Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 113
Offentligt
1608492_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Leif Lahn Jensen (S)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 3. marts 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
132 (L 113), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Leif Lahn
Jensen (S).
Spørgsmål nr. 132:
8. marts 2016
J.nr. 2016-1009
”På baggrund af regeringens ændringsforslag, jf. lovforslagets bilag 17, bedes mi-
nisteren genberegne og oplyse, hvor meget en lavtlønnet på HK's mindsteløn vil få
i månedlig skattelettelse, hvis hele provenuet fra regeringens kontanthjælpsloft
bruges på at hæve beskæftigelsesfradraget? Ministeren bedes i forlængelse heraf
oplyse, hvad den givne skattelettelse svarer til per times arbejde for en fuldtidsbe-
skæftiget.”
Svar:
Af Aftale om et kontanthjælpssystem hvor det kan betale sig at arbejde
– Jobreform fase I fremgår det, at et nyt kontanthjælpsloft strukturelt skønnes at in-
debære en styrkelse af de offentlige finanser på ca. 420 mio. kr. efter skat, tilbage-
løb og adfærdsmæssige konsekvenser.
Med den efterfølgende konsolidering af de økonomiske konsekvenser fremgår det
af lovforslaget, at et nyt kontanthjælpsloft strukturelt skønnes at indebære direkte
mindreudgifter på ca. 420 mio. kr. før skat, tilbageløb og adfærdsmæssige konse-
kvenser, svarende til en styrkelse af de offentlige finanser på ca. 435 mio. kr. efter
skat, tilbageløb og adfærdsmæssige konsekvenser.
På baggrund af lovforslaget og inklusiv regeringens ændringsforslag, jf. lovforsla-
gets bilag 17, skønnes kontanthjælpsloftet således at styrke de offentlige finanser
med i størrelsesordenen 430 mio. kr. strukturelt efter skat, tilbageløb og adfærds-
mæssige konsekvenser.
Til besvarelse af, hvor meget en forhøjelse af beskæftigelsesfradraget, svarende til
mindreudgifterne ved lovforslaget, giver i skattelettelse på måneds- og timebasis,
har jeg indhentet bidrag fra Skatteministeriet, som oplyser følgende:
”Det lægges til grund, at kontanthjælpsloftet vil forbedre den strukturelle saldo
med ca. 430 mio. kr. (2016-niveau) efter skat, tilbageløb og adfærd.
Efter gældende regler udgør beskæftigelsesfradrag 8,30 pct. af arbejdsindkomsten,
dog højst 28.000 kr. (2016). Frem til og med 2022 forhøjes beskæftigelsesfradraget
gradvist. I 2022, når forhøjelsen er fuldt indfaset, udgør satsen 10,65 pct. og det
maksimale beskæftigelsesfradrag 35.800 kr. (2016-niveau).
L 113 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om, hvor meget en lavtlønnet vil få i månedlig skattelettelse, hvis hele provenuet fra regeringens kontanthjælpsloft bruges på at hæve beskæftigelsesfradraget, til beskæftigelsesministeren
1608492_0002.png
Det skønnes, at en forhøjelse af beskæftigelsesfradraget med 0,35 pct.-point og det
maksimale beskæftigelsesfradrag med ca. 1.100 kr. (2022-regler i 2016-niveau) vil
medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 645 mio. kr. Efter tilbageløb og ad-
færd svarer det til et mindreprovenu på ca. 450 mio. kr.,
jf. tabel 1.
Idet det lægges
til grund, at medregnede adfærdsvirkninger indgår som finansiering, svarer min-
dreprovenuet ved den nævnte forhøjelse af beskæftigelsesfradraget således om-
trentligt til mindreudgifterne i forbindelse med det foreslåede loft over kontant-
hjælp.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved en forhøjelse af beskæftigelsesfradraget
Mio. kr.
Umiddelbar provenuvirkning
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
Anm: Selvfinansieringsgrad skønnes til ca. 8 pct.
Kilde: Skatteministeriets beregninger på lovmodellen.
-645
-485
-450
Minimallønnen for en ufaglært medarbejder pr. 1. marts 2016 er 18.024 kr., jf.
Landsoverenskomst for butikker, overenskomst 2014-17 indgået mellem DI over-
enskomst II og HK handel, svarende til en årsløn på ca. 216.300 kr.
Ved en forhøjelse af satsen for beskæftigelsesfradrag med 0,35 pct.-point vil en
person med en arbejdsindkomst på 216.300 kr. få en samlet skattenedsættelse på
ca. 190 kr. årligt svarende til ca. 16 kr. pr. måned eller ca. 0,1 kr. pr. arbejdstime.
1
Jeg skal for en god ordens skyld oplyse, at ambitionsniveauet i regeringsgrundlaget
er væsentligt mere ambitiøst end blot at forhøje beskæftigelsesfradraget med 0,35
pct.-point.”
Jeg kan henholde mig til ovenstående.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
1
Forudsat en årlig arbejdstid på 1.924 timer
2