Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 113
Offentligt
1607007_0001.png
TALE
Samrådstale til samrådsspørgsmål C og D
om L 113 (tirsdag den 1. marts)
(Det talte ord gælder)
Samrådsspørgsmål C
Hvordan vil ministeren sikre, at der er ledige boli-
ger som er til at betale for de modtagere af kon-
tanthjælp, uddannelseshjælp og integrationsydelse,
der ikke længere kan betale huslejen i deres nuvæ-
rende bolig som følge af kontanthjælpsloft og 225-
timersregel?
Samrådsspørgsmål D
Mener ministeren, at lovforslaget medfører bedre
eller dårligere retssikkerhed for modtagerne af
kontanthjælp, uddannelseshjælp og integrations-
ydelse? Der henvises især til høringssvarene fra
Ankestyrelsen, Dansk Socialrådgiverforening, KL
og Udbetaling Danmark, hvor det fremgår, at det
vil være svært at gennemskue for borgerne om de
får det, de har ret til, da ydelserne varetages af to
forskelige instanser (kommunerne og Udbetaling
Danmark), da mange borgere måned efter måned
vil modtage foreløbige udbetalinger og efterregu-
leringer, og da der nu også skal træffes afgørelser
om samliv for en stor gruppe enlige samboende
ikke-forsørgere, der ikke tidligere har været udsat
for dette, og da der iflg. ministeren ikke skal tilfø-
res flere ressourcer til sagsbehandlingen.
L 113 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 1/3-2016 om boligsituationen og retssikkerheden som følge af lovforslaget, til beskæftigelsesministeren
Svar:
Jeg besvarer spørgsmål C og D fra Beskæftigel-
sesudvalget under et.
I
Aftale om et kontanthjælpssystem, hvor det kan
betale sig at arbejde – Jobreform fase I
indfører vi
et loft over de samlede ydelser, som man kan mod-
tage i kontanthjælpssystemet, og der stilles krav
om, at en person eller hver af ægtefællerne i et æg-
tepar skal opfylde et arbejdskrav på 225 timer in-
den for de seneste 12 måneder, når perso-
nen/ægteparret har modtaget hjælp i sammenlagt 1
år.
Det gør vi for at sikre et incitament til at tage et
arbejde og for at understøtte, at borgere på kon-
tanthjælp står reelt til rådighed. Samtidig sikrer vi,
at der tilvejebringes midler til lavere skat på arbej-
de, så det yderligere kan betale sig at tage et arbej-
de. Og vi gør det på en måde, så tingene er i ba-
lance.
Et kontanthjælpsægtepar med tre børn vil fortsat
have ca. 15.000 kr. til rådighed om måneden, når
skat og husleje er betalt - eller ca. 406.000 kr. i
samlede offentlige ydelser før skat - når der tages
udgangspunkt i familietypeberegninger.
Og i forhold til 225 timers reglen undtager vi per-
soner, der har en så begrænset arbejdsevne, at de
2
L 113 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 1/3-2016 om boligsituationen og retssikkerheden som følge af lovforslaget, til beskæftigelsesministeren
ikke har mulighed for at arbejde i 225 timer, fra
kravet.
Langt de fleste personer, der er vurderet aktivitets-
parate fx på grund af misbrug, psykiske lidelser
mv., forventes derfor at være undtaget fra 225 ti-
mers kravet.
Borgerne i kontanthjælpssystemet får et incitament
til at arbejde, samtidig med at forsørgelsesgrund-
laget efter min opfattelse er rimeligt. Men det er
klart, at det selvfølgelig indebærer, at man som
kontanthjælpsmodtager må prioritere sine udgifter
i lighed med, hvad der gælder for borgere i be-
skæftigelse.
Hvis man som borger har valgt at bo i en dyrere
lejlighed og derfor har modtaget mere i boligstøtte
og særlig støtte, så vil man som følge af loftet
kunne opleve en højere reduktion i den samlede
ydelse.
Det er også netop denne gruppe af kontanthjælps-
modtagere, hvor det økonomiske incitament til at
komme i arbejde i dag er særligt lavt, bl.a. fordi
den særlige støtte helt falder bort, hvis man kom-
mer i job.
Hvis borgere ønsker at flytte til en billigere bolig,
kan der ydes hjælp til flytning til en billigere bolig.
3
L 113 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 1/3-2016 om boligsituationen og retssikkerheden som følge af lovforslaget, til beskæftigelsesministeren
Situationer, hvor der flyttes fra en forholdsvis dyr
bolig til en billig bolig en husleje, der bedre passer
til lejerens eller familiens økonomi, betragtes som
en forbedring af boligforholdene og berettiger til
kommunal flyttehjælp.
For at forbedre udsatte og udsættelsestruede leje-
res muligheder for at flytte fra en dyrere til en bil-
ligere bolig, gælder der herudover en kommunal
pligt til som udgangspunkt at yde et beboerind-
skudslån, selv om husstanden har uindfriet gæld
fra et tidligere beboerindskudslån.
Samtidig må jeg igen slå fast, at jeg mener, at vi
har fundet en rimelig balance mellem at øge inci-
tamentet til at tage et arbejde og et rimeligt forsør-
gelsesgrundlag.
Jeg kan oplyse, at der i lovforslaget er foretaget en
undtagelse for loftet for handicappede, som er
stærkt bevægelseshæmmede og som er visiteret til
en egnet bolig af kommunen. Det gælder uanset,
om det er kontanthjælpsmodtageren selv eller et
husstandsmedlem, som ikke er kontanthjælpsmod-
tager, der er stærkt bevægelseshæmmet.
Og så har vi i aftalekredsen besluttet at udvide
undtagelsesreglen i lovforslaget: Undtagelsen fra
kontanthjælpsloftet omfatter:
4
L 113 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 1/3-2016 om boligsituationen og retssikkerheden som følge af lovforslaget, til beskæftigelsesministeren
1. kontanthjælpsmodtagere der har et psykisk eller
fysisk handicap, og som bor i en særlig bolig, som
de er visiteret til af kommunen.
2. kontanthjælpsmodtagere der bor i særlig bolig,
hvortil der ydes en højere boligstøtte til stærkt be-
vægelseshæmmede eller døgnhjælpsmodtagere.
Regeringen vil derfor fremsætte et ændringsfor-
slag, hvor denne gruppe undtages. Så vi sikrer, at
tingene er i balance.
Administration og retssikkerhed
Som jeg allerede har redegjort for i en række
skriftlige svar på spørgsmål fra udvalget, er det af-
talt, at administrationen af et nyt kontanthjælpsloft
i videst muligt omfang er samlet i én myndighed –
nemlig Udbetaling Danmark.
Beregningsmodellen for kontanthjælpsloftet byg-
ger fuldstændig på principperne fra de nye bolig-
støtteregler, der trådte i kraft 1. januar 2016, og
som blev enstemmigt vedtaget af Folketinget.
Sagsbehandlingen og kadencerne for beregning af
loftet og evt. udbetaling af boligstøtte og særlig
støtte følger således den sagsbehandling og de ka-
dencer for genberegning m.v., der allerede er gæl-
dende for boligstøtte, og som derfor også er kendte
i forvejen for de borgere, der modtager boligstøtte
og berøres af kontanthjælpsloftet.
5
L 113 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 1/3-2016 om boligsituationen og retssikkerheden som følge af lovforslaget, til beskæftigelsesministeren
Samleverbegrebet i loftsreglerne er ikke nyt, idet
begrebet fremgår af børnetilskudsloven og allerede
anvendes for unge ved indplacering på visse satser
i kontanthjælpssystemet.
Administrationsmodellen for loftet er udviklet i
tæt samarbejde med Udbetaling Danmark og KL,
ligesom der i den politiske aftale er fastlagt et
virkningstidspunkt der hedder 1. oktober 2016 for
netop at sikre en hensigtsmæssig implementering
og tid for borgeren til at indstille sig på de nye reg-
ler.
Når vi taler 225-timers reglen vil en væsentlig del
af arbejdet kunne foregå i forbindelse med kon-
taktforløbet og de samtaler og vurderinger, der er
knyttet til kontaktforløbet.
De oplysninger, som kommunerne skal bruge for
at kunne vurdere, om en person opfylder kravet
om 225 timers ordinært arbejde, er oplysninger,
som de i vidt omfang allerede har, da de har be-
tydning for personens ret til ydelsen. Det samme
gælder oplysninger om de såkaldte udsættelses-
grunde som f.eks. sygdom og barsel.
Herudover skal kommunerne udsende varslings-
breve m.v. Fastsættelsen af de nærmere regler vil
ske i samarbejde med KL, og det vil blive til-
6
L 113 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd d. 1/3-2016 om boligsituationen og retssikkerheden som følge af lovforslaget, til beskæftigelsesministeren
stræbt, at administrationen i videst muligt omfang
kan baseres på registeroplysninger og ved hjælp af
automatiserede arbejdsgange.
Indførelsen af loftet over kontanthjælpen og 225
timers reglen øger selvfølgelig kompleksiteten i
reglerne, men det er en lille pris at betale for til
gengæld at få skabt et rimeligt incitament til at ar-
bejde.
Vi vil samtidig i implementeringen sikre, at reg-
lerne i videst muligt omfang bliver systemunder-
støttet, og at alle forvaltningsretlige og retssikker-
hedsmæssige regler til gavn for borgerne bliver
overholdt af såvel kommuner som Udbetaling
Danmark.
7