Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 113 Bilag 19
Offentligt
Jobskabelse og løndannelse
Torben Tranæs
De Økonomiske Råds
formandskab
L 113 - 2015-16 - Bilag 19: Præsentationer fra høring om kontanthjælpsloftet den 25. februar 2016.
Det sociale sikkerhedsnet som løngulv
Produktivitetsfordeling
0,12
0,1
0,08
0,06
0,04
0,02
0
0
100000
200000
300000
400000
500000
600000
700000
800000
900000
1000000
Årslønninger
De sociale sikkerhedsnet
L 113 - 2015-16 - Bilag 19: Præsentationer fra høring om kontanthjælpsloftet den 25. februar 2016.
Fra ledighed til beskæftigelse
- de stærkeste er med
Match 1
Match 2 og 3
Forklaring: Andelen der overgår fra ledighed til
beskæftigelse måned for måned
•
Kilde: DØRs rapport 2012
L 113 - 2015-16 - Bilag 19: Præsentationer fra høring om kontanthjælpsloftet den 25. februar 2016.
Konklusion
• Beskeden beskæftigelseseffekt på kort sigt
• Påvirker løndannelsen i varierende grad:
– Lille direkte effekt på lønningerne i
eksisterende job ( )
– En vis indirekte effekt ( )
– På sigt: nye lavere lønnede job
Konklusionen på længere sigt:
1) (mulighed for) højere beskæftigelsesgrad
2) Større løn-ulighed end i dag
L 113 - 2015-16 - Bilag 19: Præsentationer fra høring om kontanthjælpsloftet den 25. februar 2016.
L 113 - 2015-16 - Bilag 19: Præsentationer fra høring om kontanthjælpsloftet den 25. februar 2016.
L 113 - 2015-16 - Bilag 19: Præsentationer fra høring om kontanthjælpsloftet den 25. februar 2016.
Hvad betyder lavere ydelser for beskæftigelsen?
• Kontanthjælpsreformen vurderes at have øget
beskæftigelsen for 25-29-årige med 1.600-2.600 personer
– Resultat af ydelsesreduktion
og uddannelsespålæg
• Tilsvarende reduktioner af ydelser for jobparate over 30 år
– Ville betyde ydelsesreduktion på i gennemsnit 30 pct. for cirka
27.000 jobparate over 30 år (ud af knap 100.000 modtagere)
– Vurderes at ville få mellem 3.000 og 5.000 personer i job
• Politisk valg om incitament til beskæftigelse skal øges via
lavere kontanthjælpsydelser
– Lavere ydelser øger beskæftigelsen
– Lavere ydelser betyder lavere indkomst for de, der ikke kommer i
job, og svækker forsikringselementet
L 113 - 2015-16 - Bilag 19: Præsentationer fra høring om kontanthjælpsloftet den 25. februar 2016.
Undersøgelse af udsatte
• Udvælgelse af udsatte familietyper med
høj deltagelsesskat
• Udvælger deltagelsesskat ved 130 kr. i
timen til mindst 90 pct. som grænseværdi
• Svarer til gevinst på ca. 2.500 kr. i mdr. i
disponibel indkomst
L 113 - 2015-16 - Bilag 19: Præsentationer fra høring om kontanthjælpsloftet den 25. februar 2016.
Deltagelsesskat for gifte
kontanthjælpsmodtagere o. 30 år
Forsørger barn u. 10 Forsørger barn o. 10
år
år
Boligsikring
Ja
Nej
Boligsikring
Ja
Nej
Ikke-forsørger
Boligsikring
Ja
Nej
------------------------------ Pct. ----------------------------
Kontant- og udd. hjælp
Dagpenge
Førtidspension
Selvforsørgende
95
87
93
88
91
83
88
88
93
84
90
86
89
79
86
86
92
65
80
69
89
63
77
69
L 113 - 2015-16 - Bilag 19: Præsentationer fra høring om kontanthjælpsloftet den 25. februar 2016.
Kontanthjælpsreformen:
Vedtaget april 2013, i kraft fra januar 2014
• Uddannelsespålæg for unge under 30 år uden en
erhvervskompetencegivende uddannelse
• Lavere ydelser for uddannelses- og jobparate
ydelsesmodtagere under 30 år
• Gennemsnitlige ydelsesreduktion er på 30 pct.
– 20 pct. for unge under 25 år
– 45 pct. for 25-29-årige
• Uændrede ydelser til aktivitetsparate under 30 år og
ydelsesmodtagere, der er fyldt 30 år
• Gensidig forsørgerpligt for samlevende (afskaffet fra 2016)
L 113 - 2015-16 - Bilag 19: Præsentationer fra høring om kontanthjælpsloftet den 25. februar 2016.
• Hvilke lønninger tjener folk med svage regnekundskaber?
Timelønsfordeling. Personer med svage regnefærdigheder.
50
45
40
35
30
Polen
Procent
25
20
15
10
5
0
Danmark
DK-kontanthjælp pr. time
For ikke-forsørgere, < 30 år (55 kr.)
Nytilkomne (46 kr.)
For ikke-forsørgere, ≥ 30 år (85 kr.)
Forsørgere (112 kr.)
Timeløn i USD (PPP)