Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 113
Offentligt
1606018_0001.png
TALE
Samrådstale til samrådsspørgsmål A og B
om L 113 (fredag den 26. februar)
(Det talte ord gælder)
Samrådsspørgsmål A
Hvad vil ministeren gøre for at skaffe jobs til de
ca. 24.000 modtagere af kontanthjælp, uddannel-
seshjælp og integrationsydelse, der forventes at
blive ramt af kontanthjælpsloftet, og hvad vil mi-
nisteren gøre for at skaffe job til de ca. 7.000 per-
soner, der forventes at blive ramt af 225-
timersreglen, herunder de ca. 700 familier, hvor
den ene eller begge helt vil miste kontanthjælpen?
Samrådsspørgsmål B
Vil ministeren anerkende, at reglerne om kontant-
hjælpsloft og 225-timersregel vil ramme tusindvis
af mennesker, der ikke står til rådighed for ar-
bejdsmarkedet på grund af misbrugsproblemer, fy-
siske og psykiske lidelser og handicaps, og hvad
vil ministeren gøre for at hjælpe disse mennesker
til at få en tryg tilværelse?
Svar:
Indledende bemærkninger
Jeg vil gerne besvare spørgsmål A og B fra Be-
skæftigelsesudvalget under ét. Først et par indle-
dende bemærkninger.
L 113 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 26/2-16, til beskæftigelsesministeren
Vi indfører nu et loft over de samlede ydelser, som
man kan modtage i kontanthjælpssystemet. Og vi
stiller krav om, at en person eller hver af ægtefæl-
lerne i et ægtepar skal opfylde et arbejdskrav på
225 timer inden for de seneste 12 måneder, når
personen/ægteparret har modtaget hjælp i sam-
menlagt 1 år.
Det skal sikre, at det kan betale sig at arbejde, og
at flere kontanthjælpsmodtagere bliver en del af
det arbejdende fællesskab.
Loftet skal ses i sammenhæng med Jobreformens
anden fase, hvor regeringen ønsker at lette skatten
for personer, der er i beskæftigelse. Det vil yderli-
gere øge gevinsten og dermed incitamentet til at
arbejde.
Svar på spørgsmål A - antallet af job
Jeg vil godt starte med at korrigere en misforståel-
se, som fremgår af spørgsmål A. Der er ingen æg-
tepar, der som følge af, at der indføres et krav om
225 timers ordinært og ustøttet arbejde inden for
12 måneder, mister begge ægtefællers hjælp. En-
ten mister den ene ægtefælle hele sin hjælp eller
også mister begge ægtefæller hjælpen delvist –
dog således at de fortsat har en voksensats eller
forsørgersats tilsammen.
2
L 113 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 26/2-16, til beskæftigelsesministeren
I forhold til mulighederne for at skaffe sig et job
mener jeg faktisk, at vi har et velfungerende og
dynamisk arbejdsmarked, hvor der løbende skabes
mange job. Aktuelt nævner en række arbejdsgivere
endda, at de har svært ved at få besat ledige stillin-
ger.
På Jobnet.dk lå der i januar 2016 fx 27.577 ledige
stillinger. Heraf var 18.123 nyopslåede stillinger.
De opslåede stillinger på Jobnet udgør samtidig
kun en del af de stillinger, der var ledige i januar
2016. Rigtig mange ledige stillinger i Danmark
besættes fx via netværk og uformelle kanaler.
Der var i perioden fra 4. kvartal 2014 til 3. kvartal
2015 knap 776.000 jobåbninger i Danmark.
Det understreger, at der er job at få.
Det er regeringens ambition, at vi skal have endnu
flere i job. Det er derfor vi med lovforslaget vil
øge gevinsten ved at komme i beskæftigelse. Til
gavn for den enkelte og for samfundet.
Det skal samtidig understeges, at de ændrede reg-
ler ikke er betinget af, at borgeren med det samme
kommer i fuldtidsbeskæftigelse eller deltidsbe-
skæftigelse med et højt timetal. Der stilles alene
krav om 225 timers arbejde, som betyder at man
med 5-6 timers arbejde om ugen vil kunne opfylde
3
L 113 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 26/2-16, til beskæftigelsesministeren
kravet. Dvs. små job af kortere varighed vil også
være en mulighed.
Svar på spørgsmål B - jobindsatsen (tryg tilvæ-
relse)
De økonomiske incitamenter skal selvfølgelig ikke
stå alene, og vi skal gøre hvad vi kan for samtidig
at understøtte borgerne i at komme i job.
For et job er den bedste vej til en tryg og stabil til-
værelse for den enkelte familie. Og her mener jeg
ikke, vi må opgive ambitionen om et job, og den
forøgede livskvalitet, det bærer med sig, for den
gruppe af kontanthjælpsmodtagere, der ikke aktu-
elt er jobparate.
Her er det netop jobcentrenes opgave at medvirke
til, at borgerne kommer tættere på arbejdsmarkedet
eller deltager i uddannelse.
Kommunen har pligt til at hjælpe og understøtte
ledige med at komme ind på arbejdsmarkedet via
et individuelt kontaktforløb og en aktiv indsats.
Det individuelle kontaktforløb betyder, at der
jævnligt skal være samtaler mellem jobcenteret og
den ledige. Samtalerne skal sikre, at der følges op
på de iværksatte indsatser, jobsøgning mv. drøftes,
og næste skridt mod beskæftigelse aftales.
4
L 113 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 26/2-16, til beskæftigelsesministeren
Den aktive indsats skal tilrettelægges med ud-
gangspunkt i den enkeltes ressourcer og behov og
kan fx bestå af løntilskud eller virksomhedsprak-
tik.
Eksisterende viden peger på, at virksomhedsrette-
de indsatser har den bedste beskæftigelseseffekt
også for de udsatte målgrupper.
Det var blandt andet en central konklusion i det
udvalgsarbejde, Carsten Koch gennemførte for den
tidligere regering.
Derfor vil vi gerne understøtte kommunernes ar-
bejde med at få udsatte kontanthjælpsmodtagere i
gang ude på virksomhederne.
Ultimo 2015 er der derfor iværksat et forsøg under
navnet
Job First,
hvor udsatte borgere skal ud på
rigtige arbejdspladser fra dag et, og hvor målet er
ordinær beskæftigelse i så mange timer som mu-
ligt.
Derudover er der med satspuljeaftalen for 2016 af-
sat 78,2 mio. kr. til særligt tilrettelagte virksom-
hedsforløb, der skal fremme, at jobcentrene får de
udsatte ledige i en virksomhedsrettet indsats på or-
dinære arbejdspladser, som kan gøre dem klar til et
ordinært job.
5
L 113 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 26/2-16, til beskæftigelsesministeren
Aktivitetsparate uddannelses- eller kontant-
hjælpsmodtagere har desuden ret til en koordine-
rende sagsbehandler, som skal sikre, at indsatsen
bliver koordineret på tværs af de kommunale for-
valtninger.
Der er derfor fokus på at hjælpe personer til hur-
tigst muligt at opnå varig beskæftigelse og hel el-
ler delvis selvforsørgelse eller ordinær uddannelse.
Som det også fremgår af bemærkningerne til lov-
forslaget, skal kommunerne helt konkret være eks-
tra opmærksomme på at vejlede og hjælpe perso-
ner, der modtager kontanthjælp mv., når de nær-
mer sig en ydelsesreduktion som følge af 225 ti-
mers reglen.
Kommunerne kan i forbindelse med kontaktforlø-
bet fx tilbyde disse borgere en virksomhedskonsu-
lent med særligt branchekendskab og viden om
jobmulighederne på det lokale arbejdsmarked.
Borgere med nedsat arbejdsevne hører ikke til i
kontanthjælpssystemet
Det er vigtigt at slå fast, at borgere, som mere
permanent ikke kan arbejde overhovedet, fx på
grund af sygdom, slet ikke skal være i kontant-
hjælpssystemet.
6
L 113 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 26/2-16, til beskæftigelsesministeren
Her har kommunerne pligt til at sørge for, at bor-
gerne får den rette hjælp. Kommunerne skal end-
videre systematisk via rehabiliteringsteams følge
op på, om en borger fx skal visiteres til et ressour-
ceforløb eller fleksjob eller have tilkendt førtids-
pension, hvis personen i øvrigt opfylder betingel-
serne herfor.
Det har aftalepartierne lagt særligt vægt på, og det
fremgår derfor også af lovforslaget, at Beskæfti-
gelsesministeriet vil iværksætte en evaluering i
2017, som skal belyse, i hvilket omfang udsatte
kontanthjælpsmodtagere får afklaret deres arbejds-
evne og forsørgelsesgrundlag.
Jeg kan oplyse, at der i lovforslaget er foretaget en
undtagelse for loftet for handicappede, som er
stærkt bevægelseshæmmede og som er visiteret til
en egnet bolig af kommunen. Det gælder uanset,
om det er kontanthjælpsmodtageren selv eller et
husstandsmedlem, som ikke er kontanthjælpsmod-
tager, der er stærkt bevægelseshæmmet.
Og så har vi netop i aftalekredsen på baggrund af
bl.a. KL’s høringssvar besluttet at undtage kon-
tanthjælpsmodtagere, der på grund af et handicap
har fået anvist en (dyr) handicapegnet bolig af
kommunen fra kontanthjælpsloftet. Regeringen vil
derfor fremsætte et ændringsforslag, hvor denne
7
L 113 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 26/2-16, til beskæftigelsesministeren
gruppe undtages. Så vi sikrer, at tingene er i balan-
ce.
Rimelig balance
Det har været afgørende for regeringen, at der med
lovforslaget skabes den rette balance mellem et
rimeligt forsørgelsesniveau for alle på den ene side
og et reelt incitament til at arbejde på den anden.
Loftet over de samlede ydelser indføres for alle
personer, der modtager integrationsydelse, uddan-
nelseshjælp eller kontanthjælp.
Men for hovedparten af de modtagere af kontant-
hjælp mv., der berøres af kontanthjælpsloftet, vil
den samlede ydelsesreduktion være på under 2.000
kr. og den gennemsnitlige ydelsesreduktion vil væ-
re på ca. 1.450 kr. pr. måned.
Konkret betyder kontanthjælpsloftet, at et kontant-
hjælpsægtepar med tre børn vil fortsat have ca.
15.000 kr. til rådighed om måneden, når skat og
husleje er betalt - eller ca. 406.000 kr. i samlede
offentlige ydelser før skat - når der tages udgangs-
punkt i familietypeberegninger.
Efter min opfattelse er der derfor tale om et rime-
ligt forsørgelsesniveau, samtidig med at reglerne
gør det muligt for den enkelte helt eller delvist at
8
L 113 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 26/2-16, til beskæftigelsesministeren
undgå reduktionen i særlig støtte eller boligstøtte
ved at arbejde nogle få timer om ugen.
Når man samtidig tager i betragtning, at kontant-
hjælp er en midlertidig ydelse – og at personer, der
slet ikke kan arbejde, ikke skal være i kontant-
hjælpssystemet – så skal vi selvfølgelig have ydel-
sesregler, der understøtter, at det kan betale sig at
arbejde.
I forhold til 225 timers reglen er det vigtigt for mig
at understrege, at hvis kommunen vurderer, at en
person har en så begrænset arbejdsevne, at den på-
gældende ikke har mulighed for at arbejde i 225
timer inden for et år på det ordinære arbejdsmar-
ked, så undtages den pågældende fra arbejdskra-
vet.
Langt de fleste personer, der er vurderet aktivitets-
parate fx på grund af misbrug, psykiske lidelser
mv., forventes derfor at blive undtaget fra 225 ti-
mers kravet.
Og hvis en borger arbejder 5-6 timer om ugen eller
fuld tid i seks uger, opfylder den pågældende kra-
vet og beholder retten til fuld hjælp.
Endelig er det vigtigt at være opmærksom på, at
der er en række muligheder for at få supplerende
9
L 113 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 26/2-16, til beskæftigelsesministeren
hjælp – som ikke berøres af indførelsen af kon-
tanthjælpsloftet eller 225 timers reglen.
Kontanthjælpsmodtagere, der har problemer med
at kunne betale nødvendige udgifter til fx husleje
eller medicin, kan søge om hjælp ved kommunen.
Kommunen kan fx yde hjælp med at administrere
betalingen af husleje og kan vejlede om de øvrige
muligheder, der er for at søge om hjælp.
Der findes fx en række muligheder for at få hjælp
til betaling af udgifter til medicin. Man kan blandt
andet modtage kronikertilskud efter sundhedslo-
ven, og efter lov om social service kan man søge
om at få dækket nødvendige merudgifter som føl-
ge af handicap – herunder udgifter til medicin.
Hvis man står i en økonomisk vanskelig situation,
har man i øvrigt, som det hele tiden har været til-
fældet, mulighed for at søge om hjælp i særlige til-
fælde efter aktivlovens kapitel 10, fx til medicin-
udgifter eller uforudsete udgifter.
Her skal kommunen foretage en konkret individuel
vurdering af borgerens situation. Den konkrete,
individuelle vurdering gælder dels i forhold til det
udgiftsbehov, borgeren har, dels i forhold til bor-
gerens samlede økonomiske situation.
10
L 113 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 26/2-16, til beskæftigelsesministeren
Afrunding
Med lovforslaget sikrer vi, at der er skabt et or-
dentligt økonomisk incitament til at arbejde. Det er
helt afgørende for at flere kommer ind på arbejds-
markedet.
Vi har samtidig gjort det på en måde, så der er ba-
lance i tingene. De rådighedsbeløb, som en typisk
kontanthjælpsfamilie med forslaget vil have, er
rimelige.
Samtidig har vi i både aftalen og i lovforslaget un-
derstreget, at kontanthjælpsmodtagere skal have
individuel hjælp og støtte til at komme tilbage på
arbejdsmarkedet eller en afklaring af, om der al-
ternativt skal igangsættes fx ressourceforløb.
11