
Danske Regioner
Dansk Erhverv
Dansk Erhvervsfremme
Dansk Folkeoplysnings Samråd
Danske Specialmedier
Dansk Industri
Dansk Journalistforbund
Dansk Magasinpresses Udgiverforening
Dansk Student Tv Forening
Datatilsynet
Den Danske Dommerforening
Den Kristne Producentkomité
Det Kommunale Kartel
Det Ny Public Serviceråd
DILEM
Dommerfuldmægtigforeningen
Domstolsstyrelsen
3F – Faglige Fælles Forbund
Foreningen af Advokater og Advokatfuldmægtige
Foreningen af Danske Interaktive Medier
Foreningen af Danske Lokale Ugeaviser
Foreningen af Offentlige Anklagere
Foreningen af Statsforvaltningsdirektører
Foreningen af Statsforvaltningsjurister
Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd
Handels- og Kontorfunktionærernes forbund i Danmark
Institut for Menneskerettigheder
Juridisk Institut, Syddansk Universitet
Juridisk Institut, Aalborg Universitet
Juridisk Institut, Aarhus Universitet
Jyllandsposten
Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte
Kommunernes Landsforening (KL)
Konkurrencestyrelsen
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
Kriminalpolitisk Forening
Kristeligt Dagblad
Københavns Retshjælp
Københavns Universitet Det Juridiske Fakultet
Landsforeningen af Beskikkede Advokater
Landsorganisationen i Danmark (LO)
Offentligt Ansattes Organisationer
Politidirektørforeningen
Politiforbundet
Politiken
Procesbevillingsnævnet
Producentforeningen
Præsidenten for Københavns Byret
Præsidenten for Retten i Aalborg
Præsidenten for Retten i Odense
Præsidenten for Retten i Roskilde
Præsidenten for Retten i Århus
Præsidenten for Vestre Landsret
Præsidenten for Østre Landsret
Radio 100 FM/Talpa Radio
Radio 2
Radioerne
Radio- og TV-nævnet
Retspolitisk Forening
Retssikkerhedsfonden
Rigsadvokaten
Rigsombudsmanden på Færøerne
Rigsombudsmanden på Grønland
Rigspolitiet
SAML Sammenslutningen af Medier i Lokalsamfundet
SLRTV
Statsforvaltningen Hovedstaden
Statsforvaltningen Midtjylland
Statsforvaltningen Nordjylland
Statsforvaltningen Sjælland
Statsforvaltningen Syddanmark
Statsansattes Kartel
Stats- og Kommunalt Ansattes Forhandlingsfællesskab
TV2/DANMARK
TV3 A/S
Århus Retshjælp
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0004.png
Retsudvalget 2013-14
L 77 Bilag 2
Offentligt
Retsudvalget Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Sendt til: [email protected]
27. november 2013
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
CVR-nr. 11-88-37-29
Telefon 3319 3200
Fax 3319 3218
E-mail
[email protected]
www.datatilsynet.dk
J.nr. 2013-112-0275
Sagsbehandler
Jesper Husmer Vang
Direkte 3319 3246
Vedrørende høring over forslag til lov om ændring af lov om offentlighed
i forvaltningen
Ved e-mail af 22. november 2013 har Retsudvalgets Udvalgssekretariat an-
modet om Datatilsynets eventuelle bemærkninger til ovennævnte lovforslag.
Lovforslaget giver ikke umiddelbart Datatilsynet anledning til bemærkninger.
Kopi af dette brev er dags dato sendt til Justitsministeriets Lovafdeling til
orientering.
Med venlig hilsen
Jesper Husmer Vang
Specialkonsulent
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0005.png
Retsudvalget 2013-14
L 77 Bilag 3
Offentligt
Udvalgssekretariatet, Retsudvalget
Att.: Kontorfuldmægtig Hanne Schmidt
Syddansk Universitets j.nr. 077-2013.
Retsudvalget har anmodet Syddansk Universitet om evt. bemærkninger til ovenstående høring.
Universitetet har ingen bemærkninger.
På rektors vegne
Jørgen Schou
Kontorchef, Juridisk Kontor, Ledelsessekretariatet
Tlf.
Mobil
Fax
Email
Web
Adr.
6550 1040
6011 1040
6550 1090
[email protected]
http://www.sdu.dk/ansat/js
Campusvej 55, 5230 Odense M
Campusvej 55 · 5230 Odense M · Tlf. 6550 1000 · www.sdu.dk
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0006.png
Retsudvalget 2013-14
L 77 Bilag 4
Offentligt
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0007.png
Retsudvalget 2013-14
L 77 Bilag 5
Offentligt
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0008.png
Retsudvalget 2013-14
L 77 Bilag 6
Offentligt
N*-N.NÆ
\s*ìN"'-"N*ë
fra
Folketingets retsudvalg modtaget lovforslag nr,
77 om
ændring af
of-
fentlighedsloven
i
høring,
Forslaget er
fremsat af Enhedslisten.
FTF
henviser
til
det,
FTF
har
i
forbindelse
med den
oprindelige høring over offentlighedslovenrafgivne hørings-
svar.
Med
det fremsatte
forslag
til
ændring af
offentlighedsloven foreslås
3
af
bestemmelserne
om
indskrænkning af
aktindsigt
ophævet allerede inden loven
træder
i
kraft den
1.
januar
2014.
Det
fremsatte
lovforslag indeholder herudover
en
række konsekvensændringer.
De
omhandlede bestemmelser
var
også
væsentlige
omdrejningspunkter
i
debatten
i
forbindel-
se med
det
oprindelige forslag
til
offentlighedsloven.
FTF
fremkom
i den forbindelse med
hø-
ringssvar
den
24.
februar
2010.
Om de omhandlede bestemmelser tilkendegave
FTF
bl.a.
på baggrund
af
indkomne bemærk-
ninger
fra
medlemsorganisationerne følgende:
"FTF
tilslutter
sig,
at der
indføres
en
bestemmelse
(5 24),
hvorefter der
bortset
fra
i sager
om
konkrete forvaltningsafgørelser
-
-
som udgangspunkt
ikke
er
ret
til
aktindsigt i interne
dokumenter og oplysninger,
der
i
forbindel-
se med
ministerbetjening
udveksles mellem
ministerier,
mellem styrelser,
mellem
et
ministerium og
en
underliggende styrelse eller mellem
et
ministe-
rium og en styrelse under
et
andet ministerium.
Dette skyldes,
at
dokumen-
terne og
oplysningerne udveksles
i
forbindelse med forberedelsen af en
sag.
Heftil
kommer,
at
nye
tværfaglige
samarbejdsformer
nØdvendiggør
og tilsi-
ger, at
fritagelsen
fra
adgangen
til
aktindsigt
i
relation
til
interne arbejdsdo-
kumenter
og
oplysninger
bØr
udstrækkes
til
også
at finde
anvendelse
når
arbejdet
foregår
tværministerielt.
FTF
mener,
at der er et
sagligt arbejds-
maessigt
hensyn
at
varetage over
for
de
offentlige
ansatte, der som medar-
bejdere
er
sat
til at
løse
en
konkret opgave.
Denne
opgavevaretagelse
-
der
ofte vil
indebeere
tanker og
oplysninger af
foreløbig
karakter
-
bør således
kunne
foregå
uden offentlighedens
indsigt,
idet
dette ofte vil
give et
fordre-
jet
billede
i
forhold
til
det
endelige resultat (der
omvendt vil
være
omfattet
HøRINGSSVAR
- 02.12.2013
-
Side
1
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0009.png
af
aktindsigten,
jf.
tillige
nedenfor vedrørende g 29,
stk. 1,
1.
pkt.).
I
modsat
fald
vil
risikoen
være,
at
offentligt
ansatte vil
være (unødigt)
tilbageholdende
med
at tænke i
nye baner, eller bringe kontroversielle oplysninger
til
torvs.
Dette
til
skade
for
kvaliteten
i
det
materielle indhold
af
arbejdsprocessen,
samt
uden interesse
for
samfundet
i
øvrigt.
Modsætningsvist kan
FTF
ikke
det foreliggende grundlag
tilslutte
sig,
at
der i
foven indsættes
en
bestemmelse
(g 27,
nr.2)
hvorefter
der
ikke
er
ret
til
aktindsigt
i
dokumenter og oplysninger,
der
udarbejdes
og
udveksles
mel-
lem ministre og folketingsmedlemmer
i
forbindelse med sager om lovgivning
eller tilsvarende politisk proces.
I
forhold
til
formålsbestemmelsen
i
lovudka-
stets
$
1,
synes
der
at
v¿ere
tale
om et forslag, som helt fundamentalt stri-
der mod intentionerne heri.
Dette harmonerer på ingen måde med ønsket
om en videre grad
af
åbenhed med henblik
at
sikre offentlighedens kon-
trol
med den
offentlige forvaltning, tilliden
til
den
offentlige forvaltning,
me-
diernes
formidling
af
informatioñ
til
offentligheden
og
borgernes deltagelse
demokratiet,
i
jf.
5
1. Snarere
tværtimod.
FTF
kan følgelig
ikke
tilslutte
sig
et
lovforslag som i
forhold
til
den ekslsterende retsstilling
fremstår
som
en
klar
forringelse
så helt centrale områder. Herudover kan
FTF
ikke
tilslutte
sig,
at
adgangen
til
aktindsigt
i
folketingsmedlemmers kalendere
indskraenkes.
Det
turde
således
sige sig selv,
at det
af
hensyn
til
lovgivningsprocessen i
et
demokratisk samfund er
væsentligt
med størst mulig åbenhed.
i
denne
sammenhaeng
er
lovudkastet derfor
et skridt
i
den
forkerte retning.
Det er
efter
FTF's
opfattelse således ikke
et
tilstraekkeligt
vægtigt
argument
for at
indskrænke adgangen
til
aktindsigt, at
man
fra
kommissionsflertallets
side
ønsker, i videre omfang
at
beskytte
og
understøtte hensynet
til
den politiske
beslutningsproces og den
fortrolige
dialog regering og
forligspartier
imellem.
Heftil
kommer,
at
FTF
ikke mener,
at
offentligheden
vil
modtage tilstrække-
lig information
igennem
hØringsfasen.
Det er
således
et
velkendt aspekt
af
enhver demokratisk proces,
at det er iforbindelse
med
selve
(den materiel-
le) debat(ten)
om
et givent
lovforslag,
at
meninger og
tanker
brydes, idet
der
i denne fase
ofte foftsat vil
vaere
mulighed
for at
opnå
reelindflydelse
kraft
af
mulig
påvirkning
af
beslutningstagerne.
En
mulighed der
test
i
-
som
of-
-
ikke længere eksisterer
(de-facto)
i
forbindelse med en efterfølgende
(formel)
høringsfase, hvor
det
politiske
flertal for et givent
lovforslag allere-
de
vil
være
etableret.
En
sådan
proces
vil
defor
skade ønsket om en
øget
grad
af
borgerinddragelse,
jf.
lovens
$
1,
idet
ingen kan
fortænke
borgerne
i,
ikke
at
deltage
ien
debat,
hvor
der
ikke
laengere
er
mulighed
for
reelind-
Hør¡ngssvar -
02.12.2013 - Side
2
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0010.png
flydelse.
FTF
tilslutter
sig
denne baggrund kommissionens mindretalsud-
talelse
i
relation
til
disse
asoekter,
For så
vidt
angår de foreslåede begrænsninger i aktindsigten
vedrØrende
dokumenter og oplysninger
der
udveksles
mellem
KL
og
Danske Regioner
samt
disses
medlemmer
i
forbindelse med politiske forhandlinger med sta-
ten,
eller
i
forbindelse med drøftelser om fælles kommunale og politiske ini-
tiativer,
kan
FTF
tilslutte
sig
forslaget.
Dette skyldes,
at der efter
FTF's
op-
fattelse er
tale
om sagligt
at
beskytte
de
pågaeldende
aktører
i
forhandlings-
situationer.
Endelig kan
FTF
tilslutte
sig forslaget om,
at
forskere
og
kunst-
neres
originale ideer og foreløbige forskningsresultater
samt
manuskripter,
skal kunne undtages
fra retten
til
aktindsigt
i det
omfang dette er
nødven-
digt af
hensyn
til
beskyttelse af væsentlige hensyn
til
de
nævnte interesser."
FTF
henviser,
i
forbindelse med høringen
over
Enhedslistens
forslag om ændring
af offentlig-
hedsloven,
til
disse
tidligere fremsatte
bemærkninger.
Måtte
det
anførte give anledning
til
bemærkninger, kan henvendelse
ske
til
undertegnede
herom.
Med
venlig
Per
Frydenreìm
Advokat (H)
Tlf:
+45
33 36
BB
23
Mobil: +45
27 64
BB
23
E-mail:
[email protected]
Hør¡ngssvar -
02.12.2013 - Side
3
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0011.png
Retsudvalget 2013-14
L 77 Bilag 7
Offentligt
Østre Landsret
Præsidenten
ej
Den
J.nr. 40A-ØL-80-13
mit:
maa
flEC. 2013
Retsudvalget
Folketinget, Udvalgssekretadatet
Christiansborg
1240 København K
Justitsministeriet har ved brev af 22. november 2013 (Lovforslag nr. L 77) anmodet om eventu
elle bemærkninger til forslag til lov om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen (Ophæ
velse af bestemmelser, som ffiholder kalenderføring. ministerbetjening og dokumenter udvekslet
mellem ministre og folketingsmedlemmer fra at være omfattet af retten til aktindsigt).
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke finder anledning til at udtale sig om forsla
get.
Med venlig hilse
Bént,darlsen
/
Ell
bo
Bredgade
59,
1260
Kahenhuvn K.
Tlf. 9968 62 00
Hjemmeside: wwwaestrelandsretdk
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0012.png
Retsudvalget 2013-14
L 77 Bilag 8
Offentligt
Retsudvalgets sekretariat har ved mail af 22. november 2013 anmodet Procesbevillingsnævnet om
eventuelle bemærkninger til forslag til lov om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen (ophævelse af
bestemmelser, som friholder kalenderføring, ministerbetjening og dokumenter udvekslet mellem ministre
og folketingsmedlemmer fra at være omfattet af retten til aktindsigt).
I den anledning kan jeg oplyse, at Procesbevillingsnævnet ikke har bemærkninger hertil.
Med venlig hilsen
Lisbeth Feldvoss
Chefkonsulent
Dir. tlf.: 99 68 74 03
E-post:
[email protected]
Procesbevillingsnævnet
St. Kongensgade 1-3, 2. sal
1264 København K
Tlf.: 33 12 13 20
Fax: 33 12 10 77
E-post:
[email protected]
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0013.png
Retsudvalget 2013-14
L 77 Bilag 9
Offentligt
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0014.png
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0015.png
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0016.png
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0017.png
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0018.png
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0019.png
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0020.png
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0021.png
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0022.png
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0023.png
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0024.png
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0025.png
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0026.png
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0027.png
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0028.png
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0029.png
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0030.png
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0031.png
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0032.png
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0033.png
Retsudvalget 2013-14
L 77 Bilag 10
Offentligt
02.12.2013/kda
Folketingets Retsudvalg
Christiansborg
1240 København K
Høringssvar fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole vedrørende lov om ændring af
lov om offentlighed i forvaltningen fremsat af Enhedslisten
Hermed følger høringssvar fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole til forslag fra
Enhedslisten om ændring af offentlighedsloven. Lovforslaget fra Enhedslisten vil ophæve
bestemmelser i den nye offentlighedslov, som undtager kalenderføring,
ministerbetjening og dokumenter udvekslet mellem ministre og folketingsmedlemmer
fra offentlighedens ret til indsigt.
Det er vigtigt, at offentlighedsloven sikrer gode muligheder for kvalificeret offentlig
debat med reel oplysning, undersøgelser af forhold og kritiske spørgsmål til praksis og
forslag. Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, der var repræsenteret i
Offentlighedskommissionen, er på linje med kommissionens mindretal jf. dissenserne i
Offentlighedskommissionens betænkning (1510.2009) og den opfølgende henvendelse
til Folketingets Retsudvalg 1. marts 2011.
Den generelle undtagelse for kalendere er en væsentlig begrænsning. Kalendere, der
føres ved offentlige myndigheder m.v., har en praktisk funktion som redskaber til hurtig
information om, hvor og hvornår en ansat er tilgængelig. Det er ofte en fordel, at
kalendere er tilgængelige for offentligheden for at undgå unødvendig brug af ressourcer
til spørgsmål og svar. Mere alvorligt er det, at undtagelsen for kalendere betyder, at
offentligheden mister retten til oplysning om, hvilke møder politiske og administrative
ledelser deltager i. Den nye undtagelse kan dermed betyde øget lukkethed om
lobbyisme.
Den nye undtagelse for ministerbetjening (§ 24) skal vurderes i sammenhæng med
reglerne om aktindsigt i oplysninger om sagens faktiske grundlag og i faglige vurderinger
i endelig form. Retten til aktindsigt i det faktiske grundlag (§ 28) er uændret i forhold til
den gamle offentlighedslov.
Den nye regel om aktindsigt i faglige vurderinger i endelig form (§ 29) skulle sikre
offentligheden ret til indsigt i grundlaget for beslutninger herunder
konsekvensvurderinger af et fremsat lovforslag, fremlagt plan m.v. Dette formål bliver
ikke opfyldt, fordi § 29 undtager faglige vurderinger, der indgår i grundlaget for de
vigtigste politiske beslutninger. Det gælder faglige vurderinger, der er udarbejdet til
rådgivning af en minister, regeringen eller regeringsudvalg. Det samme gælder
rådgivning af formandskaberne for Kommunernes Landsforening og Danske Regioner.
Faglige vurderinger, der indgår i beslutningsgrundlaget for sygehusplaner, skoleplaner og
andre planer, som kommuner og regioner har pligt til at udarbejde, er ligeledes undtaget
ifølge bemærkninger til den nye offentlighedslov.
Lovforslaget fra Enhedslisten fjerner den nye undtagelse for ministerbetjening, men rører
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0034.png
ikke ved undtagelsen for interne dokumenter (§ 23). Svagheden ved lovforslaget er, at
offentlighedens ret til indsigt fortsat vil afhænge af myndigheders organisering.
Udveksling af dokumenter, der hidtil har været ekstern, kan blive intern ved
sammenlægning af ministerier eller ved at styrelser bliver indlemmet i et departement.
Det er vigtigt, at offentligheden sikres ret til indsigt i faglige præmisser for vigtige
beslutninger uanset myndigheders organisering. Forskellen mellem Enhedslistens
lovforslag og forslaget fra mindretallet i Offentlighedskommissionen er, at mindretallets
forslag undtager udveksling af foreløbige overvejelser, men til gengæld sikrer ret til
indsigt i endelige faglige præmisser for beslutninger, uanset om de er interne eller
eksterne.
Den nye offentlighedslovs undtagelse for udveksling af dokumenter mellem ministre og
enkelte medlemmer af Folketinget er en alvorlig begrænsning for den demokratiske
kontrol. Denne undtagelse omfatter bl.a. dokumenter, der udveksles mellem en minister
og repræsentanter for partigrupper i forbindelse med forberedelse eller gennemførelse
af lovforslag eller andre politiske initiativer (ofl § 27 nr. 2).
Denne nye undtagelse er ikke nødvendig for at sikre mulighed for fortrolig skriftlig
kommunikation mellem folketingsmedlemmer eller en ministers partipolitiske
kommunikation. Sådan kommunikation er ikke omfattet af offentlighedsloven jf.
udtalelse fra Folketingets Ombudsmand
(FOB 2006.263).
Den nye undtagelse omfatter typisk dokumenter, der udarbejdes af embedsmænd i
ministerier som grundlag for forhandlinger og politisk bindende aftaler. Undtagelsen
betyder dermed, at dele af det faglige grundlag for ny lovgivning og andre vigtige
politiske beslutninger kan skjules både for offentligheden og for andre medlemmer af
Folketinget.
Med venlig hilsen
Oluf Jørgensen
Forskningschef
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0035.png
Retsudvalget 2013-14
L 77 Bilag 11
Offentligt
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0036.png
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0037.png
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0038.png
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0039.png
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0040.png
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0041.png
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0042.png
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0043.png
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0044.png
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0045.png
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0046.png
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0047.png
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0048.png
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0049.png
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0050.png
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0051.png
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0052.png
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0053.png
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0054.png
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0055.png
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0056.png
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0057.png
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0058.png
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0059.png
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0060.png
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0061.png
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0062.png
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0063.png
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0064.png
Retsudvalget 2013-14
L 77 Bilag 12
Offentligt
Advokatrådet
Folketinget - Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
KRONPRINSESSEGADE 28
1306 KØBENHAVN K
TLF.
FAX
33 96 97 98
33 36 97 50
DATO: 3. december 2013
SAGSNR.: 2013 - 3750
[email protected]
ID NR.: 266649
Høring - over forslag til lov om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen
Ved e-mail af 22-11-2013 har Folketinget - Retsudvalget anmodet om Advokatrådets
bemærkninger til ovennævnte forslag.
Advokatrådet har ikke bemærkninger til det fremsendte høringsmateriale.
Med venlig hilsen
Torben Jensen
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
1
L 114 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsbrev, –oversigt og høringssvar fra lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14
1634206_0065.png
Retsudvalget 2013-14
L 77 Bilag 13
Offentligt
Re ts u d v a lg et s S ek reta ri at ,
Fo lk et in g et ,
Chr is ti a ns bor g
12 4 0 Kø b en h a vn K .
S en dt pr. e- p os t t i l h a nn e .s c hm i dt @f t. dk
03-12-2013
Direktion
Statsforvaltningen
V ed m ai l af 2 2. no v em ber 20 1 3 h ar R ets u d v a lg ets s ek ret ar ia t
anm od e t om Sta ts f or v a lt n in g ens bem ærk ni n ger ti l f ors l ag ti l
æn dr in g af l o v om of f en t l ig h ed i f or va l tn i n g en (O p hæ v e ls e af
bes t em m els er , s om fri ho l d er k al en d erf øri n g, m in is ter b etj e-
n in g og d ok um ent er u d vek s l et m el lem m in is tre o g f o lk et i ng s -
m edl em m er f ra at væ r e om f atte t af r et t en t i l ak ti nds i gt ).
I d e n a n le d n in g s k a l d et h er ve d m ed d el es , a t S t ats f or v a lt n i n-
ge n ik k e h ar b em ærk ni ng er t i l l o vf ors l ag et .
Me d ve n l ig hi ls e n
Storetorv 10
6200Aabenraa
JOURNAL NR.: 2013-610/1
SAGSBEHANDLER: HANVIL
DIREKTE TELEFON: 7256 7201
Telefon:
EAN-Nr.
7256 7000
5798000362222
[email protected]
www.statsforvaltningen.dk
EKSPEDITIONSTID:
MANDAG - ONSDAG: 08.00-16.00
TORSDAG: 12.00-18.00
T orbe n S øre ns e n
v ic ed ir ek tør
FREDAG: 08.00-16.00
TELEFONTID:
MANDAG-ONSDAG: 08.00-18.00
TORSDAG: 13.00-18.00
FREDAG: 08.00-18.00