Cand.Jur - Nina Harning – Stationsvej 4 – 2640 Hedehusene
18.02.2016
Til Beskæftigelsesministeren og folketingets beskæftigelsesudvalg
Vedrørende afgørelserne om samliv i L 113
Jeg er ansat som jurist i en kommune og har indgående viden om regelanvendelse, sagsbehandling og
kommunale forhold fra mange års ansættelse indenfor det kommunale område - herunder flere år som
specialist på Lov om aktiv socialpolitik og tilstødende retsområder.
Jeg har med forundring læst beskæftigelsesministerens svar på KL’s forslag om, at basere ugiftes loft på, om
der bor flere på bopælen eller ej, dvs stordriftsbetragtning i stedet for samlivsbetragtning. Ministeren
skriver: ”
Hvis stordriftsfordele skulle træde i stedet for et samleverbegreb, vil der skulle lægges en række
antagelser til grund om fordeling af andre udgifter end boligudgifter, hvilket ikke nødvendigvis afspejler
situationen for eksempelvis voksne, der bor sammen bofællesskaber”.
Mange mennesker vælger at dele bolig netop på grund af den økonomiske fordel der er ved at flere voksne
deler udgifterne til boligen. Det er jo alt andet lige billigere for hver person, når husleje, varme, el,
antennebidrag og øvrige udgifter der er forbundet med boligen deles, end når der kun er én til at betale.
Hvis stordriftsbetragtningen alene er rettet mod boligudgifterne, ser jeg umiddelbart ingen grund til at
lægge ”en række antagelser til grund om fordeling af andre udgifter”.
Jeg ser følgende fordele ved at anlægge en stordriftsbetragtning fsva boligen:
•
Der er allerede i boligstøttelovgivningen indlagt en stordriftsbetragning, idet det er hele
husstandens indkomst der lægges til grund for fastsættelse af boligstøtten. Der tages ikke hensyn
til om, beboerne er søskende, forældre og børn (når barnet når en vis alder), er venner eller lever i
et ægteskabslignende forhold. Der er ikke indlagt antagelser om, hvordan boligudgifterne deles
mellem beboerne.
Ved at anvende en stordriftsbetragtning for fastsættelse af loftet, vil det blive mindre attraktivt, at
lade andre flytte ind i boligen pro forma. Det vil fx påvirke lysten til at bo i de såkaldte
fædrehoteller (De fædre der bor flere sammen proforma for at moderen skal kunne få enligtilskud
mv.) eller lysten til at lade en hjemmeboende ung på SU bo pro forma og dermed få SU som
udeboende.
•