Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 113 Bilag 5
Offentligt
1596773_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Danske Døves Landsforbund
Foretræde d. 10.2.2016
Baggrund:
L 113 lægger op til en række stramninger af forholdene for kontanthjælpsmodtagere.
Det drejer sig bl.a. om indførelse af kontanthjælpsloft, indførelse af en 225-timers regel
for kontanthjælpsmodtagere samt en nedsættelse af retten til ferie fra 5 til 4 uger årligt.
Danske Døves Landsforbund er bekymret over forslagets konsekvenser for døve og
andre handicappede, der vurderes arbejdsparate, men som ikke kan komme ind på
arbejdsmarkedet pga. fordomme.
Beskrivelse af målgruppe og barrierer:
SFI udgav i 2014 rapporten
”Døve og døvblevne mennesker – hverdagsliv og
levevilkår”.
Rapporten anslår, at der er ca. 3000 døve i alderen mellem 16-64, altså i
den erhvervsaktive alder. Heraf er kun 38 % i beskæftigelse. Derudover er 13 % under
uddannelse. Det betyder, at der er 49 % af de døve i den erhvervsaktive alder, der står
uden for arbejdsmarkedet. Rapporten viser, at uddannede døve har en højere
beskæftigelsesgrad end uuddannede døve, men der er kun er en marginal forbedring i
beskæftigelsesgraden i forhold til hørende på samme uddannelsesniveau. Samtidig
viser undersøgelsen, at ca. dobbelt så mange døve som hørende (procentvis) arbejder
på et lavere niveau end deres uddannelse tilsiger.
Tidligere opgørelser
(Epinion, 2006)
har vist, at en væsentlig højere andel af
arbejdsløse døve er på kontanthjælp i forhold til andre arbejdsløse. Der er ingen grund
til at tro, at denne opgørelse har ændret sig til det bedre.
Det Centrale Handicap Råd og Ankestyrelsen har netop udgivet en rapport om
befolkningens holdninger og handlinger i relation til personer med handicap.
Rapporten
viser, at selv efter folk er blevet oplyst om døves muligheder for tolk m.v., så mener
49%, at en døv ikke ville kunne udføre personens arbejde. 66% af de adspurgte
vurderer det som mindre sandsynligt, at de ville indkalde en døv med de rette
kvalifikationer til en ansættelsessamtale, hvis de sad med personaleansvaret. Samtidig
anslår 55% af de personaleansvarlige, at ledige med handicap har begrænsede eller
meget begrænsede muligheder for at blive ansat.
Det er den virkelighed døve og andre handicappede møder, når de skal ind på
arbejdsmarkedet.
L 113 - 2015-16 - Bilag 5: Henvendelse af 8/2-16 fra Danske Døves Landsforbund om materiale til foretræde 10/2-16 om lovforslagets konsekvenser for døve og andre handicappede, der vurderes arbejdsparate, men ikke kan komme på arbejdsmarkedet
1596773_0002.png
Konklusioner:
Døve er i udgangspunktet arbejdsparate og vil rigtig gerne arbejde.
Døve kan varetage alle funktioner, så længe der er mulighed for tolkning.
Døve arbejder under deres uddannelsesniveau og gør en indsats for at komme i
beskæftigelse.
Ledige døve kan ikke leve op til krav om 225-timers beskæftigelse om året, fordi de
udelukkes fra arbejdsmarkedet pga. fordomme.
Kontanthjælpsloftet vil ramme døve, der modtager offentlig forsørgelse, hårdt. Det vil
desuden forværres af reglerne for ægtefæller, da der er mange døve familier, hvor
begge parter er ekskluderet fra arbejdsmarkedet. Det vil medføre yderligere fattigdom,
isolation og marginalisering af mennesker, der uforskyldt er uden for arbejdsmarkedet.
Fordomme mod handicappede er veldokumenteret og har direkte konsekvenser for
døves mulighed for at blive inkluderet på arbejdsmarkedet.
Anbefalinger:
-
-
Døve (og andre handicapgrupper) friholdes for L 113
Regler for tolkning på arbejdsmarkedet gøres mere fleksibel, således at døve
med behov og ønske om mere end 20 timers tolkning pr. uge gives mulighed
for dette. Det kan være aktuelt for højtuddannede, selvstændige og andre, hvor
den uformelle og fleksible kommunikation er afgørende for arbejdet.
Støtteordning til arbejdsgivere, der ansætter handicappede. Der kan f.eks.
gives en væsentlig lønkompensation til arbejdsgivere i det første år af
ansættelsen, hvorefter arbejdsgiveren forpligtes til at fortsætte ansættelsen på
ordinære vilkår, når støtteordningen ophører.
Offentlige institutioner forpligtes til at ansætte flere medarbejdere med
handicap.
Generelt skal konsekvensen af fordomme mod handicappede indtænkes i al
lovarbejde. Døve og andre handicappede skal kompenseres eller friholdes for
konsekvenser af regler og love på områder, hvor handicappede som følge af
fordomme, ikke har mulighed for selv at påvirke situationen, således at de kan
opfylde de reglerne.
-
-
-