Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Leif Lahn Jensen
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
24. februar 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 8. februar 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
3 (L 113), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Leif Lahn
Jensen (S).
Spørgsmål nr. 3:
J.nr. 2016-1009
”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 7. februar 2016 fra Danske Handi-
caporganisationer om organisationens forslag vedrørende L 113, jf. L 113 - bilag
4.”
Svar:
Danske Handicaporganisationer (DH) har gjort opmærksom på en række forhold
vedr. L 113, som efter deres vurdering medfører negative konsekvenser for perso-
ner med handicap særligt hårdt. DH nævner bl.a., at personer med handicap, som
har særlige boligmæssige behov, er i risiko for ikke at kunne betale deres husleje,
og at både aktivitetsparate og jobparate personer med handicap risikerer at blive
ramt hårdere af 225-timers-reglen, fordi arbejdsmarked ikke er rummeligt nok.
Jeg er helt enig i, at der skal sikres et mere rummeligt arbejdsmarked for personer
med handicap. Det ligger regeringen meget på sinde, at vi understøtter, at personer
med handicap kan komme til at deltage på det ordinære arbejdsmarked – og det er
vigtigt, at kommunerne gør brug af de forskellige ordninger, der er for at hjælpe
personer med nedsat arbejdsevne i beskæftigelse.
Det helt overordnede formål med lovforslaget er at sikre, at det bedre kan betale sig
at arbejde. Derfor er alle modtagere af integrationsydelse, uddannelseshjælp og
kontanthjælp omfattet af et loft over den samlede hjælp. Det er særlig støtte og bo-
ligstøtte, der vil blive reduceret, hvis den samlede hjælp overstiger loftet. Boligstøt-
te, der udbetales efter reglerne for stærkt bevægelseshæmmede, nedsættes dog ikke
som følge af loftet.
Indførelsen af loftet over kontanthjælpen ændrer ikke på satserne i kontanthjælps-
systemet. Det vil sige, at borgerne modtager den samme forsørgelsesydelse som
hidtil. For de personer, som modtager de laveste satser, er loftet indrettet sådan, at
de pågældende har mulighed for at modtage en vis del særlig støtte og boligstøtte.
Loftet er samtidig indrettet sådan, at hvis man får nogle timers beskæftigelse, redu-
ceres loftets virkning, så man igen får noget mere i boligstøtte og særlig støtte.
I forhold til 225 timers reglen skal det understreges, at der foreslås en række for-
længelses- og undtagelsesmuligheder, så personer, der slet ikke kan arbejde, ikke
bliver omfattet af reglen.