Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 113
Offentligt
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, j.nr. 15/14322
Ændringsforslag
til 2. behandlingen af
Forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om individuel boligstøtte,
integrationsloven og forskellige andre love (Kontanthjælpsloft, 225 timers regel, ferie til
uddannelses- og kontanthjælpsmodtagere m.v.) – L113
Af
et mindretal
(EL):
Til § 1
1)
I det under
nr. 5
foreslåede
§ 25 b, stk. 1,
indsættes efter »For«: »jobparate«, efter »samt for«
indsættes: »uddannelsesparate og jobparate«, og »§§ 23-25« ændres til: »§ 23, § 24, stk. 2 og § 25«.
2)
I det under
nr. 5
foreslåede
§ 25 b, stk. 2,
indsættes efter »For«: »jobparate«.
3)
I det under
nr. 5
foreslåede
§ 25 b, stk. 3,
indsættes efter »For personer, der modtager hjælp«
»som er uddannelses- eller jobparate«, og »§§ 22-25« ændres til: »§§ 22, 23 og § 24, stk. 2.«.
4)
I det under
nr. 5
foreslåede
§ 25 b, stk. 5, nr. 1,
ændres »§§ 22-25« til: »§§ 22, 23, § 24, stk. 2 og
§ 25«.
5)
I det under
nr. 5
foreslåede
§ 25 d, stk. 2,
ændres »§§ 22-25« to steder til: »§§ 22, 23, § 24, stk. 2
og § 25«.
[Alle aktivitetsparate modtagere af integrationsydelse, uddannelses- eller kontanthjælp undtages fra
loftet over den samlede hjælp.]
Bemærkninger
Til nr. 1-5
Det foreslås, at personer, der af kommunen er vurderet som aktivitetsparate, undtages fra
kontanthjælpsloftet.
[Begrundes yderligere fra forslagsstilleren]
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Ændringsforslaget betyder at alene job og uddannelsesparate bliver omfattet af kontanthjælpsloftet.
L 113 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag om at undtage aktivitetsparate modtagere af integrationsydelse, uddannelses- eller kontanthjælp fra loftet over den samlede hjælp, til beskæftigelsesministeren
1603878_0002.png
Ændringsforsalget skønnes at medføre direkte offentlige merudgifter til boligstøtte og særlig støtte
på 92 mio. kr. i 2016, 353 mio. kr. i 2017, 333 mio. kr. i 2018 og 321 mio. kr. i 2019 opgjort før
tilbageløb og adfærdsmæssige konsekvenser, jf. nedenstående tabel.
Tabel: Samlede økonomiske konsekvenser af ændringsforslaget i 2016-2019
Mio. kr. 2016-priser
Stat
Kommuner
Samlede direkte konsekvenser før skat,
tilbageløb og adfærdsmæssige konsekvenser
alt
Samlede direkte konsekvenser efter skat,
tilbageløb og adfærdsmæssige konsekvenser
2016
45
50
95
2017
165
190
355
2018
155
180
335
2019
150
170
320
70
275
280
285
Anm. Tallene er afrundet til hele 5 mio. kr.
Kommunernes udgifter til særlig støtte er omfattet af budgetgarantien.
Kommunerne medfinansierer udgifter til boligstøtte.
De samlede økonomiske konsekvenser for kommunerne af ændringsforslaget skal forhandles med
de kommunale parter.