Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Leif Lahn Jensen (S)
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 3. marts 2016 stillet følgende spørgsmål nr.
130 (L 113), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Leif Lahn
Jensen (S).
Spørgsmål nr. 130:
8. marts 2016
J.nr. 2016-1009
”Ministeren bedes opdatere den samlede oversigt over kontanthjælpsloftets øko-
nomiske konsekvenser efter regeringens ændringsforslag, jf. lovforslagets bilag
17.”
Svar:
Af lovforslaget fremgår det, at kontanthjælpsloftet på langt sigt skønnes at indebæ-
re direkte mindreudgifter på ca. 418,5 mio. kr. før skat, tilbageløb og adfærdsmæs-
sige konsekvenser. Kontanthjælpsloftet skønnes at styrke de offentlige finanser
med i størrelsesordenen 436,7 mio. kr. efter skat, tilbageløb og inklusive adfærds-
mæssige konsekvenser.
Regeringens ændringsforslag skønnes at reducere de direkte offentlige mindre-
udgifter efter skat og tilbageløb med 2,1 mio. kr. i 2016, 7,9 mio. kr. i 2017, 7,4
mio. kr. i 2018 og 7,1 mio. kr. i 2019.
Med regeringens ændringsforslag skønnes kontanthjælpsloftet på langt sigt at styr-
ke de offentlige finanser med i størrelsesordenen 429,6 mio. kr. efter skat, tilbage-
løb og inklusive adfærdsmæssige konsekvenser,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Økonomiske konsekvenser af kontanthjælpsloftet inkl. ændringsforslag, mio. kr.
(2016-pl)
2016
Samlede direkte konsekvenser før
skat, tilbageløb og adfærdsmæssi-
ge konsekvenser alt
- Heraf stat
- Heraf kommuner
Samlede direkte konsekvenser
efter skat, tilbageløb og ad-
færdsmæssige konsekvenser
2017
2018
2019
-117,7
-54,9
-62,8
-450
-209,9
-240,1
-424,5
-198,0
-226,5
-409,0
-190,8
-218,3
-88,8
-380,0
-401,0
-429,6