Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, j.nr. 15/14322
Ændringsforslag
til 2. behandlingen af
Forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om individuel boligstøtte, integrations-
loven og forskellige andre love (Kontanthjælpsloft, 225 timers regel, ferie til uddannelses- og kon-
tanthjælpsmodtagere m.v.) – L113
Af
et mindretal
(EL),
...:
Til § 1
1)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 13 f,
indsættes efter stk. 9 som nyt stk.:
»Stk.
10.
En ægtefælle eller en ugift person er ikke omfattet af kravet i stk. 1, 3 eller 6, hvis kommu-
nen har visiteret den pågældende til en særlig bolig på grund af fysisk eller psykisk funktionsevne-
nedsættelse, og pågældende er anvist en boligform som nævnt i § 14, stk. 6, nr. 1-5, i lov om indivi-
duel boligstøtte, eller hvis den pågældende modtager boligstøtte efter § 23, stk. 1, 3. eller 4. pkt.,
eller § 23, stk. 3, i lov om individuel boligstøtte.«
Stk. 10-17 bliver herefter stk. 11-18. «
[Udvidelse af undtagelse fra 225-timersreglen til at omfatte personer, som har fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse, er stærkt bevægelseshæmmede eller modtager døgnhjælp efter serviceloven.]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at personer, som kommunen har visiteret til en særlig bolig på grund af fysisk eller
psykisk funktionsevnenedsættelse, og som er anvist en boligform som nævnt i § 14, stk. 6, nr. 1-5, i
lov om individuel boligstøtte, ikke er omfattet af kravet om 225 timers ordinært og ustøttet arbejde
inden for de seneste 12 måneder. Endvidere foreslås det, at personer, som modtager boligstøtte efter
reglerne for stærkt bevægelseshæmmede og døgnhjælpsmodtagere efter § 23, stk. 1, 3. eller 4. pkt.,
eller § 23, stk. 3, i lov om individuel boligstøtte, ikke er omfattet af 225 timers kravet.
[Begrundes yderligere fra forslagsstilleren]
Økonomi
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget vurderes at have meget begrænsede økonomiske konsekvenser.