Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Finn Sørensen (EL)
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 15. februar 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
43 (L 113), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Søren-
sen (EL).
Spørgsmål nr. 43:
25-02-2016
J.nr.
”Vil ministeren oplyse, hvilke forudsætninger der ligger til grund for beregninger-
ne af lovforslagets økonomiske konsekvenser som beskrevet i bemærkningerne til
lovforslaget, herunder det forventede antal modtagere af de i lovforslaget nævnte
ydelser, og disses fordeling på de forskellige ydelser og visitationer som jobparate,
uddannelsesparate og aktivitetsparate.”
Svar:
Spørgsmålet forstås således, at antallet berørt af de forskellige elementer i lov-
forslaget ønskes oplyst fordelt på ydelse samt visitationskategori.
D
er er alene taget udgangspunkt i det nye kontanthjælpsloft og 225-timers reglen
hver for sig, da det ikke er muligt ved konkrete registerudtræk at identificere per-
soner, der både berøres af et nyt kontanthjælpsloft og 225-timers reglen.
Det bemærkes, at nedenstående er behæftet med betydelig usikkerhed, da bl.a. den
fremadrettede familiesammensætning af kontanthjælpsmodtagerne ikke kendes.
Kontanthjælpsloft
Skønnet over de økonomiske konsekvenser ved at indføre et kontanthjælpsloft ta-
ger udgangspunkt i registeroplysninger om modtagere af kontanthjælp mv. samt
oplysninger fra boligstøtteregistret om hvilke husstande, der udbetales boligstøtte
til. Der er på baggrund af oplysninger om antal børn, civilstand samt ydelse foreta-
get beregninger på individniveau ift. hvilket loft, der vil være for den enkeltes
hjælp. Boligstøtte og særlig støtte er for de relevante husstande fordelt blandt de
voksne personer, der bor i husstanden, medmindre husstanden er undtaget.
På den baggrund skønnes der strukturelt at være ca. 24.000 fuldtidspersoner, der
berøres af et nyt kontanthjælpsloft, hvoraf ca. 20.600 skønnes at modtage kontant-
hjælp,
jf. tabel 1.